امروز میخوایم در مورد ریملاک یا قفل کن لاستیک در موتورهای کراس و اندرو توضیحاتی خدمت دوستان بدیم.. rim lock motor
با توجه به کارایی این موتورها و استفاده در پیست و مسیرهای آفرودی ،میشه گفت این موتورها دائما تو فشار هستن…یکی از قسمت های آسیب پذیر که استحلاک بالایی هم داره لاستیک ها هستن که به صورت مستقیم با زمین و ناهمواری آن در ارتباط هست.
با توجه به حجم بالای این موتورها و چیدمان گیربکس و با توجه به طراحی که برای کارایشان انجام میشه بسیار پر قدرت و غیر قابل کنترل هستن برای افرادی که آشناییت به این کلاس موتور ندارند….از این رو تفاوت هایی با موتورهای شهری دارند..یکی از این تفاوت ها وجود قطعه ای به نام ریملاک یا قفل کن لاستیک می باشد …
شما در اولین نگاه به چرخ های موتور متوجه وجود دو سر والف تیوپ می شوید که یکی از آنها همان موضوع مقاله ما یعنی ریملاک هست…با کمی دقت متوجه خواهید شد که یکی از آنها (ریملاک)در قسمت بالای آن مثل سر والف تیوپ ،سوزنی ندارد و مسدود می باشد و مهره آن بزرگتر می باشد…
بعد از شناسایی این قطعه میریم سراغ اهمیت وجود آن…
بعد از توضیحاتی که راجب لاستیک و قدرت موتور شد متوجه فشار زیاد و نیروی گردش روی چرخ عقب شدیم….
حالا ممکن هست تو یکی از این فشار هایی که به موتور میاریم تو یه چشم برهم زدن طوقه در در داخل لاستیک سر بخوره و بچرخه…به همین دلیل در طراحی چرخ های این موتورها ریملاک مثل یک گیره لبه لاستیک رو از داخل به دیواره طوقه محکم فیکس میکند..
حالا شاید براتون سوال پیش بیاد که این اتفاق برای چرخ عقب بخاطر نیروی محرکه پیش میاد چرخ جلو چه نیازی داره….؟؟که همین اتفاق ممکن هست برای چرخ جلو در هنگام پایین اومدن از شیب و ترمزهای متوالی پیش بیاد…
در انتها میرسیم به اینکه اگر این اتفاق برای چرخ بیوفته چی میشه ؟؟که اگر کمی با دید فنی بهش نگاه کنید متوجه میشید که خیلی راحت باعث قیچی شدن سر والف تیوپ و ترکیدن تیوپ میشه…..
امیدوارم این مقاله جهت افزایش اطلاعات شما مفید بوده باشه…در اخر نظراتتون رو برای ما ارسال کنید.ممنون
آشنایی با ریملاک یا قفل کن لاستیک

09
مهر