مقاله

آموزش تعویض روغن موتور سیکلت

روغن موتور سیکلت همواره یکی از مایعاتیست که در فواصل زمانی کم و منظم بایستی تعویض گردد. بعضی از تعمیرکاران پیشنهاد می کنند ماهی یک بار و بعضی دیگر میگویند ماهی دوبار باید روغن موتور سیکلت خود را تعویض کنید. اما این مورد بستگی به میزان استفاده شما از موتور سیکلت و همچنین میزان کیفیت روغن خریداری شده برای موتور سیکلت شما دارد.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور سیکلت

برای کاهش هزینه هاي‌ خرابی و پایین آمدن استهلاک موتور حتماً روغن موتور را بـه موقع تعویض کنید و حتماً از روغن هاي‌ باکیفیت و اصلی استفاده نمایید.

در انجین موتور سیکلت روغنی کـه استفاده می‌کنید بسیار مهم اسـت و زمان تعویض ان نیز کمک زیادی بـه سلامت موتور شـما خواهد کرد.

شاید شـما هم جزء ان دسته از افرادی باشید کـه می‌خواهید بهترین روغن موتورها را در انجین موتورسیکلت خود استفاده کنید اما هر یک از فروشندگان موجود در بازار بـه شـما روغن هاي‌ متفاوتی را پیشنهاد میکنند کـه هرکدام دارای ظاهر و درجه هاي‌ گرانروی متفاوت و با قیمت هاي‌ بالایی می باشند. اما بـه شـما پیشنهاد می‌کنیم تا در ادامه با ما همراه باشید تا مناسب ترین ها را برای انجین موتورسیکلت خود استفاده کنید.

ـه گزارش تالاب بـه دلیل تنوع بسیار محصولات در بازار ایران ما در ادامه با دو تقسیم بندی روغن موتورهایی را بـه شـما پیشنهاد می نمائیم تا بهتر متوجه استفاده از مناسب ترین روغن موتورها در انجین موتورسیکلت خود شوید.

نوع روغن موتورهایی کـه در بازار ایران وجوددارد بسیار اسـت اما روغن موتور هایي کـه مناسب موتورسیکلت هاي‌ تولید ایران اسـت بـه ترتیب کیفیت SE, SD بر اساس استاندارد API و عملکرد و قیمت از بهترین تا متوسط در جدول زیر لیست شده اند.

توجه: جدول زیر بهترین روغن موتورها ویژه موتورسیکلت هاي‌ دو زمانه از بهترین کیفیت با توجه بـه کمترین قیمت لیست شده اند درصورت استفاده برای خودروها میبایستی بر اساس استاندارد کیفی SG-SJ و SL-SM در استاندارد API روغن موتور مورد نظر خودرا انتخاب نمائید.


توجه: در فصل زمستان از روغن موتورهای 10w / 40w و در تابستان20w / 50w استفاده نمائید.

توجه

در طراحی یک سیستم احراقی « انجین موتورسیکلت، ماشین، قایق موتور، موتوربرق و …» کـه عمل روانکاری در آن ها بـه وسیله روغن موتور صورت می گیرد دارای محاسبات بسیار دقیق فضای خالی بین قطعات « فضای خالی بین پیستون و سیلندر، فضای خالی بین چرخ دنده هاي‌ گیربکس، فضای خالی بین یاتاقان هاي‌ زیر شاتون و میل لننگ و …» صورت می گیرد کـه این فضاهای خالی بـه واسطه روغن پر شده کـه علاوه بر کاهش اصطحکاک باعث جور شدگی دقیق « اصطلاحا آب بندی» می گردد. میزان این فضاهای خالی بسته بـه چگالی حجمی روغن ارزیابی و طراحی می گردد.

اگر میزان غلظت روغن تغییر کند نه تنها باعث کاهش اصطحکاک نمی‌گردد بلکه باعث ایجاد افزایش زیاد اصطحکاک گردیده ودر نتیچه قطعات سخت تر نسبت بـه هم حرکت میکنند کـه این امر باعث افزایش دما، کاهش راندمان عملکرد انجین گردیده کـه در نتیجه باعث آسیب هاي‌ بسیار جدی بـه قطعات می‌گردد.

میزان مواد افزودنی بـه روغن نسبت بـه آلیاژهای استفاده شده در ساخت قطعات ودر نتیجه بهتر گردیدن میزان روانکاری، کاهش دما، کاهش سایدگی قطعات، افزایش جذب مواد معلق ناشی از سوختن بنزین و گازائیل و … میباشد.

استفاده از روغن موتورهای نامناسب نسبت بـه طراحی انجین ابتدا بیشتر اثر را در تعویض دنده، کاهش سرعت، افزایش مصرف سوخت، فشار بـه یاتاقان هاي‌ میلنگ، افزایش دمای انجین، فشار بـه پمپ روغن، آسیب بـه رینگهای پیستون، آسیب بـه بلبرینگهای دو سر میل لنگ کـه دارای طراحی با عملکرد سرعت بسیار بالا هستند می‌گردد.

روغن موتورهای ایرانی باکیفیت مثل بهران و ایرانول و موتوسل و …جزو روغن هاي‌ مرغوب و باکیفیت هستن کـه درصورت استفاده از این روغن موتور ها عمر موتور سیکلت شـما افزایش پیدا خواهد کرد.

ما روغن هاي‌ خارجی را بـه شـما پیشنهاد نمی کنیم…. روغن های ساخت ایران کیفیت بیشتری نسبت به نمونه های خارجی دارن.

هیچ گاه زمانی که موتور سیکلتتان سرد است اقدام به تعویض روغن نکنید. سعی کنید 10 کیلومتری که حرکت کردید، نیم ساعت موتور سیکلت را خاموش نگهدارید و سپس روغن را تعویض کنید.

شش مرحله تعویض روغن موتور‌سیکلت

مرحله اول: انتخاب روغن موتور‌سیکلت مناسب و آماده سازی ابزارآلات

مرحله دوم: آماده سازی موتور‌سیکلت

مرحله سوم: تخلیه روغن موتور‌سیکلت

مرحله چهارم: تعویض فیلتر روغن موتور‌سیکلت

مرحله پنجم: ریختن روغن موتور‌سیکلت

مرحله ششم: روشن کردن موتور‌سیکلت و یادداشت یادآور

وسایل مورد نیاز:
1 -یک ظرف با حجم حداقل 5.1 لیتر برای جمع کردن روغن کارکرده
2 -یک دستمال برای تمیز کرده آثار روغن از روی بدنه موتورسیکلت
3 -یک عدد قیف برای خالی کردن روغن تمیز
4 -آچار مناسب با پیچ های تخلیه روغن و در قسمت فیلتر روغن
5 -دستکش های لاتکس و یا دستکش های پلاستیکی


شروع کار:
همیشه قبل از انجام هر کاری باید بدانید که انجبن موتورسیکلت در هنگام تعویض روغن می بایستی گرم
باشد. میزان گرم بودن باید تا حدی باشد که دست شما را نسوزاند. بهترین زمان تعویض روغن موتور
حدودا 30 دقیقه بعد از طی یک مصافت نسبتا طولانی ) 10 کیلومتری ( است.
علت این امر بخاطر آن است که با گرم شدن روغن موتور میزان غلظت افزایش یافته و هر آنچه ذرات
ریز جدا شده از قطعات داخلی و یا هر گونه دوده جذب شده در روغن موتور به راحتی و تا حداکثر مقدار از
انجین خارج می گردد.
توجه:
ویژه موتورسیکلت های طرح هندا 125cc که دارای 2 پیچ تخلیه روغن می باشند.
همیشه توجه داشته باشید به ازای هر 3 بار تعویض روغن از قسمت پیچ تخلیه روغن در سمت چپ موتور
سیکلت، یک بار روغن را باید از پیچ کف کارتر روغن در زیر انجین تخلیه نمائید.
توجه:
همیشه روغن کارکرده را در یک ظرف پهن و نسبتا بزرگ خالی کنید و پس از خنک شدن روغن با دقت
تمام کف ظرف را بررسی کنید تا اگر ذرات ریز و یا قطعات غیر عادی درون روغن مشاهده کردید حتما
نسبت به تشخیص و رفع عیب اقدام کنید.
ابتدا می بایستی پیچ ورودی روغن را باز کنید و سپس ظرفی که جهت تخلیه روغن کارکرده انتخاب نموده
اید را بر زیر قسمت پیچ تخلیه روغن ) پیچ کارتر ( قرار دهید. سپس پیچ تخلیه روغن را با یک آچار مناسب )
به صورت استاندارد آچار شماره 18 ) باز نموده و روغن را تخلیه کنید.
توجه:
معمولا به دلیل فشار روغن در موتورسیکلت های مجهز به فیلتر روغن فلزی، فیلتر روغن به بیرون پرت
می گردد.
در هنگام خالی شدن روغن به درون ظرف می بایستی در حالی که موتورسیکلت خاموش است به آرامی با
دست هندل بزنید این عمل را برای 5 الی 8 بار تکرار کنید و حدودا 10 الی 20 دقیقه صبر کنید تا تمامی
روغن از درون انجین موتورسیکلت خارج گردد. دقت کنید بهتر است هر 5 دقیقه 2 الی 3 هندل بزنید.
اکنون فیلتر فلزی را به صورت کامل تمیز کنید و بر سر جای خود قرار دهید و پیچ تخلیه روغن را ببندید.
هشدار:
تحت هیچ شرایطی تا زمانی که انجین گرم است در درون انجین روغن جدید نریزید.
این عمل باعث بروز آسیب به بخش هایی از پمپ روغن و صفحات کالچ و در موارد بسیار نادر آسیب به چرخدندههای گیربکس و …
میگردد.
به هیچ عنوان در هنگام سفت کردن پیچ کارتر به پیچ فشار وارد نکنید و در حد طبیعی و نرمان پیچ را
سفت کنید.
اکنون قیف را به صورت کامل تمیز کنید و در قسمت پیچ ورودی روغن قرار دهید و به آرامی و صبر کامل
روغن را به درون انجین بریزید.
دقت کنید میزان روغن ریخته شده درون انجین را با توجه به حجم مجاز تعیین شده برای موتورسیکلت به
درون انجین بریزید. به طور معمول 960cc الی 1000cc کافی بوده و سپس پیچ ورود روغن را سفت کنید.
تعویض فیلتر روغن کاغذی:
به طور معمول فیلتر روغن های کاغذی موتورسیکلت را می بایستی در هر 000.10 کیلومتر یا هر 4 بار
تعویض روغن، فیلتر را تعویض نمود. توجه داشته باشد همیشه فیلتر های روغن اصلی و درجه یک را
خریداری نمائید و از خریداری نمودن فیلتر های ارزان قیمت و بی کیفیت جدا خودداری کنید.
پس از انجام دادن کلیه مراحل باال می بایستی با یک آچار مناسب ) به صورت استاندارد آچار 8 ) اقدام به
باز کردن پیچ قسمت فیلتر روغن نمائید.
پس از باز کردن در قسمت فیلتر روغن که معموال دارای 2 الی 3 پیچ می باشد به آرامی با یک پیچ
گوشتی و یا دست فیلتر روغن را خارج نمائید.
توجه:
به جهت قرار گیری فیلتر در درون محفظه دقت کنید و در هنگام خارج کردن فیلتر روغن همیشه مقدار
نسبتا زیادی روغن از درون فیلتر به بیرون میریزد.
اکنون فیلتر کاغذی جدید را همانند جهت فیلتر قبلی در سر جای خود قرار دهید و درب فیلتر را به
صورت نسبتا محکم سفت نمائید.
هشدار:
در هنگام سفت نمودن پیچ ها بسیار دقت کنید و خیلی آنها را سفت نکنید.
اکنون برای 6 الی 10 بار به صورت نسبتا آرام با دست هندل بزنید تا روغن درون انجین به طور کامل در
بین قطعات به گردش در آید. سپس می توانید موتور را روشن کنید.
پس از روشن شدن انجین موتورسیکلت برای حدودا 3 دقیقه بگذارید تا موتور درجا کار کند و سپس
موتور را خاموش کنید یک دقیقه صبر کنید و سپس میزان سطح روغن را بررسی کنید اگر میزان سطح روغن
کم بود مقدار کمی حدودا بین 40 الی 60 سی سی روغن به درون انجین اضافه کنید.

آموزش تصویری آموزش تعویض روغن موتور سیکلت در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *