یکی از محصولاتی که توسط شرکت نیکران موتورپاسارگاد به بازار ایران عرضه شده، اسکوتر طرح “ویو” جمع و جوری در رده 125 سی سی، با قیمت حدود 51 میلیون تومان، به نام بنلی VZ125i است. در صفحه مربوط به اسکوتر VZ125 در سایت شرکت نیکران می خوانیم:
“موتورسیکلت بنلی مدل VZ125 از کلاس اسکوتر (Scooter) ، مدلی کم وزن و کوچک است که از نظر اقتصادی بسیار باصرفه میباشد. این موتور سیکلت دارای یک موتور 124 سی سی ، دو سوپاپ ، چهار زمانه تک سیلندر ………می باشد.“
بررسی های ما نشان می دهد این اسکوتر دقیقا مشابه اسکوتر Keeway K-Blade 125 است و اصالتا این دو اسکوتر یکی هستند. اما Keeway را در برخی بازارها به صورت کاربراتوری عرضه می کنند. ما پیش تر، در مطلبی با عنوان شرکت موتورسیکلت سازی Qianjiang توضیح داده ایم که برند های Benelli و Keeway هردو متعلق به این سازنده هستند. پس جای تعجب نیست که محصولی واحد، با دو برند متفاوت برای بازارهای مختلف عرضه شود.
حال که می دانیم بین این دو اسکوتر، به جز نام و برچسب های روی بدنه تفاوتی نیست، توضیحات زیر تماما در مورد Keeway K-Blade 125 نیز صادق خواهد بود.
این را هم بگوییم که اسکوتر بنلی VZ125i را در کشور مالزی با قیمت 1255 تا 1325 دلار و در فیلیپین به قیمت 1350 دلار عرضه می کنند و اسکوتر Keeway K-Blade 125 در بنگلادش، با قیمتی در حدود 1500 دلار و در فیلیپین با قیمت 1325 دلار (کاربراتوری و کمک عقب روغنی) عرضه می شود. در مقام مقایسه، قیمت این اسکوتر در ایران با محاسبه دلار 27000 تومانی (14 فروردین 1401)، معادل 1888 دلار است.
این اسکوتر در سال 2018 وارد بازار آسیا شده و تاکنون تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است. در نسخه ویژه 2022 این اسکوتر (که تاکنون در بازار ایران دیده نشده) طرح خطوط روی بدنه تغییر کرده و سه رنگ جدید زرد، آبی کم رنگ و قرمز- قهوه ای اضافه شده است.
بررسی طراحی ظاهری اسکوتر بنلی VZ125i
اسکوتر بنلی مدل VZ125i دارای طراحی اسپرتی و زیبا است. طرح شیر(نشان بنلی) و خطوطی که با برچسب روی بدنه موتورسیکلت نقش بسته، برای برخی هیجان آور است. چراغ و فیرینگ جلو دارای طراحی تهاجمی است و راهنماهای جلو و عقب در بدنه اسکوتر به خوبی جاسازی شده است. داشبورد مجهز به دو فضای جیب مانند (بدون درب) است و زیر زین می شود یک کلاه نیمه یا بدون فک قرار داد. اندازه زین مناسب و راحتی آن خوب است. طراحی اگزوز اسپرتی و زیباست و صدای خروجی از آن، زیاد نیست. آیینه هایی که در دیگر محصولات بنلی هم دیده شده روی این اسکوتر هم نصب شده و عملکرد قابل قبولی دارد.
نقد و بررسی انجین و کارآیی آن در اسکوتر بنلی VZ125i
قدرت اسکوتر بنلی VZ125، از یک انجین 4 زمانه تک سیلندر هوا خنک با حجم 124 سی سی تامین می شود. در این انجین یک میل سوپاپ (SOHC) وظیفه باز و بست کردن دو سوپاپ را بر عهده دارد. سیستم سوخت رسان انژکتوری است و این انجین می تواند حداکثر توانی معادل 8.44 اسب بخار (7500 دور در دقیقه) و 9 نیوتن متر گشتاور (6000 دور در دقیقه) تولید کند که نسبت به هم رده های خود اعداد بالایی نیست. برای مقایسه باید گفت که توان تولیدی انجین 110 سی سی هوندا Genio حدود 8.8 اسب بخار و گشتاور آن مشابه با بنلی است. یا انجین اس وای ام ST125 و Jet 4 دارای توان 11 اسب بخار هستند. علیرغم این اعداد، و وزن خشک 101 کیلوگرمی، شتاب این اسکوتر ، به دلیل گشتاور در دورهای پایین، خوب است و نیرو در دورهای مختلف به طور خطی در دسترس است. حداکثر سرعتی که با این انجین نسبتا کم صدا در مسیر صاف می توانید برسید حداکثر 89-90 کیلومتر بر ساعت است. لرزش در این اسکوتر کنترل شده است و محدود به اندکی لرزش در زیر زین است. گیربکس اتوماتیک CVT با انجین خوب جفت شده و به شتاب گیری نرم کمک می کند. مصرف سوخت متوسط ترکیبی این اسکوتر 45 کیلومتر برای هر لیتر است که رقم مناسبی در میان هم رده های خود است. ظرفیت باک آن 4.9 لیتر است و بنابراین می تواند مسافتی در حدود 200 کیلومتر را با یک بار سوختگیری طی کند.
بررسی اندازه و ارگونومی اسکوتر بنلی VZ125i
یکی از دلایل اقبال مردم به اسکوتر، راحتی استفاده و جابجایی آسان است. این اسکوتر دارای یک زین نسبتا بزرگ برای سواری راحت است. موقعیت بالای فرمان نیز، به کنترل بهتر کمک می کند. ابعاد کلی این اسکوتر جمع و جور با ارتفاع 1060 میلی متر، عرض 700 میلی متر، طول 1820 میلی متر، فاصله زیر از زمین 137 میلی متر و ارتفاع صندلی 750 میلی متر، در رده استاندارد است. با این ابعاد، حرکت در بین خودروها و مسیرهای تنگ کار سختی نیست. رینگ ها از نوع آلیاژی 5 پره، سایز چرخ ها 14 اینچی و تایرها تیوبلس است.
نقد و بررسی سیستم تعلیق و ترمز اسکوتر بنلی VZ125i
تعلیق جلو، مجهز به کمک های تلسکوپی 55 میلی متری و تعلیق عقب، یک کمک تلسکوپی 82 میلی متری گازی با کورس 82 میلیمتر ساخت KYB است. ترمز جلو تک دیسکی 220 میلی متری با کالیپر دو پیستونه ( بالاتر از کلاس این اسکوتر)، و ترمز عقب، کاسه ای به قطر 130 میلیمتر است و عملکرد خیلی خوبی دارند. در طراحی این اسکوتر از بازوی چرخشی یک طرفه در عقب موتورسیکلت استفاده شده که ناشی از فلسفه طراحی اسپرتی آن است. این اسکوتر سواری نرمی ندارد و تنظیم سیستم تعلیق آن به نفع هندلینگ بهتر و به ضرر نرمی تمام شده است.
نقد و بررسی تجهیزات و امکانات اسکوتر بنلی VZ125i
نمایشگر دیجیتال این اسکوتر یک صفحه ال سی دی بزرگ و خوانا است و علاوه بر سرعت سنج، موتورسوار به مسافت سنج، دورسنج، کامپیوتر سفری، ساعت و نشانگر میزان سوخت نیز دسترسی دارد. این موتورسیکلت با سوییچ (کلید) و دکمه استارت روی دسته فرمان روشن می شود و خبری از کی لس استارتر نیست که با توجه به محدوده قیمتی، دور از انتظار هم نیست.
قفل ضد سرقت، قلاب جلو پا و شارژر یو اس بی (زیر زین) از دیگر تجهیزات این اسکوتر است. متاسفانه به دلیل نصب شارژر یو اس بی در محفظه زیر و داغ شدن هوای درون این محفظه، استفاده از آن برای شارژ و قرار دادن موبایل توصیه نمی شود. تمام چراغ های این اسکوتر از نوع ال ای دی هستند و سیستم فلاشر نیز بر روی چراغ های راهنما وجود دارد.
سخن پایانی بررسی اسکوتر بنلی VZ125i
مزایا: طراحی زیبا، جمع و جور، چابک برای کاربردهای سبک شهری، ترمزهای خوب، فلاشر، فرامین ساده، نمایشگر بزرگ و خوانا، چراغ های فول ال ای دی، صدای کم
معایب: محل نصب درگاه یو اس بی (زیر زین)، سواری خشک، توان کمتراز رقبا، استفاده زیاد از برند و نشان بنلی در جاهای مختلف برای برخی افراد دلچسب نیست، کیفیت برخی قطعات پلاستیکی، استاندارد آلایندگی (یورو 3؟)
به نظر می رسد با وجود رقابت سنگین در محدوده قیمتی این اسکوتر، و حضور انواع اسکوترهای چینی و غیر چینی به ویژه طرح کلیک ها، که بعضا امکانات و حجم انجین بالاتر و دسترسی بهتر به لوازم یدکی را در اختیار خریداران می گذارند، شرکت نیکران موتورپاسارگاد با تمام شایستگی هایش، کار سختی را برای ترغیب خریداران به خرید اسکوتر بنلی VZ125 در پیش داشته باشد.