مقدمه
با ورود هوندا ویو به ایران که اکثر موتورسوارها به این موتورسیکلت و البته سبک کاب (یا آندربن) علاقه پیدا کرده بودن. اما خب قیمت بالایی که ویو به نسبت بقیه موتورسیکلتها داشت باعث شده بود تا بعضیها هم نتونن اون موتور رو بخرن و این خلاء فضای مناسبی رو برای ورود موتورهای ارزون قیمتتر در سبک کاب فراهم کرد.
اوایل دهه ۹۰ شرکت جهانرو موتورسیکلت تی وی اِس راکز ۱۲۵ رو به بازار ایران عرضه کرد که با استقبال خیلی خوبی هم رو به رو شد. البته این موفقیت تازهای برای راکز به حساب نمیومد. چراکه قبل از ایران، این موتورسیکلت فروش خوبی رو در کشورهای آسیای شرقی از جمله فیلیپین تجربه کرده بود.
فاکتورهای مختلفی TVS راکز 125 رو به یه موتور محبوب در بازار ایران تبدیل کردن که از جمله این فاکتورها میشه به قیمت مناسب، کیفیت بالا و استهلاک کم، در دسترس بودن قطعات و آپشن متفاوت سیستم صوتی و … اشاره کرد که البته در ادامه کامل در مورد این موتور محبوب صحبت میکنیم.
همونطور که در پاراگرافهای بالاتر اشاره کردم این موتور در ابتدا توسط شرکت جهانرو فروخته میشد اما در ادامه شرکت نیروموتور نمایندگی برند TVS هند رو از آن خودش کرد و موتورسیکلتهای این شرکت خوشنام هندی رو تا الان که در سال 1401 هستیم در ایران به فروش میرسونه.
اگه قصد خرید یه موتور شهری صفر کیلومتر در بازه قیمتی ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومن رو دارید این مقاله خیلی میتونه به شما کمک کنه پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی و ظاهر TVS راکز 125
همونطور که در مقدمه این مقاله اشاره کردم راکز ۱۲۵ در دسته موتورهای کاب یا آندربن قرار میگیره. طراحی این سبک از موتورها جوری انجام شده که وزن سبکی داشته باشن و برای رفت و آمدهای شهری، بیشترین کاربرد رو دارن.
از اونجایی که بیشتر قسمتهای ظاهری موتورهای کاب با فلاپهای پلاستیکی خوش رنگ و لعاب پوشونده شده، این موتورا یه گزینه جذاب برای جَوونهایی هست که به ظاهر معمولی موتورهای استریت علاقهای ندارن و دوست دارن با یه وسیله زیبا تردد کنن.
راکز ۱۲۵ هم با طراحی جذاب و رنگبندی متنوع و متفاوتی که داره جزو همین موتوراست. حتی اگه بخوایم طراحیش رو با هوندا ویو که محبوبترین کاب ایران به حساب میاد مقایسه کنیم، طراحی این موتور جذابتر و جَوونپسند تره.
البته تیویاس با گذشت بیش از ۱۰ سال از تولید این موتور زیاد در طراحی راکز تغییر کلی ایجاد نکرده و به قول معروف به ترکیب بَرنده دست نزده!
ابعاد کلی این موتور ۱ متر ۹۴ سانت (طول) در ۶۶ سانت (عرض) در ۱ متر ۷ سانت (ارتفاع) هست.
طراحی چراغهای تیویاِس راکز
چراغهای جلوی این موتور جوری طراحی شدن که با چرخش فرمون، چراغها ثابت نمیمونن و راهنماهای جلو هم در قسمت جلوی بدنه موتورسیکلت کار شدن.
آخرین ورژن راکز ۱۲۵ به نسبت ورژن قبلی خودش در قسمت چراغ خطر عقب دستخوش تغییرات شده. در نسخههای قبلی راهنماهای عقب با چراغ خطر ترکیب شده بودن اما در آخرین نسخه این دو قسمت از همدیگه جدا شدن.
به جز چراغ جلو بقیه چراغهای به کار رفته در راکز 125 از چراغهای LED بهره میبرن.
فرمون راکز ۱۲۵
مثل اکثر موتورهای سبک کاب، راکز هم یه فرمون لولهای داره که برای بیشتر شدن جذابیتش، فلاپهای پلاستیکی روی اون تعبیه شده و کلیدهای کنترلگر موتور هم روی این فلاپها کار شدن.
سمت راست فرمون کلید کلید روشن خاموش کردن چراغها (که البته در بعضی نسخهها، این کلید وجود نداره و چراغ یک سره روشنه)، کلید استارت و سمت چپ فرمون هم کلید تعویض نور پایین به نور بالا وجود داره که با کلید Passing یا نوربالا لحظهای ادقام شده. بقیه کلیدها هم شامل کلید راهنما و کید بوق میشن.
نکتهای که در مورد این موتور وجود داره این هست که کیفیت ساخت در همه نقاط موتور به شکل قابل توجهی خوب و بالاست و اصلاً نکته منفی در جنس و متریال مواد به کار رفته نمیبینید.
کیلومتر TVS راکز
میتونم بگم طراحی کیلومتر راکز ۱۲۵ یه جورایی قدیمی هست و کاش تیویاِس در طول این سالها این کیلومتر قدیمی رو به یه کیلومتر تمام دیجیتال تبدیل میکرد.
در حال حاضر کیلومتر این موتور همون کیلومتر قدیمی ترکیبی هست که در اون خبری از دور موتور یا RPM نیست و فقط سرعت به صورت آنالوگ به نمایش دراومده. آمپر بزنید و مقدار کیلومتر طی شده توسط راکب (ODO) در یک مستطیل کوچک نمایش داده میشن.
در قسمت پایین این کیلومتر هم نمایشگر دندهها و نمایشگر چراغ راهنما وجود دارن.
کنسول راکز ۱۲۵
معمولاً در موتورهای کاب آپشن خاصی در قسمت کنسول وجود نداره ولی در راکز ۱۲۵ یکی از متفاوتترین آپشنهای معمول در موتورسیکلتها رو میتونیم ببینیم!
این موتور به یه دستگاه پخش رادیو و مدیا پِلیر مجهز هست که میتونید با اون در زمان رانندگی آهنگ گوش کنید و لذت ببرید. البته این رو هم بگم که کیفیت و بلندی صدا کاملاً معمولیه و از این بابت خیلی شگفت زده نمیشید!
2 پورت USB هم در قسمت سمت چپ کنسول تعبیه شده که یکیش برای اتصال فلش و پخش موسیقی هست و اون یکی هم برای شارژ کردن موبایل استفاده میشه.
من واقعاً با این بخش از راکز ۱۲۵ حال کردم چون زمانی که این موتور به بازار ایران وارد شده (یعنی حدوداً سال ۹۰ یا ۹۱) این آپشن رو نمیشد روی هیچ موتور پلاک ملی پیدا کرد و یه جورایی اولین بود. 👌
زین، فضای زیر زین و باک راکز ۱۲۵
زین این موتور یه تیکه هست و طراحی و نَرمیش برای افرادی که فیزیک بدنی معمولی دارن، کاملاً مناسبه. اگه وزنتون بالاتر از ۹۰ کیلوگرم هست ممکنه در زمان سواری روی راکز ۱۲۵ احساس راحتی نداشته باشید چراکه عرض این زین به نسبت موتورهای اسکوتر کمتره! در مورد ارتفاع زین از سطح زمین هم باید بگم که ارتفاعش حدود ۷۸ سانتیمتر هست.
فضایی که راکز ۱۲۵ در قسمت زیر زین در اختیار شما قرار میده قضای کوچکی هست که و دلیل این کوچک بودن هم به ۱۷ اینچی بودن چرخها برمیگرده و هم به قرار گرفتن باک در قسمت زیر زین.
حجم باک این موتور هم ۴ لیتره که یه مقدار کم به نظر میاد اما باید بدونید که این دسته از موتورها مصرف سوخت پایینی دارن و این حجم ۴ لیتری خیلی براتون دردسر ساز نیست.
جاپاییها و جک راکز
محل قرارگیری جاپاییها در این موتور کاملاً ایده آل هست و هیچ برخوردی بین پای راکب و ترکنشین وجود نداره.
راکز ۱۲۵ از هر دو جک وسط و بغل بهره میبره.
مشخصات فنی تیویاس راکز
انجین راکز ۱۲۵
یکی از دلایل پرفروش بودن این موتور در همهی کشورهایی که در اونها عرضه شده، انجین کم استهلاک، کم خرج و کم مصرفش هست که به بهترین مزیت این موتور هم تبدیل شده.
راکز ۱۲۵ از یه انجین تک سیلندر، 4 زمانه، 2 سوپاپ SOHC بهره میبره که به وسیله هوا خنک میشه. حجم دقیق این انجین 124.5 سیسی هست و از طریق سیستم انژکتور کیهین (Keihin) سوخت رو دریافت میکنه. در ضمن تیویاس نسبت تراکم این انجین رو 9.3 به 1 اعلام کرده.
این انجین کممصرف توانایی تولید ۹.۸ اسببخار قدرت در دور موتور ۷۵۰۰ و ۹.۸ نیوتونمتر گشتاور در دور موتور ۵۵۰۰ رو داره که کاملاً پاسخگوی رفت و آمدهای شهری شماست.
انتقال قدرت و گیربکس تیویاس راکز
قدرت گشتاور تولیدی انجین این موتور از طریق زنجیر و یه گیربکس ۴ سرعته انجام میشه که نکته جالب توجهی در مورد اون وجود داره!
این موتور کلاچ اتوماته!
یعنی هم میتونید با گرفتن کلاچ تغییر دنده رو انجام بدید هم بدون کلاچ!
تیویاِس اسم این تکنولوژی انحصاری خودش رو I-Ride گذاشته که انصافاً هم تکنولوژی کاربردی هست.
شتاب و نهایت سرعت راکز ۱۲۵
راکز در مدت زمان ۷.۵ ثانیه میتونه از حالت سکون به سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت برسه و حداکثر سرعتش هم در بهترین حالت به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت میرسه.
شاسی و سیستم تعلیق تیویاِس راکز
نوع شاسی و وزن
میشه گفت این سبک از موتورا تنها سبکی هستن که اسمشون رو از نوع شاسیشون گرفتن! شاسیهایی که در این نوع موتورسیکلتها استفاده میشه از نوع آندربُن هست و مهمترین خاصیتشون، وزن سبک و البته شکل و شمایل متفاوتشونه!
اگه دوست دارید بیشتر در مورد انواع شاسیها بخونید بهتون پیشنهاد میکنم مقاله کاملی که در مورد انواع شاسیهای موتورسیکلت نوشتیم مطالعه کنید.
وزن راکز ۱۲۵ به همراه تمام مایعات مورد نیازش (بنزین و روغن) ۱۰۴ کیلوگرمه که وزن خیلی خوبی به حساب میاد. مخصوصاً برا خانمهایی که قصد خرید موتور و رانندگی با یه موتور دندهای رو دارن.
کمک فنر و لاستیک راکز ۱۲۵
در قسمت جلوی این موتور دو کمک فنر تلسکوپی معمولی و در قسمت عقب هم دو کمک فنر گازی وجود داره که در مجموع عملکرد خوبی رو از خودشون به نمایش میذارن.
لاستیکهایی که در ابتدا در تی وی اس راکز 125 استفاده میشدن از برند خود TVS بودن اما در طول چند سال گذشته برند اونها به ایران یاسا تغییر کرده. سایز لاستیک جلو 90/90/17 و سایز لاستیک عقب هم 100/90/17 هست.
سیستم ترمز TVS راکز 125
شاید در این قسمت بشه یه انتقاد سختگیرانه به TVS داشت!
این موتور در چرخ جلو از سیستم ترمز دیسکی با یک دیسک ۲۲۰ میلیمتری و یک کالیپر ۲ پیستونه و در چرخ عقب از سیستم ترمز کاسهای (یا درام) استفاده میکنه که انتقاد سختگیرانه ما برای وجود ترمز درام در چرخ عقب این موتور هست!
معمولاً در دنیای جدید، ترمز درام جایی در موتورسیکلتها نداره و حتی در موتورهای مینی مثل هوندا Grom هم از سیستم ترمز دیسکی استفاده میشه.
حالا چرا از واژه “سختگیرانه” استفاده کردم؟!
دلیلش این هست که خب راکز ۱۲۵ موتور سبک وزنی هست که حتی با این سیستم ترمز هم شما میتونید به راحتی موتورسیکلت خودتون رو کنترل کنید. حتی وجود همون یک دیسک و کالیپر ۲ پیستونه در چرخ جلو میتونه در سرعتهای بالا ایمنی موتور رو تأمین کنه اما خب اگر چرخ عقب هم از ترمز دیسکی بهره میبرد خیلی بهتر میشد.
قیمت تی وی اس راکز ۱۲۵
در حال حاضر که من این مقاله رو دارم مینویسم (آذر ۱۴۰۱) قیمت این موتور در نمایندگیهای نیروموتور ۸۳ میلیون تومان هست.
شرایط اقساط تی وی اس راکز ۱۲۵
راکز به خاطر بازار خرید و فروش خوبی که داره همیشه به صورت نقدی توسط نمایندگیهای این موتور به فروش میرسیده و الان هم خبری از شرایط اقساط (در نمایندگیهای نیروموتور) برای این موتور نیست.
شاید بتونید اون رو در فروشگاههای متفرقهای پیدا کنید که فروشنده اون رو به صورت اقساطی به شما بفروشه.
جمع بندی و معرفی رقبا
موتورسیکلتهای کاب یا آندربنِ بازار ایران در بازههای قیمتی مختلفی حضور دارن و نمیشه رقیب قیمتی برای تیویاِس راکز در نظر گرفت. اما در این بخش ما رقبای مطرح این موتورسیکلت با سابقه هندی رو به شما معرفی میکنیم تا با توجه به انتظاری که از موتور دارید، برای خرید به سراغ اونها برید.
رقبای راکز 125 در بازار ایران از قیمت زیاد به کم شامل یاماها MX King 150 (برای دیدن نقد و بررسی ویدیویی MX King با فیلترشکن روشن کلیک کنید)، هوندا ویو 125 (هوندا فیوچر)، اسوایاِم لاکی VF3 و لیفان KP135 میشن که من با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف پیشنهاد خودم رو بهتون میدم.
قدرت، شتاب، سرعت
اگه جزو اون دسته از افرادی هستید که شتاب و سرعت خیلی براتون اهمیت داره (حتی زمانی که دارید یه موتور کاب میخرید!) بهترین انتخاب در بین گزینههای بالا SYM لاکی VF3 هست. این موتورسیکلت به شتاب و سرعت عجیب و غریبش معروفه و قطعاً میتونه شما رو راضی کنه.
کم خرج و کم استهلاک بودن
اگه دنبال یه موتور با کیفیت و کم استهلاک هستید که در طولانی مدت خیالتون از بابت نداشتن خرابی یا کم هزینه بودنش راحت باشه بسته به بودجهای که دارید میتونید از بین هوندا ویو، یاماها ام ایکس کینگ و البته TVS راکز یک گزینه رو انتخاب کنید.
هر سه موتوری که اسم بردم از کیفیت خوبی بهره میبرن و کیفیتشون در طولانی مدت ثابت شدهست.
تأمین قطعات و تعمیرات
یکی از مهمترین فاکتورها برای خرید موتور همین فاکتور هست و از بین موتورهای بالا، تی وی اس راکز ۱۲۵ از نظر تأمین قطعات وضعیت خوبی داره اما با این که این موتور انجین پیچیدهای نداره بعضی از تعمیرکارها، تعمیر اون رو بر عهده نمیگیرن و دلیلش هم داشتن فلاپهای زیاد و سخت جا رفتن اونها هست!
ارزان بودن
ارزون ترین موتورسیکلتی که در بین گزینههای ما وجود داشت، لیفان PK135 بود که با توجه به بازخورد نسبتاً مثبت خریداران این موتور، میتونه گزینه خوبی برای افرادی باشه که بودجه محدودی دارن.
نتیجه نهایی
حالا برگردیم و یه جمعبندی کوچیک در مورد راکز ۱۲۵ خودمون داشته باشیم.
از نظر من با در نظر گرفتن تمام فاکتورهای بالا، تی وی اس راکز ۱۲۵ در مجموع بهترین انتخاب برای خرید هست. این موتور بازار خرید و فروش خوبی داره، قطعاتش در دسترس هست و کیفیت خوب و استهلاک پایینی داره که این فاکتورها، مهمترین فاکتورهایی هست که یه موتور شهری باید از اونها بهره مند باشه و راکز ۱۲۵ همه اونها رو داره!
شاید تنها ایرادی که بشه بهش گرفت مربوط به هزینهبر بودن تعمیراتش باشه. که این مورد هم به خاطر داشتن فلاپهای زیاد و اُجرت باز و بسته کردن اونها هست نه مورد دیگهای!
توضیحات
کشور سازنده – نام سازنده خارجی | هندوستان – TVS |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
سیستم سوخت رسانی – نام | انژکتور-KEIHIN |
نوع قوای محرکه | چهارزمانه- هواخنک –با سیستم تحریک سوپاپ OHC |
تعداد و حجم انجین | تک سیلندر- cc 125 |
حداکثر توان | 7.3Kw/7996 rpm |
حداکثر گشتاور | 9.12N.m/6509 rpm |
حداکثر سرعت | (کیلومتر بر ساعت) 89 |
میزان مصرف سوخت | 2.3 L/100 km |
سیستم انتقال نیرو و تعداد دنده | گیربکس 4 دنده |
جرم خالص | 106.1 Kg |
ظرفیت باتری | 12V –4Ah |
ظرفیت باک | 4 (لیتر) |
ابعاد | (میلیمتر) 1080*700*1940 |
توضیحات تکمیلی
ابعاد | 1940 × 700 × 1080 cm |
---|---|
سیستم ترمزگیری جلو | دیسکی |
سیستم ترمزگیری عقب | کاسه ای |
شارژر موبایل | یک عدد یو اس پی |
استاندارد آلایندگی | EURO 4 |
با سلام لطفا روغن مناسب برای این موتور با توجه به امکان تهیه در ایران رو بفرمایید
با سلام لطفا روغن مناسب برای این موتور با توجه به امکان تهیه در ایران رو بفرمایید باتشکر