حجم موتور : | ۲۲۵ سی سی |
نوع انجین : | انژکتور / تک سیلندر / روغن خنک |
استارت : | استارتی |
انتقال قدرت : | ۶ دنده |
سیستم ترمز : | جلو دیسکی / عقب دیسکی |
سیستم تعلیق جلو : | کمک فنر معکوس تلسکوپی |
سیستم تعلیق عقب : | هیدرولیک مونوشوک |
حداکثر سرعت : | ۱۱۵ کیلومتر در ساعت |
رتبه مصرف سوخت : | C |
میزان مصرف سوخت : | ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
حداکثر توان : | Kw 12.8 / 8025 RPM |
استاندارد آلایندگی : | یورو ۴ |
تایر جلو : | ۱۷*۱۰۰/۸۰ |
تایر عقب : | ۱۷*۱۳۰/۷۰ |
ابعاد : | ۱۱۳۰*۸۰۰*۲۰۳۰ |
حجم مخزن سوخت : | ۱۴ لیتر |
وزن خالص : | ۱۴۰ کیلو گرم |
چراغ ها : | LED |
کیلومتر دیجیتال : | دارد |
شارژر موبایل : | دارد |
کمک جلو معکوس: | دارد |
تک کمک : | دارد |
دی لایت | دارد |
دکمه نوربالای لحظه ای | دارد |
مقدمه
دلتا ac4 محصول تازه وارد این روزهای بازار ایرانه که شرکت شاهین موتور در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ وارد بازار ایران کرد. شرکت Loncin چین سازنده اصلی این موتور هست و دلتا sx2 محصول موفق دیگه ای از شاهین موتور بود که توسط همین کمپانی ساخته شده. شرکت لونسین یکی از بزرگ ترین کمپانی های چینیه که سالانه بیش از ۲.۵ میلیون موتورسیکلت تولید میکنه و همچنین تو صنعت خودرو هم فعاله. جالبه بدونید لونسین این موتور رو به برند هایی مثل VOGE یا Gilera در کشور های اروپایی و آمریکایی به فروش میرسونه.
دلتا ای سی ۴، در سبک موتور های نئورترو یا تا حدی اسکرمبلر قرار میگیره که به خاطر قیمت رقابتی و البته ظاهر جذابش، خیلی راحت میتونه شما رو وادار به خریدنش کنه … با ما همراه باشید تا این محصول تازه وارد رو بررسی کنیم.
پ ن : در مورد سبک های موتورسیکلت کامل توی این مقاله توضیح دادیم. پیشنهاد میکنم بخونید. ولی میخوام همینجا هم یه توضیح سوسکی در مورد سبک نئورترو بهتون بدم. این سبک ترکیب موتور های کلاسیک با تکنولوژی روزه. یعنی ظاهر و بدنه موتور طراحی کلاسیک داره ولی آپشن ها و قسمت های مختلفش مدرن و با تکنولوژی روز ساخته شده.
طراحی و ظاهر Delta AC4
اگر طرفدار سبک های کلاسیک یا مدرن کلاسیک باشید، دلتا ای سی ۴ خیلی زود نظرتونو جلب میکنه. برعکس خیلی از موتور های میان رده و اقتصادی بازار که کیفیت نسبتا بدِ بدنه و طراحیشون تو ذوق آدم میزنه … یه سری قسمتا مثل چراغ جلو، اگزوز، زین و … توی این موتور خیلی جذاب طراحی شده و کاملا حس یه دوچرخ کلاسیک با گنگ بالا رو بهتون میده
ابعاد این موتور ۱۰۸۸۰۲۰۰ سانتی متر هست و تقریبا جزو موتور های کلاسیک با جثه بزرگ به حساب میاد. دلتا در رنگ های مشکی، آبی و زرشکی عرضه شده البته در ایران رنگ آبیش فکر کنم موجود نباشه.
طراحی چراغ های AC4
یکی از بخش های تو دل بروی ای سی ۴، همین کاسه چراغ جلوشه. همینجوری که توی تصویر میبینید ۵ تا دی لایت در سمت چپ کاسه چراغ و ۵ تای دیگه هم در سمت راستش دیده میشه و در قسمت مرکزی کاسه چراغ هم نور پایین و بالای موتور وجود داره. راهنما ها هم به صورت بیضی مانند در سمت چپ و راست کاسه چراغ مشخص هستن.
خطر عقب دلتا هم طراحیش سادس. در کل این سبک چراغ هارو توی اکثر موتور های نئورتور دنیا داریم و ای سی ۴ هم از این قائله مستثنا نیست ( عجب جمله سنگینی ). نکته ای که این وسط عجیب و متفاوته، جایگاه راهنما های عقبه. بغل خطر عقب نیست، بغل شل گیر هست
خب طراحیش متفاوته ولی به نظرم جای خطریی طراحی شده چون خیلی بیشتر در معرض ضربه و آسیب دیدگی هست. شاید با یه برخورد ساده از پشت، راهنماها آسیب ببینه و اینه که بدههههه … چیز خاصی نیست. خودتون میتونید جاشو تغییر بدین. در کل من با راهنماها و چراغاش حال میکنم …
اینم بگم که تمام چراغا ال ای دی هستن و وضوح و پرتاب نور مناسبی هم در شب و روز دارن.
فرمون ای سی ۴
فرمون AC4 نکته خاصی نداره. یه فرمون لوله ای ساده هست که آپشن ها و کلید هارو میتونید در تصویر ببینید. سمت راست، کلید قطع و وصل برق موتور، پایین تر استارت. سمت چپ کلید تعویض نور پایین به بالا، راهنما و بوق. پشتشم که کلید پسینگ یا نور پلیسی تعبیه شده. خبری از فلاشر نیست!
کیلومتر AC4
کیلومتر دلتا یه حالت دایره ای داره و تماما دیجیتالی هست. اطلاعات نسبتا خوبی رو در اختیارتون میذاره ولی وضوح و روشنایی خیلی خوبی نداره. چراغ های هشدار هم در قسمت بالا و پایین کیلومتر قابل مشاهده هستن.
باک ای سی ۴
باک دلتا خیلی ساده و کلاسیک طراحی شده و جنسش فلزیه. ظرفیت باک این موتور طبق اطلاعات خود شرکت شاهین موتور ۱۴ لیتره ولی منابع اصلی ۱۵.۵ لیتر گفتن. قسمت پایین باک پروتکشن یا گاردی هم برای محافظت از موتور وجود نداره پس سعی کنید حتما خودتون شخصا یکی از اینارو نصب کنید.
زین دلتا AC4
زین دلتا واقعا قشنگه و یکی از اون قسمتاییه که به طراحی موتور خیلی کمک کرده. یه زین یه تیکه با فضای خوب البته بیشتر برای راکب، نه ترک. البته این موضوع طبیعیه و ایرادی نمیشه به این موتور گرفت چون ۹۰ درصد موتور های سبک نئورترو یا اسکرمبلر همین شکلی هستن و فضای ترک عقب خیلی مناسب نیست و بیشتر موتورسیکلت های تک نفره ای هستن. این موضوع رو هم در نظر بگیرید که عقب موتور ترک بند یا اصطلاحا دو شاخی تعبیه نشده … پس اگر دنبال سواری های بلند مدت و متعدد دو ترک هستید، این مورد میتونه براتون مشکل ساز شه.
نرمی زین قابل قبوله ولی کیفیت و جنس الیاف خیلی کیفیت بالایی نداره و نباید انتظار زیادی ازش داشته باشید. ارتفاع زین ۷۹ سانتی متره و ارتفاع نسبتا مناسبی برای اکثر افراد هست. در قسمت عقب هم خداروشکر برای ترک نشین فضایی تعبیه شده تا بتونه خودشو کنترل کنه و حکم دستگیره رو داره. توضیحات
مشخصات فنی Delta ac4
انجین و گیبرکس ac4
دلتا از یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و ۴ سوپاپ بهره میبره و آرایش سوپاپ ها هم sohc هستن. این انجین توسط یک رادیاتور روغن خنک میشه و نسبت تراکمش هم ۹.۲ به ۱ هست. حجم دقیق انجین ۲۲۳ سی سی هست و قدرتی که میتونه تولید کنه ۱۷.۷ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه هست و نهایت گشتاورش هم ۱۷.۲ نیوتون متر، در آر پی ام ۶۰۰۰ هست. گیربکس دلتا ۶ سرعته هست و ظرفیت روغنشم حدودا ۱.۲ لیتره. در فصل گرما بهتره از روغن ۵۰-۱۵ استفاده کنید و سرما ۵۰-۲۰.
سیستم سوخت رسانی دلتا ای سی ۴
سیستم سوخت رسانی این موتور انژکتور برقیه و مصرف سوختش هم چیزی حدود ۳.۵ که بسته به نوع رانندگی شما میتونه متفاوت باشه.
سیستم تعلیق ac4
وزن خشک این موتور ۱۳۹ کیلوگرمه که با احتساب مایعات داخلش حدودا به ۱۵۵ کیلوگرم میرسه.
کمک فنر های ای سی ۴
در قسمت جلو یه جفت کمک فنر تلسکوپی معکوس داریم و عقب هم مونوشاک.
لاستیک های ac4
سایز لاستیک جلو ۸۰-۱۰۰ هست و عقب هم ۷۰-۱۳۰ که جفتشون روی رینگ های ۱۷ اینچی سوار شدن. برند لاستیک ها هم ایران یاسا هست که پیشنهاد میکنم برای تجربه سواری بهتر، این لاستیک رو با برند های معتبری مثل سوالو، آی آر سی، پیرلی و … عوض کنید.
سیستم ترمز
ترمز جلو و عقب دیسکی هستن و هیچ تکنولوژی خاصی داخلشون استفاده نشده. نه ای بی اس نه سی بی اس.
قیمت ac4
قیمت جهانی این موتور در حال حاضر ( پاییز ۱۴۰۱ )، هست و قیمت این موتور در ایران ۱۱۵ میلیون تومان.
شرایط اقساطی دلتا ac4
این موتور همونجوری که گفتیم توسط شرکت شاهین موتور عرضه میشه و این شرکت به شرایط قسطی ویژه ای که داره معروفه. شما میتونید با حدودا ۵۰-۶۰ درصد از مبلغ کل موتور، پیش پرداخت بدین و مابقی رو طی اقساط ۱۲ ماهه پرداخت کنید.
جمع بندی
معرفی رقبای دلتا ای سی ۴
رقیبای اصلی این موتور در این رنج قیمتی، بنلی لئونچینو، زونتس زد۲ و سی بی ۱۹۰ به حساب میان. دلیل اینکه این سه مورد یکم اختلاف قیمتی دارن اینه که، توی این سبک موتور یکم کمبود داریم و انتخابامون محدوده.
مقایسه در سواری و هندلینگ
به خاطر سبک این موتورها، تقریبا میشه گفت هر سه شون سواری و هندلینگ خوبی دارن ولی بهتون پیشنهاد میکنم برای انتخاب بهتر حتما اون هارو قبل خرید از نزدیک تست کنید و سوار شید.
مقایسه مشخصات فنی
از لحاظ قدرت و کلا شتاب و سرعت تقریبا همه این موتورا در یه سطح هستن ولی از لحاظ کیفیت زد۲، لئونچینو و سی بی وضعیت بهتری دارن و استهلاکشون پایین تره.
مقایسه خدمات و تامین قطعات
از بابت تامین قطعات و خدمات، لئونچینو، دلتا، زونتس و سی بی به ترتیب در اولویت هستن چه تهران چه شهرستان.
ارزش خرید
ارزش خرید زونتس زد۲ به مراتب از اونای دیگه بالاتره و گزینه های دیگه شاید یکم سلیقه ای باشه. پیشنهاد میکنم مقاله زونتس زد۲ رو بخونید تا بفهمید چرا میگم ارزش خرید بالایی داره.
حرف آخر
در آخر پیشنهاد میکنم حتما حتما گزینه هایی که گفتیم رو از نزدیک ببینید. به طور قطع نمیشه گفت کدوم مناسبه شماست چون هر کدوم مزایا و معایبی دارن مثلا زونتس واقعا موتور همه چی تمومیه ولی شرکت کویر توی بحث خدمات خیلی خوب عمل نمیکنه. از اون سمت سی بی ۱۹۰ هم هست ولی وضعیت تامین قطعه مناسبی نداره. باز بنلی لئونچینو هم از بابت کیفیت و هم خدمات وضعیت نسبتا خوبی داره. اما دلتا از همشون قیمت اقتصادی تری داره و شرایط اقساطی خوبی هم داره و از بابت خدمات هم نسبتا میتونه خیالتون راحت باشه ولی از بابت کیفیت خیلی نمیشه به نسبت بقیه، روش حساب باز کرد.