مقاله

دلایل سفت شدن دنده موتور سیکلت به همراه روش های رفع آن

سفت شدن دنده موتور سیکلت یعنی دنده موتور سیکلت به راحتی عوض نمی شود یکی از مشکلات رایج مربوط به چرخ دنده های موتور سیکلت است. از دلایل اصلی مشکلات تعویض دنده می توان به مشکلات کابل کلاچ، روغن موتور، زنجیر و چرخ دنده ها و خود اهرم تعویض دنده اشاره کرد. در این مقاله از kingmotor به دلایل سخت جا رفتن دنده موتور سیکلت میپردازیم.

علت سفت شدن دنده موتور سیکلت چیست؟
در زیر هر یک از این دلایل مربوط به عدم تعویض روان دنده موتورسیکلت شرح داده شده است.

1- کابل کلاچ سفت شده است
کابل کلاچ علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
سفتی بیش از حد سیم کلاچ باعث سخت شدن دنده موتور می شود.
یک دلیل عمده که دنده موتورسیکلت شما روان نیست، کشیده شدن کابل های کلاچ است. اگر صفحات کلاچ شما در حال کشیدن هستند و هر زمان که اهرم کلاچ را بالا می آورید کاملاً آزاد نمی شوند، بدون شک این کابل کلاچ شماست که باعث سفت شدن دنده موتور سیکلت است.

دلیل اینکه کابل های کلاچ کشیده باعث ایجاد مشکل می شود این است که وقتی کابل آزادی کافی را نداشته باشد، کشیدن کامل سیم کلاچ برای آزاد شدن کامل صفحات کلاچ کافی نخواهد بود. بنابراین، تنظیم کلاچ با لقی مناسب به آن بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که سیم دارای یک بازی آزاد برای کار است و در عین حال، لقی نباید زیاد باشد.

یک قانون ساده این است که میزان شل بودن کلاچ را در حدود 2 میلی متر تا 3 میلی متر حفظ کنید. با این حال، اگر شرکت سازنده موتور شما، اندازه مشخصی برای آن تعیین کرده از آن استفاده کنید.

اگر مشخصات شرکتی ندارید، سعی کنید 2 تا 3 میلی متر را تنظیم کنید. بررسی کنید که آیا موتور سیکلت خوب کار می کند، اگر احساس می کنید هنوز خیلی سفت است یا شل است، بر این اساس تنظیم کنید.

2- کابل کلاچ بیش از حد شل است
در شل بودن بیش از حد کابل کلاچ، همین مشکل پیش می آید. این برعکس حالت فوق است. اگر لقی خیلی زیاد باشد، یعنی بالاتر از مشخصات مورد نیاز باشد، حتی وقتی اهرم را کاملاً آزاد کرده اید، کلاچ می تواند بلغزد.

باز هم، شما باید کابل کلاچ را با دادن لقی کافی اما نه بیش از حد را طبق توصیه های سازنده ذکر شده در کتابچه راهنمای موتور سیکلت تنظیم کنید.

اگر مشخصات پیشنهادی وجود ندارد، سعی کنید 2 تا 3 میلی متر را تنظیم کنید. بررسی کنید که آیا موتور سیکلت خوب کار می کند، اگر احساس می کنید هنوز خیلی سفت است یا شل است، بر این اساس تنظیم کنید.

3- سطح روغن موتور پایین
عدم تعویض به موقع روغن موتور موجب سفتی دنده موتور سیکلت می شود.
پایین بودن سطح روغن موتور در موتورسیکلت دلیل دیگری است که باعث می شود دنده موتورسیکلت شما به راحتی تغییر نکند. همچنین روغن موتور کم می تواند اثرات مخرب دیگری داشته باشد مانند: – گرم شدن بیش از موتور، ساییدگی و پارگی، و رسوبات کربن. که این موارد می تواند به صفحات کلاچ، پوشش سیلندر، پیستون و حتی سوپاپ های موتور آسیب برساند.

به همین علت تعویض روغن موتور باید به صورت منظم انجام شود. تعداد دفعات تعویض روغن به عواملی مانند نوع ساخت موتورسیکلت، نوع روغن مورد استفاده شما، عمر موتورسیکلت، وضعیت موتور، نحوه استفاده از موتورسیکلت، سواری طلانی و غیره بستگی دارد.

به عنوان یک قاعده کلی، دفعات توصیه شده تعویض روغن برای مسافت پیموده شده بر اساس نوع روغن مورد استفاده شما متفاوت است. برای روغن طبیعی توصیه می شود که هر 2000 مایل روغن عوض کنید، برای روغن نیمه مصنوعی 5000 مایل و برای روغن مصنوعی 8000 مایل است.

4- کیفیت پایین روغن موتور
تعویض روغن موتور علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
با استفاده از روغن موتور با کیفیت از بد جا رفتن دنده موتور سیکلت پیشگیری کنید.
یکی دیگر از مشکلات روغن موتور که می تواند در تعویض دنده روان باعث ایجاد مشکل شود، این است که روغن موتور در موتور سیکلت از کیفیت پایینی برخوردار است.

حتی اگر از روغن مرغوب استفاده کرده باشید،استفاده طولانی مدت از آن باعث این مشکل می شود. قرار نیست روغن موتور در موتور سیکلت شما برای همیشه دوام بیاورد. با گذشت زمان، کیفیت روغن به دلیل استفاده از آن پایین می آید. تنزل کیفیت مانع عملکرد آن می شود. این به نوبه خود مانع عملکرد موتور می شود. به همین دلیل، برای ما مهم است که به طور منظم روغن موتور را عوض کنیم.

هنگام انتخاب روغن، همراه با انتخاب نوع (مواد طبیعی، نیمه مصنوعی و مصنوعی) همچنین باید مواردی مانند: گرانروی مناسب روغن، مواد افزودنی مناسب( مواد شوینده، بازدارنده های خوردگی، ضد سایش و غیره) را در نظر بگیرید. بنابراین، بسته به شرایط موتور سیکلت، نوع موتور و هزینه، کیفیت روغن موتور مناسب را انتخاب کنید.

5- صفحات کلاچ تاب خورده
slide20647 علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
صفح کلاچ تاب خورده موجب سفت شدن دنده موتور سیکلت می شود
اگر اخیراً با موتورسیکلت خود مسافت زیادی را طی کرده اید، این احتمال وجود دارد که بخاطر موتور سواری طولانی مدت، کلاچ بیش از حد گرم شود. و باعث تاپ خوردن صفحات کلاچ به یکدیگر شود. البته دلایل دیگری مانند موارد زیر دارد:

اهرم کلاچ بازی آزاد ندارد
صفحه کلاچ به درستی تنظیم نشده است
تعویض دنده بدون گرفتن کلاچ
آزاد كردن ناگهانی اهرم كلاچ
و بی دقتی سواری با استفاده نامناسب از کلاچ
هر زمان که با صفحه های کلاچ تاب خورده یا سوخته موتور سواری می کنید، احساس خواهید کرد که دنده به راحتی تغییر نمی کند.

در صفحات کلاچ تاب خورده، مقدار زیادی اصطکاک بین صفحات کلاچ وجود دارد که منجر به آسیب دیدن آنها می شود. به همین دلیل صفحه های کلاچ تاب خورده باید در اسرع وقت در موتور سیکلت رسیدگی شوند. با بروز ورقه های کلاچ تاب خورده، شما باید برای تعمیر صفحات کلاچ به مکانیک خود مراجعه کنید. حتی صفحات کلاچ باید دوباره تنظیم شوند.

6- زنجیر چرخ موتور شل شده است
زنجیرچرخ 1 علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
شل شدن زنجیر چرخ از دلایل ست شدن دنده موتور سیکلت
دلیل عمده دیگر اینکه تعویض دنده در موتور سیکلت شما روان نیست می تواند به دلیل شل شدن زنجیر باشد. شل شدن زنجیر بیشتر در زنجیر های قدیمی زنگ زده و حتی زنجیر های نو می تواند بوجود آید.

به همین دلیل، شخص باید مرتباً با اسپری نگهدارنده زنجیر و چرخ دنده ها را تمیز کند، خصوصاً پس از یک سواری طولانی که موتورسیکلت را از جاده های گل آلود عبور داده اید. همچنین روغن کاری زنجیر چرخ به طور مرتب ضروری است. بهتر است برای هر 5000 مایل موتور سواری روغن کاری کنید.

از علائم عمده زنجیر شل می توان به پرش دندان های زنجیری از زنجیر چرخ، انتقال ناهموار نیرو به چرخ ها منجر به حرکات تند چرخ، شلاق زنجیر و در حالت آخر، در آمدن زنجیر اشاره کرد.

بنابراین، هر زمان تغییر دنده در موتور سیکلت میسر نیست، زنجیر را بررسی کنید. ممکن است زنجیره شل شود و باعث بروز این مشکلات شود.

7- زنجیر چرخ از بین رفته است
خرابی زنجیر علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
علت سفت جا خوردن دنده موتور سیکلت
دلیل دیگری که باعث می شود تعویض دنده نرم صورت نگیرد ممکن است به دلیل خوردگی زنجیر چرخ در موتور سیکلت شما باشد. اگر زنجیر چرخ آسیب دیده باشد، ممکن است انتقال دنده به نرمی انجام نشود و در نتیجه، تعویض دنده مشکل خواهد شد و حتی دنده می تواند گیر کند.

با این حال، بررسی اجزای محرک زنجیره آسان است، زیرا زنجیره را می توان بصری بازرسی کرد. هدف در اینجا این است که تعیین کنید آیا شما نیاز به جایگزینی زنجیر موجود با یک زنجیر جدید دارید یا خیر.

برای بررسی در صورت تمایل می توانید از دستکش استفاده کنید. زنجیر را از انتهای عقب زنجیر چرخ عقب خود دور کنید. اگر زنجیره ای فرسوده داشته باشید، تقریباً نیمی از دندان زنجیر چرخ را می بینید. یک زنجیره مطبوع خوب دور زنجیر را محکم می پیچد و کشیدن آن آسان نخواهد بود.

علاوه بر این، شما باید به دنبال زنگ زدگی و آسیب های دیگر باشید. چرخ عقب را بچرخانید تا ببینید آیا زنجیر در تمام مدت همان فشار را حفظ می کند یا خیر. کل طول زنجیر را بررسی کنید تا علائم آسیب یا فرسودگی را بررسی کنید.

شما همچنین باید در طول دوره به دنبال چرخ دنده باشید. اگر هر دندانی بریده یا آسیب دیده باشد، باید آنها را تعویض کنید. حال اگر تأیید شده است که زنجیر فرسوده است و مجبورید آن را با زنجیر جدید جایگزین کنید، بهتر است برای تعویض به مکانیک مراجعه کنید.

با این حال، اگر تصمیم دارید خودتان آن را تعویض کنید، مطمئن شوید که از ساخت موتورسیکلت خود آگاهی دارید و اجزایی را که برمی دارید به صورت منظم سازماندهی کنید.

8- دنده گیربکس گیر کرده است
گاهی اوقات، این دنده گیربکس فرسوده است که باعث تغییر دنده یا حتی گیر افتادن دنده می شود. دنده گیربکس فرسوده می تواند به دلیل جسم خارجی بین چرخ دنده ها، شافت های خم شده یا مونتاژ نادرست چرخ دنده های گیربکس گیر کرده باشد.

مشکلات انتقال قدرت باعث می شود شما نتوانید به راحتی دنده ها را عوض کنید یا تغییر دهید. هنگام جابجایی از یک دنده به دنده دیگر، مقاومت شدیدی ایجاد خواهد شد. اگر این موردی است که با آن روبرو هستید و مشکوک هستید که یکی از مشکلات فوق مسئله است، پس باید سریع موتورسیکلت خود را پیش مکانیک خود ببرید.

هرگونه مشکل دنده انتقال قدرت می تواند برای سیستم دنده کشنده باشد. این مسئله ممکن است عمیق تر از یک مشکل ساده تعویض دنده باشد. اگر اجازه دهید پوسیده شود، ممکن است هزینه بالاتری برای تعمیر سیستم انتقال آسیب دیده بپردازید.

9- اهرم تعویض دنده معیوب
پایین ترین احتمالات در علت مشکلات، گاه قابل قبول ترین دلایل است. اهرم تعویض دنده معیوب نیز می تواند دلیل عدم تعویض نرم دنده موتور سیکلت شما باشد.

بنابراین، بهتر است اهرم تعویض دنده را از نظر وجود هر مشکلی که باعث تغییر در تعویض دنده می شود، بررسی کنید. آیا اهرم شل شده است یا مشکلی در ارتباط با تعویض دنده نرم وجود دارد. وقتی با مشکل سفتی و عدم تعویض روان دنده موتورسیکلت روبرو شدید، کدام یک از این دلایل علت بوده است؟ در زیر نظر بدهید.

بیایید خلاصه کنیم در اینجا دلایلی وجود دارد که باعث ایجاد مشکل در موتور سیکلت شما در هنگام تعویض دنده می شود.

کلاچ: کابل کلاچ شل یا سفت شده
روغن / روغنکاری: سطح روغن کم، کیفیت روغن رو به زوال است.
زنجیرچرخ: مسائل لقی و سفتی یا فرسودگی زنجیر
دنده انتقال – گیربکس فرسوده: جسم خارجی گیر افتاده در دنده، مونتاژ نادرست.
صرف نظر از تشخیصعلت مشکل، بهتر است موتور سیکلت خود را به مکانیک ببرید و بررسی کنید.

اقدامات پیشگیرانه
جدا از درک دلایل مشکلات تعویض دنده، باید از مراحلی که برای جلوگیری از بروز مجدد همان مشکل باید انجام دهیم نیز آگاه باشیم.

در اینجا اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از بروز مشکلات در تغییر دنده موتورسیکلت ما انجام شود.

هنگام تعویض دنده ها به سمت بالا یا پایین، به سختی روی اهرم دنده فشار ندهید. موتورسیکلت های امروزی کلاچ نرم تری دارند که به آزاد شدن دنده کمک می کنند.
کلاچ را به نرمی آزاد کنید نه به صورت ناگهانی. این کار باعث سهولت درگیری نرم دنده می شود تا دنده ای که ممکن است باعث ایجاد دنده در گیربکس شود.
هر 3 ماه یا هر 1000 کیلومتر که موتورسیکلت شما رانده است روغن را عوض کنید، هر کدام که زودتر باشد.
از روغن مرغوب استفاده کنید. اگر ویسکوزیته روغن مناسب نباشد، روغنکاری برای موتورسیکلت مناسب نیست.
موتور سیکلت خود را به صورت دوره ای سرویس کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *