تایرهای موتور سیکلت دارای دو نوع تایر بایاس (BIAS) و تایر رادیال (RADIAL) هستند که بایاس قدیمیتر و رادیال جدیدتر است؛ معمولا تکنولوژیهای مدرن به قدیمیها برتری دارد و این امر در رابطه با تایر موتور سیکلت هم مستثنی نیست.
تایرهای رادیال مزیتهایی نسبت به تایرهای بایاس دارد و این به دلیل ساختار آنها است؛ در ادامه این مقاله از فروشگاه اینترنتی کینگ موتور به شرح این تفاوتها خواهیم پرداخت.
تایرهای بایاس از لایههای لاستیکی و متقاطع ساخته شدهاند که در زاویه ۳۰ درجهای قرار گرفتهاست. معمولا جنس این پارچهها نایلونی است؛ تایر به گونهای ساخته شده تا یک واحد کاری مجتمع و مشخص را تشکیل دهد، اما تایرهای رادیال از دو بخش مجزا ساخته شدهاند. در یک بخش، لایهای از کابلهای فولادی وجود دارد که توسط لاستیک پوشیده شدهاند. این کابلها با یک مهره به دیگری متصل شدهاند.
جهت خرید لاستیک و تیوپ اینجا را کلیک کنید .
این دو نوع چندین تفاوت اساسی با یکدیگر دارند:
استحکام ساختاری تایرهای بایاس و رادیال
تفاوتهای موجود در ساختار این تایرها تاثیری مستقیم بر استحکام ساختاری آنها دارد.
از آنجایی که لاستیکهای بایاس ساختاری واحد و مجتمع دارند، بسیار سادهتر از تایرهای رادیال سوراخ میشوند و با ایجاد سوراخی در دیوارهها، آج نیز از بین میرود. دیوارههای تایر و بخش فوقانی آن هم ارتباطی تنگاتنگ دارند.
این در حالی است که ساختار انواع رادیال به گونهای است که دو بخش یاد شده جدا از هم عمل میکنند؛ در صورت پارگی تایرهای رادیال، میتوان آنها را ترمیم کرد، در این صورت زاویه آج لاستیک نسبت به زمین خیلی کمتر خواهد شد و سطح تماسی نیز گستردهتر خواهد شد. اما نوع دیگر عموما غیر قابل ترمیم هستند و باید تعویض شوند.
مقاومت در برابر گرما
تایرهای رادیال به دلیل نوع ساختار میتوانند گرما را در تمامی سطح تایر به صورت موثرتری توزیع کنند؛ به همین دلیل برای مسافرتهای طولانی و سرعتهای زیاد مناسبتر هستند.
تایرها از انواعی از مواد متفاوت ساخته شدهاند. در مواردی هم چندین کائوچوی متفاوت به یکدیگر جوش داده میشوند تا ویژگیهای مورد نظر به دست آید. اگر حرارت داده شده به تایر بیش از دمای جوش باشد، لاستیک معیوب میشود.
اعمال حرارت بیش از اندازه به تایر، باعث میشود تا به حالت نرمال پیشین بازنگردد زمانی که شما به تایر حرارت میدهید، ممکن است لاستیک حالتی شکننده یا ذغال مانند پیدا کند.
تایرهای رادیال به نسبت انواع بایاس میتوانند گرما را بهتر توزیع کنند. بنابراین این امکان وجود دارد که مسافتی طولانیتر با سرعتی بالاتر را با این تایرها طی نمود.
این تایرها بنا به دلایلی میتوانند به مقدار خیلی بهتری گرما را کاهش دهند از جمله: آجهای محکم، ساختار فولادی تک لایهای و عدم وجود چندین لایه نایلون.
عمر تایر موتور سیکلت
شاید تایرهای بایاس ارزانتر از تایرهای رادیال باشند اما از طرفی عمر و مقاومت آنها کمتر از رادیال است. در نتیجه تایرهای رادیال نسبت به نوع دیگر به صرفهتر است. در بعضی موارد تایرهای رادیال عمری ۲برابر تا ۶برابر نوع تایرهای بایاس دارند.
هزینه چرخه عمر لاستیک های بایاس و رادیال
محاسبه هزینه کل چرخه عمر یک تایر تنها روش مناسب برای کاهش هزینههای عملیاتی است.
یکی از اشتباهات رایج مردم این است که ارزان قیمت ترین اجناس را می خرند و این در حالی است که باید جنسی با کمترین هزینه اقتصادی را تهیه کنند. این به معنای تفکر کوتاه مدت در برابر بلند مدت است.
لاستیک های ارزان قیمت بایاس نمیتوانند عمری برابر با انواع گران تر رادیال داشته باشند. در بسیاری از موارد تایرهای رادیال با توجه به نوع کاربری خود، عمری دو تا شش برابر بیش از انواع بایاس دارند.
یکی دیگر از اشتباهات معمول نیز خرید کالایی بر مبنای نیاز است. در این صورت فرد محصولی را انتخاب میکند که در دسترس است نه آنچه که واقعا پاسخگوی نیاز وی میباشد.
خرید تایر مناسب نه تنها باعث میشود تا در بسیاری از هزینههای مرتبط خود صرفهجویی کنید بلکه از بروز عیوب مکانیکی و کاهش بهرهوری نیز جلوگیری میکند.