مقدمه
لاکی ۱۸۰ از اون اسکوترای محبوب میان رده ای بود که به محض ورودش به بازار ایران خواهان زیادی پیدا کرد. این موتور جزو خانواده سمفونی کمپانی SYM به حساب میاد و در اصل اسم این موتور اون ور آب، SYMPHONY ST هست. موتور های سری سمفونی ST در بازار های جهانی بیشتر در نسخه های ۵۰، ۱۲۵ و ۲۰۰ سی سی عرضه میشه و این مدل یعنی سمفونی اس تی ۱۸۰ یه جورایی سفارشی برای یه سری از کشور هایی که محدودیت حجمی و … دارن تولید شده.
سمفونی ST یا همون لاکی ۱۸۰ خودمون توسط شرکت سهندسیکلت سپاهان وارد ایران شده و طبق یه سری منابع گفته میشه این موتور تنها اس وای امی هست که مستقیما از تایوان وارد شده و بقیه مدل ها برای اس وای ام چین هستن. همونجوری که اول مقاله هم گفتم، لاکی فروش خیلی خوبی رو تونست تجربه کنه. حالا دلیلش چیه؟ تا آخر محتوا همراهمون باش تا کامل این موتورسیکلت رو بررسی کنیم. احتمالا یکی از گزینه های خریدت بشه. برو بریم.
طراحی و ظاهر لاکی ۱۸۰
شاید در مقایسه با سایر اسکوتر های بازار، طراحی لاکی ۱۸۰ خیلی مدرن و جوون پسند نباشه ولی باید بگم زود قضاوت نکنید. اسکوتر های سری ST اس وای ام، از لحاظ مشخصات فنی اینقدر حرف برای گفتن دارن که بهتره از بخش ظاهر که البته سلیقه ای هم هست چشم پوشی کنید. از خدا که پنهون نیست، منم حال نمیکنم با قیافش . به نظر من، به عنوان یه اسکوتر میان رده،، طراحیش خیلی معمولی و بدون ایراده ولی این نکتـــه رو هم باید در نظر داشت که، نسخه ی موجود در ایران برای دو سه سال قبله و انصافا نسخه جدید این موتور خیلی جذاب شده. منو یاد پیاجیو لیبرتی میندازه
لاکی ۱۸۰ در رنگ های متنوعی (حداقل ۶ رنگ)، داخل ایران حضور داره و ابعاد این موتور هم ۱۹۸۵۷۲۵۱۱۹۵ میلی متر هست. (طول، عرض و ارتفاع)
طراحی چراغ های لاکی
طراحی چراغ جلوی لاکی به صورت جداگونه ساخته شده و در اصل نور موتور با گردش فرمون حرکت میکنه. نور بالا و پایین در کاسه چراغ به صورت یکجا قرار گرفتن و راهنماهای جلو هم در قسمت پایینی، سمت چپ و راست قابل مشاهده هستن. چراغ عقب هم در تصویر مشخصه. تقریبا اکثر موتور های اس وای ام از همین طراحی استفاده کردن. ظاهر چراغ عقب آشناست. در موتور های جی ۲۰۰، اس آر ۲۰۰ هم دیدیم. نا گفته نماند که چراغ جلو و تمامی راهنماها لامپ معمولی هستن و فقط خطر عقب ال ای دیه.
فرمون لاکی ۱۸۰
فرمون لاکی از نوع لوله ای ساخته شده و با فلاپ های قسمت جلوی موتور پوشیده شده. سمت راست کلید قطع و وصل برق موتور دیده میشه، پایین تر کلید تنظیم نور موتور و کلید استارت. سمت چپ، کلید تعویض نور پایین به بالا و البته کلید صندوق پران و کلید بوق. طبق معمول پشت فرمون خبری از کلید نور پلیسی یا پسینگ نیست!
یه نکته سوسکی رو این وسط بگم که، به نظر من واقعا کیفیت قلوه ها، کلید ها و … برای این موتور میان رده خیلی خوبه.
کیلومتر SYM Lucky
کیلومتر لاکی از نوع دیجیتالی هست که اطلاعات در دو بخش دایره ای سمت راست و چند ضلعی سمت چپ دیده میشه. یه سری اطلاعات موتور مثل دور موتور، سرعت سمت چپ و چند مورد دیگه مثل ساعت سمت راست پایین دیده میشه. دو دکمه دایره ای هم در قسمت پایین صفحه نمایش مشخصه که میتونید تنظیمات کیلومتر رو باهاش انجام بدین.
کنسول و فضای جلوی پای lucky 180
فضای جلوی پای این موتور مناسبه حتی برای افراد بلند قد (تا ۱۸۵ سانتی متر تست شده). همونجوری که توی تصویر میبینید یه سری آپشن در این قسمت تعبیه شده مثل شارژر USB، داشبورد و گیره. همونجوری که مشخصه این موتور کی لس نیست و به صورت سوییچی کار میکنه.
باک و زین لاکی
زین لاکی فضای خیلی خوبی داره و شیب اون جوری هست که باعث میشه لاکی، برای سواری های طولانی مدت هم خسته کننده نباشه. نرمی و کیفیت جنس زین هم قابل قبوله. کمی عقب تر دستگیره فلزی نسبتا بزرگی داریم که هم به فضای بیشتر موتور کمک کرده و هم آپشن بستن باکس، هم کنترل بهتر ترک نشین رو براتون محیا میکنه. ناگفته نماند ارتفاع زین ۷۹ سانتی متره و تقریبا ارتفاع مناسبی به حساب میاد. اگر قدتون حداقل ۱۷۵ سانت باشه مشکلی تو سواری این موتور نخواهید داشت.
و اما قسمت زیر زین. به نسبت اسکوتر های دیگه توی این رنج قیمت، جزو فضا دار تریناشونه. تقریبا یه کلاه فک دار رو میتونید داخلش قرار بدین.کمی عقب تر یک کلید زرد رنگ دیده میشه. با اون میتونید برق موتور رو قطع و وصل کنید و یه جورایی سوییچ مخفی موتور به حساب میاد و برای امنیت موتور نکته مثبتی به حساب میاد.باک لاکی هم زیر زین قرار گرفته و ظرفیتش حدودا ۷ لیتره که برای این موتور ظرفیت خوبی به حساب میاد.
مشخصات فنی لاکی ۱۸۰
انجین
انجین لاکی، تک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ و هوا خنکه. حجم دقیق انجین ۱۶۹ سیسی هست و اصطلاحا ۱۸۰ سیسی صداش میزنن و نسبت تراکم این موتور هم ۱۰ به ۱ اعلام شده. حداکثر قدرت این موتور ۱۱.۸ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰ و حداکثر گشتاورش هم ۱۲.۲ نیوتون متر در دور موتور ۶۵۰۰. تکنولوژی خاصی در انجین لاکی استفاده نشده ولی شرکت اس وای ام همین مشخصات رو اینقدر بهینه در کنار هم قرار داده که شما هیچ عیب و ایرادی نمیتونید به این پکیج بگیرید. سیستم انتقال قدرت لاکی Belt یا تسمه هست و گیربکسشم از نوع CVT اتومات. سیستم سوخت رسانی طبق معمول انژکتور برقیه و مصرف سوختشم چیزی حدود صدی ۲ و خورده ای بسته به نوع رانندگی شما.
شتاب و نهایت سرعت لاکی
برای موتور های اسکوتری اصلا شتابی نمیشه در نظر گرفت و آیتم مهمی هم نیست، مخصوصا در این اسکوتر های شهری معمولی. ولی شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر این موتور حدودا ۸ ثانیه و نهایت سرعت این موتور چیزی در حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تست شده.
شاسی و سیستم تعلیق لاکی
خب خب خب، میرسیم به بخشی که لاکی ۱۸۰ حرف برا گفتن داره و توپش پره! چرا؟ ادامه رو با دقت بخونید. وزن خشک لاکی ۱۸۰، ۱۲۹ کیلوگرم اعلام شده و شاسی این موتور از نوع piper under bone هست.
کمک فنر های لاکی
در قسمت جلو یه جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی داریم و در قسمت عقب هم یک جفت کمک فنر معمولی.
لاستیک ها
سایز لاستیک جلوی این موتور ۱۱۰/۷۰ و لاستیک عقب هم ۱۱۰/۷۰ هست و جفتشون رو رینگ های ۱۶ اینچی سوار شدن. این نکته دقیقا یکی از بزرگترین نقطعه قوت های لاکی نسبت به اسکوتر های دیگه بازار به حساب میاد. رینگ های این موتور ۲ اینچ از رینگ های ۹۰ درصد اسکوتر های بازار بزرگترن و این موضوع تاثیر خیلی خیلی زیادی تو کاهش کوبش و تکون های مسیر داره و سواری موتور رو تا حد خیلی زیادی بهبود میده. اصلا خیلیا برای همین رینگای ۱۶ اینچی میرن سراغ لاکی. حقم دارن خدایی. اسکوترا اکثر تکون زیاد دارن و یکی از مهم ترین دلایلشم همین سایز رینگاشونه.
برند لاستیک ها ایران یاسا هست که پیشنهاد میکنم برای تجربه سواری بهتر اونا رو با برند های با کیفیت تر بازار تعویض کنید. خلاصه، اس وای ام توی بحث تعلیق و طبیعتا سواری، معمولا موتوراش عملکرد خوبی رو نشون میدن و این لاکی قصه ما هم همینطوره.
سیستم ترمز لاکی
ترمز جلو از نوع دیسکی با قطر ۲۶۰ میلی متر و عقب هم خوشبختانه دیسکی با قطر ۲۳۰ که کالیپر جفتشون هم دو پیستونه هست. حالا چرا گفتم خوشبختانه دیسکی؟ چون توی خیلی از اسکوتر های این رنج قیمتی ترمز عقب رو کاسه ای تعبیه میکنن. تکنولوژی معروف CBS هم روی لاکی استفاده شده که به ترمز گیری بهتر و ایمن تر شما کمک زیادی میکنه.
قیمت لاکی ۱۸۰
قیمت این موتور در حال حاضر (پاییز ۱۴۰۱) حدود ۸۰ میلیون تومان اعلام شده و به نسبت خیلی از اسکوتر های همرده خودش قیمت رقابتی داره. حتی موتور های خود شرکت اس وای ام که توسط نماینده های دیگه مثل نیرو موتور وارد میشن.
جمع بندی
رقبای این موتور، بیشتر از همین خانواده اس وای ام به حساب میان. SR200، FX150، j200 و چند مورد دیگه. به نظر من انتخاب بین اینا کاملا سلیقه ایه چون خیلی از بخش های این موتورای توشون یکسانه. مهم ترین وجه تمایز لاکی بین اینا سایز چرخاشه که واقعا هم مهمه. بقیه موارد مثل سیستم تعلیق، ترمز، انجین و … خیلی تعیین کننده نیست.
موضوع بعدی تامین قطعات و لوازم از طرف شرکته که شرکت سهند سیکلت توی این موضوع بد عمل نمیکنه و یه جورایی بهتر از نیروموتور عمل میکنه ولی این وضعیت الان بازاره. هر موقع که قصد خرید این موتور رو کردین حتما آمار قطعه و لوازمشو در شهرتون در بیارید وگرنه به مشکل خواهید خورد.
مشخصات کلی موتورسیکلت
طول | ۲۰۱۴ میلیمتر |
عرض | ۷۱۴ میلیمتر |
ارتفاع کلی | ۱۰۷۵میلیمتر |
ارتفاع تا زین | ۱۴۰ میلیمتر |
فاصله دو محور | – |
کمترین فاصله بدنه از زمین | – |
وزن | ۱۲۵ کیلوگرم |
حجم مخزن سوخت | ۷ لیتر |
نوع و کلاس موتور
مدل | Lucky 180 SYM |
کلاس موتور | Street |
سال ساخت | ۱۳۹۷ |
تعداد سرنشین | ۲ |
تعداد چرخ | ۲ |
سایز چرخ جلو | ۱۶ اینچ |
سایز چرخ عقب | ۱۷ اینچ |
جنس رینگ | فولاد |
نوع رینگ | اسپرت |
سیستم تعلیق جلو | تلسکوپی |
سیستم تعلیق عقب | – |
پیشرانه و انتقال قدرت موتورسیکلت
حجم موتور | ۱۸۰ سی سی |
حجم موتور | تک سیلندر |
تعداد سیلندر | – |
تعداد سوپاپ | دو |
تعداد شمع | یک |
نسبت تراکم | ۱۰.۶:۱ |
سوخت | بنزینی |
نوع سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
جعبه دنده | – |
تعداد دنده | ۴ |
نوع کلاچ | – |
تعداد خروجی اگزوز | ۱عدد |
عملکرد موتورسیکلت
حداکثر سرعت | – |
مصرف سوخت | – |
ترمزهای موتورسیکلت
نوع ترمز جلو | دیسکی |
نوع ترمز عقب | دیسکی |
سیستم ترمز ABS | – |
چراغهای موتورسیکلت
نوع چراغ | هالوژن |
چراغ راهنما روی آینه | ندارد |
چراغ روز | ندارد |
امکانات موتورسیکلت
نوع استارت | استارتی |
آمپرها | بنزین , کیلومترشمار , مسافت سنج |
نوع کیلومتر شمار | دیجیتال |
نوع رادیاتور | ندارد |
فضای حمل بار | ندارد |
دزدگیر | – |
نوع جک | جک وسط و جک بغل |
درود بر شما، من از ۹۷ این موتور رو دارم و حدود ۳۵۰۰۰ تا باهاش راه رفتم، ظاهر که کاملا سلیقه ای هست و من ظاهرش و کاملا می پسندم. بحث سواری هم که واقعا سواری خوبی داره، ولی می تونستن کمکای عقبش و بهتر بزارن تا بازم سواری نرم تر بشه، ولی هنوزم مخصوصا اگه باد لاستیکا تنظیم نباشه می کوبه. نوع آج لاستیکی هم که برای این مدل در نظر گرفتن اصلا خوب نیست، جایگزینم توو بازار نداره، کلا توو بارون سُری را خواهید داشت. تووی این چند سال به قطعه خاصی نیاز پیدا نکردم باهاش ولی آمار قطعاتش و که می گرفتم بسیار گرون بود. البته تسمه سر ۲۰۰۰۰ تا عوض کردم که شد ۱.۲۵۰.۰۰۰ تومن که خیلی به نظرم گرونه. نمایندگی میرحامد سمت قیام میرم که کارشون خیلی عالیه، فقط قیمتا کلا پدر آدم و در میاره. راستی لنت ایرانیش ۱۲۰ و اصلیش ۱۸۰ تا ۲۰۰ هست. بنزینم حتما توو هر چندتا باک یه باکم سوپر بزنید تا پمپتون سالم بمونه، به محض روشن شدن چراغ بنزین برین پمپ تا پمپتون خراب نشه، چون پمپ بنزینش حدود ۴ میلیون قیمته. واسه روغنم خودش چراغ داره که هر ۱۰۰۰ تا روشن میشه. امیدوارم تونسته باشم کمکی توو شناختتون داده باشم.
سپاس از شما
منم دو سالی هست دارمش ، موتور سگ جون و قوی هستش ، نسبت به قیمت سگش می ارزه به خیلی از موتورهای بالای ۱۰۰ تومن بازار ، تنها مشکلش کمکهای عقبش بود ۳ تومن دادم یه جفت کمک tvs انداختم ، دیگه هیییچ مشکلی نداره
سلام ، هر کدوم از دوستانی که مشکل خشکی کمک رو دارن ، با تضمین و شرط مرجوعی یه کمک tvs بهتون میدم که کلاااا مشکلش حل بشه ، و موتور طوری نرم بشه که لنگشو ندیده باشین ، هر کسی مایل بود به این شماره پیام بده
۰۹۱۰۴۳۲۴۴۸۲
من این موتور رو سال ۱۴۰۰ گرفتم و هنوز دارمش نسبت قیمت وکیفیتش ارزش خرید داره نکته فوتش ترمز CBS. اونه نقطه ضعفش سیستم روشنایی که از لامپ رشته ای استفاده شده که باید LED میبود
سپاس از شما
من سال 97 یکی خریدم والان حدود35 هزارتا راه رفته تا حالا نشده روغنش رو حتی 10 کیلومتر بیشتراز 1000تا عوض کنم سرویس دوره ای ها رو به موقع انجام دادم واقعا موتور خوبیه ولی الان به روغن سوزی افتاده به هرتعمیر کارکه میگم میگن شانس منه ولی بالاخره یه علت فنی باید داشته باشه. لطفا توضیح دهید. ممنون میشم
سلام مهدی جان خوبی………ببین سه تا احتمال وجود داره………۱.یا کاتالیزورش خرابه مشکل داره……..۲.یا روغن خوبی نریختی توش………..یا ایراد از موتورخونه هست…….این هارو هم در نظر بگیر به تعمیرکار بگو حتما…..ممنون روز خوبی داشته باشید
سلام
دوستان کسی میدونه بجای آیینه های لاکی 180 چه نوع آیینه دیگری که دید کامل تری داشته باشه میشود جایگزین کرد، البته با توجه به قطر و نوع راست گرد یا چپ گرد بودن آیینه، منظور بنده راحت جایگزین شدن آیینه است. ممنون
اقا سلام به همگی
من دو ماهه این موتور رو خریدم ولی حقیقتا از شتابش زیاد راضی نیستم تو سربالایی باشیب حدود 5 درصد بیشتر از 60 تا نمیره تو کفی هم تنها نهایتا 100 تا میره که خیلی زود هم به 100 نمیرسه ،کمک هاش هم صدا میدن موقعی که ی نفر ترک میشینه
اگر کسی راهی بلده برای افزایش شتابش بهم پیام بده
موتور من 900 تا دونه راه رفته
شماره موبایل:09125475094
سلام دوستان من تازگی این موتور را گرفتم حالا متوجه شدم تو شهری که هستم خدمات پس از فروش برای این موتور وجود نداره
به نظر دوستان از عهده کارهای موتور خودم برمییام
چکار کنم