مقاله

مشخصات نقد و بررسی مزایا و معایب موتور سیکلت لیفان کی پی اس ۲۵۰

مقدمه
با بالاتر رفتن نرخ دلار در ایران و گرون تر شدن موتورسیکلت ها دیگه خیلی از مردم توانایی خرید موتورهای گرون قیمت رو ندارن. این مسئله باعث شده تا خیلیا سراغ موتورسیکلت هایی برن که قیمت پایین تری دارن و یا به صورت اقساط به فروش میرسن. لیفان KPS 250 هم در حال حاضر یکی از اون موتورسیکلت هایی هست که هم از لحاظ قیمت نسبت به بقیه رقبای خودش ارزون تره و هم به صورت اقساطی فروخته میشه.

به همین دلیل امروز میخوایم در این مقاله این موتور رو با هم بررسی کنیم تا متوجه بشیم ارزش خریدش چقدر هست. فقط قبلش بیاید یه نگاه کوتاهی به تاریخچه لیفان بندازیم تا ببینیم چند ساله به دنیای موتورسیکلت ها وارد شده و اصلا تجربه خوبی در این زمینه داره یا نه؟!

تاریخچه شرکت لیفان
شرکت لیفان که در ابتدا با اسم Hongda (چقدرم اسمش خلاقانه بوده، اصلا کپی نکرده:) ) فعالیت میکرد در سال 1992 تاسیس شد، یعنی حدود 30 سال قبل. این شرکت تا سال 2004 هم با این اسم فعالیت کرد اما در اون سال به دلیل بزرگ تر شدن کسب و کار Hongda یا همون لیفان خودمون، شرکت هوندا به دلیل تشابه اسمی این کمپانی چینی از اونها شکایت کرد و در نهایت دادگاه های چین، رأی خودشون رو به نفع کمپانی ژاپنی دادن و Hongda مجبور شد اسم کمپانی خودش رو تغییر بده و نام لیفان رو برای خودش انتخاب کرد.

جالبه بدونید که این شرکت جزو اون دسته از شرکت های معاصری هست که در ابتدا موتورسیکلت تولید میکرده و در سال ۲۰۰۵ و یک سال بعد از تغییر نام به تولید ماشین رو آورده.

قبل از KPS 250 هم لیفان موتورسیکلت های پر فروشی رو در ایران عرضه کرده که از بین اونها میتونم به لیفان KPS 200 و مگلی ۲۰۰ (این موتور اصالتاً برای لیفان هست و در ایران به اسم مگلی فروخته میشه) اشاره کنم.

خب حالا که یکم با شرکت لیفان آشنا شدیم برگردیم سراغ همین KPS 250 خودمون. این موتورسیکلت در سال 1400 با نمایندگی شرکت شاهین موتور در چهار رنگ آبی، زرد فسفری، سفید و مشکی وارد بازار ایران شده.

ظاهر لیفان KPS 250
لیفان این موتورسیکلت رو در سبک موتور های نیکد طراحی کرده و در نگاه کلی با یه موتور نسبتاً جذاب طرف هستیم. حالا چرا گفتم نسبتاً جذاب؟ چون به نظر من طراحی کلی موتور خوب انجام شده و خطوط شکسته ای که در طراحی بدنه اون به کار رفته باعث میشه تا مخاطب در ذهن خودش بگه که با یه موتورسیکلت سطح بالا طرف هستم! اما از سمت دیگه اضافه کردن برچسب های زیاد روی فلاپ های این موتور و طراحی شلوغ اونها کاری کرده که جذابیت ظاهریش یه مقدار کم بشه.

لازمه ابعاد KPS 250 رو هم بهتون بگم تا افرادی که از لحاظ جای پارک با محدودیت رو به رو هستن قبل از خرید این اطلاعات رو داشته باشن. طول این موتورسیکلت 2 متر هست، عرضش 76 سانته و ارتفاعش هم 1 متر و 7 سانتی متر.

چراغ های KPS 250
چراغ جلوی این موتور از ۲ لنز و ۲ دیلایت تشکیل شده که با روشن کردن موتورسیکلت نور پایین و دِی لایت های اون روشن میشه و هیچ کلیدی برای روشن خاموش کردن چراغ ها روی فرمون موتور تعبیه نشده. نور پایین موتور در لنز بالایی و نور بالا هم در لنز پایینی کاسه چراغ قرار گرفته.

راهنما های جلوی موتور روی باک طراحی شده و راهنما های عقب طبق روال بقیه موتورسیکلت ها به صورت جداگانه روی پایه پلاک و در طرفین چراغ خطر عقب جا گرفتن.

نکته قابل توجه در مورد چراغ های لیفان KPS 250 هم این هست که تمام این چراغ ها از نوع LED هستن که چراغ جلو و راهنما ها روشنایی و دید مناسبی رو در اختیارتون قرار میدن.

فرمون و کیلومتر لیفان KPS 250
فرمون KPS 250 بر خلاف اکثر موتور های نیکد بازار 3 تیکه هست و همین مسئله باعث میشه تا مثل پالس NS 200 در زمان روندن این موتور، به نسبت بقیه موتورسیکلت های نیکد بازار احساس سنگینی بهتون دست بده. سمت راست این فرمون کلید قطع و وصل برق موتور و کلید استارت و در قلوه سمت چپ کلید تعویض نور پایین به نور بالا، کلید های راهنما، فلاشر (جفت راهنما)، بوق و کلید Passing (نور بالا پلیسی) رو میتونید ببینید. راستی این موتور به صورت فابریک از دزدگیر و ریموت استارتر هم بهره میبره.

لیفان در قسمت کیلومتر KPS 250 از یک پنل LCD استفاده کرده که روشنایی خوبی داره. چراغ های هشدار موتورسیکلت هم در قسمت های بالا و پایین این کیلومتر طراحی شدن. مسئله ای که یکم تو ذوق میزنه کیفیت پایین فلاپ های مشکی دور کیلومتر هست که خب وقتی به قیمت این موتور نگاه میکنید این جور مسائل خیلی نقطه ضعف به حساب نمیاد و باید باهاشون بسازید!

باک و زین لیفان KPS 250
باک کی پی اس 250 تقریبا بزرگ طراحی شده و در قسمت چپ و راست اون دو باله باک هم وجود داره که به خاطر وجود راهنما، در قسمت های قبلی راجع بهشون صحبت کردم. حجم باک این موتور 14 لیتره و در قسمت جلوی باک هم یک پورت USB برای شما تعبیه شده که میتونید گوشیتون رو با اون شارژ کنید. یه نکته مثبت در این قسمت وجود داره! اون هم اضافه شدن گارد محافظ فابریک برای جلوگیری از آسیب دیدن پای راکب و حفاظت از قسمت های مختلف موتورسیکلت در زمان زمین خوردن هست. نوع طراحی این گارد هم به شکل لوله ای انجام شده که معمولاً این نوع گارد ها محافظت بیشتری به نسبت پروتکشن های معمولی دارن.

زین KPS 250 یه زین دو تیکه هست و فضای نسبتاً مناسبی رو در اختیار راکب و سرنشین موتور قرار میده ولی باز به نظرم یه خطا (شما بگو خزبازی!) تو طراحی زین وجود داره و اون هم لوگو چاپ شده لیفان، اون هم به رنگ سفید روی زین مشکی ترک نشین موتور هست که هم زیبایی موتور رو زیر سوال برده و هم این که آخه کدوم شرکت مطرحی رو دیدید که این کار رو انجام بده؟!

علاوه بر این اگه از این زاویه به زین عقب موتور نگاه کنید سه تا لوگو لیفان در قسمت های مختلف میبینید که به نظرم انقدر هم لازم نیست روی برند تاکید بشه.

مشخصات فنی و انجین لیفان KPS 250
لیفان از یک انجین 4 زمانه، تک سیلندرِ آب خنک برای KPS 250 استفاده کرده که 4 سوپاپ داره و آرایش سوپاپ ها هم به صورت SOHC (تک میل بادامک) انجام شده. نسبت تراکم این انجین 11.5 به 1 هست و تزریق سوخت به صورت سوزنی و الکترونیک انجام میشه. لیفان برای کاهش لرزش های اضافی انجین در طراحی اون از یک بالانسر کمک گرفته که اتفاق خوبی در کی پی اس 250 به حساب میاد.

حجم دقیق این انجین ۲۴۹ سی سی هست و حداکثر قدرتی که میتونه تولید کنه ۲۵.۵ اسب بخار در دور موتور ۹۰۰۰ هست. این انجین میتونه ۲۲ نیوتون متر گشتاور هم در دور موتور ۷۰۰۰ تولید کنه.

این قدرت و گشتاور از طریق یک گیربکس 6 سرعته و زنجیر به چرخ عقب منتقل میشه. طبق اطلاعاتی که در دفترچه راهنمای این موتور ثبت شده لازمه که در هر تعویض روغن 1.5 لیتر روغن موتور به داخل مخزن ریخته بشه و طبق سفارش این شرکت بهتره از روغن 15W50 در فصل تابستان و روغن 20W50 در فصل زمستان استفاده بشه.

شاسی و سیستم تعلیق لیفان KPS 250
شاسی کی پی اس ۲۵۰ از نوع گهواره ای معمولی هست و وزن خشک این موتور ۱۵۴ کیلوگرم اعلام شده که با یک باک کامل بنزین، روغن و آب رادیات این وزن به نزدیکی ۱۷۰ کیلوگرم میرسه.

سیستم تعلیق کی پی اس ۲۵۰ در قسمت جلو از دو کمک فنر تلسکوپی معکوس و در قسمت عقب از یک کمک فنر مونوشاک بهره میبره.

سایز هر دو رینگ این موتور ۱۷ اینچ هست و از لاستیک های ایران یاسا به سایز ۱۱۰/۷۰ در چرخ جلو و ۱۴۰/۷۰ در چرخ عقب استفاده شده.

سیستم ترمز لیفان KPS 250
ترمز های لیفان 250 در هر دو چرخ از نوع دیسکی هست و هیچ تکنولوژی خاصی در اونها به کار نرفته. البته قرار بود که این مدل با ترمزهای ABS به بازار عرضه بشه اما به دلیل وجود مشکل در زمان پلاک گذاری این سیستم روی موتور فعال نشده.

عملکرد فنی لیفان KPS 250 و مقایسه با رقبا
اگه عملکرد فنی و بازده این موتور رو روی کاغذ با بقیه رقبای خودش مقایسه کنیم متوجه میشیم که لیفان کی پی اس 250 عملکرد کاملا معمولی رو از خودش نشون میده. از لحاظ قیمتی نزدیک ترین رقیب این موتور در بازار بنلی 250 تک سیلندر نیو فیس هست و رقبای بعدی اون به ترتیب CF 250 NK و زونتس R 250 به حساب میان که به مراتب قدرت بیشتری رو نسبت به این موتور تولید میکنن.

البته همونطور که همیشه گفتیم، مشخصات روی کاغذ با عملکرد فنی موتورسیکلت ها در واقعیت متفاوته که پیشنهاد میکنیم قبل از خرید حتما گزینه های مد نظرتون رو تست کنید تا از عملکرد واقعی اونها آگاه بشید!

جمع بندی
همیشه قیمت جزو مهم ترین فاکتور های خریدار در زمان خرید موتورسیکلت یا هر وسیله دیگه ای به حساب میاد که لیفان هم همیشه سعی کرده با پایین نگه داشتن قیمت، این برگ برنده رو از آن خودش کنه. التبه زمان نشون میده که چه کیفیتی در ازای پرداخت این هزینه در انتظار شماست و چون این موتور نزدیک به یک سال هست که در بازار ایران عرضه شده، زیاد نمیشه درباره این مسئله و استهلاک موتور در طولانی مدت حرف زد.

قیمت لیفان KPS 250
لیفان KPS 250 در حال حاضر (آبان ۱۴۰۱) قیمتی در حدود 98 میلیون تومان داره که البته میتونید این موتور رو به صورت اقساط هم از طریق نمایندگی های شاهین موتور خرید کنید.

نوع انجین :انژکتور / تک سیلندر چهار سوپاپ/ آب خنک
میزان مصرف سوخت :۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم تعلیق عقب :مونوشوک
سیستم تعلیق جلو :کمک فنر معکوس تلسکوپی
سیستم ترمز :جلو دیسکی / عقب دیسکی
رتبه مصرف سوخت :C
حداکثر سرعت :۱۳۰ کیلومتر در ساعت
حداکثر توان :Kw 15.4/8988 RPM
حداکثر گشتاورد:N.m 21.21/6485 RPM
حجم موتور :۲۵۰ سی سی
انتقال قدرت :۶ دنده
استاندارد آلایندگی :یورو ۴
استارت :استارتی
تایر جلو :۱۷*۱۱۰/۷۰
تایر عقب :۱۷*۱۴۰/۷۰
ابعاد :۱۰۶۰*۸۲۰*۲۰۷۰
حجم مخزن سوخت :۱۴ لیتر
وزن خالص :۱۵۰ کیلو گرم
چراغ ها :LED

دزدگیر :دارد
ریموت استارتر :دارد
رادیاتور آب :دارد
فلاشر :دارد
کیلومتر دیجیتال :دارد
شارژر موبایل :دارد
کمک های جلو معکوسدارد
تک کمک :دارد
دی لایت:دارد
دکمه نوربالای لحظه ایدارد

19 نظر در “مشخصات نقد و بررسی مزایا و معایب موتور سیکلت لیفان کی پی اس ۲۵۰

  1. رضا گفت:

    توضیحات جامع و کامل اما لطفاً از موتورهای طرح CG125
    هم توضیحات و تجربه رانندگی بگذارید!

    1. admin گفت:

      بله حتما

      1. وحید گفت:

        شاهین موتور در شهر رشت نمایندگی نداره نه تلفنی چیزی پیدا نکردم

        1. امیر گفت:

          سلام رشت داره نرسیده به میدان صیقلان شاهین موتور

    2. فواد گفت:

      آخه سی جی ۱۲۵ اشتراک تجربه لازم داره 😁😁🤣؟؟

  2. اکبر طهماسبی گفت:

    سلام موتور KPT200 لیفان که شرکت ایران دوچرخ مونتاژ میکنه رو هم بررسی کنید
    ممنون

  3. حمید گفت:

    باسلام در مورد موتورسیکلت هندا ۱۲۵ تک سیلندر دوسوپاپه وتجربه رانندگی اون هم یه مطلب جامع وکامل بگذارید ممنون

    1. admin گفت:

      بله حتما در برنامه هامون قرار میدیم.

  4. علی گفت:

    باسلام من در اتوبان با این موتور ۱۸۷ km:h پر کردم چرا زدین حد اکثر سرعت ۱۳۰

    1. admin گفت:

      توی سایت های چینی این عدد ذکر شده

    2. Vahid گفت:

      سلام داداش چند وقته این موتورو داری؟
      راضی ای ازش؟

    3. علی 250 گفت:

      سلام علی جان چندتا؟ 😂 باورم نمیشه چجوری 180 تا رفتی با این موتور توی اینترنت زده 140 تا تهش میره واقعا میگی اینقد رفتی؟

  5. فرهاد گفت:

    درود بر شما ..من این موتور رو خریداری کردم..ولی ی ایراد بزرگ داره و اینه ک موتور در حالت سلو بد کار میکنه تو لحظه شتاب گرفتن اولیه ی گیر داره بعد گاز میخوره..چند جا هم بردم میگن ک این موتورا کلا ecu مشکل دارن و نمیشه رفع کرد..نظر شما چیه؟

    1. admin گفت:

      به متخصص نشون بدید هر کی سر در نمیاره میندازه گردن ecu

  6. مرصاد گفت:

    سلام من درباره موتور نظری ندارم واقعا با این قیمتا ولی
    خیلی از بازخورد ادمین سایت خوشم اومده یه به تمام نظرات با حوصله پاسخ دادن حتی به بیربط ترین که واقعا عالی بودن

  7. ناحدا گفت:

    موتور یوغور و حس سنگین بودن بهتون دست میده ، ولی از یه طرف دیگه خیلی چینیه موتکر ،حقیقتش آدم میترسه باهاش بره. اون روزای اول توب میرفت بعد از ۳ هزارتا شتاب و سرعتش ۴۰ درصد کم شده. البته منم ک خیلی مراقبش بودم ولی دلم میزنه نگهش دارم. موتوری که جون سفت باشه بنلی ۱۵۰ ک انگار خراب نمیشه براحتی الانم بنلی ۱۵۰ داریم تو خونه همش با بنلی رفت وآمد میکنم. ولی لیفان ۲۵۰ واسه خانواده اصلن اصلن خوب نیست

  8. منصور گفت:

    سلام من این موتور رو میخوام بخرم لطفا راهنمایی کنید واقعا خوب در اومده ؟؟

  9. محمد جواد برخورداری گفت:

    سلام قسطی که میدید قیمت نقد حساب می‌کنی
    بعد اینکه من الان همین مدل کارکرده رو دیدم که بخرم حالا از کجا بفهمم اقساطشو پرداخت کرده یانه
    الان بنام از کارخونه بخرم باید چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *