مقاله

مشخصات مزایا و معایب موتورسیکلت KTM 1290

آشنایی با موتور سیکلت کی تی ام ۱۲۹۰ سوپر ادونچر آر
این مدل از موتور سیکلت‌های ادونچر برند کی تی ام دارای ویژگی‌های زیادی هستند که وقتی با قطعات آن‌ها آشنا می‌شوید، به طور خودکار متوجه ویژگی‌های آن‌ها نیز خواهید شد.

انجین
موتور V-twin LC8 که قدرت و گشتاور بالای خود را اثبات کرده است، یک بار دیگر به عنوان جمع و جورترین، سبک‌ترین و بهترین انجین ادونچر شناخته شده است. این انجین انرژی را بهتر مصرف کرده و سرویس دوره‌ای را تا ۱۵ هزار کیلومتر بیشتر کرده است که از هزینه‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. مصرف سوخت کم این موتور سیکلت نیز به کاهش آلودگی هوا و توقف کم در سفرها کمک می‌کند.

سیستم انتقال نیرو
کمک به تعویض KTM 1290 SUPER ADVENTURE S به روش‌های مختلف انجام شده که یکی از آن‌ها به کار گیری گیربکس ۶ سرعته PANKL با درام تعویض دنده آلومینیومی سبک‌تر و با مسیرهای بهینه شده برای تعویض سریع‌تر و نرم‌تر دنده است. چرخ‌دنده‌های تعویض دنده نیز برای کاهش سایش و خرابی با مس پوشیده شده‌اند. همچنین Quickshifter+ نیز در این موتور سیکلت به کار رفته که تعویض دنده فوق‌العاده سریع و نرم‌تر انجام شود.

تایر و لاستیک
موتور سیکلت کی تی ام ۱۲۹۰ سوپر ادونچر، دارای لاستیک سفارشی MITAS Terra Force-R است که به طور خاص برای این موتور طراحی و ساخته شده است. از ویژگی‌های تایر و لاستیک این موتور سیکلت می‌توان به چسبندگی استثنایی، هندلینگ خوب و پایداری مطلوب در سرعت بالا اشاره کرد.

ترمزها
تنها ویژگی‌هایی که می‌توان برای ترمزهای این موتور سیکلت به کار برد، دقیق، قدرتمند و استوار هستند. همانطور که از مجموعه از ترمزهای برمبو انتظار می‌رود، همیشه بهترین را تولید می‌کنند. در قسمت جلو دیسک‌های دوقلو با قطر ۳۲۰ میلی‌متر، که به صورت شعاعی نصب شده‌اند. به‌علاوه کالیپرهای ثابت ۴ پیستونی را نیز خواهید دید. در بخش عقب، اگر سرعت بیش از حد متوسط بالاتر برود، توسط یک دیسک با ابعادی به قطر ۲۶۷ میلی‌متر زیر نظر گرفته می‌شود تا در صورت نیاز به ترمز، سریعا کار را شروع کند. در مواقع اضطراری، ABS دو کاناله ۱۰.۳ ME Bosch به کمک شما می‌آید که به عنوان ترمز کمکی نیز شناخته می‌شود.

مخزن سوخت
یک مخزن سوخت ۳ قسمتی با ظرفیت ۲۳ لیتری در این موتور سیکلت گنجانده شده است. دو پیل سوختی بزرگ در هر طرف قاب گذاشته شده است، با یک مخزن بالایی و مرکزی که سوخت واحدهای جانبی را تامین می‌کند. درپوش بنزین نیز جدید و به صورت الکترونیکی کنترل می شود. یک محفظه ذخیره‌سازی که یادآور موتور سیکلت KTM 990 ADVENTURE است، در طراحی جدید گنجانده شده است که با یک سوکت USB و به سایز بزرگ می‌تواند وسایل شما را نگه دارد.

دسته موتور سواری
دسته‌های آلومینیومی مخروطی، با استحکام بالا، عریض، قابل تنظیم و آماده برای سفرهای طولانی، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کنترل بیشتر و راحتی را برای سوارکاران فراهم کنند. محافظ‌های دستی جدید و قوی نیز برای آیرودینامیک بهینه و ثبات در سرعت بالا طراحی شده‌اند.

صندلی و ارتفاع
صندلی موتور سیکلت جایی که بیشترین وقت خود را بر روی آن در زمان سوارکاری می‌گذرانید، صندلی جدید KTM 1290 SUPER ADVENTURE S دارای صندلی‌های مجزا برای سوار و سرنشین است که اولین صندلی ۲۰ میلی‌متر قابل تنظیم است، از ۳۳.۴ اینچ (۸۴۹ میلی متر) تا ۳۴.۲ اینچ (۸۶۹ میلی متر). دسترسی به قسمت زیر صندلی نیز با فشار دادن یک دکمه، انجام می‌شود.

چراغ جلو
زمانی که از روز به شب نزدیک می‌شویم، چراغ جلوی یکپارچه LED برای ادغام سنسور رادار جلو در KTM 1290 SUPER ADVENTURE S طراحی شده است که در کنار آن چراغ‌های روشنایی در روز و در پیچ‌ها قرار دارد. یکی از ویژگی‌های سوپر ادونچر کی تی ام، واضح نشان دادن جاده است که کیفیت رانندگی را افزایش داده و خطرات را کاهش می‌دهد. چراغ‌های جلو این موتور سیکلت از الگوی مثلث باز پیروی می‌کنند و نور را تا زاویه مناسبی پخش می‌کند.

کروز کنترل
کی تی ام ۱۲۹۰ سوپر ادونچر کروز کنترل تطبیقی مبتنی بر رادار را دارا است که بسیار با دقت بوده و کمک زیادی به افزایش کیفیت رانندگی می‌کند. برای درک جادوی ACC، باید جاده‌هایی را در نظر بگیرید که یکنواخت بوده و در سرعت ایده‌آل می‌توان در آن‌ها رانندگی کرد. به طور مثال بزرگراه‌هایی که در مسیر قرار دارند، با استفاده ACC به شما این امکان را می‌دهد که با زحمت کمتری موتور را برانید. ACC روی سرعت پیش فرض قفل می‌شود، به طور خودکار سرعت را تنظیم می‌کند و فاصله ایمن را همیشه دنبال می‌کند. در صورتی که خودرویی از جلو نزدیک می‌شود و یا خودتان سرعت و یا ترمز را تنظیم می‌کنید، کروز کنترل خاموش می‌شود.

شیشه جلو موتور سیکلت
شیشه جلو که برای دفع باد در سرعت‌های بالا طراحی شده است، در تونل‌ها نیز شیشه جلو به طوری بهینه سازی شده است تا به سوارکاران برای سفرهای طولانی‌تر و سریع‌تر کمک کند. به لطف دستگیره‌های دستی نصب شده در سمت راست و چپ که ارتفاع صفحه نمایش را در اندازه ۵۵ میلی‌متر کنترل می‌کنند، تنظیم شیشه نیز آسان است.

سیستم تعلیق
هیچ راه ساده‌ای برای گفتن این موضوع وجود ندارد، اما موتور سیکلت KTM 1290 SUPER ADVENTURE S پیشرفته ترین سیستم تعلیق موجود در بازار را دارا است. سیستم تعلیق این موتور دارای نسل جدیدی از سیستم تعلیق ابتکاری Semi-Active Technology (SAT) با دریچه‌های مغناطیسی کنترل شده الکترونیکی برای تعدیل متغیر در نظر گرفته شده که ارائه طیف گسترده‌ای از قابلیت تنظیم نیز برای حداکثر راحتی و ایمنی موتورسوار قرار داده شده است. اگر با این موتور سیکلت آشنایی داشته باشید، میدانید که تمام تنظیمات تعلیق را می‌توان از طریق صفحه نمایش یا داشبورد انجام داد.

سخن پایانی
در این مطلب از کینگ موتور با شما کاربران گرامی همراه بودیم و موتور سیکلت کی تی ام ۱۲۹۰ سوپر ادونچر را معرفی کردیم. همانطور که مشاهده کردید، کیفیت ساخت این موتور سیکلت بسیار بالا است و راحتی زیادی را برای موتور سوار فراهم می‌کند. ترمز و بدنه این موتور از مواد اولیه مرغوبی ساخته شده است و امنیت موتورسوار در هنگام سواری کردن تامین شده. سرعت بالایی این موتور سیکلت نیز لذت راندن یک موتور سیکلت سوپر اسپرت به خوبی به راننده انتقال می‌دهد و همین امر ینز باعث افزایش تقاضا برای این موتور سیکلت گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *