نقد و بررسی کامل موتور rs 200 با ما همراه باشید.
پالس rs200 یک موتور سیکلت شهری اقتصادی و اسپرت بوده که از سال ۲۰۱۵ توسط کمپانی هندی باجاج اتو روانه بازار شده است. این موتورسیکلت در قیاس با سایر محصولات پالس موجود در بازار کشورمان چهرهای متمایز داشته و حس و حالی شبیه به موتورسیکلتهای پرقدرت از نوع موتور اسپرت را به بینندگان القا میکند.



پالس RS200
محصولات کمپانی باجاج سری پالس یا پولسار سالهاست که در کشورمان حضور فعالی داشته و مشتریان کلاس موتورهای اقتصادی نیکد و اسپرت را با سری پالس ns200 ، اونجر 220 و… تا حد زیادی به سوی خود کشاندهاند.
به هر روی در مطلب پیش رو قصد داریم تا خاصترین مدل پالس موجود در بازار ایران یعنی پالس RS200 را از جنبههای گوناگون مورد بررسی و نقد قرار دهیم. بنابراین اگر جزو علاقهمندان موتورسیکلتهای اسپرت شهری هستید میتوانید در ادامه با دیجیتال همراه شوید.
طراحی ظاهری پالس RS200
نخستین نکتهای که پالس آر اس 200 را نسبت به سایر محصولات باجاج در ایران متمایز میسازد، طراحی ظاهری این محصول و به ویژه حالت خاص نمای روبرو، چراغهای دوگانه، فلاپهای اطراف انجین و… است که شمایلی بسیار اسپرت و مهیج شبیه به موتورهای مسابقهای را برای این موتور سیکلت ۲۰۰ سی سی پدید آورده است.

اگر از روبرو به پالس آر اس ۲۰۰ بنگرید چراغهای کوچک دوگانه که تا حدودی شبیه به چشم طراحی شدهاند، توجه شما را به خود جلب خواهند ساخت. اگر جزو علاقهمندان به فیلم های سینمایی علمی تخیلی باشید، احتمالا خیلی زود به یاد شخصیت بامبل بی در سری فیلمهای تبدیل شوندگان خواهید افتاد. به نظر میرسد در این مورد عمدی در کار بوده و طراحان قصد داشتهاند با این ترفند حس خوشایندتری برای نظارهگران پدید آورند.
درنمای کنار شاهد استفاده از اشکال هندسی مدرن با خطوط و زوایای شکسته هستیم که جلوه تماما اسپرت و عضلانی برای این موتور سیکلت خلق کردهاند؛ به ویژه نواحی اطراف باک یا پنلهای دو طرف صندلی از این حیث بسیار زیبا و هیجان برانگیز طراحی شدهاند.
صفحه کیلومتر شمار به صورت سه گانه و ترکیبی از نمایشگرهای دیجیتال و آنالوگ طراحی شده که فرمی نسبتا متقارن و مهیج در برابر چشمان موتورسوار خلق کرده است و اطلاعات مورد نیاز وی از قبیل دور موتور، سرعت، میزان سوخت، نشانگرهای روغن، باطری، چراغ چک، ساعت و … را به نمایش میگذارد. اطراف آن نیز با طرح فیبرکربن تزیین شده که حس با کیفیتتر و مرغوب بودن را در ذهن به وجود میآورد.
از سوی دیگر سبک طراحی منبع اگزوز، فلاپ پایین بدنه به همراه جاپاها و سایر المانهای این قسمت نیز کاملا جذاب و منحصر به فرد احساس میشود. با این حال زمانی که به قسمت عقب خودرو نگاه میکنید شاهد طرح دوگانه چراغها خواهید بود که تا حدودی غریب و اندکی زشت به نظر میرسند که البته در مقایسه با زیبایی به کار رفته در سایر قسمتها اثر منفی چندانی بر ظاهر این موتورسیکلت نگذاشتهاند.
نشیمنگاه سرنشین در ارتفاعی بالاتر از موتورسوار قرار گرفته و اندکی کوچک به نظر میرسد. در مجموع میتوان بیان داشت که طراحی ظاهری باجاج پالس آر اس ۲۰۰ بسیار مهیج، زیبا و تحسین برانگیز بوده و در قیاس با سایر موتورهای هم رده موجود در این کلاس میتواند پرستیژ بالاتر و هیجان بیشتری برای مالک خود به ارمغان آورد؛ به ویژه نمای چهره با آن حالت چراغهای دوگانه که جلوهای خشن به ظاهر این موتورسیکلت بخشیده و در خصوص ارتقاء ویژگیهای بصری پالس RS200 کاملا موثر ظاهر شده است.



مشخصات فنی پالس RS200
یکی از ویژگیهای جالب باجاج پولسار در زمانی که به کشورمان وارد شد، داشتن دو شمع در پیشرانه تک سیلندرش در برخی از مدلها بود. باجاج پالس RS200 نیز با وجود تک سیلندر بودنش دارای سه شمع است که باعث میشود تا سوخت و ساز درون سیلندر آن به بهترین شکل ممکن انجام شود. با این وضعیت نه تنها از مصرف سوخت کاسته میشود بلکه آلایندگی نیز کاهش یافته و راندمان پیشرانه بالا میرود. پالس RS200 از یک پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه به حجم 199.5 سیسی بهره میبرد. این پیشرانه آب خنک، به یک گیربکس 6 سرعته متصل بوده و بالاترین قدرت و بیشترین گشتاور خروجی آن نیز برابر با 24.5 اسب بخار و 18.6 نیوتنمتر است. این پیشرانه چندان پر مصرف نبوده و با اینکه مقدار مصرف سوخت آن توسط شرکت مادر در حدود 2.8 لیتر در هر صد کیلومتر است اما در شرایط جوی و اقلیمی شهری مثل تهران و البته با توجه به کیفیت سوخت موجود در کشورمان، مصرف سوختی در حدود 3 تا 3.1 لیتر و حتی تا 4 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد داشت.
وزن خشک و خالص این موتورسیکلت، مناسب است و به همین خاطر با پیشرانه تک سیلندر 24.5 اسبی آن میتوان به خوبی حس و حال یک موتور اسپرت سبک وزن و البته کم حجم را تجربه کرد. شتاب آن در حد قابل قبولی بوده و با داشتن حداکثر سرعت 140 کیلومتر در ساعت و البته با داشتن یک ظاهر اسپرت دلنشین، میتواند به خوبی در حد رقبای گران قیمتتر از خودش ظاهر شود. در بحث سرعت نهایی باید گفت که این موتورسیکلت در شرایط مساعد میتواند به سرعت بالای 160 کیلومتر نیز برسد.
توضیحات
پالس RS200 در زمینه حرکت و شتاب، یک موتورسیکلت خوب و عالی است و البته در زمان توقف نیز با داشتن دیسکهای ترمز بزرگ در جلو و عقب، عملکرد خوبی از خود نشان میدهد. اندازه این دیسکها در جلو برابر با 300 میلیمتر و در عقب نیز برابر با 230 میلیمتر است که میتوان گفت جزو بزرگترین دیسکهای ترمز در این کلاس به حساب میآید. این موتور هم با ترمز ضد قفل ABS و هم بدون آن عرضه شده که این روزها اختلاف قیمت چند میلیون تومانی دارند و البته اکثر خریداران نیز از نوع ABS دار آن را سفارش دادهاند. با نگاه به دیسکهای ترمز و دیدن صفحه پرهای روی آن میتوان به بودن یا نبود ترمز ABS در این موتورسیکلت پیبرد.
این موتورسیکلت با داشتن طولی در حدود 2 متر، در دسته موتورهای نهچندان بزرگ قرار دارد که البته با توجه به پیشرانه 200 سیسی آن، ابعاد و اندازهای معقول و استاندارد است. اما با داشتن ارتفاع زین 810 میلیمتری از زمین، برای افرادی که دارای قد کوتاه و حتی متوسطی هستند کمی مشکلساز خواهد بود. این وضعیت برای نفر دوم کمی حادتر میشود چرا که زین سرنشین جدا از ارتفاع بالا، ابعاد نسبتاً کوچکی نیز دارد. اما به لطف ابعاد جمع و جور موتور در کنار تقسیم وزن خوبش، پالس RS200 موتوری تند و تیز با قابلیت مانور خوب در ترافیکهاست که از نظر نرمی حرکت، کارکرد آرام موتورسیکلت، صدای تولیدی و … مثل دیگر ساختههای باجاج در وضعیت عالی قرار دارد.
لازم به ذکر است که این موتور سیکلت از همان انجین پالس ان اس ۲۰۰ بهره میبرد با این تفاوت که به سیستم انژکتور مجهز شده و توانایی فنی آن اندکی ارتقا یافته است؛ در نتیجه عملکرد نرمتر و سواری چابکتری را ارائه میدهد. این پیشرانه از نوع تک سیلندر چهار زمانه چهار سوپاپ به حجم 199.5 سی سی با توان ۲۴.۵ اسب بخار در ۹۷۵۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور ۱۸.۶ نیوتون متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه است که نیروی خروجی آن به وسیله یک گیربکس شش سرعته و مکانیزم زنجیر به سوی چرخ عقب ارسال میشود.
توان خروجی این پیشرانه حدود یک اسب بخار بیشتر از پالس NS200 بوده و حدود 0.3 نیوتن متر نیز با افزایش گشتاور روبرو شده است. تکنولوژی استفاده از سه شمع نیز در این انجین همچنان پابرجاست. شتاب ۰ تا ۶۰ پالس rs 200 حدود ۵.۲ ثانیه بوده و این زمان برای شتاب ۰ تا ۸۰ حدود ۱۰ ثانیه به طول خواهد انجامید. حداکثر سرعت عملی این موتورسیکلت ۱۶۵ کیلوگرمی نیز حدود ۱۴۸ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
موتور سیکلت پالس آر اس ۲۰۰ از استارت برقی بهره برده و به سیستم خنک کننده آبی مجهز شده است. سیستم تعلیق در جلو از نوع تلسکوپی به همراه بوش ضدسایش بوده و در عقب از یک کمک فنر گازی بهره برده شده است. مخزن سوخت rs200 برابر با ۱۳ لیتر گنجایش داشته و متوسط مصرف بنزین آن حدود ۳.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود؛ به طور میانگین شما می توانید با یک باک سوخت پر چیزی در حدود ۳۰۰ کیلومتر را با این موتورسیکلت بپیمایید.
ترمزهای دیسکی ۳۰۰ میلیمتری دوگانه در جلو و ۲۳۰ میلیمتری عقب نیز به سیستم ترمز abs مجهز بوده و به خوبی قادر به متوقف کردن این موتورسیکلت خواهند بود.
بررسی موتورسیکلت پالس RS200؛ مزایا، معایب و قیمت در بازار
ابعاد موتورسیکلت باجاج پالس rs200 برابر با مقایر زیر است:
طول: 1999میلیمتر، عرض 765میلیمتر، ارتفاع 1114 میلیمتر. ابعاد لاستیک نیز در جلو معادل 100/80-17 و در عقب برابر با 140/80-17 است. فاصله بین محورهای دوچرخ نیز 1350 میلی متر است.




دینامیک و تجربه سواری
موتورسیکلت پالس آر اس 200 به پیشرانه انژکتوری مجهز شده و همین امر سبب کاهش قابل توجه و دلنشین لرزشهای آن نسبت به سری ns شده است به طوری که در دستهها و جاپاییها نیز این کاهش لرزش محسوس خواهد بود؛ بنابراین عملکرد نرمتری را در این سری از محصولات باجاج شاهد هستیم.
قدرت مناسب کمک فنرهای این موتور به ویژه نوع گازی در عقب نیز سبب شده تا آر اس ۲۰۰ سواری نرم و نسبتا راحتی را به راکب خود عرضه دارد. با این حال تنظیمات سیستم تعلیق را میتوان نه خیلی سفت و نه خیلی نرم دانست که در نتیجه موجب به وجود آمدن ترکیب مناسبی از راحتی و تعادل برای این وسیله نقلیه و سرنشینان شده است. قدرت ترمزها نیز در نوع خود بسیار مناسب بوده و و قادرند این موتورسیکلت هندی را از سرعتهای بالا به صورت نسبتا اطمینان بخش و مناسبی از حرکت باز بدارند که این امر موجب ارتقای اعتماد به نفس موتورسوار خواهد شد.


مزایا و معایب موتورسیکلت پالس rs200
از جمله مهمترین نقاط قوت موتور rs 200 میتوان به طراحی ظاهری فوقالعاده جذاب، عملکرد فنی نسبتا مطلوب، کیفیت سواری قابل قبول، ویژگیهای دینامیکی مورد پسند و کیفیت ساخت خوب اشاره کرد. از سوی دیگر استفاده از پیشرانه سه شمع میتواند استهلاک فنی این موتورسیکلت را به مرور زمان افزایش داده و باعث هزینه نگهداری بیشتر و خرابی افزونتر آن شود. همچنین قیمت بالای موتورسیکلت نسبت به توانایی فنی آن نیز از جمله دیگر انتقادات وارده بر پالس آر اس 200 خواهند بود.


جمع بندی
در مجموع میتوان عنوان داشت که پالس rs200 موتورسیکلتی با ظاهر بسیار جذاب و شبیه به موتورهای مسابقه است که میتواند در رنج قیمت بالاتر از 65 میلیون تومان (قیمت میانگین) از لحاظ ظاهری نیاز عمده مشتریان را به طرز مطلوبی برآورده سازد. با این حال اگر نیاز به یک موتور کم استهلاکتر با توانایی فنی مشابه هستید، به نظر میرسد محصولاتی همچون آپاچی ۲۰۰ که از قیمت پایینتری نیز برخوردار هستند، در مقایسه با پالس rs200 از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفهتر و کاربردیتر باشند.
جدول مشخصات فنی
نام موتور سیکلت | باجاجپالس RS200 |
کلاس موتور سیکلت | اسپرت |
مدل ساخت | از 2015 میلادی |
حجم پیشرانه / سیکل احتراق | 199.5 سی سی / چهار زمانه |
سیستم تزریق سوخت | انژکتوری |
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپ | تک سیلندر / 4 سوپاپ |
بیشترین قدرت @ دور موتور | 24.5 اسب بخار@ 9750 rpm |
بیشترین گشتاور @ دور موتور | 18.6 نیوتن متر@8000 rpm |
ضریب تراکم | 11.5به یک |
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت) | 141 km/h اعلامی کارخانه |
استاندارد آلایندگی | یورو4 |
نوع خنک کاری پیشرانه | آب خنک |
نوع استارت | الکتریکی |
وزن کامل با سیالات (کیلوگرم) | 165 |
نوع گیربکس | 6 سرعته دنده ای |
نوع کلاچ | روغنی چند صفحه ای |
سیستم انتقال قدرت | زنجیری |
حجم باک سوخت | 13 لیتر |
ذخیره بنزین | 2 لیتر |
مصرف سوخت ( L/100km) | حدود 2.85 لیتر |
ترمز جلو | تک دیسک به قطر 300 میلیمتر |
ترمز عقب | تک دیسک به قطر 230 میلیمتر |
عملگر ترمز / ترمز ABS | نیروی هیدرولیک / دارد |
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر) | 1999 / 765 / 1114 |
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ | 1355 میلیمتر |
ارتفاع زین از زمین (میلیمتر) | 810 |
ارتفاع کف موتور از زمین(میلیمتر) | 157 |
سیستم تعلیق جلو / عقب | تلکسوپی جفت معکوس/تلسکوپی تکی |
سیستم الکترونیک و روشنایی :
پالس 200 آر اس بر خالف رقبای هم رده خود دارای دو کاسه چراغ بسیار کوچک میباشد . اندازه ای
بسیار کوچک اما با طراحی زیبا از نوع رفلکس عدسی که در تاریکی شب با نور پایین فاطله تقریبی تا 4 متر و
با نور باال حدودا 8 متر را روشن می کند. زیبایی این چراغ ها در شب بسیار خیره کننده است اما همانند سایر
موتورسیکلتهای هم رده خود متاسفانه اگر با این موتور وارد تونل های تاریک در جاده ) مثال تونل سعادت
شهر به خرم بید ( شوید متوجه خواهید شد که چراغ این موتور به هیچ عنوان نمیتواند جلوی شما را روشن
سازد و کامال در تاریکی خواهید بود. ضمن اینکه در باالی هر یک از چراغ اصلی جلو یک چراغ کوچک که
همچون ابر بر باالی چراغ های اصلی می باشند وجود دارد چراغ جلوی پالس آر اس 200 با طرحی به
ظاهر اخم کرده خود به نوعی انرژی مثبتی به موتور-سوار آن و دیگران القا می کند به گونه ای که نشان از
جدیت و نمایان گر قدرت بی شمار آن است.
چراغ های راهنمای این موتور دارای سطح کوچک اما میزان ایجاد نور بزرگی هستند و به خوبی میتوانند
در زمان تغیر مسیر های شما سایر رانندگان جلو و پشت سر شما را آگاه سازند. پایه های این راهنماها از نوع
الستیکی و با انعطاف باالیی هستند تکنولوژی المپ های این راهنما ها از الپ های LED که دارای طول عمر
باالیی هستند می باشند.
چراغ عقب نیز با طراحی نسبتا ساده و با کاسه چراغ بارک خود و به شکل نعل اسب طراحی گردیده است
و هماهنگ با ظاهر موتور طراحی شده که در آن جهت ایجاد روشنایی از LED استفاده گردیده که بسیار سطح
روشن و بزرگی را ایجاد میکند و چراغ استاپ ترمز که دارای المپ معولی است در هنگام ترمز گیری نور
واضحی را منتشر می کنند .
سیستم ترمز گیری :
ترمز های پالس آر اس 200 نسبت تمام رقبای خود از نظر کمی و کیفی ارتقا یافته اند ترمز های این
موتور هم در جلو و هم در عقب از نوع دیسکی بوده اما تنها تفاوت اصلی و چشم گیر این ترمز ها استفاده از
سیستم ABS در چرغ جلو آن می باشد به طوری که در سرعت های باالی 90 کیلومتر در ساعت اطمینان
بیشتری به موتور-سوار خود میدهند و در سرعت های متوسط رو به باال کنترل موتور سیکلت از دست خارج
نشده و موتور سیکلت با حفظ تعادل کامل متوقف می گردد.

لاستیک:
موتور سیکلت پالس 200 آر اس مجهز شده به دو لاستیک 17 اینچی با ابعاد 80/100 در جلو و
70/130 در عقب می باشد. لاستیک ها از نوع تیوپلکس و برای سرعت های باال طراحی گردیده شده است.
این لاستیک ها دارای آج کوتاه بوده که به خوبی می تواند در مسیر های خیس به خوبی چسبندگی خود را به
زمین حفظ کند. نکته قابل توجه اینکه برای رانندگی با موتورسیکلت پالس 200 در سرعت های باالی 110
کیلومتر در ساعت ابتدا باید با حداقل طی یک مسید 60 کیلومتری دمای لاستیک ها را به 100 درجه
سانتیگراد برسانید زیرا که در صورتی که دمای لاستیک پایین باشد میزان سطح چسبندگی لاستیک کم بوده و
خطر لیز خوردن بسیار زیاد می باشد.