در این جا قصد داریم با فرض صحت این ادعا، نتیجه بررسی های بیشتر خود را در قالب نقد و بررسی اسکوتر Keeway Vieste 300 به اطلاع دوستداران و خوانندگان کینگ موتور برسانیم. امیدواریم بتوانیم در آینده با مساعدت علاقمندان و شرکت نیکران موتور نتیجه بررسی میدانی اسکوتر کی وی Vieste 249 را نیز در اختیار علاقمندان قرار دهیم.
اسکوتر کی وی Vieste 249
بررسی طراحی ظاهری و ارگونومی اسکوتر کی وی Viesta 249:
این اسکوتر طراحی زیبایی دارد. بدنه آن الهام گرفته شده از Yamaha Tmax، اما در مقیاس کاهش یافته و با نسبت های بسیار موفق است. نمای جلو اسکوتر تهاجمی است و با چراغ های جلو مانند دوکاتی Panigale و چراغ عقب افقی و باریک، ظاهر بسیار شیکی دارد.
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
اندازه زین آن مناسب و راحت است و ارتفاع 77 سانتی زین از سطح زمین، به افراد کوتاه قد هم اجازه می دهد پاهای خود را روی زمین بگذارند و احساس امنیت بیشتری کنند. با وجود جمع و جور بودن، وضعیت نشستن روی زین این اسکوتر و ارگونومی آن خوب است و فضای کافی برای پای بیشتر افراد وجود دارد ولی افراد قد بلند مجبور به کشیدن پاها و گذاشتن پا روی کف پایی شیب دار جلو می شوند. موقعیت فرمان نیز برای بیشتر افراد مناسب است.
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
به دلیل چرخ های 13 اینچی و طراحی کوتاه شاسی، فاصله زیر این اسکوتر از سطح زمین زیاد نیست. فضای زیر زین هم زیاد نیست و بیشتر انواع کلاه ایمنی در آن جا نمی گیرد که برای یک اسکوتر به این اندازه نقطه ضعف بزرگی است. برای جبران این نقیصه، خریداران باید به فکر تهیه و نصب باکس عقب باشند. خوشبختانه گزارش شده که نیکران موتور، براکت (Bracket) نصب صندوق و صندوق مناسب را می تواند در اختیار خریداران قرار دهد.
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
گزارش شده که نحوه اتصال بسته آچار به زیر زین هم چندان مطلوب نیست و باید به طریقی آن را در سرجای خود محکم کرد. فضای نشستن برای ترک نشین در حد متوسط است و بیشتر برای افراد با هیکل لاغر تا متوسط کارآیی دارد. دستگیره ها ی دو طرف زین نیز برای گرفتن در اختیار اوست.
گزارشهایی در مورد ضعیف بودن کیفیت پرداخت (Finish) و یکنواخت نبودن درز برخی قطعات پلاستیکی و پنلها شده که در صورت صحت، این اسکوتر را از این نظر در رده پایین تری از رقیبانی چون هوندا، یاماها قرار می دهد.
نقد و بررسی انجین و پرفورمنس اسکوتر کی وی Viesta 249
برگ برنده اسکوتر کی وی Viesta 249 انجین تک سیلندر، 4 سوپاپ و مایع – خنک، ساخت شرکت پیاجو (Piaggio) در چین است که از آن در اسکوترهای Piaggio ،Gilera و Aprilia نیز استفاده شده است. به احتمال زیاد این انجین از نسل انجین های آب – خنک Quasar است که قابلیت اطمینان بالایی دارند. این انجین روان و پر انرژی است و با سیستم سوخت رسان انژکتوری، 21 اسب بخار (7500 دور) توان و 22.54 نیوتن متر گشتاور تولید می کند ( تفاوت هایی بین این اعداد در منابع مختلف است).
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
رادیاتور پشت چرخ جلو قرار دارد و جریان هوا را از جاده به صورت مستقیم دریافت می کند. یک کلاچ گریز از مرکز کارآمد و یک گیربکس CVT نیز سیستم انتقال نیرو را تشکیل می دهند و عملکرد رضایت بخشی دارند.
صدای انجین زیاد نیست و توان آن به صورت یکنواخت در اختیار راننده قرار می گیرد اما، ترکیب وزن نسبتاً پائین ( حدود 150 کیلوگرمی) و گشتاور مناسب موجب شده این اسکوتر پرشتاب باشد و در چند ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و سپس تا حداکثر سرعت خود (115 تا 120 کیلومتر) پیش رود.
مراقب باشید شتاب گیری خطی این اسکوتر شما را فریب ندهد، چون سریع به سرعت های بالا می رسد و این می تواند در محیط های شهری خطر آفرین باشد. در جاده ها یا بزرگراه ها، سرعت آن به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و گاهی بیشتر هم می رسد. اما سرعت ایده آل آن حدود 100 کیلومتر است. در سرعت های بالاتر به دلیل نداشتن بادگیر جلو، رانندگی با آن آزار دهنده می شود. بنابر این اگر در میان خریداران آن قرار گرفتید به فکر تهیه یک بادگیر جلو مناسبتر هم باشید.
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
با چرخاندن زیاد دسته گاز، اسکوتر به سرعت شتاب می گیرد و در 7000 دور به بالا به حداکثر توان خود می رسد. البته مصرف سوخت نیز به شدت بالا می رود. بنابراین اگر به دنبال نمایش حداکثر کارایی اسکوتر خود به دیگران نیستید، کمتر گاز دهید و اجازه دهید تا انجین با دور اقتصادی تر حدود 6000 دور در دقیقه کار کند.
این اسکوتر در داخل شهر سریع و چابک است و با ابعاد نسبتا باریک و وزن نه چندان زیاد خود به راحتی در کوره راه های ترافیکی رانده می شود. باید گفت که اندازه جمع و جور آن، مزیت بزرگی برای این گونه کاربردها است.
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
مخزن سوخت با ظرفیت تقریبا 11.5 لیتر، در مرکز اسکوتر قرار داده شده است و با مصرف متوسط، می توان حدود 250 کیلومتر را با یک باک آن طی کرد.
نقد و بررسی شاسی، تعلیق و تجهیزات اسکوتر کی وی Viesta 249
اسکوتر Vieste 249 روی همان شاسی ساخته شده که نمونه 125 سی سی آن. ابعاد مشابهی هم دارند. به نظر می رسد که سازنده از ابتدا پلتفرم (شاسی) قدرتمندی را برای این کار (مدولار سازی) در نظر گرفته است. به کارگیری این نوع شاسی باعث شده تا فضای جلو پا مانند اسکوتر های کلاسیک یک تکه و باز نباشد و به دو قسمت تقسیم شود.
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
پایداری اسکوتر در بیشتر مواقع خوب است و نقش شاسی خوب در رسیدن به این سطح از پایداری بسیار است. سیستم تعلیق کار خود را به خوبی انجام می دهد و عملکرد لاستیک های فابریک Timsun (اگر نصب شده باشد) در سطوح خشک خوب است. اما در مسیرهای خیس و روی خطوط سفید خط کشی شده باید احتیاط کنید.
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
سیستم تعلیق شامل دو کمک فنر قابل تنظیم در عقب و یک دوشاخ تلسکوپی معمولی ساخت KYB در جلو است. لاستیک جلو 70/110 و لاستیک عقب 70/130 است که روی رینگ های 13 اینچی آلومینیومی نصب شده اند. ترمزهای دیسکی با کالیپر ساخت J.Juan اسپانیا و سیستم ABS نیز اجزای سیستم ترمز این اسکوتر را تشکیل می دهند و عملکرد رضایت بخشی دارند. سیستم تعلیق خوب تنظیم شده و ضمن حفظ خاصیت اسپرتی، خشک و ناراحت کننده نیست.
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
صفحه کیلومتر از نوع ترکیبی آنالوگ و دیجیتال با طراحی کمی گیج کننده است. دور شمار موتور در اسکوتر کارآیی چندانی ندارد و عملا نگاه موتورسوار در بیشتر اوقات روی بخش دیجیتال متمرکز است. کی وی Vieste 249 مجهز به سیستم کی لس است و شما می توانید بدون نیاز به در آوردن کلید از جیب، با چرخاندن سوئیچ استارت، روشن شدن صفحه کیلومتر را ببینید و استارت بزنید. شاسی های (کلیدهای) باز کننده قفل زین و درب باک هم در همین مجموعه وجود دارند ولی در مورد زین، نیاز به فشردن زیاد شاسی مربوطه است. همه چراغ ها از نوع ال ای دی هستند و گرچه پرتو چراغ جفتی جلو باریک است ولی قدرت کافی دارد و مطابق با خاصیت معمول LED ها، نور بسیار سفید است و بسیار کم پخش می شود.
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
وجود داشبورد ( بدون درب) با خروجی شارژر موبایل، دماسنج هوای محیط (که چندان دقیق نیست)، سنسور جک بغل، و چراغ هشدار فشار باد لاستیک از دیگر امکانات این اسکوتر است. کیفیت ساخت فرامین و سوئیچ های روی دسته فرمان خوب است و لمس مناسبی دارند. علاوه بر این ها در مدل های اروپایی حتی گرمکن دسته گاز و کلاچ هم به صورت استاندارد روی آن وجود دارد.
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
سخن پایانی بررسی اسکوتر کی وی Viesta 249
بررسی های موتورباشی نشان می دهد که اسکوتر کی وی Vieste 249 رضایت بسیاری را در بازارهای عرضه شده فراهم کرده است. این اسکوتر ظاهر زیبایی دارد و عملکرد خوبی هم از خود نشان داده است. از نظر اندازه، هم رده با دیگر اسکوترهای مدرن شهری مانند یاماها Nmax یا هوندا PCX است، و برخلاف روند جاری ساخت اسکوترهای بزرگتر و بزرگتر، این اسکوتر حجم انجین و توان بالاتر را در جثه ای که مناسب استفاده شهری است ارایه می کند. اسکوتر کی وی Viesta 249، با داشتن اندازه ای معمولی، مجهز به یک انجین قدرتمند و نوع جالبی از “اوردرایو” است که به آن یک شخصیت اسپرتی می دهد. چابک است و پایداری خوبی در پیچ ها دارد و راندن آن در شهر لذت بخش است. سوالی که اکنون برای ما در موتورباشی مطرح شده این است که آیا این اسکوتر (با مجموعه نکات مثبت و منفی آن) رقیبی برای اسکوترهایی مانند هوندا PCX و ADV، یاماها Nmax و Aerox، دیگر است یا رقیبی برای موتورسیکلت های شهری؟ گرچه از نظر حجم انجین و توان میتوان آن را با اسکوترهای بزرگتر مسافرتی مقایسه کرد، اما جثه و کارآیی آن تناسب بیشتری با استفاده های درون شهری دارد.
نقد اسکوتر کی وی Vieste 249
اسکوتر کی وی Viesta 249 بسته خوبی را از نظر طراحی، توان و عملکرد، ابعاد و وزن و قیمت فراهم کرده است و گزینه مناسبی برای استفاده شهری و حاشیه شهری است. این اسکوتربا قیمتی در حدود 3500 یورو برای نسخه یورو4 یا 3800 یورو برای نسخه یورو5 با 2 سال گارانتی در برخی کشورهای اروپایی مانند اسپانیا عرضه گردیده است. سوال اینجاست که آیا مشتریان ایرانی نیز از چنین گارانتی بهره مند می شوند؟
نکات مثبت: سبکی، انجین، تجهیزات، قیمت، تعلیق و پایداری
نکات منفی: فضای محدود زیر زین (به دلیل نصب انجین بزرگ روی شاسی یک اسکوتر 125 سی سی)، بادگیرکوتاه جلو، پرداخت برخی قطعات، فضای محدود جاپایی
حجم موتور : 244 سی سی
تیپ موتور : اسکوتر
حداکثر قدرت : 6.15 کیلووات
حداکثر گشتاور : 21 نیوتن بر متر
نسبت تراکم : 1:11
سیستم سوخت : انژکتور برقی )EFI)
کنترل سوخت : به وسیله رایانه مرکزی ٍ)ECU)
احتراق : ترانزیستوری با تحریک ای سی یو
استارتر : استارت برقی
سیستم روغن کاری : پاشش پر فشار روغن )پمپ روغن(
سیستم خنک کننده : آب خنک
جعبه دنده : CVT اتوماتیک
نوع انتقال : تسمه ای
نوع کالج : گریز از مرکز
سیستم کمک فنر جلو : تلسکوپی
میزان جا به جای کمک جلو : 85 میلیمتر
سیستم کمک فنر عقب : کمک فنر روغنی با تنظیم پیش فشار
110/70-13 : جلو تایر
130/70-13 : عقب تایر
ترمز جلو : ABS دیسکی دو کانال
قطر دیسک جلو : 240 میلیمتر
ترمز عقب : ABS دیسکی
قطر دیسک عقب : 220 میلیمتر
نوع شاسی : لوله ای با فوالد آلیاژی
وزن خشک : 140 کیلوگرم
ارتفاع صندلی : 770 میلیمتر
طول : 1930 میلیمتر
عرض : 800 میلیمتر
ارتفاع : 1130 میلیمتر
فاصله دو محور : 1390 میلیمتر
حداکثر سرعت : 115
حداکثر بارگیری : 307 کیلوگرم
ظرفیت باک بنزین : 10 لیتر
باطری : 12V9A








سلام دوستان من ۸ ماهی هست دارمش قبلش یاماها و هوندا داشتم .این موتور فوق العاده عالیه.فکر میکنم ۲۵۰ به راحتی ارزش داره
چ قیمت گرفتی اینو