خوشبختانه شرکت نیروموتور این موتورسیکلت زیبا را در ایران عرضه کرده و در دسترس علاقمندان قرار داده است، اما متاسفانه قیمت 151.3 میلیون تومانی (دی 1400- سایت نیروموتور) آن مانع بلندی است که بسیاری از هموطنان ما قادر به عبور از آن نیستند.
نقد و بررسی موتورسیکلت یاماها ایکس اس آر 155: طراحی ظاهری
در نگاه اول و به چشم نا آشنا، این موتورسیکلت را می توان با برادران بزرگتر خود اشتباه گرفت و به راحتی فرض کرد که انجینی با دو یا حتی سه برابر حجم بیشتر، روی این موتورسیکلت نصب شده است. عوامل موثر در این نوع برداشت، ابعاد و اندازه های این موتورسیکلت و به کارگیری عناصر مشابه با مدل های سنگینتر سری XSR است.
موتورسیکلت یاماها XSR155
اما وقتی انجین را از نزدیک می بینید به ماهیت آن پی می برید. شاسی دلتاباکس (DeltaBox)، چراغ های گرد نه چندان بزرگ در جلو و عقب، باک بزرگ و زین صاف ازجمله عواملی هستند که XSR155 را زیبا، رترولوک و تا حد زیادی مشابه برادران بزرگ خود می کند.
موتورسیکلت یاماها XSR155
نقد و بررسی موتورسیکلت یاماها ایکس اس آر 155: انجین، گیربکس، پرفورمنس
انجین و گیربکس XSR155 همانی است که روی یاماها MT15 وجود دارد. یک انجین 155 سی سی آب – خنک با توان بیشینه 19.4 اسب بخار و بیشینه گشتاور 14.7 نیوتن متر که برای انجینی با این حجم سیلندر قابل توجه است. گیربکس شش سرعته با کلاچ لغزنده و سیستم کمک کلاچ – که باعث شده تا کلاچ بسیار نرمی در اختیارتان باشد – از دیگر ویژگی های مکانیکی این موتورسیکلت است.
موتورسیکلت یاماها XSR155
انجین موتورسیکلت یاماها XSR155 مجهز به سیستم Variable Valve Actuation) VVT) است که وظیفه آن مدیریت زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها دردور های مختلف انجین، برای رسیدن به بالاترین گشتاور است. در نتیجه حتی در دورهای پایین، گشتاور مناسبی در اختیار راننده است و می توان با دنده 3 به راحتی در شهرحرکت کرد. حتی در دنده های بالاتر هم گشتاور به اندازه ای است که نیاز به تعویض دنده را کم کند (مثلا برای سبقت). مانند بیشتر انجین های یاماها، این پیشرانه نیز عاشق دورهای بالاست و از 7000 دور به بعد جان می گیرد.
گیربکس موتورسیکلت یاماها XSR155، دقیق و باکیفیت است و پیدا کردن دنده خلاص در آن – برخلاف خیلی از موتورسیکلت های چینی بازار- به راحتی انجام می گیرد و گم نیست.
سر جمع و جدای از طراحی زیبا، مشخصات و عملکرد انجین و گیربکس XSR155 نقطه قوت دیگر این موتورسیکلت است. کسانی که با موتورسیکلت های هم رده با XSR رانده اند حتما از عملکرد این موتورسیکلت راضی خواهند بود. چون فناوری انجین و گیربکس این موتورسیکلت عالی است و فراتر از انتظار شما از یک 155 سی سی ظاهر می شود.
نقطه قوت دیگر، مصرف پایین سوخت آن است. اعداد مختلفی گزارش شده: ازحدود 40 کیلومتر تا 50 کیلومتر به ازای یک لیتر بنزین. اگر همان 40 کیلومتر را هم ملاک قرار دهیم باز می بینیم که XSR155 میتواند با باک 10 لیتری خود مسافت قابل توجهی را بپیماید (البته نه در ترافیک). یکی از دلایل مصرف پایین سوخت، سبکی وزن این موتور با حدود 134 کیلوگرم (وزن تر است) که نقطه قوت دیگری برای این موتورسیکلت به حساب می آید.
موتورسیکلت یاماها XSR155
نقد و بررسی موتورسیکلت یاماها ایکس اس آر 155: سواری و هندلینگ
زین کلاسیک و صاف موتورسیکلت XSR155 راحتی خوبی را برای مسافت های معمولی در اختیار شما می گذارد و قابل قبول است. البته برخی کاربران، ضخامت فوم زین را برای مسافت های طولانی مناسب ندانسته اند. حتی اگر چنین باشد نیز جای تعجب نیست چون کاربرد این موتورسیکلت شهری است نه مسافرتی. بعلاوه بدلیل صاف بودن زین، تغییرات و تقویت آن ( در صورت لزوم ) کار سختی نخواهد بود.
جدای از راحتی زین، عوامل دیگری که به راحتی یک موتورسیکلت کمک میکند عبارتتند از: وضعیت نشستن روی زین، محل جاپایی ها، وضعیت فرمان، پهنای موتور و حالتی که بدن موتورسوار موقع رانندگی به خود می گیرد.
موتورسیکلت یاماها XSR155
جاپایی ها در این موتورسیکلت، کمی عقب تر از موتورسیکلت های کلاسیک و استاندارد قرار دارند. بنابراین وضعیت نشستن روی زین کمی به طرف موتورهای اسپرتی میل می کند. یعنی پاها کمی به طرف عقب کشیده می شود و کمر، کمی به طرف جلو (حالتی بین یک موتورسیکلت استاندارد و اسپرت). در نتیجه موتورسوار کمی از وزن خود را از طریق دست ها به فرمان منتقل می کند و دست ها کاملا خنثی و بدون بار نیستند.
همچنین به دلیل پهنای زین و ارتفاع 808 میلیمتری زین، سوارشدن و گذاشتن هر دو پا روی زمین برای افراد کوتاه قد کمی مشکل خواهد بود.
موتورسیکلت یاماها XSR155
شاسی دلتاباکس موتورسیکلت، به همراه تعلیق معکوس جلو و کمک فنر تکی عقب، لاستیک های 50/50 و چرخ های 17 اینچی، هندلینگ مناسبی را در اختیار می گذارد و جای شکایت نیست. با این موتورسیکلت شما می توانید هندلینگ اسپرتی را در یک موتورسیکلت شهری تجربه کنید و لذت ببرید. اما در مسیرهای پر دست انداز انتظار راحتی فوق العاده ای را نداشته باشید.
ترمزهای دیسکی جلو و عقب (با کالیپرتکی) وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند و به جز نبودن سیستم ABS گله ای از آن ها نیست. نبود ABS برای چنین موتورسیکلتی که فناوری های خوبی دارد و قیمت پایینی هم ندارد ناامید کننده و مورد نقد زیادی بوده است و به همین دلیل یاماها، برای مدل 2022 این موتورسیکلت، ABS را نیز افزوده است.
موتورسیکلت یاماها XSR155
نقد و بررسی موتورسیکلت یاماها ایکس اس آر 155: تجهیزات
مجموعه چراغ های ال ای دی و پنل کیلومتر دیجیتال (با نمایشگر ال سی دی) با ظاهرکلاسیک و قابلیت نمایش طیف زیادی از اطلاعات در این موتورسیکلت قابل توجه است. این پنل ضمن نمایش سرعت، دور موتور، مسافت، دنده، سوخت و عملکرد چراغ های راهنما، در برگیرنده ساعت، کامپیوتر سفری، نمایشگر متوسط مصرف سوخت و مصرف لحظه ای سوخت نیز هست.
این موتورسیکلت فاقد سنسور جک بغل برای خاموش کردن اتوماتیک موتور در موقع پایین بودن جک است.
امکان جالب دیگر در این پنل، نمایشگر کارکرد سیستم VVT سوپاپ ها است که با روشن شدن یک چراغ، زمان فعال شدن این سیستم را به شما نشان می دهد و شما می توانید رانندگی خود را برای گرفتن بیشترین گشتاور با این چراغ تنظیم کنید.
سوییچ ها و فرامین روی فرمان ساده و کارا هستند و با کیفیت خوبی ساخته شده اند. اما شاسی بوق کمی کوچک است و طول می کشد که به آن عادت کنید.









Engine type
Liquid cooled, 4-stroke, SOHC, 4 valves, VVA
Cylinder arrangement
Single Cylinder
Displacement
155cc
Bore & stroke
58.0 x 58.7 mm
Compression ratio
11.6 : 1
Maximum horse power
14.2 kW / 10000 rpm
Maximum torque
14.7 N m / 8500 rpm
Starting system
Electric starter
Lubrication system
Wet sump
Engine oil capacity
1.05L
Fuel Supply System
Fuel Injection
Clutch Type
Wet, multiple-disc
Transmission Type
Constant Mesh, 6-Speed
Frame type
Diamond
Front Suspension
Upside Down Front Fork (USD)
Rear Suspension
Link Monoshock
Front Tire
110/70-17M/C 54S (Tubeless)
Rear Tire
140/70-17M/C 66S (Tubeless)
Front Brake
Hydraulic single disc brake
Rear Brake
Hydraulic single disc brake
سلام و ارادت
قسمت بسیار ناراحت کننده این موتور ، خود نیروموتور هست که در فاصله کوتاهی از قیمت ۱۵۰ به ۱۶۰ و از ۱۶۰ به ۱۸۰ و از ۱۸۰ به ۲۰۳ میلیون تومان برد در حالیکه قیمت ارز اینقدر نوسان نداشت! فرضا اگه دلار بیاد روی ۳۵ و ۳۴ ، آیا نیروموتور برمیگرده به قیمت های پایین تر؟!
در حالیکه قیمت جهانی این موتور ۳۰۰۰ دلاره و در اندونزی و بنگلادش قیمتش زیر ۱۰۰ میلیون تومانه!
نیروموتور ! خواهشا انصاف داشته باش!