حجم موتور : | 244 سی سی |
تیپ موتور : | اسکوتر |
حداکثر قدرت : | 15.6 کیلووات |
حداکثر گشتاور : | 21 نیوتن بر متر |
نسبت تراکم : | 11:1 |
سیستم سوخت : | انژکتور برقی (EFI) |
کنترل سوخت : | به وسیله رایانه مرکزی (ٍECU) |
احتراق : | ترانزیستوری با تحریک ای سی یو |
استارتر : | استارت برقی |
سیستم روغن کاری : | پاشش پر فشار روغن (پمپ روغن) |
سیستم خنک کننده : | آب خنک |
جعبه دنده : | CVT اتوماتیک |
نوع انتقال : | تسمه ای |
نوع کلاج : | گریز از مرکز |
سیستم کمک فنر جلو : | تلسکوپی |
میزان جا به جای کمک جلو : | 85 میلیمتر |
سیستم کمک فنر عقب : | کمک فنر روغنی با تنظیم پیش فشار |
تایر جلو : | 110/70-13 |
تایر عقب : | 130/70-13 |
ترمز جلو : | ABS دیسکی دو کانال |
قطر دیسک جلو : | 240 میلیمتر |
ترمز عقب : | ABS دیسکی |
قطر دیسک عقب : | 220 میلیمتر |
حداکثر سرعت : | 115 |
حداکثر بارگیری : | 307 کیلوگرم |
ظرفیت باک بنزین : | 10 لیتر |
باطری : | 12V9AH |
طراحی و ظاهر کی وی ویسته ۲۴۹
بخش طراحی ظاهری جایی هست که میشه شرکت کی وی رو تحسین کرد! چراکه در این بخش ما با یه طراحی جذاب و مدرن طرف هستیم. البته که از نظر من طراحی ویسته از اسکوترهای حجم بالای یاماها الگوبرداری شده و یه جورایی وامدار اونهاست. اگه تصویر یاماها XMAX و TMAX رو در کنار تصویر کی وی ویسته قرار بدید متوجه این حرفهای من خواهید شد.
حالا چه الگو گرفته باشه چه نگرفته باشه، این موتورسیکلت از طراحی جذابی بهره میبره که حتی خیلی از افراد به خاطر همین ظاهر جذاب و دیدنیش به سراغش رفتن. البته این موتور جنبههای مثبت دیگهای هم داره که در قسمتهای بعدی به اونها اشاره میکنیم.
طول این موتور ۱ متر ۹۳ سانتیمتر، عرضش ۸۰ سانتیمتر و ارتفاعش هم ۱ متر و ۱۳ سانتیمتر هست.
طراحی چراغهای ویسته ۲۴۹
اگه از جلو به کی وی ویسته نگاه کنید، چهره آشنایی از موتورهای دیگه میاد در ذهنتون! اولین چهره همونطور که گفتم، چهرهی یاماها TMAX و دومین چهره هم مربوط به دوکاتی پانیگال V4 میشه. این مسئله به خاطر فُرم طراحی چراغهای جلو هست که در اونجا، 2 کاسه چراغ جدا از هم وجود دارن و در درون اونها 2 دیلایت و 4 لنز مشاهده میشن.
راهنماهای جلو هم به صورت یکپارچه در بدنه موتورسیکلت کار شدن و خبری از بیرون زدگی اضافی نیست.
در قسمت عقب هم یک دسته چراغ به صورت خطی کار شدن و در قسمت چپ و راست اونها هم راهنماهای موتور جا گرفتن.
این نکته رو هم بگم که تمام چراغهای استفاده شده در این موتورسیکلت LED هستن و روشنایی خوبی رو در اختیارتون قرار میدن.
فرمون و کیلومتر کی وی ویسته ۲۴۹
کی وی برای ویسته ۲۴۹ از یک فرمون لولهای استفاده کرده که شیب رو به عقبی داره و باعث میشه راکب در راحت ترین حالت ممکن روی موتورسیکلت قرار بگیره. اگه به استایل کلی راکب در زمان سواری با ویسته 249 دقت کنید، متوجه شباهت حالتش با موتورهایی مثل PCX و NMAX میشید.
سمت راست فرمون ویسته، کلیدهای فلاشر، Kill Switch (قطع و وصل کردن برق موتور) و استارت موتور وجود دارن و در قسمت چپ فرمون هم کلید Passing با کلید تعویض نور پایین به نور بالا ادقام شده و در قسمت پایین اونها کلید راهنما و بوق موتور رو میتونید ببینید.
نکتهای که دربارهی فرمون ویسته ۲۴۹ وجود داره این هست که در سمت چپ فرمون یک کلید برای کنترل کردن گرمکن فرمون وجود داشته که با حذف کلی این آپشن، این کلید هم از روی ویستههای مونتاژ شده در ایران حذف شده!
کیلومتر ویسته ۲۴۹، یک کیلومتر ترکیبی هست. طراحی این کیلومتر شمار به این شکله که ۲ قسمت آنالوگ برای نمایش دادن دور موتور و سرعت در سمت چپ و راست یک صفحه تمام دیجیتال طراحی شده.
اطلاعاتی مثل دمای هوا، مقدار بنزین داخل باک، آمپر آب، ساعت، سرعت (به صورت دیجیتال) و مقدار کیلومتر طی شده (ODO) رو میتونید از طریق این صفحه دیجیتال مشاهده کنید.
داشبورد و سیستم Keyless ویسته 249
خوشبختانه کی وی ویسته به همراه آپشن استارت بدون سوییچ یا همون Keyless وارد بازار ایران شده و این یعنی شما میتونید بدون خارج کردن ریموت از جیبتون، موتور رو روشن کنید.
در سمت چپ و راست کنسول هم دو محفظه تعبیه شده که محفظه سمت راست دارای درب و محفظه سمت چپ (بدون درب) به همراه یک پورت USB طراحی شده تا بتونید گوشی موبایلتون رو با اون شارژ کنید.
باک کی وی Vieste 249
طراحی هوشمندانه کی وی باعث شده تا محفظه باک ۱۰ لیتری ویسته به جای زیر زین، به قسمت جلوی این موتور منتقل بشه. با این که این کار باعث میشه فضای جلوی پای راکب محدودتر بشه اما در عوض هم عملیات سوختگیری بدون پیاده شدن راکب انجام میشه و هم از فضای صندوق این موتور کاسته نشه.
زین و صندوق ویسته ۲۴۹
زین این موتور یه تیکه، بزرگ و نرم طراحی شده که شیب کمی داره و این یعنی قرار نیست در زمان ترمزگیری یا شتابگیری جای راکب تغییر کنه و نیاز داشته باشه که هر چند دقیقه جای خودش رو روی موتور تنظیم کنه در ضمن فاصله زین از سطح زمین ۷۷ سانتی متر هست.
یه تکیهگاه کوچک هم در قسمت راکب تعبیه شده که البته کاربرد آنچنانی هم نداره ولی خب بودنش بهتر از نبودنش هست!
با این که باک موتور به قسمت جلو منتقل شده اما ویسته به نسبت اسکوترهای هم حجم خودش از فضای زیر زین کمی برخوردار هست. میشه گفت کوچک بودن جسّه موتور و بزرگ بودن انجین باعث شده تا فضای زیر زین کمتر از بقیه رقبا باشه.
مشخصات فنی و انجین کی وی ویسته ۲۴۹
نکتهای که در این قسمت باید بهتون بگم این هست که این موتورسیکلت در کشورهای دیگه با انجین ۲۷۸ سیسی و با اسم “ویسته ۳۰۰” عرضه شده و این ابهام برای دوستداران این موتور در ایران پیش اومده که نسخه وارداتی در ایران ۲۷۸ سیسی هست یا ۲۴۴ سیسی؟!
درباره این موضوع باید بگم که هنوز منبع موثقی این مسئله رو تایید نکرده که ویستههایی که در بازار ایران خرید و فروش میشن به انجین ۲۷۸ سیسی مجهز شده باشن و خودِ شرکت نیکران موتور ادعا میکنه که این موتورسیکلت از یک انجین ۲۴۴ سیسی بهره میبره.
البته زیاد نمیشه به ادعای شرکت نیکران اعتماد کرد! چراکه در سال ۹۵ این شرکت ادعا میکرد که بنلیهای ۲ سیلندر دارای انجینهای ۲۴۹ سیسی هستن. اما با گذشت زمان و باز شدن انجینهای این موتورها و اندازهگیری قطر سیلندر و پیستون، مشخص شد که مدلهای ۹۵ و ۹۶ این موتور دارای انجین ۳۰۲ سیسی بودن.
انجین یا پیشرانه ویسته 249
طبق اطلاعاتی که نیکران موتور از ویسته منتشر کرده این مدل از یک انجین ۲۴۴ سیسی، ۴ زمانه، تک سیلندر، ۴ سوپاپ بهره میبره و نسبت تراکمش هم ۱۱ به ۱ هست. این انجین توان تولید قدرتی معادل ۲۱ اسببخار و گشتاوری برابر با ۲۱ نیوتونمتر رو داره.
سوخترسانی در این انجین به کمک سیستم تزریق سوزنی انژکتور و انتقال قدرت هم به کمک یک گیربکس اتوماتیک و یک کلاچ گریز از مرکز انجام میشه.
نکتهی جالب و خوبی که در مورد انجین ویسته وجود داره این هست که این انجین به دست شرکت معروف پیاجیو (Piaggio) چین طراحی و ساخته شده و این مسئله نشون میده که با یک انجین قرص و مطمئن طرف هستیم.
حداکثر سرعت کی وی ویسته ۲۴۹
حداکثر سرعتی که این موتورسیکلت میتونه بهش دست پیدا کنه چیزی در حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت هست.
شاسی و سیستم تعلیق Vieste 249
این موتور از یک شاسی لولهای آندربن که از آلیاژ فولاد ساخته شده بهره میبره و وزن خشکش هم 140 کیلوگرم هست. در قسمت جلو دو کمکفنر تلسکوپی معمولی و در قسمت عقب هم دو کمک فنر معمولی وجود داره که هر دوی اونها ساخت برند KYB هستن!
لاستیکهای استفاده شده در کی وی از برند Timsun و در سایز 100/70/13 در چرخ جلو و 130/70/13 در چرخ عقب تعبیه شدن.
تا اینجای کار ما یک پکیج کامل و با ارزشی رو از ویسته ۲۴۹ دیدیم که تا حد خیلی زیادی ارزش خرید این موتورسیکلت رو بالا میبره. 👌
سیستم ترمز کی وی ویسته ۲۴۹
چیزی که من رو به وجد میاره اینه که شرکت کی وی حتی در قسمت ترمزها هم به یک عملکرد معمولی بسنده نکرده و از ترمزهای برند J Juan اسپانیا که یکی از شرکتهای زیرمجموعه کمپانی معروف Brembo هست استفاده کرده!
ترمز جلوی این موتور از یک دیسک 240 میلیمتری و ترمز عقب هم از یک دیسک 220 میلیمتری تشکیل شده که هر دوی این ترمزها هم به سیستم ضدقفل (ABS) مجهز شدن!
قیمت کی وی ویسته
اگه این مقاله رو کامل خونده باشید قطعاً متوجه شدید که ویسته کاملاً با رقبای چینی دیگه تفاوت داره و کی وی در ساخت قسمتهای مختلف این موتور از برندهای معروفی کمک گرفته. پس احتمالاً انتظار دارید که این موتور قیمت نسبتاً بالایی داشته باشه اما خب اینطور نیست!
کی وی ویسته در مقایسه با رقبای ۲۵۰ سیسی خودش کمترین قیمت رو داره!
در حال حاضر که دارم این مقاله رو براتون مینویسم، قیمت این موتور در نمایندگیهای نیکران موتور حدود 139 میلیون تومنه که در مقایسه با اسوایام JX250 حدود 40 تا 50 میلیون تومن ارزون تره!
شرایط اقساطی کی وی ویسته ۲۴۹
در حال حاضر شرکت نیکران موتور شرایط اقساطی برای ویسته در نظر نگرفته اما هر از چند بار شرایط اقساطی مناسبی رو روی محصولات خودش قرار میده. پس پیشنهاد میکنم برای اطلاع از شرایطشون یا به سایت نیکران سر بزنید و یا به صورت تلفنی باهاشون تماس بگیرید.
جمع بندی کی وی ویسته
در بازار فعلی تعداد اسکوترهای 250 سیسی در ایران کمتر از انشگتان یک دست هست و اگه بخوایم از لحاظ حجم انجین و سبک موتور رقبایی رو برای کی وی ویسته در نظر بگیریم این رقبا عبارتند از: اس وای ام جویمکس (JX250)، یاماها XMAX، وسپا GTS و پیاجیو بِوِرلی 250 که با توجه به قیمت فوق رقابتی و فاکتورهای مهمی که کی وی ویسته از اونها برخوردار هست (مثل استفاده از انجین ساخت پیاجیو، سیستم تعلیق ساخت KYB و ترمزهایی از برند J Juan که زیر مجموعه شرکت برمبو هست) این موتور از ارزش خرید بسیار بالایی بهره میبره.
خدمات پس از فروش و تأمین قطعات
یکی از مهمترین فاکتورهایی که در زمان خرید موتور باید به اون دقت کنید، تأمین قطعات اون موتورسیکلت هست. همونطور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، کی وی ویسته تحت نمایندگی شرکت نیکران وارد بازار ایران شده و این شرکت هم در طول سالهای قبل عملکرد خوبی رو در زمینه تأمین قطعات از خودش نشون داده. البته در طول یک سال گذشته نظراتی رو از دنبالکنندههای پیجمون در اینستاگرام دریافت کردیم که نشون میداد بعضی از فالوورهامون در شهرستان به راحتی به قطعات موتورسیکلتهای بنلی دسترسی نداشتن و مجبور شدن که برای تأمین قطعه به تهران بیان! و خب این مسئله زیاد خوبی نیست.
پس به شما پیشنهاد میکنم حتماً قبل از خرید موتورسیکلت، از نمایندگیهای شهرتون درمورد موجود بودن قطعات این موتور سوال کنید تا مطمئنتر خرید خودتون رو انجام بدید.