توی این مقاله میخوایم درباره دلتا sx2 یا بهتره بگیم لونسین SX2 صحبت کنیم. لونسین اسم شرکت چینی اصلی و سازندهی این موتوره که دلتا sx2 توسط شرکت شاهین موتور اواخر سال 99 و توی 2 تا رنگبندی قرمز و سفید وارد بازار ایران شد همونجور که تو ظاهر این موتور مشخصه دلتا sx2 تو دسته موتورهای تریل قرار میگیره البته ما تو ایران به این موتورها میگیم تریل در اصل این سبک موتورهای دوال اسپرت یا دو منظوره هستند که هم به درد رفت و آمد های شهری میخورند و هم برون شهری یا اصطلاحاً آفرود.

طراحی ظاهری دلتا sx2
تو نگاه اولی که دلتا sx2 رو میبینید میفهمید که کیفیت قطعات ، فلاپ ها و بدنش نسبتا قابل قبوله و ظاهرش نسبت به رقبای دیگش تو بازار جذابتر و مدرن تره و یکمم شبیه به هوندا سی ار افه. البته این شباهت بیشتر به خاطر رنگ بندی فلاپ ها و برچسبهایی که روش استفاده شده و اگر یه ذره توش ریز بشید میفهمید که خیلیم با هم شبیه نیستند.
وقتی از جلو این موتور رو میبینید متوجه میشید که ظاهر متفاوت و جذابی داره موتورای تریل دیگه ی توی بازار معمولا کپی از برندهای معتبرن ولی این موتور متفاوت اومده عمل کرده و طراحی چراغ هاش خیلی باحاله.
قسمت جلو دلتا sx2
چراغ های این موتور همشون از ال ای دی هستن به جز کاسه چراغ جلو که لامپ معمولی داره. قسمت پایینتر گلگیر و میتونید ببینید که اینم باز طراحیش متفاوته یعنی وقتی بهش نگاه کنید یه ذره یاد موتورای ادونچری نی افتید چون نسبت به رقیبای دیگش مثل فلات 250 پیشرو گلد 250 خیلی متفاوت تر طراحی شده.
فرمون دلتا sx2
دکمه ها و کلید های این موتور مثل بقیه موتورای توی بازاره. سمت راست کلید کیل سوییچ داریم که برق موتور رو قطع و وصل میکنه پایین تر کلید چراغ هارو داریم که دو حالت میتونید چراغای موتور و روشن کنید دکمه استارت هم سمت راست قرار داره. قسمت سمت چپ (نور بالا و نور پایین ، راهنما، بوق و نور پلیسی ) داریم .اینجا یک بدی که این موتورها دارن اینکه نور پلیسی شون خیلی سفته باید خیلی فشار بدیم تا عمل بکنه.
کیلومتر شمار دلتا sx2
کیلومتر دلتا رو داریم یک کیلومتر دیجیتالی که قسمت بالاش یه سری چراغهای هشدار هستش اطلاعاتی که اینجا به نمایش میذاره.تعداد دنده، سرعت و مسافتی که طی شده هست و دوتا عیب بزرگ داره، یکی اینکه آمپر بنزین رو نداریم و مورد دوم هم دور موتور که این دوتا نمایش داده نمیشه و شما حالا یا باید در باک رو باز کنید که بنزین رو چک بکنید
و دور موتور هم همینجوری حسی دستتون بیاد. سمت چپ کیلومترم یه درگاه شارژ USB هست و قسمت سمت راست هم دوتا دکمه هست که میتونید کیلومتر رو باهاش تنظیم بکنید البته آپشنی هم که این کیلومتر داره توی 3 تا رنگ تنظیم میشه که با زدن دکمهی مُد وقتی این چراغتون هم روشن باشه میتونید 3 تا رنگ رو ببینید .گنجایش باک اس یکس دو ۹ لیتره که مصرف سوختش میشه گفت حدودا صدی 3 هست.
زین و قسمت پشت موتور دلتا sx2
زین این موتور مثل تریل های دیگه بازار و فضای زیادی نداره ولی نرمی خوبی داره ارتفاعش از سطح زمین 91 سانته ولی نکته ای که هست شما اگر قد تون زیر 180 باشه با توجه به وزن بالایی هم که این موتور داره واقعا سواری رو این موتور براتون سخت میشه وزن این موتور 145 کیلو گرم هست و اگر بخوام با تریل های دیگه بازار مقایسه کنم که حدودا اونا وزناشون120 یا 130 کیلوگرمه این موتور وزن بالایی داره و موتور سنگینی به حساب میاد.
پشت موتور یه ترک بند گذاشته شده که یه جورایی آپشن برای این موتور به حساب میاد چون توی تریل های دیگه تو اکثرشون نمیبینید قسمت عقبم راهنما و چراغ موتوره که توی تصویر میتونید ببینید و همشون ال ای دی هستند.
جا پایی
توی سواری دو ترکش یه مشکلی وجود داره و اونم اینه که جا پایی ترک عقب یه خورده بد طراحی شده اگه دقت کنید جا پایی یه خورده بالا طراحی شده وقتی که 2 نفر روی موتور میشینند پای نفر پشتی زمانی که برای کنترل موتور، پاتون رو میذارید زمین دائما با پاتون تماس داره و خب این زیاد جالب نیست به نظرم تو طراحی این قسمتش دقت کمی کردند.

اگزوز delta sx2 225
نکته خیلی مهم اینه که چون لولهی اگزوز موتور از سمت راست انجین اومده و به سمت عقب موتور رفته حرارتش وقتی یه خورده موتور رو می رونید میبینید پاتون رو اذیت میکنه و حرارت زیادی داره حالا یه سری راه حل هست که میشه این حرارت رو کاهش داد مثلا میشه از کنف نسوز استفاده کرد.
یه نوارهای کنفی هست که میپیچید دور لولهی اگزوز و حرارتش رو کمتر میکنه یه تاثیری میذاره ولی باز به نظرم این یه باگی برای موتور به حساب میاد مخصوصا توی فصلهای گرم سال مثل همین تابستون که الان داریم بررسی و رکورد میکنیم وقتی یه خورده که شما توی هوای گرم با این موتور رایت میکنید قشنگ پای راستتون داغ میشه و این مسئلهی خوبی نیست اصلا .
مشخصات فنی دلتا sx2
انجین
انجین دلتا 223 سی سی هست تک سیلندر 4 زمانه س و دو سوپاپ داره و جفت سوپاپ ها به کمک یه میل سوپاپ بالا و پایین میشه. نسبت تراکم این موتور 9/2 به 1 هست و توسط یه رادیاتور روغن خنک میشه که این قسمت سمت راست موتور قرار گرفته و خب با توجه به گرمای زیادی هم که این موتور تولید میکنه اگه تو دو قسمت کار میشد خیلی بهتر میتونست این گرما رو بگیره. SX2 میتونه قدرتی معادل 17/7اسب بخار در 8500 دور در دقیقه تولید کنه و گشت اورش هم حدودا 17/2 در 6500 دور بر دقیقا هست.
انتقال قدرت تو این موتور به وسیلهی گیربوکس ۶ سرعته انجام میشه که این یک مزیت برای این موتوره چون تریل های دیگه بازار اکثرا ۵ دنده هستند گنجایش روغن این موتور هم یک لیتر و سیصد هست و توی فصل گرما روغن 20/50 باید بریزید و توی سرما هم 10/40.
تست صدا دلتا sx2
سیستم تعلیق delta sx2 225
این موتور شاسیش محیطی هست که به نسبت موتورهای تریل یا دوال اسپرت دیگه وزن بالایی داره ، وزن خشکیش 145 کیلوگرم هست. توی سایت شاهین موتور زده 145 کیلو گرم ولی توی سایت سازندش که همون لونسین چینه وزنش 150 کیلو هم اعلام کرده ولی خب حالا با یه اختلاف 5 کیلوگرمی ما وزنش رو در نظر میگیریم .
کمک فنر ها دلتا sx2
کمک فنر جلوش یک جفت کمک فنر تلسکوپی معکوسه و کمک فنر عقبش یه تک کمکِ که عملکردشون توی شهری که من این موتور سوار شدم کاملا راضی کننده س خیلی نرمه، این نرم بودن واقعا سواری رو توی شهر یه جورایی لذتبخش میکنه این چاله چولهها رو هیچکدوم نمیفهمید حتی با سرعت 50 یا 60 که روی دست انداز ها برید باز خیلی خوب کمک فنرها ضربه رو دفع میکنن و شما به راحتی با اون سرعت میتونید از روی دستانداز ها رد بشید.
لاستیک دلتا sx2
لاستیکهایی هم که شاهین موتور توی ایران زیر این موتور میندازه از برند ایران یاسا هستند خوشبختانه کیفیت لاستیکهای افرودی که ایران یاسا میزنه به نسبت لاستیکهای شهری خیلی بهتره و عملکردشون راضی کنندهست. لاستیک جلوی سایزش 3 هست روی رینگ 21 و لاستیک عقب هم سایز 4/10 روی رینگ 18.
یه نکتهای که در مورد لاستیکهای آفرودی باید بهتون بگم اینه که خیلی باید حواستون باشه توی سواریهای شهری به خاطر اون عاج های بزرگی که دارن یه خورده شما وقتی سوار موتور میشید متوجه میشید که هندلینگ شون با لاستیکای شهری فرق داره یعنی توی پیچ ها باید حواستون کامل به موتور باشه ،بیش از حد موتور رو کج نکنید چون امکان سر خوردن و زمین خوردنتون وجود داره ولی خب توی خاکی دیگه کاملا خوب عمل میکنه فقط چون این لاستیکها برای آسفالت زیاد ساخته نشده.
ترمز دلتا sx2
ترمز های این دلتا sx2 هر دوتا دیسکی هستند توی چرخ جلو و عقب و عملکردش تقریبا میشه گفت خوبه من مشکل خاصی توی ترمز ها ندیدم روی یه سری تریل های دیگه وقتی ترمز جلو رو میگرفتم یه جورایی سکتهای کار میکردند مثل همون پیشروگلد ترمز جلوش این شکلی بود اما خب این موتور مطمئنتر از اون عمل میکنه ترمزش.
شتاب و سرعت دلتا sx2
اگه بخوام از لحاظ شتاب و سرعت با دو تا رقیبش مثل پیشرو گلد 250 و فلات 250 یه مقایسهای انجام بدم تقریبا میتونم بگم مثل پیشروگلد راه میره اما از فلتا خیلی بهتر راه میره .فلات به نسبت انجین 250 که داره قدرت گشتاور زیاد خوبی نمیده.این موتورها برای سرعت رفتن نیستن بیشتر برای قدرتشون ملاک هست ولی خب میگم در مجموعه عملکردش از فلات بهتره. این موضوع هم در صورتی هست که دلتا حدود 25 سی سی حجم کمتری نسبت به فلات و پیشروگلد داره
دلتا به نسبت پیشروگلد و فلات 250 یه گیربکس 6 سرعته داره در حالی که پیشروگلد و فلات 5 سرعته بودند و خب این موضوع به نظرم پوئن مثبت برای دلتا به حساب میاد . در مورد عملکرد گیربکسش هم باید بگم که یه مقداری وقتی که موتور گرم میشه دندهها سفت جا میخورند حالا من با صاحب موتور که صحبت کردم روغن تیتان تو این موتور میریزه 10/40 در حالی که توی دفترچهی موتور نوشته بود که توی فصل های گرما سال باید روغن 20/50 استفاده بکنند همون طور که تو بحث مشخصات فنی به این موضوع اشاره کردیم.
سواری شهری delta sx2 225
همون طور که گفتم کمک فنر ها نرم هستند و این مسئله برای سواری شهر و سواری توی خاکی خیلی مناسبه اما اگر شما به دنبال یه موتوری باشید که حالا توی آفرود های سنگین بخواید ازش استفاده کنید یا بخواید باهاش شیب بزنید و یا جامپ بزنید دلتای اس ایکس دو زیاد به دردتون نمیخوره اول اینکه خب سبک این موتور اصلا جوریه که برای اون کارا ساخته نشده یعنی اصلا به درد جامپ زدن و یا شیب زدن و اینجور داستانا نمیخوره موتور تریل یا دوال اسپرت دوم این که خب به خاطر نرمی بیش از حد کمک هاش باز اون کارایی که بهتون گفتم نمیتونید خیلی خوب باهاش انجام بدید.
معمولا موتورایی که برای جامپ زدن استفاده میشه کمک فنر هاش یه خورده خشکتر سفتتر و مناسب اون کار ساخته شده پس عملکرد سیستم تعلیقش توی بحثی که ما داریم یعنی بررسی موتور تریل کاملا راضی کننده است و میشه گفت که عملکرد خوبی داره سواری دلتا توی حالت یک ترک من تو این مدتی که سوارش شدم خوب بوده یعنی مشکل خاصی تو سواریش من ندیدم زینش خیلی نرم نیست ولی از زین موتورهایی مثل فلات و پیشروگلد خیلی بهتره من قبلا پیشرو گلد داشتم زینش اذیت میکرد برای یه چند دقیقه که سوارش میشدید حالا این مسئله رو شما خودتونم میتونید اوکی کنید یعنی اگر زین سازی برید میتونید زینش رو عوض کنید تا احساس بهتری روش داشته باشید. ولی میگم این موتور زین خوبی داره
سواری در آفرود دلتا sx2
سواریش توی خاکی هم خوبه همونطور که گفتم حالا انتظار خیلی زیادی نباید توی آفرود ازش داشته باشید اما در حد معمولی واقعا خوب عمل کرده .مسیری که من با دلتا رفتم خیلی سنگ زیاد داشت ولی کمک فنر هاش تقریبا خوب میتونه اون ضربهها رو دفع کنه مگر این که با یه سرعت خیلی زیادی بخواید برید تو خاکی.در کل با سرعت متوسط عملکردش خوبه یعنی من خودم زیاد تکون خوردم و اکثر ضربهها رو سیستم تعلیقش به خوبی دفع میکنه. قدرتش کاملا جوابگوی مسیرای آفرودی و سنگلاخی هست. من با دنده 2 مسیر رو رفتم اما واسه طبیعتگردی به نظرم گزینه خوبیه.
وضعیت خدمات پس از فروش delta sx2 225
از بابت لوازم و قطعات اونطور که من توی تهران آمارش رو گرفتم تقریبا قطعاتش موجوده توی بازار . یه سری لوازم افتر مارکت و اکسسوری هم خود شاهین موتور توی نمایندگی هاش گذاشته که حالا میتونید به این موتور اضافه کنید.
جمع بندی نهایی
توی جمع بندی نهایی هم باید بهتون بگم که اگر نیازتون از یه موتور تریل این هست که یه رفت و آمد شهری باهاش داشته باشید و آخر هفته هم یه طبیعت گردی و آفرود ریزی بخواید برید این موتور میتونه جوابگوی نیازتون باشه البته همونطور که به طور مفصل توی این مقاله صحبت کردم این موتور اصلا به درد آفرود سنگین نمیخوره یعنی اگر دنبال یه موتوری هستید که باهاش شیب بزنید و یه پرشی انجام بدیم موتورهای اندرو خیلی انتخاب بهتری میتونند براتون باشند که تو این رنج قیمت اصلا اندرو صفر نداریم .
اگر که قصد خرید اندرو داشته باشید میتونید یه نگاهی به کایو 250 داشته باشید. نکات مثبتی که توی دلتا توجه من رو به خودش جلب کرد یکی ظاهر جدیدتر و متفاوتترشه که نسبت به بقیه تریل هایی که تو این رنج قیمت هستند حالا فلات هم باز یه ظاهر جذابی داره
ولی پیشروگلد و نامی دیگه ظاهرشون خیلی قدیمی هست.مورد بعدی تعلیق خیلی نرمشه یعنی هم کمک جلو هم کمک عقب فوق العاده نرم عمل میکنند کاملا ضربههایی که توی آفرود به چرخها وارد میشه یا توی شهر دستانداز رو دفع میکنه و به نظرم این یه نکتهی مثبت راجب به دلتا. نکتهی منفی ای که توی تست رانندگی ازش گرفتم یکی بحث داغ بودن بیش از حد انجینش هست
مخصوصا این لوله اگزوزی که از بغل سمت راست موتور رد شده و یکی دیگه هم اینه که گیربکسش سفته وقتی داغ میشه سفت ترم میشه این مسئله شاید با روغنهای خیلی خوب مثل تاپ فاین ، حل بشه که ما توی این موتور هنوز تست نکردیم ولی با روغنهای معمولی جواب نگرفتیم.
قیمت delta sx2 225
زمانی که این مقاله رو نوشتیم یعنی حدودا اوایل تیر ماه ۱۴۰۱ دلتا اس ایکس دو ۱۱۰ میلیون قیمتش هست و میتونید با شرایط اقساطی این موتور رو از شاهین موتور خریداری کنید و در کل این موتور میتونه بااین قیمت جزعه گزینه های اصلیتون باشه.