مقاله

معرفی نقد و بررسی مزایا و معایب مگلی 200

برند مگلی که اصالتی انگلیسی دارد، در چند سال اخیر، همچون سایر برندهای بزرگ صنعت خودرو و موتورسیکلت، به دست چینی ها افتاده است و عملاً ماهیتی متفاوت با گذشته پیدا کرده است. حضور مگلی در ایران پیش تر با مدل ۲۵۰ اتفاق افتاد، که با استقبال خوب جوانان ایرانی همراه شد. اما در سال های اخیر، مگلی برای تقویت فروش خود در بازارهای آسیایی مدل های کم حجم تر ۲۰۰ و ۱۵۰ سی سی را نیز طراحی کرد. مگلی ۲۰۰ R و مگلی ۲۰۰ R SE فعلاً تنها محصولات مگلی در مارکت ایران هستند و توسط شرکت کویر موتور، که خود را نماینده رسمی مگلی معرفی می کند، عرضه می شوند. نکته جالب درباره مگلی ۲۰۰ را می توان حضور شرکت لیفان در پروسه تولید و فروش آن دانست. لیفان، که نامی آشنا در بازار خودرو ایران است، از بزرگ ترین موتورسیکلت سازان چین به شمار می رود. مگلی سری ۲۰۰ را به طور کامل با همکاری لیفان روانه بازارهای جهانی کرده است.

موتورسیکلت مگلی 200 R
موتورسیکلت مگلی 200
چنانچه قصد خرید این استریت موتور جذاب را دارید، تا انتهای مقاله با ماه همراه باشید.

ویژگی های ظاهری مگلی ۲۰۰
اولین نکته ای که در برخورد با مگلی ۲۰۰ جلب توجه می کند، فاصله گرفتن آن از استایل ظاهری مگلی ۲۵۰ است. در حالی که، مگلی ۲۵۰ بیش تر به موتورهای سنگین و ریس شباهت داشت، مگلی ۲۰۰ سعی می کند خود را در دسته استریت موتورهای عضلانی قرار دهد. با وجود کوچک تر شدن ابعاد آن نسبت به مگلی ۲۵۰، هنوز هم خوش هیکل و ورزیده به نظر می آید. بین دو مدل ۲۰۰ R و ۲۰۰ R SE تفاوت های ظاهری جزئی وجود دارد. البته همین تفاوت های کوچک سبب شده اند که مدل ۲۰۰ R SE به مراتب، ظاهر اسپرت تری داشته باشد. از نمای جلو که نگاه می کنیم فلاپ های عضلانی، که از باک سوخت تا کناره های چراغ جلو را پوشش داده اند، بیش از هر چیز، در خلق شخصیت اسپرت برای مگلی ۲۰۰ تأثیرگذار بوده اند. چراغ جلو هم بدون شک، جذاب ترین المان اصلی طراحی این موتورسیکلت است. البته این چراغ با تمام زیبا بودنش فرمی بیرون زده دارد و به آسانی در معرض شکستگی و آسیب قرار می گیرد. بخش پایینی چراغ هم خالی و فاقد فلاپ است و از این قسمت، رادیاتور مگلی ۲۰۰ را می توان مشاهده کرد. چراغ های راهنما، همچون اکثر موتورسیلکت های این کلاس، جدا از کاسه چراغ اصلی نصب شده اند. آینه های مگلی ۲۰۰ پایه های بلندی دارند و ژست اسپرت تری به آن می دهند. پیشانی مگلی به رنگ مشکی درآمده و یک طلق بادشکن کوچک هم بالاتر از آن دیده می شود.

طراحی کناری مگلی ۲۰۰ نسبتاً شلوغ است و از خطوط درهم تنیده تشکیل می یابد. نوع چینش فلاپ ها، متعلقات پیشرانه، لوله اگزوز و تزیینات دورنگ بدنه در هر چه چشم نوازتر شدن چهره ۲۰۰ R SE مؤثر بوده اند. نام و نشان لیفان چین بر روی پیشرانه مگلی حک شده است تا باز هم به ما یادآور شود این موتورسیکلت فقط نام بریتانیا را به یدک می کشد و در اصل، ساخته دست چینی هاست، فقط با کمی کیفیت بیش تر! اگزوز مگلی ۲۰۰ ظاهر اسپرت و جذابی دارد. ساختار زین و باک سوخت آن هم از سبک رایج در اکثر موتورهای موجود در این کلاس پیروی می کند. مگلی ۲۰۰ چرخ های بزرگی دارد و رنگ آمیزی مشکی رینگ های آن هم چهره ای خشن برای این استریت موتور جذاب به وجود آورده است. لوله اگزوز به شکل هوشمندانه ای به رنگ استیل درآمده است تا فهرست جذابیت های مگلی را کامل تر کند. در طراحی چراغ عقب و ترک بند مگلی اثری از المان های اغراق آمیزی که در طراحی رقبایی همچون بنلی وجود دارند دیده نمی شود. چراغ عقب ساده و در عین حال اسپرت طراحی شده است. صفحه کیلومتر مگلی ۲۰۰ از ترکیب آمپرهای دیجیتال و آنالوگ ساخته شده است که این موضوع بیش تر به مذاق جوانان خوش می آید.

رنگ‌بندی مگلی ۲۰۰ آر : در مدل‌هایی که شرکت واردکننده مگلی یعنی کویر موتور به بازار ایران آورده 6 رنگ پایه به چشم می‌خورد که به شرح زیر است:

مشکی
سفید زرد و آبی ( طرح مسابقات)
سفید
قرمز
نارنجی

ویژگی های فنی مگلی ۲۰۰
مگلی ۲۰۰ R و ۲۰۰ R SE به یک پیشرانه تک سیلندر ۴ زمانه مجهز شده اند که دقیقاً ۱۹۸ سی سی حجم دارد. این پیشرانه، که ساخت کمپانی لیفان چین است، با نسبت تراکم ۱۱:۴:۱ از سیستم جرقه زنی DCI بهره می برد. پیشرانه مگلی ۲۰۰ قادر به تولید ۱۱.۶ کیلووات (حدود ۱۵.۵ اسب بخار) قدرت است. این بیشینه قدرت در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می شود. حداکثر گشتاور پیشرانه مگلی هم ۱۵.۲ نیوتن متر است که از ۶۵۰۰ دور بر دقیقه در دسترس راکب قرار می گیرد. گیربکس ۶ سرعته، وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ عقب را از طریق زنجیر بر عهده گرفته است. سیستم سوخت رسانی پیشرانه مگلی ۲۰۰ از نوع انژکتور الکترونیک (EFI) است و برای خنک‌کاری این پیشرانه از آب رادیاتور استفاده می شود. استارت پیشرانه ۲ سوپاپ مگلی از طریق سوییچ الکتریکی انجام می گیرد. مگلی ۲۰۰ با مشخصات فنی ذکرشده، طبق گفته خود شرکت کویر موتور، می تواند تا ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت، سرعت بگیرد. مصرف سوخت مگلی ۲۰۰ در منابع مختلف، تقریباً ۲.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. باک بنزین مگلی ۲۰۰ با ۱۳ لیتر گنجایش، پاسخ‌گوی مصرف آن خواهد بود.

بررسی سواری مگلی 200 آر
خاب شاید بشه گفت رسیدیم جای اصلی یعنی سواری و راحتی موتورسیکلت برای موتور سوار.

تایر های استفاده شده در مگلی ۲۰۰ سی سی در جلو سایز ۱۷-۹۰/۹۰ و در عقب ۱۷-۱۲۰/۸۰ ساخت چین است که‌ عملکرد قابل قبولی را در خیابان های استاندارد و کمی نامطمئن در معابر لغزنده و پیچهای شدید ارایه میکند . کمک‌های جلو از نوع تلسکوپی روغنی ۳۱ میلیمتری عملکرد نرمی را به نمایش می گذارد و با داشتن فضای چرخش ۳۷ درجه ای عملکرد خوبی را در فرمان پذیری و حرکت هوای درون شهری به نمایش میگذارد کمک فنر عقب از نوع تک کمک قابل تنظیم بوده و مکمل عملکرد کمک فنر های جلو می باشد . ترمز جلو دیسکی ۲۷۰ میلیمتری با داشتن کالیپر دو پیستون و ترمز عقب دیسکی ۲۲۰ میلیمتری با داشتن کالیپر تک پیستون (مشابه هندا سی بی آر ۲۵۰) بوده و عملکرد قابل قبول و مطمئنی را به راکب نشان خواهد داد .

به نقل از بسیاری از موتور سواران حرفه‌ای راحتی سواری مگلی ضعیف است (به اصطلاح خشک است) و در مدل‌های هم قیمت میتوان از سواری بهتری بهره‌مند شد. یکی از مشکلات سواری مگلی داشتن لاستیک بی‌کیفیت در هنگام خرید روی موتور است. با عوض کردن و پهن‌تر کردن لاستیک می‌توانید تا حدی رضایت خود را نسبت به سواری آن افزایش دهید.

از مزایای سواری موتور می‌توان با چابکی موتور اشاره کرد که بخاطر وزن کم آن است. همچنین اگر به صدای موتور علاقه دارید مگلی دارای صدای نسبتاً بلندی در کلاس شهری است که می‌تواند برای شما جذاب باشد. سرعت مگلی 200 بسیار بالا است و عالی است بطوری که در موتورهای 200 سی سی یکی از پر سرعت‌ترین‌ها است.

پیشرانه مگلی 200
مگلی ۲۰۰ هم در چرخ جلو و هم عقب از ترمز دیسکی بهره می برد. برای ترمز جلو از یک دیسک با کالیپر دو پیستون و برای ترمز عقب از یک دیسک با کالیپر تک پیستون استفاده کرده اند. رینگ های ۱۷.۰ اینچی این موتورسیکلت از آلومینیوم سبک و شاسی لوله ای آن از فولاد ساخته شده است. کمک فنر جلو مگلی ۲۰۰ از نوع تلسکوپی هیدرولیک است، اما در عقب از تک کمک فنر قابل تنظیم بهره می گیرد. ناگفته نماند که بر روی مگلی ۲۰۰ یک باتری ۱۲ ولتی نصب می شود. وزن خالص مگلی ۲۰۰ با باک سوخت خالی ۱۳۲ کیلوگرم است. از نظر ابعادی هم طول، عرض و ارتفاع این دورگه انگلیسی – چینی به ترتیب به ۲۰۸۰، ۷۵۰ و ۱۱۰۰ میلی متر می رسد. دو محور مگلی ۲۰۰ نیز ۱۱۳۰ میلی متر از یکدیگر فاصله دارند. در بحث امکانات، مگلی ۲۰۰ فاقد ترمز ABS و دزدگیر است. محفظه حمل بار هم در این موتورسیکلت وجود ندارد. سیستم کلاچ مگلی ۲۰۰ از نوع غیر اتوماتیک است و دنده ها به صورت دستی باید تعویض شوند.

قیمت و شرایط فروش مگلی ۲۰۰
اکنون که در حال خواندن این متن هستید، شرکت کویر موتور فروش مگلی ۲۰۰ R را متوقف کرده است و فقط مدل ۲۰۰ R SE را عرضه می کند. مگلی ۲۰۰ R SE این روزها به صورت نقدی، به قیمت تقریباً ۶۹ میلیون تومانی از سوی کویر موتور به فروش می رسد، اما این شرکت، امکان خرید اقساطی ۲۰۰ R SE را هم برای مشتریان فراهم آورده است. در این طرح فروش، ۲۵ درصد از مبلغ بهای موتورسیکلت به شکل نقدی و باقی به صورت اقساط ۱۴ ماهه بدون کارمزد دریافت می شود. لازم به ذکر است که شما به راحتی می توانید نسخه های صفرکیلومتر مگلی ۲۰۰ را با قیمت هایی پایین تر از قیمت شرکتی در بازار خریداری کنید. به گونه ای که، مدل های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ از این موتورسیکلت، در بازه قیمتی ۶۲ تا ۶۶ میلیون تومان در بازار آزاد یافت می شوند.

رقبای مگلی 200
اصلی‌ترین رقبا در این کلاس پالس ان اس 200 و بنلی 180 اس و آپاچی 200 هستند . البته تمام این مدل‌ها قیمت بالاتری دارند اما در بازار ایران شناخته‌شده‌تر هستند و قطعات آنان راحت‌تر پیدا می‌شوند. دو رقیب ارزان‌تر مگلی 200 را می‌توان هوندا CG200 و بنلی 150 معرفی کرد. در مورد هوندا باید ظاهر خاص و اسپرت موتور را کنار بگذارید و در مورد بنلی باید حجم موتور و تا حدی از ظاهر را صرف نظر کنید.

موتورسیکلت مگلی ۲۰۰ محصول کدام کشور است؟
نکته جالب درباره مگلی ۲۰۰ را می توان حضور شرکت لیفان در پروسه تولید و فروش آن دانست. لیفان که نامی آشنا در بازار خودرو ایران است، از بزرگ ترین موتورسیکلت سازان چین به شمار می رود. مگلی سری ۲۰۰ را به طور کامل با همکاری لیفان روانه بازارهای جهانی کرده است.

مشخصات فنی موتور مگلی ۲۰۰ چیست؟
مگلی ۲۰۰ R و ۲۰۰ R SE به یک پیشرانه تک سیلندر ۴ زمانه مجهز شده اند که دقیقاً ۱۹۸ سی سی حجم دارد. این پیشرانه که ساخت کمپانی لیفان چین است، با نسبت تراکم ۱۱:۴:۱ از سیستم جرقه زنی DCI بهره می برد. پیشرانه مگلی ۲۰۰ قادر به تولید ۱۱.۶ کیلووات (حدود ۱۵.۵ اسب بخار) قدرت است. این بیشینه قدرت در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می شود. حداکثر گشتاور پیشرانه مگلی هم ۱۵.۲ نیوتن متر است که از ۶۵۰۰ دور بر دقیقه در دسترس راکب قرار می گیرد.

قیمت مگلی ۲۰۰ چه قدر است؟
مگلی ۲۰۰ R SE این روزها به صورت نقدی، به قیمت تقریباً ۶۹ میلیون تومانی از سوی کویر موتور به فروش می رسد. لازم به ذکر است که شما به راحتی می توانید نسخه های صفرکیلومتر مگلی ۲۰۰ را با قیمت هایی پایین تر از قیمت شرکتی در بازار خریداری کنید. به گونه ای که، مدل های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ از این موتورسیکلت، در بازه قیمتی ۶۲ تا ۶۶ میلیون تومان در بازار آزاد یافت می شوند.

آیا مگلی ارزش خرید دارد؟ خرید صفر این موتور بخاطر افت قیمت توصیه نمیشه اما برای تنوع گزینه خیلی خوبی هست. البته گفتنی هست قیمت این موتور در سال اخیر رشد 100% کرد و این نشون از علاقه بازار برای خرید مگلی نشون میده.
قطعات مگلی راحت گیر میاد؟ هنوز هم با اینکه مگلی چند سالی تو بازار ایران عرضه میشه قطعاتش براحتی گیر نمیاد.
حداکثر سرعت مگلی چقدر هست؟ تو توضیحات نوشته 115 کیلومتر بر ساعت اما افراد سرعت بیشتری هم براحتی تجربه کردن.
شرکت فروش مگلی چیست؟ عرضه‌کننده رسمیش کویر موتور است.
مگلی ساخت کدام کشور هست؟ طراحی انگلستان، ساخت چین (انجین کاملاً ساخت چین است)
قیمت مگلی چرا نسب به موتورهای هندی ارزان‌تر هست؟ بخاطر تقاضای کمتر بازار و تولید چین بودن موتور
هزینه نگهداری مگلی چطوره؟ تقریباً بالاست اما اگه شهرستان باشید بالاتر هم میره
چرا رو magelli 200R لوگو لیفان خورده؟ چون همانطور که گفتیم شرکت سازنده اون لیفان چینی است.

مدلمگلی ۲۰۰
کلاس موتورریس
سال ساخت1399
نوع کلاچدستی
حداکثر سرعت115 کیلومتر بر ساعت
نوع ترمز جلودیسکی
نوع ترمز عقبدیسکی
سیستم ترمز ABSندارد
نوع استارتبرقی
فضای حمل بارندارد
نوع جکجک بغل
نوع چراغلامپ ال ای دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *