مقاله

معرفی نقد و بررسی مزایا و معایب SYM گلکسی FX150

برند SYM چند سالی است که به بازار موتورسیکلت کشورمان ورود کرده و با فروش مدل های مختلف، کارنامه کاری موفقی از خود بر جا گذاشته است. SYM، که یک کمپانی اصالتاً تایوانی است، از سال ۱۹۵۴ به فعالیت می پردازد. نام SYM در حقیقت کوتاه شده عبارت Company Sanyang Motor است، اما با کمپانی خودروسازی سانگ یانگ کره جنوبی تفاوت دارد. محصولات SYM در ایران توسط شرکت نیرو موتور به بازار عرضه می شوند. این شرکت پس از فروش بالای اسکوترهای فیدل ۳ و گلکسی J200،این بار به سراغ محصول دیگری از SYM رفته است که چهره مدرن تری نسبت به اسکوترهای قبلی این برند دارد. محصولی که با نام گلکسی FX150 به بازار ایران معرفی شده است و هنوز تعداد کمی از آن در خیابان ها دیده می شود.

ویژگی های ظاهری گلکسی FX150
گلکسی FX150 در دسته اسکوترهای مدرن جای می گیرد. هیچ شباهتی بین آن و اسکوترهای کلاسیک همچون وسپا نیست. در عوض، سبک و سیاق ظاهری اسکوترهای جدید را در استایل آن می توان یافت، اما تلاش طراحان SYM برای استقلال بخشیدن به چهره گلکسی FX150 جای تقدیر دارد. به گونه ای که، این موتورسیکلت هرگز شبیه به هیچ یک از اسکوترهایی که قبلاً دیده بودیم نیست. البته محل قرارگیری پاها، نشیمن راکب و فرم کلی چراغ و فلاپ جلو به طور کلی پیرو سبک هوندا کلیک است. در نمای جلو، با یک کاسه چراغ نسبتاً بزرگ و جذاب روبه‌رو می شویم که به لامپ های نئون و LED مزین شده است. فلاپ سینه موتور همچون هوندا کلیک شیب زیادی دارد و با قطعات مشکی رنگ براق تزیین می شود. فلاپ پشت فرمان هم طراحی جالبی دارد. ترکیب قطعات مشکی رنگ با فلاپ ها، چهره ای اسپرت و متفاوت از این اسکوتر را به نمایش می گذارد. گلگیر جلو نسبتاً کوچک است و از دو طرف با شبرنگ های نارنجی همراه می شود. به نمای کناری گلکسی FX150 که می نگریم، با طراحی متفاوت فلاپ های کناری مواجه می شویم. جایی که از خطوط زاویه دار برای طراحی استفاده شده است و از نظر زیبایی، نمره قبولی را دریافت می کند.

اسکوتر گلکسی fx150
اما یکی از زیباترین بخش های ظاهر این اسکوتر شرقی، طراحی و گرافیک چراغ عقب آن است. چراغ عقب به شکل یک مستطیل طراحی شده است که از لامپ های نئون درون آن استفاده کرده اند. این چراغ هنگام روشن شدن در شب، جلوه ای زیبا و مدرن به گلکسی FX150 از عقب می دهد. ترک بند عقب همچون اکثر اسکوترهای هم‌رده، بیش تر جنبه فانتزی دارد و کاربردی نیست. اگزوز به شکل یک قوطی طراحی شده است و ظاهر موتورسیکلت را اسپرت تر نشان می دهد. گلکسی FX150 زین چندان بزرگی ندارد، اما فضای پا برای راکب به نسبت هوندا کلیک راحت تر حس می شود. پشت فرمان اسکوتر SYM که قرار می گیریم، با یک صفحه کیلومتر دیجیتالی و مدرن مواجه می شویم که نورپردازی و گرافیک جذابی دارد. باک بنزین در جلوی پای شما واقع شده است و کنار آن، یک فضای کاربردی برای قرار دادن وسایل کوچک در نظر گرفته اند. برای پنل های پوشاننده پشت فرمان و جای پا از پلاستیک هایی به رنگ مشکی ساده و با کیفیت بسیار معمولی استفاده شده است. آینه های گلکسی FX150 هم به رنگ مشکی و از نوع پایه کوتاه هستند.

اسکوتر گلکسی fx150
ویژگی های فنی گلکسی FX150
همان طور که گفتیم، گلکسی FX150 یک اسکوتر مدرن است که البته ابعاد جمع و جوری هم دارد. FX150 از نظر جثه و هیکل، فقط اندکی از هوندا کلیک درشت تر به نظر می رسد. طول، عرض و ارتفاع این اسکوتر، به ترتیب، ۱۸۷۰، ۶۸۵ و ۱۱۱۰ میلی متر است. دو محور موتورسیکلت از هم ۱۳۰۰ میلی متر فاصله دارند. کم ارتفاع ترین قسمت از بدنه موتورسیکلت هم ۱۵۰ میلی متر از زمین بالاتر است. وزن گلکسی FX150 به طور دقیق توسط شرکت واردکننده اعلام نشده است و برای آن در منابع مختلف، اعداد متفاوتی را از ۱۰۳ تا ۱۲۱ کیلوگرم اعلام کرده اند. اما مهم ترین قسمت در مشخصات فنی یک موتور سیکلت، بدون شک همان پیشرانه است که وظیفه به حرکت در آوردن این وسیله نقلیه دو چرخ را بر عهده دارد. قلب تپنده کوچک گلکسی FX150 یک واحد تک سیلندر ۴ زمانه با نسبت تراکم ۹:۱ است. پیشرانه ای به حجم دقیق ۱۴۹ سی سی که تقریباً ۹.۵ اسب بخار قدرت (۷.۰۲ کیلو وات) و دقیقاً ۹.۶۷ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه از سیستم سوخت رسانی انژکتور بهره می برد و استاندارد آلایندگی یورو ۴ را هم پاس کرده است. استارت آن از نوع الکتریکی است و طبق اعلام سازنده، توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۸۸ کیلومتر بر ساعت را به گلکسی FX150 می دهد. سیستم تعلیق گلکسی FX150 در جلو از نوع تلسکوپی هیدرولیک و در عقب، دو کمک فنر دوبل است.

کمپانی SYM برای باتری گلکسی FX150 از یک نمونه ۱۲ ولت ۶.۵ آمپر ساعتی از نوع PMS استفاده کرده است. انتقال قدرت در این اسکوتر، همچون اکثر اسکوترهای جدید بازار، توسط یک گیربکس CVT انجام می گیرد. باک سوخت گلکسی FX150، طبق اعداد و ارقام رسمی، تا ۵ لیتر بنزین را درون خود جای می دهد که چندان عدد قابل توجهی نیست. یکی از مهم ترین مزیت های فنی این اسکوتر را ترمزهای قدرتمند آن باید دانست. SYM در این محصول برخلاف بسیاری از رقبا، ترجیح داده است ترمزها را هم در جلو و هم عقب، از نوع دیسکی انتخاب کند. همچنین مانند هوندا کلیک، گلکسی FX150 از یک سیستم ترمزگیری ترکیبی (CBS) برخوردار است که با گرفتن هر یک از ترمزهای جلو یا عقب، ترمز چرخ دیگر را درگیر می کند و قدرت ایستایی موتورسیکلت را بالا می برد. البته مجموعه ترمز آن، فاقد سیستم ضد قفل (ABS) است. اما شاید تنها نقطه ضعف این اسکوتر، کوچک بودن چرخ هایش باشد، به گونه ای که، در چرخ جلو و عقب گلکسی FX150 از رینگ های ۱۲.۰ اینچی استفاده شده است و سایز تایرهای جلو و عقب آن هم ۱۲۰/۷۰ است. از نظر امکانات، گلکسی FX150 قطعاً قابل قیاس با اسکوترهای گران قیمت بازار نیست، اما از درگاه شارژ USB و سنسور روشنایی برای صفحه کیلومتر، به عنوان تنها آپشن های مهم آن باید یاد کرد.

قیمت گلکسی FX150 در بازار
گلکسی FX150 اکنون به صورت صفرکیلومتر در رنگ بندی متنوع از سوی شرکت نیرو موتور به بازار عرضه می گردد. نسخه های صفرکیلومتر این اسکوتر را در دو مدل ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ می توان خریداری کرد. مدل های ۱۴۰۰، با تخفیف ویژه نیرو موتور، حدود ۵۶ میلیون تومان قیمت خورده اند. مدل های ساخت ۱۳۹۹ نیز به قیمت ۵۲ میلیون در دسترس اند. گلکسی FX150 فعلاً محصولی تازه وارد در بازار موتورسیکلت ایران است و هنوز نتوانسته جای پای خود را در بازار معاملات محکم کند، بنابراین شکست یا موفقیت این اسکوتر در بازار فعلاً در هاله ای از ابهام قرار دارد. اگر FX150 بتواند تجربه فروش خوب گلکسی J200 را برای نیرو موتور تکرار کند، قطعاً بیش تر در بازار جا می افتد و علاقه مندان به این اسکوتر نیز با خیالی آسوده تر از بابت بازار دست دوم، به سراغ آن می روند. با این حال، می توان گفت اگرچه گلکسی FX150 مشخصات فنی و طراحی جذابی دارد، اما سخت ترین رقبای آن در بازار، دیگر محصولات خود برند SYM همچون فیدل و J200 هستند.

قیمت جدید 85 میلیون هست.

مشخصات فنی موتورسیکلت گلکسی FX150 چیست؟
قلب تپنده کوچک گلکسی FX150 یک واحد تک سیلندر ۴ زمانه با نسبت تراکم ۹:۱ است. پیشرانه ای به حجم دقیق ۱۴۹ سی سی که تقریباً ۹.۵ اسب بخار قدرت (۷.۰۲ کیلووات) و دقیقاً ۹.۶۷ نیوتن متر گشتاور دارد.

حداکثر سرعت موتورسیکلت گلکسی FX150 چه قدر است؟
استارت آن از نوع الکتریکی است و طبق اعلام سازنده، توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۸۸ کیلومتر بر ساعت را به گلکسی FX150 می دهد.

قیمت موتورسیکلت گلکسی FX150 در بازار چه قدر است؟
مدل های ۱۴۰۰، با تخفیف ویژه نیرو موتور، حدود ۵۶ میلیون تومان قیمت خورده اند. مدل های ساخت ۱۳۹۹ نیز با قیمت ۵۲ میلیون در دسترس اند. قیمت جدید 85 میلیون

مزایا:
۱- واقعا نرمه، خیلی نرم تر از SR200
۲- شتاب قابل قبول
۳- زیبایی و چراغ های فوق العاده؛ و ترکیب جالب چراغ های عقب برای “ترمز، راهنما و روشنایی شب”.
۴- ترمزهای قوی
۵- ترمزهای ترکیبی (اگر اشتباه نکنم CBS)، به صورتی که فقط با کتی ترمز چپ، هر دو چرخ ترمز میکنن.
۶- درپوش سوییچ، بهمراه آچار مخصوص برای باز کردن درپوش، روی خود سوییچ موتور
۷- قطع کن برق موتور
۸- صندوق واقعا جادار
۹- سرعت ۱۱۰ رو باهاش رفتم (حتی با یکمی شیب بیشتر از ۱۱۰ هم میره) که اینجا زده ۸۸ تا
۱۰- درگاه usb

معایب:
۱- دور موتور الکی بالا، چون در حرکت اولیه هم فشاری بهش نمیاد. (شروع حرکت روی دور ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰)
۲- جای پای ترک نشین واقعا بده، خیلی مزاحم راننده اس زمانی که ترک سوار هست.
۳- یک مقدار صدای زیاد موتور
۴- چرخ های کوچیک که باعث لرزش بیشتر در دست اندازها میشه.
۵- اگزوز زیادی از بدنه بیرونه که روز اول سوار شدم با جدول کنار خیابون برخورد داشت، دیگه باید فاصله داد.
۶- مصرف سوخت(۲٫۸ در ۱۰۰ کیلومتر) بیشتر نسبت به هندا کلیک

نکات قابل توجه:
۱- برای قد زیر ۱۷۵ یا ۱۸۰ مناسبه، قد بلندها به مشکل میخورن.
۲- برای مسافرکشی و یا بارکشی اصلا مناسب نیست.
۳- برای دو ترک سنگین وزن اصلا مناسب نیست.
۴- کیلومترش رو اصلا نباید توی آفتاب و گرما بذارین، خراب میشه (برای من توی گرما تغییر شکل و کیفیت داده

5 نظر در “معرفی نقد و بررسی مزایا و معایب SYM گلکسی FX150

  1. محمدی گفت:

    برای کارهای روزمره واقعا نرم و عالیه و دو ترک هم خوب جواب داده تا الان
    هندلینگ خوبی تو ترافیک داره

  2. سامی گفت:

    من عاشق این موتور هستم بسیار نرم سریع شتاب میگیره ترمزهاش عالیه و در کل خیلی شیکه و نور پرقدرتی داره جعبه جا دار که برای خرید روز مره فوق العاده هست

    در کل عاشقش هستم

  3. علی محمدی گفت:

    خیلی گشتم تا یک موتور نرم و پرشتاپ پیدا کنم ، خوشبختانه این مدل همون چیزی بود که میخواستم
    نرم ، پشرتاب ، ترمز عالی ، کیفیت چراغ عالی و…
    منکه عیبی ازش ندیدم

  4. سعید گفت:

    در یک کلام عالی
    فقط مشکل جای پای نامناسب سرنشین عقب داره

  5. حسن گفت:

    با سلام و احترام
    تجربه 2 ماهه استفاده از موتور سیکلت گلکسی FX150 خدمتتان عرض میکنم ، امیدوارم که کمک کرده باشم به کسایی که دنبال خردید یه موتور مناسب هستند. در ابتدا عرض کنم خدمتتون که بنده تجربه موتور سواری نداشتم و این اولین موتور بنده است.
    بعد از کلی تحقیق در خصوص انواع موتور سیکلت این موتور را انتخاب کردم:
    1. سیستم ترمز عالی و cbs هستش ، به طوری که شما ترمز عقب را بگیرید به میزان 40 تا 50 درصد ترمز جلو را درگیر میکنه، (این از این جهت مناسب هست که موتور سوار های وارد تاکید دارند که از هر دو ترمز استفاده بشه)کسایی که مثل من بلد نیستند اگر هر دو دستشون روی ترمز باشه ممکنه اشتباه کنند و بجای ترمز گاز بگیرند و خدایی نکرده اتفاق ناگواری صورت بگیره.
    2. کنترل راحت موتور هست، بدین صورت که چرخ هاش از طرح کلیک پهنتر هست و حفظ تعادل راحتره و احساس امنیت بیشتر، این یکی از آپشن های اصلی تو انتخاب برای منی که اولین موتورم هست.
    3. باک موتور جلو هست و نیازی به زدن زین نیست و سوخت گیری راحتره.
    4. چون باک موتور جلو هست فضای زیر صندلی بسیار زیاد و مناسبه.
    5. قطع کن برق زیر زین تعبیه شده که با زدن اون دکمه کلا برق موتور قطع میشه و به نوعی برای امنیت موتور خوبه.
    6. صفحه کیلومتر دیجیتال و هوشمند که سنسور نور داره و زیر آفتاب نور صفحه بیشتر میشه .
    7. نور موتور برای استفاده در شب عالی ، واقعا عالی از نور ماشین بیشتر و چراغ های زیبا و خاص، مخصوصا چراغ عقبش که خیلی شیکه..
    8. در خصوص شتاب ، با توجه به تجربه کم و عدم تست سایر موتور ها نمیتونم دقیق نظر بدم، دوستان حرفه ای تر نظر بدن.
    9. طراحی موتور انصافا خاص هست (البته این بیشتر یه موضوع شخصی است).
    حالا یکسری نکات تکمیلی عرض منم خدمتتون:
    1. اگر قدتون خیلی بلند هست ممکنه زانوهاتون گیر کنه موقع دور زدن کامل.
    2. احساس میکنم موتور به نسبت حجمش میتونست یکم جمع و جورتر باشه

    انشالله که نظرات بنده حقیر مورد استفاده همه عزیزان قرار بگیره.
    یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *