مقاله

موتورسیکلت بنلی 180 بخرم یا ان‌ای ۱۸۰؟ کدوم بهتره؟

توی این مقاله میخوایم یکی از پرتکرارترین سوالای این روزای بازار و شما رو جواب بدیم. سوال چیه؟ اینه که، بالاخره من na 180 بخرم یا benelli 180s ؟ تا آخر این محتوا با ما باشید تا رک و پوسکنده بهتون بگیم دقیقا کدوم ارزش خرید بالا تری داره و مزایا و معایبشونو باهم بررسی کنیم … برو بریم!

طراحی و ظاهر

وایسا وایسا، خودم میدونم چی تو ذهنته. قطعا میخوای بگی توی این بخش بنلی سرتره و طراحیش خیلی قشنگ تره. منم میگم راست میگی ولی فقط از روی قیافه قضاوت نکن! جفت این موتورا تو سبک نیکد هستن و طراحی عضلانی و خشنی دارن ولی بنلی تا حد زیادی اسپرت تر و بروز تر طراحی شده و دلیل اقبال اولیه مردم هم به خاطر همین موضوعه. جفت موتورا رنگبندی متنوعی دارن و در کل تو قسمت ظاهر نمیشه نظر قطعی داد چون این موضوع کاملا سلیقه ایه. نظر خود منم بنلیه، البتـــــــه فقط تو ظاهـــــر … جلوتر میفهمید!

مشخصات فنی

خب میرسیم به بخش مشخصات انجین این موتور. اولش مشخصات رو روی کاغذ باهم چک کنیم، بعدش بهتون میگم در عمل چیکاره هستن …

benelli 180sna 180
تعداد سیلندر۱۱
تعداد سوپاپ۴۴
خنک کنندهآب خنکآب خنک
حجم انجین۱۷۵ سی سی۱۸۳ سی سی
قدرت۱۸ اسب در ۹۵۰۰۱۸ اسب در ۸۷۰۰
گشتاور۱۴ نیوتون متر در ۷۰۰۰۱۵ نیوتون متر در ۷۵۰۰
نسبت تراکم۱۱ به ۱۱۱ به ۱
ظرفیت باک۱۰ لیتر۱۱ لیتر

عملکرد واقعی

خب خب خب، روی کاغذ که تقریبا همه چی برابره ولـــــی در عمل داستان فرق داره. اگر دنبال شتاب و سرعت بالاتری هستین، ان ای ۱۸۰ از بنلی ۱۸۰ اس عملکرد بهتری داره و تو حالت یه ترک، به نسبت ۱۸۰ سی سی بودنش شتاب واقعا بالایی داره. به این نکته توجه کنید که، مشخصات روی کاغذ با عملکرد موتور در واقعیت میتونه کاملا فرق داشته باشه و مهم قدرتیه که به چرخ موتور منتقل میشه.

سیستم تعلیق و ترمز

در مشخصات روی کاغذ این موتور ها تفاوت خاصی حس نمیشه و تقریبا جفتشون توی یه سطح هستن ولی در بخش سیستم ترمز، ان ای عملکرد بهتری رو در واقعیت نشون میده …

benelli 180sna 180
وزن خشک۱۴۷ کیلوگرم۱۴۲ کیلوگرم
کمک فنر هاجلو تلسکوپی معکوس
عقب تک کمک
جلو تلسکوپی معمولی
عقب تک کمک
لاستیک هاجلو ۱۱۰/۸۰/۱۷
عقب ۱۳۰/۷۰/۱۷
برند ایران یاسا
جلو ۱۱۰/۷۰/۱۷
عقب ۱۳۰/۷۰/۱۷
برند ایران یاسا
ترمز هاجلو دیسکی
عقب دیسکی
جلو دیسکی
عقب دیسکی

هندلینگ و سواری

توجه: موارد پایین مهم ترین آیتم هایی بودن که باید بین این دو موتور مقایسه میشد. تیتر هایی که بررسی و مقایسه نشده یا یکسان بوده و یا اهمیت بالایی نداشته.

فرمان پذیری

آهــــــا، این بخش مهم ترین قسمت مقایسه بین این دوتا موتوره و تکلیف شما رو برای خرید یکی از اینا مشخص میکنه. هندلینگ و سواری آیتم های مختلفی داره که میشه همرو بررسی کرد ولی بین این دو موتور مهم تریناشو باهم چک میکنیم. مورد اول بحث هندلینگ و مشخصا فرمـــــان پذیری این موتوراس. فرمان پذیری و زاویه گردش فرمون بنلی مناسبه ولــــی ان ای خیلی بده! محور چرخش فرمونش خیلی کمه و گاها شما مجبــــور میشید مثل خاور با این موتور برخورد کنید و توی ترافیک و جاهای سوسکی مجبورتـــــون میکنه چندین بار فرمون بدین. اصطلاحا دو فرمونه یا حتی سه فرمونه برید … این تا اینجـــا.

استایل قرارگیری بدن

بحث بعدی و مهــــــــــم ترین قسمت مقایسه بین این دوتا موتور، نحوه نشستن شما روی اوناست. بنلی به شدت سواری نامناسب و سختی داره. از زاویه کمرتون روی موتور گرفته، تا نحوه قرارگیری دست و مخصوصــــا پاهاتون. واقعا آزار دهندس! برعکس ان ای سواری به شدت نرم و راحتی داره و زوایای نشستنتون روی موتور خیلی خیلی راحت و مناسبه. بنلی رو به خاطر همین یه فاکتوری که بهتون گفتم، میشه گذاشت کنار … خود دانی!

جایگاه ترک نشین

مورد آخر و تیر خلاص! جایگاه ترک نشین … بنلی ۱۸۰ به خاطر زین خیلی کوچیکش اصلا مناسب سواری های دونفره نیست و نفر دوم واقعا سواری خوبی رو تجربه نمیکنه. هم زین نرمی مناسبی نداره و از اون ور فضای خیلی کمی هم داره که باعث میشه موقع رانندگی هم ترک اذیت بشه هم راننده. برعکس، تو ان ای این داستانو نداریم. زین اونم بزرگ نیست ولی به نسبت بنلی خیلی راحت تره. در کل اگر سواری دو نفره براتون اهمیت نداره میتونید این گزینه رو نا دیده بگیرید.

خدمات و تامین قطعات

متاسفانه خدمات و تامین قطعات ان ای توسط نیرو موتور به خوبی انجام نمیشه و وضعیت لوازمش تو بازار خوب نیست. ممکنه شما برای تهیه یک قطعه فنی مهم یا قسمت های ظاهری موتور، از یک هفته تا چند ماه معطل بشید. از اون طرف اما، نیکران شرایط خیلی بهتری داره و از بابت تامین قطعات و خدمات پس از فروش وضعیت مناسب تری داره.

حرف آخر

یه راست برم سر اصل مطلب … بنلی سواری به شدت بدی داره و تو بحث مشخصات فنی هم از ان ای ۱۸۰ یه لول ضعیف تره، پس تا اینجای کار ان ای برگ برنده رو داره. امـــــا، تامین قطعه که یکی از مهم ترین عوامل برای خرید هر موتوریه، در ان ای ۱۸۰ ضعیفه و اگر این موتور رو بخرید باید پی نبود یا دیرکرد قطعه و لوازم رو به تنتون بمالیـــــــد.

6 نظر در “موتورسیکلت بنلی 180 بخرم یا ان‌ای ۱۸۰؟ کدوم بهتره؟

  1. Surna گفت:

    دورود،دوتاشم آشغاله.به من یک هندا 200بدید با 2میلیون ازش cbr1000میسازم.که خیلی از این آشغال ها بهتره.تازه رقیب cbr1000هم هست.این موتورها آشغالند!

    با تشکر!

    1. 😒 گفت:

      بابا تو چقدر خفنی دست مارم بگیر

  2. 09128005851 گفت:

    بیا من هم هندا دویست میدم هم ۲م میدم چیکارش میکنی داداش؟

    1. محمود هادی پور گفت:

      ای ول ، لایک، خداییش با دو میلیون مثلاً میخواد چه گلی به سر هوندا 200 بزنه؟
      بعضیا فقط از روی … معده حرف میزنن
      احتمالا خودش یه هوندا 200 داره و توی عمرش من موتور بهتری سوار نشده که این حرف رو میزنه

      1. مهرداد شکوری گفت:

        ای بابا این همه موتور رنگ به رنگ واریز گرفتیم ترکوندیم به فنا دادیم ولی ادغام نشد شرکت ژاپنی هندا بعد 40 سال مهندسی و تجربیات ازمون خطا به محصولات 40 سال پیشش قطبه خورده

  3. محمدرضا شاهرضایی گفت:

    همیشه موتورهای هندی داشتم و واقعا عالی بودن از هر لحاظ،بنلی که نداشتم ولی آن ای بدترین موتوری بوده که داشتم واقعا کیفیت پایینی داره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *