پیدایش موتورسیکلتهای طرح
قبل اینکه بریم سراغ جزئیات، میخوام در خصوص اینکه این سبک موتورا اصلاً از کجا اومدن، دلیل تولیدشون چیه و مسائلی از این دست صحبت کنم. طرح یا Replica اصطلاحی هست که در مورد این دست موتورسیکلتها استفاده میکنن و به معنی کپی، نسخهِ رونوشت و از این اینجور داستاناس. تولید و عرضه موتورهای طرح فقط به کشور خودمون ایران ختم نمیشه و چند سالیه که کمپانیهای مختلف دنیا و علیالخصوص شرکتهای آسیای شرقی مشغول به ساخت این وسیلهها هستن و سالانه چند صد هزار از این محصولاتشون رو به مردم می فروووووو شن
دلایل تولید موتورهای طرح
تولید و عرضه موتورسیکلتهای اصطلاحاً طرح، میتونه دلایل مختلفی داشته باشه ولی مهمترین دلیل این کار اینه که یه سری شرکتهای میان رده و پایین رده صنعت موتور، میان و یه سری موتور با ظاهر و ویترین برندهای اصلی، تولید میکنن و علاوه بر اینکه با قیمت بسیار کمتر از موتور اصلی اون رو میفروشن، سود زیادی هم از این تولیداتشون میبرن.
پس داستان مشخص شد. فروش و سود زیاد به علت کپی برداری از محصولات اصلی و بازار فروش خوب به دلیل قیمت پایین. هدف و طعمه اصلی این شرکتها، موتورهای محبوب و پرفروش برندهای معتبر موتورسیکلت هست تا بتونن به واسطه ویترین و اسم پر زرق و برق محصولات اورجینال، تولیدات خودشون رو به مردم بفروشن.
پشت پرده موتورهای طرح
تا اینجای کار همه چی خیلی خوب و خداپسندانه هست. رُخ و ویترین کار که عالیه، تقریبا کپی برابر اصل . قیمتشم که برای مصرف کننده خیلی مناسبه . معمولا هم میشه به صورت اقساطی تهیهشون کرد و همه جا هم میفروشن . علی برکة الله… آقا یا خانمی که شما باشی الان سوال میاد تو ذهنت، که فازت چیه پس!؟ همه چی فوقالعادس. اصلاً چرا همچین مقالهای نوشتین؟
اگر یه فرد عادی و بدون اطلاع قبلی در مورد دنیای موتورسیکلت و بازار خرید و فروش، این تفاوت قیمتها بین موتورهای اصل و طرح رو ببینه چه چیزی میاد تو ذهنش؟ مثلاً در مورد همین هوندا کلیک اصلی و طرح هوندا کلیک. طرحهای هوندا کلیک تقریباً نصف قیمت کلیک اصلی هستن. دلیلش چیه که شما دوتا موتور ظاهراً کپی هم دیگه رو داری مثلا به جای ۱۲۰ تومن ۵۰ تومن میدی!؟
خب خب خب، حالا میخوایم بدون هیچ گونه جهت گیری، کاملاً منطقی و علمی یه سری به انبار و اصل و نَسَب این موتورا بزنیم. برو بریم.
نصف قیمت مدل اصلی، با همون کیفیت؟!
بچهها این یه فکته! واقعیته! اینکه وقتی یه شرکت میاد کپی یه برند رو به شما میده با نصف قیمت، طبیعتاً مجبوره کیفیت کار رو هم نصف کنه! غیرِ اینه؟ نه!
پس بدانید و آگاه باشید، اگر دارید یه موتور طرح رو خریداری میکنید نباید انتظار کیفیت برند اصلی رو ازش داشته باشید. مثلا اگر شما طرح کلیک یا آیروکس میخرید نباید توقع داشته باشید، کیفیت هوندا و یاماها رو تجربه کنید. این موضوع توی همه حوزهها هم هست. سشوار کپی یا های کپی، کتونی کپی یا های کپی و … . هممون دیدیم!
یکم ریز تر بشیم تو این داستان. شرکتهای تولیدکننده موتورهای طرح در موتورهای خودشون به ناچار و طبیعتاً، از بیکیفیتترین متریال، قطعات و لوازم استفاده میکنن تا بتونن قیمت تمام شده اونا رو به حداقلترین حالت ممکن برسونن و در ادامه مشتریان بیشتری داشته باشن و از اون طرف حاشیه سود خیلی بالاتری. از انجین که مهمترین قسمت در موتورسیکلت هست بگیر تــــــــا کیفیت چراغها، ترمزها، سیستم تعلیق و …
جالبه بدونید جدا از قسمتهای فنی موتور، در بخش طراحی و ظاهر هم، حداقل کیفیت رو تحویل مشتری میدن. کافیه یکبار از نزدیک یه موتور طرح و یه موتور اصلی رو کنار هم قرار بدین تا بفهمید کیفیت رنگ بدنه، آلیاژهای قسمتهای فلزی، همه و همه باهم فرق دارن. پس اینکه گفتیم این موتورها ظاهر خیلی شبیه به نسخه اصلی دارن، فقط در حد نگاه اولیه و از فاصله چند متریه
آپشنهایی که وجود خارجی ندارن!
متأسفانه برای فروش بهتر این موتورا، آپشنهای زیادی هم براشون در نظر میگیرن که خیلی از این آپشنها فقط در حد اسم و تبلیغاته و اصلاً روی موتور یا انجینشون همچین آپشنی فعال نیست.
سهم اکثر موتورسیکلتهای طرح از آپشنهایی مثل ترمز های ABS یا CBS، سیستم VVA در انجین، تکنولوژی ESP یا +ESP و … فقط یک برچسب روی بدنه موتورسیکلت هست و در واقعیت روی اون موتورسیکلت وجود خارجی ندارن. یه سری از این آپشنها و تکنولوژیها قابل تست هستن مثل ترمزهای ABS. ولی یه سری دیگه داخل انجین وجود دارن و تا وقتی که شما اطلاعات و تخصص کاملی در این مورد نداشته باشید، اصلا متوجه عدم وجود این موارد نمیشید!
یه مثال بزنم تا راحتتر این موضوع رو درک کنید. یه تکنولوژی در انجین اسکوترهای شرکت هوندا وجود داره به اسم +ESP. این تکنولوژی انحصاراً به دست شرکت هوندا تولید شده و یکی از آپشنهای این تکنولوژی، ۴ سوپاپ بودن انجینشون هست. اینو داشته باش تا بریم سراغ سناریو فروشنده…
فروشنده موتور اسکوتر طرح هوندا آورده و توی مشخصاتش زده +ESP، دو سوپاپ و …. برادر من اصلا تکنولوژی +esp بااااااید ۴ سوپاپ باشه! غیر از این نداریم اصلاً! حالا این داستانو خیلی بیشتر از اینا میشه تعمیم داد. بیخیال… فعلا از این قسمت بگذریم.
از قصد این مثال رو زدم تا تقریباً یه دیدی به انجین این موتورا هم داشته باشید. چیزی که ۹۹ درصد اصلاً توجهی بهش ندارن و فقط از روی ظاهر و مشخصات اعلام شده، خرید میکنن.
خلاصه، بازم میگم وجود این تناقضها خیلی طبیعیه و اصلا هم اشکالی نداره اگر کیفیت پایینتره یا این آپشنها و تکنولوژیها گاهاً فیک هستن. ولی درستش این هست که اطلاع رسانی درست انجام بشه و شمایی که قصد خرید این موتورها رو داری بدونی که داری چی میخری و چه انتظارایی باید از اون موتور داشته باشی.
اطلاعات درست موتورهای طرح رو از کجا گیر بیاریم؟!
حالا شاید براتون این سوال پیش بیاد که ما از کجا میتونیم اطلاعات درستی در مورد این موتورا پیدا کنیم یا از کدوم مرجع مطلع بشیم. باید بگم که تقریبا مرجع اصلی و اصطلاحاً مبدأ خاصی برای این موتورا وجود نداره. چون اصلا مبدا خاصی نمیشه براشون در نظر گرفت.
شما حساب کن کلی شرکت و تولیدی کوچیک و بزرگ تو چین و کشورایی این شکلی هستن که نه سایتی دارن نه کاتالوگی و نه اطلاعات مشخصی. با این اوصاف به نظر میاد بهترین مرجع سایتهای معتبر حوزه موتور مثل خود ما (تبلیغ کنیم یکم ) و شرکتهای وارد کننده هستن. البته اینم بگم که شرکتهای وارد کننده معمولاً مرجع و اطلاعات روشن و درستی در مورد موتوراشون نمیدن! حالا یا ندارن، یا ارائه نمیکنن! ولی اخیراً اطلاع رسانی بعضیاشون یکم بهتر شده خداروشکر.
پای این موتورا چجوری به ایران باز شد؟!
حالا فکر میکنید چطور این موتورها وارد ایران میشن؟ شرکتهای خارجی که اسم و رسم درستی هم ندارن و محصولاشون رو در بازارهای مختلف میفروشن، چجوریاس؟
داستان واقعی 1: یه آقای X نامی به عنوان سرمایهدار و واردکننده ایرانی در خیابانهای چین قدم میزنه و یهو چشمش به یه نمایشگاه موتور میفته که توش کلی موتورهای خوشگل و مامانی و البته معروفه ولی با قیمتهای باور نکردنی!
میره داخل مغازه و به چینی میگه (مثلا چینی بلده ): داداچ این هونداها رو چجوری اینقدر ارزون میدی؟ چجوریاس؟ فروشنده چینی میگه اخوی اینا طرح هونداس! همون ویترین با قیمتی برگ ریزون! آقای X میگه داداچ اگر من از این طرح هونداهایی که داری ۱۰ هزار دستگاه بخرم، برام چند میزنی؟ فروشنده چینی که از این پیشنهاد بسیار خرسنده، میگه داداچ بیااااا تو، برات رو تعداد ارزون میزنم بری کشور خودت با حاشیه سود یک و نیم، دو برابری بفروشی لذتشو ببری.
داستان واقعی ۲ که برای ما پیش اومده: همین شرکتهای چینی بارها در بسترهای مختلفِ ، پیشنهاد فروش این موتورها رو به ما هم دادن. که آقا مثلا طرح فلان موتور رو داریم با این شرایط و قیمت. میتونیم بهتون بفروشیم و روی تعداد تخفیفات خیلی خوبی هم داریم …
معروف ترین موتورهای طرح در ایران
طرح هوندا کلیک
هوندا کلیک یکی از اون اسکوتر هایی بود که خیلی از رکوردهای زمان خودش رو در تعداد فروش شکست و خیــــلی زود توجه شرکتهای چینی رو به سمت خود کشوند. طرحهای کلیک در ایران توسط شرکتهای مختلف وارد. شرکتهای ثاقب خودرو، هانی موتور، سالار گستر، کویرموتور، نیروموتور و چنتا شرکت دیگه هم این محصولات طرح رو وارد میکنن. حرف و حدیث در مورد طرحها زیاده که مثلا میگن، طرح کلیک فلان شرکت از بیسار شرکت بهتره، یا خدمات این شرکت از اون یکی بهتره و …
بله درسته! تا حدی تفاوت بین این مدلها هست. مثلا قیمتاشون متفاوته و تقریباً در بازه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومن، شما کلی گزینه طرح کلیک پیش روتون دارید. هر کدوم رو هم یه شرکت وارد میکنه و یه سری تفاوتهای جزئی باهم دارن.
بهتون پیشنهاد میکنم فقط به این دقت نکنید که توی بازار میگن کیفیت موتورای فلان شرکت از اون یکی بهتره و … بلکـــــه برید آمار قطعات و خدماتشون رو در بیارید. در مرحله اول چک کنید وضعیت قطعات و خدمات پس از فروش کدوم شرکتها بهتره و در مرحله بعد برید سراغ اینکه تفاوتهای فنی و ظاهریشون چیه؟!
راحت بهتون بگم، همشـــون تقریباً یه چیزن و بیشتر ویتریناشون متفاوته! خیلی درگیر این نشید که کیفیت کدوم بالاتره یا پایینتر. حالا حواستونم باشه سعی کنید نرید ارزونترین و بینام و نشونترین شرکت واردکننده رو پیدا کنید و از اون بخریداااااا.
از اون سمت اصلا معروف بودن یا بزرگ بودن هیچ کدوم از شرکتا رو هم مد نظر نگیرید. دوباره میگم، در وهله اول فقط و فقط آمار دقیق قطعه و خدمات رو در بیارید. چون ممکنه مثلا وارد کننده یه موتور طرح، شرکت معروف بـــــــوق باشه، ولی وضعیت ارائه خدمات و تامین لوازمش افتضاح باشه. موضوع لوازم و خدمات نه توی موتورای طرح بلکه تو همه موتورای بازار صدق میکنه.
طرح یاماها آیروکس
یاماها آیروکس هم از اون اسکوترهای موفق چند سال اخیر بود که به خاطر ظاهر اسپرت و البته اسم و رسم برند یاماها، خیلی زود مورد توجه چینیهای عزیز قرار گرفت. طرح آیروکس رو با نام های NVX، گلکسی، زیگما، بهرو و … میتونید در بازار پیدا کنید. سرتونو درد نیارم! همه اون داستانایی که در مورد طرح هوندا کلیک بهتون گفتم در این مورد هم صدق میکنه.
طرح کاوازاکی Z1000
طرح زد وقتی تو بازار اومد من خودم ذوق کردم چون عشق زد ۱۰۰۰ داشتم و ظاهر این موتور هم با نسخه اصلی مو نمیزد. ولی وقتی سوار این موتور شدم و از نزدیک تستش کردم، دوباره پیش خودم گفتم طرح طرحه! فرقی نمیکنه طرح زد یا طرح کلیک. جفتشون از یه جا میان!
نوشته های مشابه
فیس جدید یاماها XMAX برای سال 2023
۴ هفته پیش
نقد و بررسی یاماها ایروکس ۱۵۵
۱۱ شهریور ۱۴۰۱
پیشنهاد میکنم مقالهای که در مورد طرح زد ۱۰۰۰ نوشتیم رو بخونید. این موتور هم تا امروز توسط شرکتهای ثاقب هانی، ثاقب خودرو، همتاز وارد ایران شده.
طرح هوندا ADV
طرح هوندای ای دی وی داغه داغه. تازگیا به بازار اومده و کپی برابر اصل نسخهی اورجیناله. فعلا شرکت ثاقب خودرو این موتور طرح رو وارد کرده. باید ببینیم در آینده چه شرکتهای دیگه ای طرح ADV 150 رو وارد میکنن.
طرح باکسر
باجاج باکسر جزو اون دسته از موتورایی بود که سالهای زیادی در ایران به فروش میرسید و جواب خودش رو خیلی خوب پس داده بود. البته حساسیتش به تعویض به موقع روغن بماند . این موتورم در حال حاضر طرحهاش تو بازار حضور دارن. شرکتهایی مثل زیگما، همتاز، رهرو و شاهین موتور، طرحهای باکسر خودشون رو به فروش میرسونن.
سایر موتورهای طرح
تک و توک توی این سالها موتورهای طرح دیگهای هم وارد شد که فروششون به هر دلیلی متوقف شده یا استقبالی ازشون نشد. طرح یاماها ان مکس فیس قدیم یکی از اونا بود.
مزایای خرید موتور طرح
تنها مزیتی که میشه برای این موتورا در نظر گرفت قیمت مناسبشونه که تقریباً نصف قیمت برند اصلی رو بهتون ارائه میدن. ولی این مزیت کوتاه مدته و در بلند مدت یا حتی میان مدت تبدیل به یه عیب بزرگ میشه! تو قسمت معایب بهش اشاره میکنیم. از یه سمتم شرکتهای وارد کننده معمولا شرایط اقساط خوبی رو برای فروش این موتورا میذارن که گاهاً میتونید به صورت اقساط بلند مدت این موتورها رو خریداری کنید.
معایب خرید موتورهای طرح
معایب این موتورا در وهله اول استهلاکشون هست. طبیعتاً شرکتهای تولیدکننده به خاطر سَرشکن کردن قیمت موتورهاشون، مجبورن کیفیت رو تحت الشعاع قرار بدن. پس مشخصاً نمیتونید روی این موتورا برای استفاده بلند مدت حساب کنید.
عیب دوم این موتورا افت قیمت شدیدشون هست. دلیل این اتفاق هم وجود احتمال خرابی در کارکردهای بالاتره و هر کسی ریسک خرید این موتورها رو در کارکردهای بالا یا حتی معمولی نمیکنه.
عیب سوم کمبود قطعه و لوازم بعضی از این موتوراس که به شدت میتونه گریبان گیرتون بشه. از اونجایی که این موتورها مبدا مشخص و معتبری ندارن هر لحظه ممکنه با کمبود یا نبود قطعه و لوازمشون روبرو بشید. در نظر بگیرید که به خاطر کیفیت پایین قطعات موتور، احتمال خرابی و تعویض زود هنگام اونا زیاده.
عیب چهارم این موتورا این هست که معمولاً به خاطر تازه وارد و کم بودنشون شاید تعمیرکار متخصص اونها به راحتی گیر نیاد یا حداقل اصلاً با این موتورا آشناییت نداشته باشن و نهایتاً این اتفاقها برای مصرف کننده مشکل ایجاد میکنه.
نتیجه گیری
شاید اگر فروشنده یا طرفدار موتورهای طرح باشید، این مقاله براتون قابل قبول نباشه یا فکر کنید ما قصد تخریب این محصولارو داریم. ولی بهتره که هممون خودمونو جای مصرفکننده بنده خدایی بذاریم که این موتورها رو به هوای قیمت پایین و ظاهرشون میخره و قصد استفاده بلند مدت یا بدون دردسر داره و نمیدونه ذات این موتورا چقدر با موتورای اصلی فرق داره!
ما با مشخصات یا کیفیت معمولی این موتورا مشکلی نداریم، بحث اصلی اطلاعات اشتباهی هست که به مصرف کننده داده میشه و به هر قیمتی این موتورها فروخته میشه (همونجوری که گفتم حاشیه سود این موتور ها بالاست و تبلیغ اغراق آمیز از سمت یه سری افراد طبیعیه! البته که کارشون کاملاً اشتباه هست.).
بهتره این موتورا با معرفی درست و بدون اغراق در معرض دید مردم قرار بگیره تا همه بتونن منطقی و با اطلاع قبلی خرید کنن. هرچی پول بدی همونقد آش میخوری! این ضربالمثل دقیقاً برای موتورهای طرح صدق میکنه. پس شمایی که قصد خرید این موتورها رو داری، بدان و آگاه باش، داری نصف پول موتور اصلی رو میدی و یه چیزی شبیه اون تحویل میگیری، پــــــس انتظارتو از محصول بالا نیار و با برندهای اصلی مقایسه نکن!
رک و پوسکنده بخوام بگم، با بودجه محدودی که داری، قراره یه موتور صفر بخری که نصف قیمت اصلیشه. پس با اطلاع قبلی بخر و بعدشم راضی باش!
سلام من قصد خرید کلیک ۱۵۰ kls نیرو موتور رو دارم
لطفا راهنمایی بفرمایید که خوبه یا نه ، یا اگه جایگزین بهتری دارید تو رنج قیمت گلکسی ۱۵۰ kls معرفی کنید ممنون
موتور خوبیه توی ترمز و دو ترک نشستن یکم مشکل داره اگه یه نفری سوار میشید اوکیه بگیرید کلا موتور های این رنج قیمت انتظار سواری خاصی نداشته باشید ازشون. تا گرونم نشده بخرید
من هر جا صحبت موتور طرح میشه سریع جبهه میگیرم و صد البته نظر شخصیه. بالای 30 ساله که موتور سوار میشم از موتور گازی پژو شروع و نقدا هندا ویو اونم چنتا همزمان دارم که ختم موتورمه. انواع کاوازاکی و یاماها دوزمانه تا پالس و اپاچی هندی. نه برای خودنمایی که صحبت تجربه و نتیجه نهایی که قصد دارم به همه دوستان بگم. ادمین محترم درست توضیح دادند ولی من تکمیلش میکنم اگر قصد لذت بردن دارید اگر حوصله تعمیرگاه ندارید و اگر پول زیاد ندارید(هر روز یه قطعه باید بخرید که میبینید طی چند سال کلی هزینه کردید) سراغ موتورهای طرح نرید حتی صفر خرید یک موتور برند اصل دست چندم سالم بهتر از هر طرحیه.یه دنده نرم که عوض میکنید جبران پولی که برای اصل دادید میکنه. شرمنده دوستان هستم ولی منم گول خوردم و طرح داشتم به همین جهت از تبلیغاتها و سودجویی شرکتها دل خوشی ندارم.
نظرتون در مورد سیگما ۱۸۰ چیه؟
سلام خسته نباشید وقت بخیر ببخشید ی سوال داشتم..
من برای رفت و امد محل کارم ی موتوری نیاز دارم ک فقط اروم باهاش موقت سرکار برم و بیام ..
اولویتم ی موتور سبک وزن و راحتی میخوام ک کنترش راحت باشه و برای تازه کار ها ک خیلی تجربه موتور سواری نداشتن راحت باشه
بین دو موتور طرح ویو ۱۲۵ ابی رنگ و هندا کلیک ۱۵۰ که فقط گاز و ترمز دارد کدوم ب نطرتون بهتد و مناسب تره و فرقشان در چیست؟
طرح کلیک ک حدود ۶۰ و خورده قیمتشه، ب نطرتون برا رفت امد که سبک وزن و کم خطر باشه بهتره یا ویو ۱۲۵ بدون کلاج؟
باتشکر
باتشکر
سلام هوندا کلیک اصلی که بهترین موتور این سبک هست و عالیه
موتور های طرح هم همشون در یه حدن خیلی فرقی ندارن بدون کلاج ها بهترن برای شما هم مصرف کمی دارن هم کم خطر تر و سبک ترن
ممنون پس همون ویو ۱۲۵ خوبه؟
ب نطرتون صفرش چقدره ویو ۱۲۵؟ ابی رنگ
بله – اطلاعی ندارم متاسفانه
سلام کلیک adv کویر بهتره یا توسن رادیات دار بحث خدمات و کیفیت هم گفتید لحاظ کنید ممنون
سلام به نظر شما کلیک اس ۲ بهتره بخرم یا موتور ۲۰۰ سی سی سیجی کویر؟