در پنجاه سال گذشته بروز تحولات گسترده در عرصه صنعت موتورسیکلت سازی، تغییرات عمده ای را در نگرش استفاده از این وسیله نقلیه به وجود آورده و بازار این محصولات را بیش از پیش متنوع کرده است.
انتخاب یک وسیله مناسب و ایده آل همیشه یکی از بزرگترین نکاتی است که بسیار در ایجاد آدرنالین در بدن برای ایجاد احساسی شگرف و ایجاد خاطرات بسیار زیبا همیشه سخت و دشوار بوده است. امروز میخواهیم یکی دیگر از نام آشناترین موتورسیکلت های موجود در بازار ایران را مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید در انتخاب و خرید یک موتورسیکلت تریل در رده آفروید تصمیمی مناسب بگیرید. پس در ادامه با حساس کامپیوتر همراه باشید.
معرفی شرکت سازنده:
شرکت تولیدی صنعتی جهان همتا سیکلت در زمینه تولید و مونتاژ انواع موتور سیکلت 125 سی سی، 150 سی سی، 200 سی سی و 250 سی سی با نام های تجاری همرو، همپا، همتاز، فلات و پانيك فعالیت خود را در سال 1381 در زمینی به مساحت 4200 متر مربع در شهرستان بناب از شهرهاي استان آذربايجانشرقي احداث و پس از دريافت پروانه بهره برداري با ظرفيت اسمي 12000 دستگاه توليد انواع موتورسيكلت چهار زمانه و از وزارت صنايع در سال 1382 توليدات خود را روانه بازار موتورسيكلت نمود .
در سال 1387با اتکاء بر توان و تلاش شبانه روزی پرسنل خود، با گسترش و تجهیز خطوط تولید و همچنین جذب و استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد در کلیه سطوح ، توانست میزان تولید خود را افزایش داده و با انتقال كارخانه خود به شهرك صنعتي بناب به مساحت 10000 متر مربع و سالن سر پوشيده 4000 متر مربع و افزايش توليد محصولات جديد فعالیت خود را به طور چشمگیری توسعه دهد. همچنین شرکت به منظور ارتقاء سطح کیفی محصولات و سیستم مدیریت ، در سال 1387 موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای ISO9001:2008 گردیده است . از همان ابتدا مديريت شعار تخصص ايراني ، سرمايه گذاري داخلي با هدف پيشرفت در عرصه خودروسازي و نيز كيفيت برتر را سر لوحه كار خود قرار داده است .
لذا بعد از گذشت دوازده سال و با وجود فراز و نشيبهاي فراوان در دستيابي به اهداف و اخذ تمامي استانداردهاي موجود داخلي و بين الملي و با بیش از 200 نمایندگی فروش در سراسر کشور در حال حاضر اين شركت جزء ده (10 ) شركت فعال در عرصه توليد موتور در سطح كشور مي باشد.


قیمت:
قیمت این موتور در زمان انتشار مقاله و مدل 1401 یه چیزی حدود 103 میلیون تومن هستش
مقدمه:
تا اینجا به معرفی شرکت سازنده این موتورسیکلت و تصاویر آن را ملاحظه فرمودید، اینک موقع آن شده تا این موتورسیکلت در ظاهر پرقدرت و نسبتا گران قیمت را مورد ارزیابی قرار دهیم .
نگاه اول:
در نگاه اول ظاهری براق و ترکیب رنگ نارنجی و مشکی شما را خیره میکند کایت های نارنجی و شاسی و انجین مشکی رنگ در کنار هم ظاهری را به نمایش می گذارد که به شما احساس پر قدرت بودن و با کیفیت بودن را القاع می کند به گونه ای که می گوید عجب موتوری و بهترین برای کوه و پرش هست و با عث می شود که شما آن را جزء اصلی ترین گزینه های خرید خود قرار دهید..رینگ های نقره ای و دو شاخ طلایی رنگ، شل گیرهای نشکن، زین بلند و پهن و بسیار نرم، چراغ جلو ذوزنقه ای، اگزوز زیبا دارای حفاظ و رکاب های تا شونده کاملا بزرگ، صفحه کیلومتر کامل دیجیتال، چراغ هشدار راهنما و نور، دارای چراغ سلام و نور بالا و پایین و نور کوچک، راهنما های بسیار زیبای نشکن جدید LED، چراغ خطر زیبا، دارای ترک دست برای سرنشین دوم، انجین کاملا مشکی بزرگ، گیربکس پنج دنده، استارت الکتریکی، فاقد بودن رادیاتور روغن و فاقط هر گون حفاظ مچی و سینی حفاظ انجین و شاسی، دارای سیستم آلاینده Euro 3، باک بزرگ با ظرفیت تقریبی 10.5 لیتر، دارای ترمز های دیسکی، عدم وجود سنسور جک بقل برای عدم روشن شدن تا زمانی که موتور بر روی جک میباشد، جعبه ابزار کوچک، کایت های تقریبا براقی که پس از مرور زمان خیلی تغییر زنگ نخواهد داشت، در کل یک موتورسیکلت زیبا که کمتر کسی هست که با دیدنش آن را یکی از گذینه های خود جهت خرید انتخاب ننمایدنمود.
کیفیت ساخت:
وقتی در حال دیدن این موتورسیکلت هستید کیفیت ساخت قطعات ظاهری آن با چشم همه رضایت شما را بر آورده خواهد ساخت و بخاطر قیمت آن میتوان اون را مناسب دید.
تحقیقات اولیه:
در تحقیقات اولیه که فروشندگان بازار راسته خیابان فردوسی در شیراز نمودید بجز نمایندگی فروش آن در شیراز اکثر به اتفاق می گفتند دارای کیفیت ساخت بسیار خوب و قدرت بالا و شتاب بی نظری را دارا می باشد.
نتیجه اول:
با توجه به امکانات، ظاهر، کیفیت ساخت و رده تریل بودن آن یک موتور ایده آل و بسیار مناسب برای تردد در تمامی جادها و مناطق کوهستانی می باشد.
نقد و بررسی تخصصی:
خوب تا به اینجا موتوری در پیش روی داریم که با به دلیل ظاهری پرقدرت و تعریف های فروشندگان و ظاهر آن در دره های تریل گذینه ای مناسب برای علاقه مندان موتورهای تریل می باشد و به همین دلیل بر آن شدیم تا نگاه دقیقتری به امکانات و کیفیت سری جدید این موتور در سال 1394 بیندازیم.


نگاه اول:
چراغ جلو اندازه کوچکی دارد و دقیقا مطابق یا تمام رقبای هم رده تریل خود می باشد و همانند سایر رقبای خود دارای نور تقریبا مناسبی بوده و چشم رانندگان روبرو را در تاریکی شب ناراحت نمیکند. پوشش نور در جلوی موتور به نسبتا یکنواخت است و با نور پایین تا 5 متر را به خوبی پوشش داده و با نور بالا فاصله ای حدودی تا 12 متر را به خوبی پوشش میدهد. همچنین
چراغ خطر عقب نسبنا شفاف بوده و نور را به متوسطی بازتاب می دهد اما میزان اندازه کاسه آن تقریبا کوچک بوده و جا داشت کمی بزرگتر ساخته می شد. و در هنگام ترمز گرفتن نور استاپ ترمز نسبتا به وضوح قابل رویت می باشد.
راهنماهای آن با قابلیت انعطاف پذیری و با و جود سطح نسبتا بزرگتر نسبت به سایر رقبای خود دارای نوری واضح میباشد و نکته بسیار جالب آن تکنولوژی ساخت آن از دیوید های ال ای دی میباشد که دارای عمر بسیار زیاد و مقاوم در شرایط بسیار سخت می باشد. اما به دلیل استفاده از پایه های لاستیکی بی کیفیت با خم شدن بیش از 30 درجه در اصطلاح پایه های راهنماها قیچی می شود. که با توجه به مبلغی که برای خرید چنین موتوری صورت می گیرد اصلا خوب نیست.
باطری اصلی موتور از نوع آبی با قدرت 5 آمپر 12 ولت بوده که ساخت کشور چین و از درجه کیفیت متوسط ساخته شده است و در طی گذشت حداکثر دوسال سال از کار خواهد افتاد. جعبه ابزار در سمت چپ در عقب نصب شده که دارای بدنه پلاستیکی بوده تقریبا محکم و دارای آچار های اولیه ای چون آچار شمع، پیچ گوشتی، دسته زور که دارای کفیت پایین است ، به همراه یک کیف پلاستیکی با کیفیت بسیار پایین میباشد.
رینگ های موتور با ظاهری نقره ای و نسبتا براق خود شما را یاد موتورهای 125 می اندازد و به ظاهر با کیفیت بوده و میتوانند در هر جاده ها به خوبی دوام بیاورند و هر ضربه ای را تحمل کنن. لاستیک های مناسب برای رانندگی فقط در جاده ها خاکی میباشد و ساخت کشور چین می باشد بوده و دارا آج های پهن با عمقی زیاد می باشد. این لاستیک ها در حفظ تعادل در پیچ ها شما را دچار مشکل خواهند کرد بیشترین هدف از قرار دادن این لاستیک ها بر روی این موتور برای رانندگی در جاده های خاکی میباشد اما به دلیل چینی بودن آنها باید توجه داشت که در جاده های جنوبی کشور که دارای حرارت بالاتری هستند در سرعت های بیش از 95 کیلومتر در ساعت تضمینی برای ایمن بودن را نخواهند داشت.
متاسفانه بر روی این موتور هیچ گونه محافظی از جمله حفاظ های مچی فرمان و سینی حفاظتی انجین و شاسی وجود ندارد و از خود شاسی برای حفاظت از انجین استفاده گردیده است. و میبایسی خود تان آن را خریداری و بر روی آن نصب نمائید.
دسته نگهدارنده سرنشین عقب در ظاهربسیار با کیفیت می باشد اما دقیقا همانند سایر رقبای خود با کمی دقت خواهید دریافت که جنس آن از نظر ساخت از آلومینوم خشکه می باشد و دارای کیفیت متوسطی نیز می باشد. شکل اورگانومیک زین بسیار مناسب بوده و در هنگام سوار شدن شما را کاملا مسلط بر موتور و محیط اطراف خواهد کرد و کمترین میزان فشار به ستون فقرات را وارد می سازد و به دلیل پهنی و نرمی آن در رانندگی های طولانی خیلی دیرتر دچار خستگی خواهید شد. و چون کاملا مسطح بود به راحتی قادر خواهید بود تا دو نفر دیگر را هم سوار کنید اما توجه داشته باشید که این موتور دارای حداکثر ظرفیت استاندارد دو نفر میباشد.
کیلومتر موتور الکترونیکی بوده و دارای امکاناتی چون آمپر بنزین، شمارنده دنده LED دیجیتالی و چراغ وضعیت دنده و راهنما و نور بالا و پایین می باشد. صحفه نمایش سرعت و دور موتور دارای کیفیت نا مناسبی برای نمایش اطلاعات در نور مستقیم آفتاب و عدم وضوح خودب در شب می باشد.
رکاب ها و پدال ترمز پایی و پدال تعویض دنده کاملا در زیر پا قرار داشته و به آنها کاملا مسلط خواهید بود. و به دلیل سیستم تا شونده رکاب های پایی در هنگام زمین خوردن میزان آسیب های وارد شده بر آنها بسیار ناچیز خواهد بود. اما پدال ترمز و تعویض دنده ثابت بوده و در هر برخوردی به راحتی آسیب دیده و تا میشوند و همین علت حتی می اواند در عبور از بین تخته سنگهای کوهستان ها خطر آفرین باشد و باعث زمین زدن راننده شود اما شاسی در برخوردهای نچندان محکم به راحتی آسیب جدی خواهند دید. هرچند که الگوی شاسی موتور تریل فلات 250cc GY به حد قابل توجهی شبیه به موتور پیشرو گلد می باشد اما به دلیل عدم مقاومت خود فلز شاسی استحکام شاسی در برابر پرش و ضربات خیلی بالا نمی باشد.
شل گیر های جلو و فلاپ های دو شاخ و کایت های بقل از جنس پلاستیک نسبتا نرم بوده و از حالت انعطاف پذیری بالایی برخور نیستند و در صورت برخورد با جسمی و ضرباتی که در پیست ها و یا در کوهستان ها ممکن است وارد گردد از آسیب پذیری نسبتا بالایی برخوردار خواهد بود. و دارای مقاومت بالایی نیستند.
از نظر در دسترس بودن قطعات چون ترانزیستور ( شارژر )، باتری، بوبین، کنتاکت راهنما، و .. به راحتی در دسترس بوده و نسبتا سریع میتوان اقدام به تعویض آنها نمود. و شکل طراحی کایت های بدنه موتور در قسمت باک به صورتی میباشد که همچون یک بادبان عمل کرده و جریان هوای مقابل را با کمترین اصطکاک ممکن به قسمت پایین به سمت هدسینگ های ( بادگیرها ) انجین هدایت میکند و این به نوبه خود باعث افزایش ضریب خنک شدن موتور میشو که باعث میشود که بسیار سطح تبادل گرمایی موتور با محیط اطراف بالا برود و این امر علاوه بر خنکی انجین باعث افزایش طول عمر قطعات داخلی انجین میگردد مخصوصا در طی مسافت های طولانی در جاده ها و یا نقاط گرم کشور و یا در فصل تابستان.
انجین موتور از حجم 250 سی سی و کاملا یک انجین ارتقاع پیدا نموده 125cc هندا میباشد که از یک گیربکس پنج دنده معکوس برخوردار بوده که این خود باعث افزایش قدرت در موتور میشود و با وجود یک گیربوکس 5 دنده لرزش کاهش و عمل کنترل سرعت در موتور افزایش یافته و میتوان در درون شهر ها و یا جاده های خاکی با تنظیم نمودن دنده مناسب از یک سرعت مطمئن جهت کنترل هرچه بهتر موتور اقدام نمود از نظر کیفیت ساخت پوسته انجین میتوان گفت که کیفیت ساخت در حد نسبتا خوبی بوده و میتواند با سایر موتورهای شرکت هایی چینی که به سفارش ایران تولید می شوند برابری کند. این موتور هم با استارت و هم با هندل پایی جهت راه اندازی طراحی شده است.
کاربرات موجود بکارگیری شده در موتور فلات تریل 250از نوع کاربرات های معمولی و ساده بکارگیری شده در موتورهای 125cc موجود در بازار است این کاربرات تنها با کمی تغیرات بسیار جزئی ( افزایش میزان حجم هوا و سوخت ) بر روی این موتور تعبیه شده است.


اگزوز موتور دارای صدای بسیار کمی بودهو و به دلیل دمای بالای حرارت اکزوز آن را با پوششی از رنگ مشکی نسوز پوشانده اند تا در صورت تغییر و تابیدگی اگزوز ظاهر آن تغییر نکند و همچنین بر روی خمره اگزوز یک حفاظ استیل برای جلوگیری از سوختگی پای سرنشین دوم و حفظ ظاهر و زیبای بر روی آن نصب گردیده است.
از نظر نرمی کمک فنر باید گفت نرمی لازم برای سواری های Off-Road را دارد اما بسیار مناسب برای سواری های شهری و جاده های خاکی بوده و به دلیل دارا بودن قابلیت تنظیم میتوان ارتفاع موتور را به راحتی تنظیم و کمی به نرم دست پیدا نمود که این خود یک امتیاز میباشد.
سیستم ترمزها در این موتور از نوع دیسکی بوده که این به نوبه خود بسیار ارزشمند میباشد چرا که در ترمز های دیسکی ترمز های مکرر صورت گرفته که باعث افزایش دما در سطح لنت و دیسک میگردد، متاسفانه محفظه سیلندر زخیره روغن ترمز در این موتور از آلمینیوم ریخته گری با کیفیت بسیار پاینی بوده و فاقد هر گونه حفاظ بر روی آن می باشد و درصورت بر خورد ضربه به آن روغن ترمز تخلیه شده و شما فاقط ترمز عقب می باشد و این امر بسیار خطرناک می باشد.
کیفیت ساخت:
در کلیه قطعاتی که میتوان آنها را مشاهده نمود ( منظور کلیه قطعات بجز قطعات اصلی و حیاتی که در درون انجین بکار رفته اند) در ظاهر سطح کیفیت مطلوب را نشان می دهند اما در عمل دارای کیفیت خوبی هستند و با سایر تولیدات شرکت های داخل ایران نسبتا رقابت نمایند. اما در مقابل با قیمت این موتور سطح کیفیت قطعات بسیار پایین بوده و به خوبی رضایت ماکین را در هر شرایطی جلب نمی نماید.
تا کنون از کیفیت و شکل ظاهری و امکانات موتور فلات 250 جی وای گفتیم و توضیح دادیم که در کلیه قطعاتی که میتوان آنها را مشاهده نمود ( منظور کلیه قطعات بجز قطعات اصلی و حیاتی که در درون انجین بکار رفته اند) در ظاهر سطح کیفیت مطلوبی را نشان می دهند اما در عمل دارای کیفیت مناسبی نیستند و با سایر تولیدات شرکت های داخل ایران نسبتا رقابت نمایند. اما در مقابل با قیمت این موتور سطح کیفیت قطعات متوسط بوده و به خوبی رضایت ماکین را در هر شرایطی جلب نمی نماید.
حال میخواهیم کارایی این موتور را در شرایط مختلف بسنجیم تا ببینم این موتور تا چه میزان نسبت به شرایط محید کارایی دارد. پس در ادامه همراه ما باشید.
پس از یقریبا یک هفته موفق شدیم یکی از موتورهای سری جدید تریل فلات 250GYرا بدست بیاوریم و آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.
کالبد شکافی:
تا به اینجای کیفیت ظاهری تریل فلات جی وای FALAT GY 250 در حد رقبای خود نبود اما رضایت بخش بوده.
امتیاز کیفیت ساخت قطعات از 10 نمره 7
شروع به حرکت:
زمانی که برای اولین بار سوار این موتور شوید متوجه میشوید که وزن این موتور به خوبی کمتر از سایر موتور های تریل هم رده خود می باشد که این امر خود میتواند در کنترل موتور تاثیر بسزایی داشته باشد.
امتیاز سنگینی موتور از 10 نمره 8.5
باز هم هم چون سایر موتور های هم رده خود موجود در بازار ایران موتور با تک استار به بهترین صورت روشن شد اما با هندل پایی توسط هر راننده با دو تا سه بار هندل زدن روشن شد.
حرکت:
تعویض دنده های به خوبی و بدون صدا و به نرمی صورت میگیرد. شیوه تعویض دنده ها برای حرکت به صورت یکی پایین و چهار تا بالا میباشد. تنها نکته آزار دهنده در هنگام خلاص نمودن میباشد. زمانی که شما میخواهید موتور را در حالت N قرار دهید عمل خلاصی به راحتی صورت نمی پذیرد که در هنگام معکوس کردن دنده ها یا به وضعیت دنده یک میروید و یا از دنده یک به دو منتقل میشود که با کمی تغییر وضعیت در دنده ها به حالت N میرسید.


مشخصات فنی فلات 250
موتورسیکلت فلات ۲۵۰ قوای محرکه خود را از یک انجین ۲۵۰ سی سی تک سیلندر CDI هوا خنک بهروزرسانی شده دریافت میکند. قدرت این پیشرانه برابر با ۱۴.۵ اسب بخار بوده و نهایت گشتاور آن به رقم ۱۴.۳ نیوتن متر میرسد که برای یک موتورسیکلت تریل چندان ایدهآل به نظر نمیرسد اما با توجه به رنج قیمت و تکنولوژی نه چندان پیشرفته این نوع انجین، تقریباقابل قبول است.
یک جعبهدنده پنج سرعته نیز زمینه انتقال نیرو را به چرخ عقب توسط زنجیر فراهم آورده است. حداکثر سرعت این موتورسیکلت به طور رسمی حدود 150 کیلومتر بر ساعت ذکر شده اما نمیتوان به سرعت بیش از 130 کیلومتر بر ساعت با آن دست یافت.
ناگفته نماند که مدلهای جدیدترِ فلات ۲۵۰ از کاربراتور به سیستم سوخت رسانی انژکتور تغییر وضعیت یافتهاند که توانستهاند استاندارد آلایندگی یورو 4 را کسب نمایند. در نتیجه مصرف سوخت این موتورسیکلت متعادل به نظر رسیده و حدود ۲.۶ تا ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور متوسط خواهد بود. گنجایش باک سوخت این موتورسیکلت ۱۲۵ کیلوگرمی نیز ۱۱ لیتر است.
سیستم تعلیق جلو از نوع تلسکوپی وارونه بوده و در عقب از یک تک کمک فنر قابل تنظیم استفاده شده است. ترمزهای دیسکی نیز عمدتا به صورت بدون ترمز ضد قفل ABS روانه بازار کشور ما شدهاند.
مزایا و معایب
از جمله مهمترین مزیتهای فلات 250 میتوان به طراحی ظاهری جذاب و نسبتا مدرن، عملکرد فنی قابل قبول، توانایی آفرود متعادل و گستردگی نسبی قطعات یدکی و خدمات پس از فروش این محصول در بازار اشاره کرد. از سوی دیگر تکنولوژی نسبتا قدیمی انجین این موتورسیکلت جزو نکات نه چندان باب میل و خوشایند فلات 250 دستهبندی میشود.
دینامیک سواری و تجربه رانندگی
با توجه به کلاس بدنه تریل و بیابانی این موتورسیکلت نباید انتظار زیادی از آن به عنوان یک وسیله نقلیه چابک و پرشتاب داشت. اما با این حال نسبت به سایر محصولات همرده این محصول شتاب و چابکی مناسبی را از خود به نمایش گذاشته و راکب خود را از این بابت چندان ناامید نخواهد کرد.
از طرف دیگر کمک فنرهای این موتورسیکلت نسبتا نرم بوده و تا حد امکان به خوبی میتواند ضربات ناشی از ناهمواری های مسیر را به خود جذب کند. با این حال نباید در پرش از روی موانع روی این موتورسیکلت حساب ویژهای باز کرد؛ چرا که احتمال ترکخوردگی شاسی و وارد آمدن ضربه به باک وجود خواهد داشت. با این وجود صندلی نرمی مناسبی داشته و نشیمنگاه نسبتا راحتی را برای راکب ایجاد کردهاند.
جمعبندی
در پایان این مقاله میتوان اظهار داشت که موتورسیکلت فلات ۲۵۰ گرچه از لحاظ کیفیت ساخت و تکنولوژی به پای همتایان اتریشی و ژاپنی خود نمیرسد اما با توجه به کیفیت نسبی مناسب و قیمت متعادل میتواند نیازهای مشتریان به ویژه افرادی که توانایی مالی کمتری دارند و مایل به خرید یک موتورسیکلت تریل با قدرت قابل قبول هستند را در حد متناسب برآورده سازد.
واقعا فیس ک این موتور داره حتی با موتور تریل های خارجی قابل رقابت
روان به گرد پاش نمیرسه
موتور تریل فلات نسبت به هم رقیبان خودش عاليه
البته هرکسی یه سليقه ای داره ، و من به سليقه همه احترام میزارم
لوازم قهرمانی روی این موتور ببندید خیلی بهتر میشه هم قدرت و هم فیسش
سلام
مطلب در مجموع خوب ومنصفانه و البته من از موتورم راضی وفقط در آسفالت استفاده کردم
ولی متاسفانه بخاطر سنم که از 65هم در حال گذر و مجبورم موتور رو عوض کنم _ نوبت سرویس
گرفتم از تعمیرگاه مرکزی
امیدوارم یه مشتاق پیداکنم و با موتوری سبکتر معاوضه کنم
تلفنم09125132054هست و برای همه بهترینها رو آرزو میکنم بخصوص نویسنده محترم مطلب بالا
با سلام ممنون از مطلبتون
اونچه در نتیجه تحقیق در مورد تریل های چینی در ایران به دست میاد اینه که روان بهتره (البته تا چند سال قبل و به نظرم باید یه مقایسه ای مجدد صورت بگیره)
اما توی فیس به نظرم زیباترین تریل فلات 250 هست مخصوصا طرح KTM واقعا زیباس