مقاله

نقد و بررسی ، مزایا معایب کویر S2

با سلام خدمت تمامی کاربران سایت کینگ موتور توی این مقاله میخواییم موتور طرح کلیک ایرانی اس 2 برای شرکت کویر رو بررسی کنیم برای شروع بریم نظرات کاربران رو با هم بخونیم:

سلام دوستان بنده این موتور را از شرکت کثیر به عنوان کریستال ۱۵۰ خریدم واقعا برا استفاده شهری خوبه و من اصفهان زندگی میکنم و حداکثر سرعتشم من امتحان کردم ۹۲ تا بود ولی دوتا عیب بزرگ داره
یکی قطعاتش به شدت کمیابه و تو بازار هنوز نیست
دوم اینکه قطعات یدکی به شدت گرانه مثلا چراغ جلو ۴ میلیون پولشه یا فلاپ بغل ۶۰۰ تومنه


من خودم فروشگاه موتور سیکلت دارم از لحاظ کیفیت قابل مقایسه با هوندا نیست خرابی زیاد داره صدای زیادی داره روغن ریزی پیدا میکنه مشکل فنی زیاد پیدا میکنه خیلی خشکه ولی ضاهر مهمه برای خیلیا البته نصف قیمت هونداس دیگه همینه


من طرحشو دارم یک ماه اول یعنی تا هزار کلیومتر اول عین ساعت کار کرد بسیار هم مراعات موتور کردم ولی از هزار کیلومتر که رد شده توی انجین موتور همش صدای تاق تاق میاد واقعا رو اعصابمه به هیچ عنوان کلیک اصلی رو با این طرحا مقایسه نکنید چون خودم طرح دارم واقعا ضعیف بودن انجین رو نسبت به اصلیا حس میکنم بنظرم تی وی اس راکز خیلی بهتر این طرح هاس


کلیک کویر که عالیه. برای من چهار هزارتا کار کرده، نه روغن ریزی داره نه عیب دیگه، فقط و فقط یه مشکل داره اونم اینکه کمی صدا میده، بیشترم زمانی که دو ترک سوار میشم


درود بر دوستان منم یک‌طرح کلیک دارم تازه سریع اول هستش کریستال من دوساله دارمش. و‌راضی نیستم کلا هر چیزی رو باید اصلی بخرید چون کپی رو هیچ مسعولیتی در قبال کیفیتش ندارن. چون میگن کپی دیگه. پس ما باید خودمون عادت بدیم به اصل خریدن که جنس آشغالی وارد این مملکت نشه چرا باید ما بهترینها رو نداشته باشیم


بنده هم چند ماهی میشه که اس۲ خریدم، نسبت به مبلغ پرداختی خوبه، من ایراد خاصی ندیدم، دوستانی که میگن به صدا میفته، اولا درست آب بندی نکردن، دوم اینکه هر ۲ هزار تا ۳ هزار کارکرد باید ببری ساچمه کلاچ رو بازدید کنن، ۲ تا ریموت داره که یکی از ریموتها کی لس واقعیه یعنی نزدیک موتور که میشی کافیه شاسی کلید رو فشار بدی چراغش روشن میشه و میچرخه، اون یکی ریموت فقط با کلید روی ریموت عمل میکنه، خیلیا اینو نمیدونن، روغن پیشنهادی، ۱۰ وات ۳۰ هست، دوستان ۱۰ وات ۴۰ و بعضا ۲۰ وات ۵۰ میریزن که موتور رو داغون میکنه، اگه ۱۰ وات ۳۰ سنتتیک پیدا نکردین، میشه ۱۰ وات ۴۰ نیمه سنتتیک یا فول سنتتیک ریخت، روغن موتور چون جدا از گیربکس هست میتونین تا ۲۰۰۰ و حتی ۳۰۰۰ کیلومتر هم برونید بسته به اینه که چه نوع روغنی استفاده میکنید، روغن گیربکسش جدا هست و ۱۱۰ سی سی واسکازین میخوره و هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تا تعویض میشه، فیلتر هواکش از ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تعویض میشه، البته هر ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ بازدید بشه بهتره، اندازه فشار باد تایرها، ۲۸ psi عقب و ۲۲ جلو به شرطی که تک نفر سوار میشید اگه ۲ نفر هستین، فقط عقب ۳۰ تا ۳۳ میشه، بنده خودم. جفت تایرهارو رو ۲۲ گذاشتم و نرمه نرم شده موتور، تو سربالایی نباید فشار بیاری رو موتور، اکه مسافت زیادی رو طی کردین، رسیدین مقصد بلافاصله موتور رو خاموش نکنید، چون دوتا فن خنک کننده داره، یکی برای انجین و سرسیلندره و یکی برای قسمت مجموعه تسمه و کلاچ، چند دقیقه ای در جا کار کنه بعد خاموش کنید، تنها ایراد اساسی این موتور فقط و فقط باکشه که اکه خالی باشه ۴ لیتر میگیره، در کل موتور خوبیه و نباید انتظار اصل کلیک رو داشته باشید، نسبت به سایر طرحها جنسش مرغوبتره، اگه پول اصل رو نداری، طرح کلیک اس۲، بعد دینو، مابقی رو بیخیال، امیدوارم کمکی کرده باشم یا حق—


طرح کلیک کویر S2 (های کلیک) نسخه کِی لِس، محصول باز طراحی شده از اسکوتر پرطرفدار و جوان پسند هوندا کلیک توسط شرکت کویر موتور در ایران است. این محصول از لحاظ ظاهری بسیار دقیق طراحی شده به طوری که در هنگام حرکت در خیابان بیشتر بیننده‌ها، آن را با نمونه اصلی اشتباه می‌گیرند.ط

همان‌طورکه گفته شد، این روزها انواع مختلفی از طرح کلیک هوندا در شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی ساخته می‌شود که اتفاقاً در کشورمان نیز چندین طرح آن وجود دارد. قیمت بالای هوندا کلیلک باعث شد تا بازار خاصی برای یک اسکوتر تعریف شود که در آن، قیمت و کاربری این موتورسیکلت باهم سازگاری نداشته باشند. از این رو، بسیاری از افرادی که دنبال داشتن هوندا کلیک هستند به سمت خرید طرح آن گرایش پیدا می‌کنند که کویر S2 یکی از آن‌هاست.

موتورسیکلت کویر S2
در طرح ظاهری می‌توان گفت هیچ تفاوتی بین کلیک و کویر دیده نمی‌شود به نحوی که حتی می‌توان از فلاپ‌های این دو موتور نیز به جای هم استفاده کرد. البته که باید بدانیم که فلاپ‌های هوندا از جنس فایبرگلاس هستند اما بدنه کلیک‌های کپی شده، از پلاستیک ساخته شده‌اند که یک راهکار برای کاهش قیمت این موتورهاست. کله چراغ جلو در کویر عیناً شبیه به کلیک است و بخش کشیده چراغ جلو مربوط به دیلایت و راهنما بوده و چراغ اصلی در زیر این نوار قرار دارد. بدنه همانند کلیک به صورت دو رنگ است و در جلو پا نیز محلی برای قرار دادن لوازم در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در زیر زین نیز یک فضای دیگر وجود دارد. شباهت کویر S2 و کلیک تاحدی است که حتی طراحی فرمان و قطعات روی آن نیز به یکدیگر شبیه هستند. این شباهت ظاهری در صفحه کیلومتر و نمایشگر دو موتور نیز دیده می‌شود تا جایی که بتوان گفت تشخیص کلیک اصلی و کویر S2 و حتی دیگر موتورهای طرح کلیک از راه دور برای حرفه‌ای‌ترین افراد نیز مشکل خواهد بود.

بررسی کویر S2
کویر S2 دارای امکانات جالبی نیز هست. این موتورسیکلت در دو نوع ساده و با سیستم کی‌لس عرضه می‌شود که امکان خاموش و روشن کردن پیشرانه بدون نیاز به قرار دادن سوییچ را فراهم می‌کند. با زدن جک، پیشرانه خاموش می‌شود و برای توقف در مسیرهای سرازیری و سربالایی، وجود ترمز پارک دستی، کمک بزرگی به راننده خواهد کرد. سیستمی که در عین سادگی، حرکتی جالب و جدید محسوب می‌شود. چراغ‌های موتورسیکلت، تماماً LED هستند و صفحه نمایشگر موتور نیز به صورت کاملاً مشابه با هوندا کلیک به صورت کاملاً دیجیتالی است. خروجی USB برای شارژ نیز از دیگر امکانات ساده‌ای است که امروزه در بسیاری از اسکوترها دیده می‌شود.

مشخصات فنی
هرچه که کلیک با مدل‌های مشابه خود در ظاهر، شباهت دارد اما در بخش فنی بین آن‌ها تفاوت فاحشی دیده می‌شود. در حالی که هوندا کلیک با یک پیشرانه 150 سی‌سی در حدود 13 اسب بخار قدرت دارد، کویر S2 از این حجم فقط 9.11 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که اختلاف 4 اسب بخاری در یک موتور صد کیلویی بسیار چشمگیر است.

یکی از ویژگی‌های خوب ترمز کویر S2 در وجود سیستم CBS در آن است. این سیستم باعث می‌شود تا با گرفتن ترمز عقب، ترمز جلو نیز وارد مدار می‌شود. به این ترتیب موتورسیکلت یک توقف نسبتاً سریع و ایمن خواهد داشت. این سیستم امروزه در برخی از موتورها دیده می‌شود تا جای خالی سیستم ABS را پر کند که البته برای افراد نه‌چندان حرفه‌ای و برای تردد در داخل شهر، یک امتیاز بزرگ به شمار می‌آید. این سیستم قیمت تمام شده کمتری نسبت به سیستم ترمز ضدقفل دارد.

یکی از معایب کویر S2 در حجم کم باک سوخت آن است. در حالی که همه ظاهر و قطعات این موتور شبیه به هوندا کلیک اصلی هستند، اما برای کاهش قیمت از یک باک سوخت با ظرفیت کمتر استفاده شده است. کلیک اصلی در حدود 5.5 لیتر ظرفیت سوخت دارد که این مقدار برای کویر S2 در حدود 4 لیتر است و برای یک اسکوتر 150 سی‌سی شهری که قرار است در خیابان‌های شهر و در ترافیک تردد کند، عدد کمی است. پیشرانه کویر S2 به حجم 150 سی‌سی، یک پیشرانه چهارزمانه با دو سوپاپ و به صورت هوا خنک بوده که به لطف داشتن سیستم تزریق سوخت انژکتوری، استاندارد یورو 4 را پاس کرده است. بیشترین قدرت این پیشرانه برابر با 9.11 اسب بخار است که عدد بالایی نبوده اما به خاطر داشتن گیربکس CVT اتوماتیک و کلاچ خودکار، شتاب‌گیری نسبتاً خوب و قابل‌قبولی به این موتور می‌دهد. البته که در این میان، وزن کم این موتورسیکلت نیز به کمک آن خواهد آمد. این پیشرانه هم با استارتر برقی و هم با هندل روشن می‌شود که البته صدای زیاد استارتر آن کمی غیرقابل‌قبول است.

مشخصات فنی کویر S2
سیستم تعلیق جلو به صورت یک دوشاخه با کمک فنر روغنی است و در عقب فقط یک کمک فنر در یک طرف موتور دیده می‌شود که البته قابل تنظیم در چهار حالت نیز هست. در مجموع می‌توان گفت تعلیق و فنربندی این موتورسیکلت خوب است. نه آنقدر نرم است که راکب را در یک حالت گهواره‌ای قرار دهد و نه آنقدر سفت که در عبور از دست اندازهای خیابان‌ها، راننده خسته شود. اما به خاطر شکل خاص و کلاس طراحی این نوع موتورها، ارتفاع پایین‌ترین نقطه موتور تا زمین که در حدود 132 میلیمتر است، برای خیابان‌های کشورمان می‌تواند کمی مشکل‌ساز باشد، چرا که در عبور از برخی سرعت‌گیرها، امکان گیر کردن کف موتور به زمین وجود دارد.

نام موتور سیکلتکویر S2
کلاس موتور سیکلتاسکوتر کاب
مدل نمونه آزمایشی1399 شمسی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق150 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوختانژکتوری
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپتک سیلندر / 2 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور9.11 اسب بخار@7500 rpm
استاندارد آلایندگییورو4
نوع خنک کاری پیشرانههوا خنک
نوع استارتهندل پایی / استارتر الکتریکی
وزن خشک (کیلوگرم)101.6
گیربکسCVT
نوع کلاچخشک اتوماتیک گریز از مرکز
سیستم انتقال قدرتتسمه ای
حجم روغن موتور0.8 لیتر
حجم باک سوخت4 لیتر
ترمز جلوتک دیسک 200 میلیمتری
ترمز عقبکاسه ای
عملگر ترمزنیروی هیدرولیک با سیستم CBS
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر)1945 / 680 / 1060
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1280 میلیمتر
حداقل فاصله کف موتور تا زمینحدود 132 میلیمتر
ارتفاع زین تا زمینحدود 769 میلیمتر
حداکثر سرعت100 km/h
سیستم تعلیق جلو / عقبدوشاخ تلسکوپی هیدرولیک
سیستم تعلیق عقبتک کمک فنر

مزایا و معایب سوئیچ های کلیک کی لس
فقط یکی از ریموتها کی لس است.
با دور شدن کی لس از موتور همچنان روشن می‌ماند.
کی لس موتور مربوطه (شناسایی نزدیک شدن ریموت به موتور) بعد از ۱۵۰۰ کیلومتر خراب شده و حتما باید با دکمه موتور فعال کرد.
داشتن دزدگیر با صدا و بی صدا

بررسی انجین S2، سیستم انتقال قدرت و سیستم ترمز های کلیک
در بررسی طرح هوندا کلیک کویر موتور باید اشاره کرد که قلب تپنده آن را موتوری هوا خنک، چهارزمانه و ۱۵۰ سی‌سی تشکیل داده که از نظر قدرت و گشتاور نسبت به کلیک اصلا شباهتی ندارد.

در حالی که هوندا کلیک با یک پیشرانه 150 سی‌سی در حدود 13 اسب بخار قدرت دارد، کویر S2 از این حجم فقط 9.11 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که اختلاف 4 اسب بخاری در یک موتور صد کیلویی بسیار چشمگیر است.

پیشرانه کویر S2 به حجم 150 سی‌سی، یک پیشرانه چهارزمانه با دو سوپاپ و به صورت هوا خنک بوده که به لطف داشتن سیستم تزریق سوخت انژکتوری، استاندارد یورو 4 را پاس کرده است.

از نکات مثبت این پیشرانه این هست که هم با استارتر برقی و هم با هندل روشن می‌شود.

یکی از موارد و نکات کاربردی این موتور این مورد هست که با زدن جک، پیشرانه خاموش می‌شود و برای توقف در مسیرهای سرازیری و سربالایی، وجود ترمز پارک دستی، کمک بزرگی به راننده خواهد کرد.

از نظر ایمنی نیز این وسیله به ترمز دیسکی جلو تجهیز شده و سیستم تعویض دنده آن اتوماتیک است (CVT با سیستم انتقال قدرت تسمه‌ای) ضمنا انتقال نیروی نهایی آن از طریق تسمه با کلاچ گریز از مرکز خودکار صورت می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های ترمز کویر S2 وجود سیستم ترمز ترکیبی CBS در آن است. این سیستم باعث می‌شود تا با گرفتن ترمز عقب، ترمز جلو نیز وارد مدار می‌شود. به این ترتیب موتورسیکلت یک توقف نسبتاً سریع و ایمن خواهد داشت.

بزرگترین ایراد مطرح شده به ترمز عقب کاسه‌ای بودن آن بوده است و بعد از مدت کوتاهی باید آن را ریگلاژ کرد تا عملکرد خود را حفظ نماید. بصورت ماهانه 🙁

در کل از مزایای آن سیستم تعلیق نسبتا خوب، اتومات بودن، سواری نرم، مصرف سوخت قابل قبول و شتاب نرمال آن است.

باک سوخت و صندوق زیر صندلی طرح کلیک کویر
یکی از معایب کویر S2 در حجم کم باک سوخت آن است.

تولیدکنندگان چینی احتمالا برای کاهش قیمت از یک باک سوخت با ظرفیت کمتر استفاده کرده‌اند.

موتورسیکلت کلیک اصلی در حدود 5.5 لیتر ظرفیت سوخت دارد که این مقدار برای کویر S2 در حدود 4 لیتر است و برای یک اسکوتر 150 سی‌سی شهری که قرار است در خیابان‌های شهر و در ترافیک تردد کند، عدد کمی است.

متاسفانه اگر شما مثل من روزانه فاصله‌ی تقریبی ۲۰ کیلومتری را در مسیر رفت و برگشت به منزل طی کنید هر ۴ روز یکبار باید به پمپ بنزین مراجعه و باک خود را پر کنید.

در اغلب اسکوترهای موجود بازار شما می‌توانید در فضای صندوق تعبیه شده در زیر صندلی یک کلاه ایمنی قرار داده و با وجود کاهش ظرفیت باک سوخت در مدلهای طرح هوندا کلیک شما در این فضا نمی‌توانید یک کلا ایمنی با ابعاد کوچک قرار بدهید.

نکته بعدی اگر شما هنگام ترک موتور فراموش کنید حالت کلید را از روی بازکردن درب صندوق تغییر دهید هر فردی می‌تواند با فشردن دکمه مربوطه به این فضا دسترسی پیدا کند.

سیستم تعلیق موتورسیکلت کویر S2
سیستم تعلیق جلو به صورت یک دوشاخه با کمک فنر روغنی است و در عقب فقط یک کمک فنر در یک طرف موتور دیده می‌شود که البته قابل تنظیم در چهار حالت نیز هست.

در مجموع می‌توان گفت تعلیق و فنربندی های کلیک خوب است.

نه آنقدر نرم است که راکب را در یک حالت گهواره‌ای قرار دهد و نه آنقدر سفت که در عبور از دست اندازهای خیابان‌ها، راننده خسته شود.

اما به خاطر شکل خاص و کلاس طراحی این نوع موتورها، ارتفاع پایین‌ترین نقطه موتور تا زمین که در حدود ۱۳۲ میلیمتر است، برای خیابان‌های کشورمان می‌تواند کمی مشکل‌ساز باشد، چرا که در عبور از برخی معابر طبق فرهنگ رانندگی در ایران امکان گیر کردن کف موتور و حتی شکستن فلاپ زیر در اثر برخورد به زمین بسیار بالاست.

نگاهی به وضعیت بازار کویر موتور S2

تردیدی نیست که اغلب مشتریان این محصول را با رقیب ژاپنی‌اش هوندا کلیک مقایسه می‌کنند ولی نکته اینجاست که کویر S2 به دلیل مونتاژی بودن قیمتی به مراتب پایین‌تر از کلیک دارد. از سوی دیگر کویر موتور شرایط مناسبی را برای فروش این خودرو در نظر گرفته است؛ مانند فروش اقساطی موتورسیکلت با اقساط ۱۴ ماهه، بدون کارمزد. به این صورت که ۲۵ درصد نقد، مابقی طی ۱۴ فقره چک. اگر شما هم جزء آن دسته از مشتریان هستید که علاقه خاصی به هوندا کلیک دارند ولی از پس هزینه بالای برنمی‌آیند، S2 گزینه ایده‌آل است.

تجربه سواری با کویر S2 طرح کلیک
در بررسی سواری با این موتور سیکلت می توان گفت بدنه، نوع زین، میزان ارتفاع و اندازه چرخ ها در کویر S2 به گونه ای است که با سوار شدن روی آن حس امنیت و راحتی به شما دست خواهد داد. البته با روشن شدن موتور نخستین تفاوتی که با کلیک اصل در آن مشاهده می شود اندکی لرزش و صدای بیشتر می باشد که دو عامل نتیجه این تفاوت است اولی موتور قدرتمندتر نسبت به نمونه اصلی و دیگری استفاده از پلاستک به جای فایبرگلاس می باشد. ولی در طول حرکت هیچ صدا و لرزشی از کویر S2 طرح کلیک احساس نمی شود.

نقاظ قوت:


سواری بسیار نرم
سبک بودن بدنه
مصرف سوحت بسیار پایین
نور چراغ بسیار خوب
دارای صندوق
شتاب بسیار بالا
دارا usb برا شارژ کردن موبایل
دارا دزد گیر
ترمز جلو دیسکی
اتومات بودن
طراحی ظاهری خوشگل
دارا ترمز دستی برا گذاشتن موتور در سر پاینی
نقاط ضعف:
کم بودن حجم مخزن باک
حساس بودن بدنه
محدود بودن سرعت تا 100
نا مناسب برا افراد قد بلند
ترمز عقب زود ب زود باید ریگلاژ شود
لاستیک ها نسبتا بی کیفت وقتی میخریم(ایران یاسا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *