مقاله

نقد و بررسی مزایا معایب زونتس N2 230n

مقدمه زونتس ان۲
زوموتوریا سلاااام خیلی مخصلیم. توی این مقاله میخوایم (به ظاهر) زونتس N2 230n رو بررسی کنیم که یکی از موتورای پُر درخواست این روزای بازار به حساب میاد. جلوتر میفهمید چرا گفتم به ظاهر! این موتور به تازگی توسط شرکت کویرموتور عرضه شد و همون ابتدا به خاطر ظاهر، مشخصات و البته قیمت رقابتیش تونست فروش نسبتا خوبی هم داشته باشه.

به نظر میاد انجین این موتور با انجین اون یکی محصول کویر یعنی Zontes N2 230n (بدون N) یکی هست و یه جورایی اصل این دوتا موتور یه چیزه. این تا اینجا. من خودم اوایل فکر میکردم این موتور مستقیما ساخت کمپانی دوست داشتنی زونتس باشه ولی یکم سرچ کردم و متوجه شدم صددرصد اینجوری نیست! حالا داستان چیه؟ این محصول چنتا مادر داره. منظورم کمپانی مادره. 😁

این موتور با اسامی مختلفی معرفی شده. Lexmoto معروف ترینشونه و حتی شرکتایی مثل Kiden هم این موتورو گردن گرفتن😁 در کل این زونتسِ ما، در سطح جهان بیشتر تو نسخه های ۱۲۵ سی سی عرضه شده و یه جورایی نمیشه به یه شرکت خاص نسبتش داد.

البته یه احتمالی هم وجود داره. اونم اینکه زونتس تولید کننده اول این موتوره و تو کشور های مختلف این موتورو صادر کرده و هر کشور هم داره با یه اسمی تو اونو عرضه میکنه. میدونم شاید شما هم مثل من تو ذوقتون خورده باشه که کاش این موتور قطعی و صددرصد تولید همون زونتس بود ولی کلا این موضوعات تو محصولات چینی و آسیایی زیاد دیده میشه که مثلا یه موتور با ظاهری مشابه، با اسامی و انجین های مختلفی عرضه میشه.

حالا با این اوصاف به نظرتون با چه موتوری طرفیم؟ لکس موتو، کیدن، زونتس یا چی؟ در هرصورت مجبوریم توی ایران با یه اسمی صداش کنیم، پس ما هم بهش همون زونتس ان ۲ میگیم. پیشنهاد میکنم تا آخر این مقاله رو همراه ما باشید تا دل و روده این موتورو بریزیم وسط. برو بریم!

طراحی و ظاهر زونتس N2 230n
در نگاه اول این موتور یکم شبیه موتورای پالس و اپاچی به نظر میاد و طراحی به روز و خوبی داره. اگر مقالات مرتبط داخلی و خارجی این موتور رو مطالعه کنید، میبینید که این موتور رو تو دسته نیکد قرار دادن ولی به نظر من زونتس ان۲ خیلی بیشتر به موتورای سبک استریت یا شهری شبیه هست. ابعاد این موتور ۱۹۶۰ × ۷۴۷ × ۱۰۸۲ میلی متره و در رنگ‌های مشکی، قرمز، آبی و سفید در بازار ایران عرضه شده که به نسبت تنوع رنگی خوبی داره.

زونتس N2
در کل رگه‌هایی از محصولات زونتس توی این موتور به چشم میاد مخصوصا توی رنگ بندی شاسی و قطعات موتور. نگاه کردن به این موتور حتی تا یه حدی ما رو یاد زونتس r250 هم میندازه. (محصول قدیمی تر زونتس در بازار ایران)

طراحی چراغ های زونتس N2 230n

در قسمت جلو ما اینازوما رو میبینیم.😁 کاسه چراغ جلو خیلی منو یاد موتور معروف سوزوکی یعنی اینازوما میندازه. طراحیش جذابه و به نظر من یکی از قسمتای تو چشم این موتور همین چراغ جلوشه. خطر عقب هم کاملا معمولی طراحی شده و نکته خاصی نداره. تمام چراغ‌های استفاده شده در این موتور به جز چراغ اصلی (چراغ جلو) از نوع ال ای دی هستن.

فرمون Zontes N2 230n

فرمون زونتس N2 یه فرمون لوله‌ای ساده هست که یه فرو رفتگی نسبتاً کمی هم در قسمت وسط داریم. رنگ فرمون، قلوه‌ها و کلید های روی موتور مثل بقیه محصولات زونتس که یه جورایی بِژ مانند بود نیست و همشون مشکی هستن.

سمت راست کلید قطع کن و استارت دیده میشه سمت چپ هم تعویض نور بالا به پایین، راهنما و بوق رو داریم. یکی از همون قسمت هایی که گفتم کیفیت و رخ کار با اون یکی زونتسا یکی نیست همینجاست. اون نقش و نگارای زونتسای دیگه اصلا یه چیز دیگس خدایی …

کیلومتر زونتس ان۲

طراحی و ساختار کیلومتر موتور یکممممی آدمو یاد موتورای قدیمی تر مثل آپاچی ۱۸۰ میندازه. یه کیلومتر ترکیبی رو داریم که در سمت چپ آنالوگ و در سمت راست دیجیتاله. اطلاعات خوبی رو در اختیارتون میذاره و وضوح نسبتا خوبی هم داره. با دوتا دکمه سمت راست کیلومتر هم میتونید تنظیمات رو انجام بدین. پایین کیلومتر هم جای سوییچ هست.

باک زونتس ۲۳۰

گنجایش سوخت این موتور ۱۳.۵ لیتر هست و در کل باک و فلاپ های این موتور کیفیت قابل قبولی هم دارن و طراحی بال باک های این موتور هم خیلی جذابه. این موتور میتونست به صورت فابریک دارای گارد هم باشه ولی نداره. پیشنهاد میکنم حتما از پروتکشن روی این موتور استفاده کنید.

زین زونتس N2

زین این موتور فضای خوبی هم برای راکب هم برای ترک داره. جنس و نرمی زین هم قابل قبوله و توی سواری های بلند مدت خستتون نمیکنه. ارتفاع زین زونتس ان ۲، ۹۵۲ میلی متره و به نسبت موتورسیکلت های دیگه بازار ارتفاع تقریبا زیادیه. پس اگر قدتون زیر ۱۸۰ سانتی متر هست پیشنهاد میکنم قبل از خرید حتما این موضوع رو از نزدیک تست کنید.

مشخصات فنی زونتس N2
انجین
زونتس N2 یه انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ داره که به وسیله هوا خنک میشه و خبری از روغن خنک و آب خنک نیست! ۴ سوپاپ هم نیست! حجم این انجین ۲۳۰ سی سی هست و قدرتی که میتونه تولید کنه به ۱۷.۱۹ اسب بخار میرسه.

گیربکس و سیستم انتقال قدرت زونتس N2
گیربکس این موتور ۶ دنده هست. دارای کلاچ چند صفحه ای غوطه ور در روغن.

روغن مورد نیاز
زونتس حدودا یک لیتر گنجایش روغن از نوع SAE 10W-40 رو داره.

سیستم سوخت رسانی
سیستم سوخت رسانیش انژکتور برقیه و مصرف سوختشم صدی حدودا ۲ خورده ایه. بسته به نوع رانندگی میتونه کمی بالا پایین باشه.

شاسی و سیستم تعلیق زونتس N2

وزن این موتور ۱۲۵/۸ کیلوگرمه و برای این موتور مناسبی به حساب میاد.

کمک فنر های Zontes N2 230n
در قسمت جلو ۲ کمک فنر تلسکوپی معمولی داریم و قسمت عقب هم یه جفت کمک فنر گازی.

لاستیک های زونتس
سایز لاستیک جلو ۹۰/۹۰/۱۷ و عقب هم ۱۳۰/۷۰/۱۷ از برندایرانیِ ایران یاسا. رینگ ها هم آلومینیومی ۶ پر هستن.

سیستم ترمز
ترمز جلو دیسکی با قطر ۲۱۰ میلی متر و عقب هم دیسک با قطر ۱۸۸ میلی متره. تکنولوژی CBS هم در سیستم ترمزش استفاده شده.

قیمت زونتس ان۲ ۲۳۰ ان
قیمت این موتور در حال حاضر ( پاییز ۱۴۰۱ ) چیزی حدود ۹۰ میلیون هست.

شرایط اقساطی زونتس
این موتور رو میتونید از شرکت کویر موتور با شرایط اقساطی خرید کنید. پیشنهاد میکنم به سایتشون سر بزنید تا از شرایط خرید اقساطیشون مطلع شید.

جمع بندی
معرفی رقبای زونتس N2
رقبای اصلی این موتور کم نیستن ولی با توجه به قیمت و حجم و مشخصات این موتور، این محصولات رقیبش به حساب میان. دینو زد ۲، کی پی اس ۲۰۰ و تا حدی اپاچی ۱۸۰ و ان ای ۱۸۰ …

مقایسه در سواری و هندلینگ
هندلینگ و سواری زونتس تقریبا با دینو و kps و اپاچی ها یکیه و تا حدی از ان ای بهتره.

مقایسه مشخصات فنی
این به موتور به نسبت حجم انجینش قدرت خیلی بالایی در عمل در اختیارتون نمیذاره به خاطر همین با تمام رقبای دیگش توی یه لول هست و نمیشه گفت کدوم از اون قوی تره. تقریبا از لحاظ قدرت انجین تو یه سطح هستن ولی استهلاک محصولات تی وی اس یعنی اپاچی از همه اینا پایین تره و موتورای عمری تری هستن.

مقایسه خدمات و تامین قطعات
وضعیت خدمات و قطعات زونتس خیلی جالب نیست و شاید خیلی راحت لوازمش گیرتون نیاد. همه رقبای دیگش وضعیت بهتری دارن. مخصوصا اپاچی خیلی راحت گیر میاد لوازمش.

ارزش خرید
زونتس به نسبت قیمتش میتونست بهتر از اینا باشه. ۲ سوپاپ بودن، هوا خنک بودن و ضعف در تامین قطعاتش جزو نکات منفیش به حساب میاد از طرفی طراحی این موتور به نسبت خاص و جدیده، انجینی با حجم ۲۳۰ سی سی داره که از رقیبای دیگش بیشتره ( البته روی کاغذ ) و سواری و هندلینگ نسبتا مناسبی هم داره … به خاطر همین دلایل نمیتونیم بگیم این موتور ارزش خرید بالایی داره ولی خب به خاطر شرایطی که شرکت کویر برای این موتور گذاشته این روزا این موتور رو توی سطح شهر زیاد میبینیم و این دلیلی نه بر خوب بودن یه محصوله نه بد بودن.

حرف آخر در مورد زونتس N2
به نظر من حتما رقیبای دیگشم تست کنید تا بتونید انتخاب بهتری داشته باشید. البته محصولات تی وی اس کیفیت به مراتب بالاتری دارن و خب قیمت بیشتری هم دارن و یه جورایی مقایسشون با این موتور سخت گیرانس ولی سعی کنید با دینو زد ۲ و کی پی اس و حتی ان ای هم این موتور رو مقایسه کنید و نهایتا طبق سلیقه خودتون انتخاب کنید.

14 نظر در “نقد و بررسی مزایا معایب زونتس N2 230n

  1. حمید گفت:

    مفید بود و استفاده کردم🌹
    اینکه بدون تعصب و بی طرفانه نقد و بررسی میشه خیلی خیلی عالیه 👍

  2. amir گفت:

    من میخواستم یه موتور تو همین رنج قیمتا بگیرم بین این موتور و سی اف ۲۵۰ و بنلی ۲۵۰ تک مردد هستم.تو بازار که سوال کردم در مورد بنلی که خیلی میگفتن موتوریه که هزینه هاش سنگینه و هرکس خریده بعد از چند وقت میخواد بفروشه.در مورد سی اف و اس وای ام هم گفتن موتورای خوبیه فقط امکانش هست تو شهری که من هستم (اصفهان)برای تامین قطعاتش به مشکل بخورم.ولی زونتس رو که پرسیدم گفتن تمامی خدمات و قطعاتش رو خود نمایندگی کویر ساپورت میکنه و قیمت زیادی هم نداره به نسبت.شتابشم یکی از موتور فروشیا میگفت ما خودمون داریم از سی اف و موتورای دیگه بهتره چون خیلی سبک تر از اوناس .حالا اگر کسی بازم میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم

    1. admin گفت:

      از نظر قطعات بنلی بهتره
      از نظر سواری سی اف بهتره زونتس هم قطعاتش کمه
      و همه نکاتی که خودتون گفتید درسته
      تو وضعیت فعلی مهم ترین نگته بودن قطعات هست و گرنه سواری همشون در یه حده تقریبا ممکنه شما قطعات بنلی که گرون تره رو راحت پیدا کنید خیلی بهتر از اینه که بخوایید قطعات زونتس رو بگردید انور و اونور اخرم پیدا نکنید یا نمایندگی بگه 1 ماه دگ وارد میشه….

  3. amir گفت:

    پس من پرسیدم گفتن زونتس و مگای که توسط کویر موتور ساپورت میشن از این بابت که لنگ قطعه بشیم مشکلی ندارن.یعنی اونی که به من گفته دروغ گفته.یعنی با اینکه چندین نمایندگی کویر تو اصفهان هست ممکنه برای قطعات زونتس به مشکل بخورم؟

    1. admin گفت:

      شماره همشون و دربیارید بعد تک تک زنگ بزنید یه قطعه که فکر میکنید نیست رو بپرسید مثلا بگید کاسه چراغ میخوام یا انجین یا یه همچین چیزایی شهر با شهر فرق میکنه

  4. بابک گفت:

    دوستان من ۱۵ هزار کلومتر با زونتس رفتم که برای یه موتور میزان زیادیه اما باور کنید اگر ۱۲۵ بگیرید بهتره، واقعا بهتره، اول اینکه گارانتی اصلا نداره و قبل خرید الکی میگن گارانتی داره، دوم اینکه تو کل تهران فقط یک خدمات پس از فروش داره که اونم ساعت اداری کار میکنه، من شخصا رفتم هر قطعه ، هرچی که بگید برسیدم نداشت، از باتری، جای پایی، باک، حتی حتی حتی سیم کلاچ هم نداشت گفتن فردا میاد، و البته اونچه که دارن هم چون مونوپل هستن خیلی خیلی گرونتر از حد معمول میدن، مثلا سیم کلاچ اپاچی ۵۰ تومنه زونتس ۸۰ تومن، نکته دیگش اینکه باتری این موتور اصلا وجود نداره و باید یه باتری دیگه با فشار بهش بخورونید، نکته دیگه ای که داره رفتار خیلی زشت نماینده جردنه که حال ادم رو بد می‌کنه و من اینو زدم به حساب کل مجموعه کویر، دوستان موتور کم خرجی و کم اصطحلاکی نیست، سعی کنید سمتش نرید، من واقعا پشیمونم، نزدیکان من که دردسرهامو دیدن و موتور شناس هستند همه میگن یه ۱۲۵ میگرفتی بهتر بود

    1. admin گفت:

      ممنون بابت نظرتون

    2. Amir Motab گفت:

      داداش اتفاقا منم گرفتم باطریش خراب بود بدون چون چرا هم باطری عوض کردن هم کیلثمترش خطا داشت عوض کردن برام

  5. بابک گفت:

    از نکات جالبش اینه که طراحیش جوریه که اگر بخوره زمین باکش سالم سالم میمونه به شرطی که ایینه های بدرد نخورش رو باز کرده باشبد

    1. مهرداد گفت:

      باسلام داداش من دارم میرم میخرم اگه با این تفاسیری که شما گفتید نخریدش بهتره

      1. بابک گفت:

        دوست عزیز، نخر،اگر واقعا دلت میخوادش بیا مال منو ببر با نصف قیمت، ففط نخر که خیلی ضرر میکنی، یه پالس یا اپاچی مدل پایین بگیر بهتره

  6. بابک گفت:

    یه پالس یا اپاچی مدل پایین بگیر بهتره

  7. فرزین طلایی گفت:

    آقا چرا حرف الکی می‌زنید خداوکیلی من که راضی ام ازش مگه این موتور رو زدن واسه مسابقات پیست که دارین اینجوری راجع بش حرف می‌زنید نسبت به. خیلی از موتور سنگین ها عالی هم. سواری خوبی داره هم اصطلاح کمتری داره هنوز خرج NSنکردین تا ببینید این چیه

  8. محمد گفت:

    من زونتس 250 R چهار سال دارم خیلی راضیم این نمیدونم فقط اگه انجین مال خود زونتس باشه حرف نداره از و گرنه مفت گرونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *