مقاله

نقد و بررسی مزایا معایب هایما S7 توربو بخریم یا نخریم؟

معرفی هایما S7 توربو

در اولین بخش از مقاله «معایب هایما s7 توربو» ابتدا نگاهی به تاریخچه ورود هایما s7 به بازار جهانی خواهیم داشت. هایما S7 در سال 2010 توسط هایما چین به بازار عرضه شد. یک‌سال بعد یعنی در سال 2011 این شاسی‌بلند مورد فیس‌لیفت قرار گرفت که طی این فیس‌لیفت ایرادات ظاهری هایما S7 از بین رفت و با چهره به‌مراتب زیباتر و جوان‌پسندانه‌تر در اختیار خریداران قرار گرفت. با توجه به ابعاد و اندازه هایما اس7 باید گفت که این خودرو بر روی پلتفرم مزدا تریبیوت شکل گرفته که نسبت به اغلب کراس‌اوورهای چینی موجود در بازار کشور از کابین جادارتری برخوردار است.

در سال 1394 شرکت ایران‌خودرو طی همکاری با شرکت خودروسازی هایما چین، تصمیم گرفت اولین فیس‌لیفت هایما S7 را روانه بازار داخلی کند، اما طراحی نه‌چندان زیبا و موتور ضعیف این خودرو باعث شد تا در سال 95، دومین فیس‌لیفت هایما S7 با پیشرانه توربو مهمان جاده‌های کشورمان شود.

هایما s7 توربو ازنظر طراحی ظاهری از اولین سال ورود به بازار با تغییرات زیادی همراه بوده است. طراحان هایما S7 توربو معتقدند که تمام موارد و تغییرات صورت گرفته در این خودرو در راستای قدرت بخشیدن به ‌ظاهر جدید هایما S7 توربو مورد استفاده قرارگرفته‌اند که البته این قدرت فقط در ظاهر خودرو به‌چشم می‌آید و در عمل این قدرتمندی کمرنگ‌تر می‌شود.

حجم موتور۱/۸ لیتری
تعداد سیلندر۴ سیلندر توربو
محور محرکهتک دیفرانسیل (FWD)
قدرت۱۷۰ اسب بخار
گشتاور۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد۱۰/۶ ثانیه
وزن۱۵۱۰ کیلوگرم

معایب هایما S7 توربو

در ادامه مطلب به بررسی معایب هایما S7 توربو پرداخته ایم.

1- کیفیت پایین متریال کابین هایما S7 توربو
وقتی وارد کابین هایما S7 توربو می‌شوید، استفاده از متریال بی‌کیفیت و پلاستیک خشک حس ناخوشایندی را برایتان رقم می‌زند. گرچه استفاده از دو رنگ مشکی و نارنجی در صندلی‌ها و رویه درب‌ها در ابتدای ورود به کابین خیره کننده به نظر می‌رسند اما طراحی داشبورد مشکی‌رنگ هایما اس7 توربو قدیمی است و استفاده از مواد بی‌کیفیت در کنار ادوات کنترلی که برای ساخت آن از پلاستیک خشک استفاده شده شما را دلسرد خواهد کرد.

مطمئنا به‌کارگیری چنین متریالی در اغلب بخش‌های داخلی خودرو موجب می‌شود تا پس از مدتی سروصدای کابین به گوش برسد که برای شاسی‌بلندی در این رنج قیمتی قابل‌قبول نخواهد بود. پس باید گفت که این کمپانی در کابین و طراحی داخلی خودرو کمی ضعیف عمل کرده است و باعث می‌شود با سوار شدن در هایما S7 توربو حس یک خودروی ارزان‌قیمت به شما دست دهد. به‌طور کلی هایما S7 توربو از لحاظ طراحی بدنه و طراحی کابین نمره قابل قبولی را کسب نمی‌کند.

2- ضعف ایمنی در هایما S7 توربو
متاسفانه هایما S7 توربو توسط موسسه ایمنی C-NCAP مورد بررسی قرار نگرفته است و نمی‌توان به این شاسی‌بلند چینی امتیازی در بخش ایمنی داد. البته ناگفته نماند که 4 عدد کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS+EBD+EBA، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری و HAC (کنترل ایستایی در سربالایی) از تجهیزات ایمنی هایما S7 توربو به‌شمار می‌آیند، اما با این حال نمی‌توان به مقاومت بدنه و ایمنی سرنشینان عقب اطمینان بالایی داشت. در این شاسی‌بلند چینی تنها برای سرنشین جلو و راننده کیسه هوا در نظر گرفته ‌شده‌است و برای سرنشینان عقب خودرو، آپشن ایمنی وجود ندارد.

3- تجربه نه چندان مطلوب رانندگی
در بخش رانندگی هم شاهد معایب هایما S7 توربو هستیم؛ به محض وارد شدن به خودرو متوجه ارتفاع زیاد و گلگیرهای حجیم این خودرو خواهید بود که این موضوع دید راننده را کاهش می‌دهد و محدود بودن تعداد دوربین‌ها و کیفیت کم آن‌ها نیز در رفع این مشکل کمکی نمی‌کند.

هایما S7 توربو از سیستم تعلیق بسیار نرمی برخوردار بوده که حس خوشایندی برای سرنشینان خواهد داشت؛ ولی چنین نرمی در کنار فاصله زیاد خودرو از سطح زمین و همینطور انتقال نیروی پیشرانه توربوشارژ این خودرو به چرخ‌های جلو باعث می‌شود تا مجبور باشید در جاده‌های پر پیچ‌وخم برای حفظ تعادل و پایداری هرچه بیشتر هایما اس 7، جوانب احتیاط بیشتری را رعایت کنید.

از طرفی به‌دلیل عدم عایق‌بندی صحیح خودرو صدای موتور به داخل کابین نفوذ کرده که این مورد هم باعث شده تا هایما S7 توربو از نظر تجربه رانندگی نمره منفی کسب کند.

4- ضعف خدمات پس از فروش هایما S7 توربو
شاید برایتان جالب باشد که بدانید با توجه به گستردگی نمایندگی‌های ایران خودرو، مشکل خدمات پس از فروش برای هایما s7 توربو وجود دارد و به دارندگان این خودرو خدمات مناسبی ارائه نمی‌شود. اکثر نمایندگی‌ها توانایی تعمیر هایما S7 توربو را نداشته یا با کمبود قطعات یدکی مواجه هستند.

از طرفی به‌دلیل موج بسیار زیادی از خودروهای چینی که در فواصل زمانی نزدیک وارد بازار می‌شوند، امید به تولید مجدد مدل‌های قبلی کم شده و ضعف خدمات پس از فروش بیشتر می‌شود. تولید محدود هایما S7 توربو باعث شده تا قطعات یدکی این خودرو کمتر وجود داشته باشد و همچنین به‌علت عرضه محدود و ورود خودروهای جدید چینی، به‌ندرت تعمیرکار ماهر برای این شاسی‌بلند چینی وجود دارد. ناگفته نماند که اکثر خودروهای چینی بعد از مدتی با افت قیمت شدیدی در بازار مواجه می‌شوند که این مورد باعث می‌شود بازار دست‌دوم خوبی هم برای این مدل‌ها وجود نداشته باشد.

هزینه و قطعات مصرفی

خودروهای هایما جزو خودروهای تقریبا پرمصرف به شمار می‌روند، هرچند برای ماشینی با این قدرت و امکانات شاید این مقدار سوخت مناسب به نظر برسد. هایما S7 به‌اندازه ۸٫۸ لیتر بنزین در هر کیلومتر مصرف می‌کند و نوع توربو آن حدود ۹٫۶ لیتر سوخت (در حالت ترکیبی) استفاده می‌کند. در مدل هایما S7 پلاس مصرف سوخت به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و به ۸٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.

از نظر هزینه نگهداری باید گفت این خودرو تقریبا هزینه‌بر به شمار می‌رود و البته قطعات آن هم در صورت نیاز به تعویض گران تمام می‌شوند.

مزایای هایما S7 توربو
در بخش دوم مقاله سراغ مزایای هایما S7 توربو رفته‌ایم.

1- قوای فنی قدرت‌مند نسبت به رقبا
اگر به مشخصات فنی خودروهای چینی که طی سالیان اخیر وارد بازار کشورمان شده‌اند توجه کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که وجه مشترک آن‌ها استفاده از پیشرانه‌های 1.5 لیتری توربوشارژر است که سبب می‌شود این محصولات توانایی‌های حرکتی مشابهی نسبت به یکدیگر داشته باشند.

خوشبختانه یکی از مزایای هایما S7 توربو در این حوزه، قوای فنی متفاوت و قدرت‌مند آن است که این خودرو را نسبت به رقبایش متمایز جلوه می‌دهد. پیشرانه درنظرگرفته‌شده برای نسخه توربوشارژر S7 از نوع 1.8 لیتری توربوشارژر است که حداکثر 170 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

این ارقام در ترکیب با گیربکس شش‌‌سرعته اتوماتیک، عملکردی معجزه آسا برای هایما S7 توربو ایجاد می‌کنند و این خودرو را قادر می‌سازند تا در زمانی بین 10 الی 11 ثانیه، از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. در بازاری که توسط کراس‌اوورهای کند با جعبه‌‌دنده‌های CVT اشباع شده است، خرید هایما اس 7 توربو برای مشتری، ارزش افزوده قابل‌توجهی در حوزه توانایی‌های حرکتی به‌همراه خواهد داشت.

2- امکانات رفاهی متعدد
بارها در مطالب مختلف با این مفهوم که وجود امکانات رفاهی متعدد را جزو مزایای خودروهای چینی بیان می‌کند، برخورد داشته‌ایم. برخلاف رویه چینی‌ها در عرضه خودروهای فول‌آپشن، این محصولات در کشورمان مورد دست‌کاری قرار می‌گیرند و درنتیجه، بسیاری از امکانات رفاهی آن‌ها حذف می‌شود.

خوشبختانه بهره‌مندی از امکانات رفاهی متعدد، هم‌چنان یکی از مزایای هایما S7 محسوب می‌شود و این خودرو حین مونتاژ در ایران خودرو، دستخوش تغییرات ناخواسته نشده است. برخی از امکانات رفاهی محصول بلندقامت هایما عبارتند از: چهار کیسه‌هوا، فرمان برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، دوربین 360 درجه، سنسور نور و باران و دوربین عقب که خرید این خودرو را به یک تجربه دلپذیر برای مشتری تبدیل می‌کنند.

3- کابین راحت و جادار
هایما یکی از برندهای زیرمجموعه گروه فاو است و بر اساس همکاری نزدیک فاو و مزدا شکل گرفته است. هایما در ابتدا محصولات مزدا را با برند خود به بازار چین عرضه می‌کرد و پس از چند سال، موفق شد تا بر اثر همکاری با شریک ژاپنی، به یک خودروساز تبدیل شود. با وجود استقلال هایما از مزدا، همکاری‌های این دو شرکت در زمینه خودروسازی هم‌چنان ادامه دارد و نسخه توربو haima s7 نیز بر اثر همین همکاری‌ها توسعه یافته است.

هایما اس 7 توربو براساس پلتفرمی مشترک با مزدا تریبیوت توسعه یافته است و از این رو، کابین جادارتری نسبت به رقبایش هم‌چون چری تیگو 5 و جک S5 ارائه می‌دهد. این مورد از مزایای هایما S7 توربو در بازاری که مشتریان کراس‌اوورها را برای استفاده خانوادگی خریداری می‌کنند، به‌شدت مهم و تاثیرگذار است.

4- ظاهر زیبا و متناسب
با وجود پیشرفت‌های شگرف خودروسازان چینی طی دهه‌های اخیر، هم‌چنان اتومبیل‌های چینی از نظر طراحی ظاهری در شرایط کاملا مطلوبی قرار ندارند. به جز چند برند شناخته‌شده و معروف چینی که نسبت به استخدام طراحان شناخته‌شده اقدام کرده‌اند، باقی شرکت‌ها هم‌چنان روند الگوبرداری از دیگر خودروسازان را ادامه می‌دهند که نتیجه آن، خلق محصولاتی عجیب و ناهماهنگ است.

خوشبختانه هایما در فرآیند توسعه مدل S7 از همکاری‌های نزدیک خود با مزدا بهره برده و محصولی زیبا را روانه بازار کرده است که تمامی قطعات ظاهری آن با یکدیگر هم‌خوانی دارند و می‌‌توان گفت که زیبایی ظاهری یکی از مزایای هایما S7 توربو محسوب می‌شود. البته زیبایی ظاهری این خودرو به حدی نیست که بتوان هایما اس 7 توربو را هم‌رده محصولات ژاپنی توصیف کرد؛ با این حال، کراس‌اوور هایما نسبت به بسیاری از خودروهای چینی دیگر که در بازار حضور دارند، زیباتر ارزیابی می‌شود.

قیمت در بازار

هایما اس ۷ توربو توانسته است نظرات مشتریان زیادی را به سوی خود جلب سازد. چراکه هم از سوی بزرگ‌ترین خودروساز داخلی به بازار عرضه شده بود و هم توانایی‌های فنی مناسب، آپشن‌های رفاهی قابل قبول و ظاهر شاسی بلند مانند آن موجب استقبال مشتریان از این محصول شده است. در حال حاضر (آذر ۱۴۰۲) قیمت هایما S7 توربو کم‌کار در بازار آزاد بیشتر از یک میلیارد تومان است. همچنین این نسخه از سال ۱۴۰۰ جای خود را به مدل هایما S7 توربو پلاس داده و دیگر در خط تولید قرار ندارد.

بالاخره هایما S7 توربو بخریم یا نه؟
در پایان مقاله «مزایا و معایب هایما s7 توربو» باید گفت که شرکت ایران خودرو با عرضه هایما S7 توربو سعی داشته تا ضعف‌های موجود در نمونه اولیه این خودرو یعنی هایما اس7 تنفس‌طبیعی را برطرف کرده و سهم بیشتری از بازار خرید و فروش خودروهای کراس‌اوور به دست آورد.

اما در عمل، حضور همه جانبه رقبای پرطرفداری همچون جک S5 و تیگو 5 در کنار معایب هایما s7 توربو و همینطور عرضه محدودتر این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای همرده باعث شد تا S7 توربو نتواند آن طور که باید در بازار کشور موفق عمل کند و به فروش چشمگیری دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *