مشهورترین و بادوام ترین موتورسیکلت های دومنظوره ورزشی ساخت “هوندا” , “کاوازاکی” و ” یاماها ” می باشند و هر کدام با گونه های مختلف انجین و مشخصات فنی تفاوت قیمت زیادی با یکدیگر ندارند. یکی از نامدارترین موتورسیکلت های این رده که هم در جاده آسفالت و هم در دشت و بیابان ناهموار می درخشد، موتورسیکلت هوندای سی. آر. اف (CRF) می باشد.
هوندا CRF-250L
هوندا CRF-250L توانایی عبور از مسیرهای کاملا مختلف و سخت را داشته و بسیاری از موتورسواران این مدل چند کاره را برای سفر های طولانی انتخاب می کنند. این موتورسیکلت به اندازه ای با ابهت و معروف است که با نگاهی به آن شیفته اش می شوید. طراحی سنجیده و زیبایی دارد. دارای انجین بسیار قابل اعتمادی است که تقریبا نمی توان به آن ایراد گرفت. سیم کشی ها و شیلنگ ها در دید و معرض خطر نیست و ظاهری گرانتر از قیمت اش دارد. این در حالی است که در ساخت آن صرفه جویی نشده و از بهترین مواد استفاده شده است.CRF دارای زین نه چندان بلند 88 سانتیمتری است که در مقایسه با کاوازاکی دو سانت و نیم و در مقایسه با یاماها WR پنج سانتی متر کوتاه تر است. این خبر خوبی برای کسانی است که قد بلندی ندارد اما برای کسانی که قدی بیش از 180 سانتی متر دارند بلند شدن روی رکاب برای عبور از موانع کمی دشوار است. این موتورسیکلت دارای زینی مناسب و راحت و موقعیت ایده آل فرمان و فرامین است.
وزن هوندا CRF-250L با 145 کیلوگرم در مقایسه با دیگر رقبا بیشتر است. هر چند که در رانندگی این وزن بندرت حس می شود. سیستم سوخت پاشی عالی آن تقریبا هیچ گاه حتی زمانی که دمای اطراف زیر صفر باشد به مشکل بر نمی خورد و انجین همیشه در هر حالت در چشم بهم زدن روشن می شود. قدرت بالای انجین و کلاچ حساس آن نشانگر این نکته است که برای تفریح معمولی ساخته نشده بلکه مرد میدان های دشوار است. نمایشگر کیلومتر و دورسنج بسیار خوب و در هر وضعیتی در دید است. اما حجم کم باک بنزین برخی خریداران را وادار به نصب باک بزرگتری می کند.
کیلومتر هوندا CRF-250L
CRF در حرکت خود را به بهترین نحو نشان می دهد. از صفر تا صد کیلومتر را در 8.6 ثانیه طی میکند که سریعتر از رقبای دیگراست و برغم دینامیک بالا، هندلینگ مناسبی نسبت به دیگر موتورسیکلت های هم تراز خود در حجم های 250 سی سی نیز دارد. برای موتورسوارانی که به صدای اگزوز اهمیت میدهند صدای بم اگزوز که در هنگام خلاصی 72 دسی بل و در حرکت 86 دسی بل هست، بسیار خوشایند است.
موتور CRFانجین این موتورسیکلت از مدل اسپرتی هوندا CBR -250R گرفته شد که برای نصب روی CRF مهندسان هوندا تغییراتی در آن با هدف افزایش نیروی کندن موتور از جا (گشتاور) داده اند. اندازه گیری دور انجین، نشانگر آن است که نیروی گشتاور در هوندا CRF-250L بیشتر از کاوازاکی با گشتاور 18.43 نیوتن متر، و کمی کمتر از یاماها WR است. اسب بخار هوندا CRF برابر کاواساکیKLX اما 25 درصد کمتر از یاماها می باشد.
انجین موتور هوندا
بنابراین تعجب آور نیست که هوندا CRF-250L با داشتن بیشترین وزن و نداشتن بیشترین نیروی اسب بخار، مسافت 400 متر را در زمان 19.64 ثانیه و کندتر از رقبای خود طی میکند. هوندا CRF تا 121کیلومتر سرعت می گیرد و در عین حال مصرف سوخت کمی دارد. این موتورسیکلت با 1 لیتر بنزین 27 کیلومتر را می پیماید و با باک پر براحتی تا 200 کیلومتر می رود که برای استفاده در مسیرهای خارج از شهر و ناهموار نقطه ضعف محسوب می شود.
مونورسیکلت CRF
بسیاری از موتورسواران بخاطر اینکه موتورسیکلت در زمان حرکت و در حالات مختلف دارای قدرت ثابت و بدون افت و خیز می باشد از رانندگی با آن رضایت دارند.
این موتورسیکلت برای کسانی که علاقمند به پرش با موتورسیکلت هستند ساخته نشده است. از نکات منفی دیگر این مدل آن است که برای حرکت طولانی مدت با دنده 2 مناسب نیست و دنده 3 آن نیز قدرت پایین تر از معمول دارد. فنربندی CRF مناسب عبوراز زمین های گل و لجنزار نیست زیرا هنگامی که روی زین نشسته اید کمتر از 30 درصد وزن به کمک فنر جلوی وارد می شود. به همین دلیل در برخی مواقع برای کنترل و هدایت آن نیاز دارید کمی به سمت جلو متمایل شوید تا هم بتواند تعادل مناسب تری ایجاد کنید و هم با افزایش بیشتر وزن روی چرخ جلو، درگیری و اصطکاک آن با سطح را افزایش دهد.
مونور سیکلت CRF
مکانیزم ترمز جلو کاستی هایی دارد که تاثیراتی منفی در هنگام هدایت موتورسیکلت در مسیرهای سنگلاخ و ناهموار دارد اما در هدایت موتورسیکلت روی سطح آسفالت بهترین عملکرد توقف از سرعت صد به صفر کیلومتر را با خط ترمزی 37 متری نشان می دهد که در مقایسه با ترمز یاماها عملکرد ضعیف تر ولی نسبت به عملکرد ترمز کاوازاکی کمی بهتر است. ترمز عقب برای موتورسیکلتی در این کلاس ایدآل است.
در مجموع باید گفت CRF برای کسانی که علاقمند هستند موتورسواری را شروع کنند ساخته شده است. دارای انجینی است که به نرمی کار میکند و برای فشار های زیاد و فعالیت های زیاد خیلی مناسب نبوده اما در مقابل در تردد شهری بسیار خوب و مطمئن می باشد.
Specs | |
Engine size | 250cc |
---|---|
Engine type | Liquid cooled, single cylinder, four stroke, DOHC, 6 gears |
Frame type | Steel semi double cradle |
Fuel capacity | 7.7 litres |
Seat height | 875mm |
Bike weight | 144kg |
Front suspension | 43mm upside down forks |
Rear suspension | 40mm diameter shock with Honda pro link system |
Front brake | 256mm disk, twin piston caliper |
Rear brake | 220mm single piston caliper |
Front tyre size | 21 x 1.6 |
Rear tyre size | 18 x 2.15 |
Mpg, costs & insurance | |
Average fuel consumption | 90 mpg |
---|---|
Annual road tax | £47 |
Annual service cost | £130 |
New price | – |
Used price | £3,300 – £5,000 |
Insurance group | – How much to insure? |
Warranty term | Two year unlimited mileage |
Top speed & performance | |
Max power | 23 bhp |
---|---|
Max torque | 16 ft-lb |
Top speed | 86 mph |
1/4 mile acceleration | – |
Tank range | 150 miles |













