مقاله

نقد و بررسی مزایا و معایب یاماها ام تی mt 25

امروز اومدیم یکی از موتور های دو سیلندر خفن بازار ایران رو نقد کنیم. یاماها ام تی ۲۵ که پرچم دار یاماها تو سبک موتور های نیکدم به حساب میاد. قطعا اگر بخواید یک‌پول زیادی بابت همچین موتوری بدید جدا از بحث مشخصات فنی روی کاغذ سواری و عملکرد واقعی این موتور خیلی میتونه مهم باشه اخر این مطلب تجربیاتمو درباره این موتور کامل باهاتون به اشتراک میذارم . یاماها ام تی ۲۵ توی دوتا نسل مختلف توی ایران هست که این موتوری که الان دارید میبینید بهش اصطلاحا میگن نیو فیس و یک فیس قبلی هم داشتیم تو ایران که تصویرشو براتون میذارم.

مزیتی که نسل های قبلی نسبت به نسل های جدید دارند این بود که اونا روی بعضی از مدل هاشون ترمز ای بی اس داشتن ولی خب روی مدل نیو فیس ، ترمز ABS رو نمیتونیم ببینیم . ام تی ۲۵ توی ۵ یا ۶ رنگ مختلف توی ایران اومده که این رنگی که توی عکس میبینید جز مدل هایی هستند که ۱۴۰۱ به رنگ بندی محصول اضافه شدند فرقشونم اینه که اینی که توی تصویر می‌بینید رینگاش آبی و رنگی که جدید اومده رینگاش نارنجی.

این موتور توی سه تا رنگ دیگم میتونید توی ایران پیدا کنید که اون رنگا ‘مشکی یک دست ‘ آبی طوسی’ و ‘سفید نارنجی ‘هستند. همون طور که میدونید توی ۶ سال گذشته محصولات یاماها رو شرکت نیرو موتور داره وارد میکنه و قیمتشم توی مرداد ۱۴۰۱ که این مقاله نوشته شده ۲۷۰ میلیون تومنه.

طراحی ظاهری ام تی ۲۵
اصن ادم ظاهر موتور های برند میبینه حال میکنه! اگر نیکد باز باشید این طراحی واقعا به دلتون میشینه . ام تی ۲۵ یه جورایی ورژن لخت شده R25 حالا یعنی چی؟یعنی انجینش با اون یکی هست ولی فلاپ های زیادی دور موتور نمیبینید بخاطر همین بهش میگن نیکد یا لخت.

طراحی جلو ام تی ۲۵
طراحی جلو ام تی ۲۵ خیلی صفر و یکی هست یعنی شما باهاش حال میکنید یا اصلا باهاش ارتباط نمیگیرید. ظاهر ام تی داد میزنه که من یه استریت فایترم خیلی خشن و هجومی جلوش طراحی شده و قسمت جلوشم یه حالت رباتی داره یه نکته ایم توی طراحیش هست اینه که خیلی شبیه زومتسR250 طراحی شده.من خیلی مشتاق بودم بدونم اول این موتور طراحی شده یا زومتس !! فهمیدم که این موتور ۳ سال بعد از زومتسR250 طراحی شده یعنی یاماها از اون الگو برداری کرده ؟؟ خدا داند

چراغ های ام تی ال ای دی هستند و دو تا دیلایت بالا داریم نور بالا و نور پایین توی لنزی که دارید میبینید. ممکنه توی عکس خوب مشخص نباشه چون توی آفتاب هستیم ولی راهنما هاشم ال ای دی هست. دوتا نکته منفی که توی طراحی جلوش یه خورده تو ذوق میزنه این پایه پلاک جلو که توی موتور های اندونزی کلا میذارند و بوقشه .به نظرم بوقشو یه جای دیگه میذاشتن خیلی بهتر بود. چراغ های عقبشم ای ای دی هست و راهنماشم‌ مثل راهنمای جلو هست.

فرمون MT 25
فرمون ام تی ۲۵ یه فرمون لوله ایه که کلید هایی که روی فرمون کار کرده یه خورده متفاوت نسبت به بقیه موتور ها. اول این که کلید کیل سوییچ استارت باهم ادقام شده که توی دو حالت اگر پایین بدید موتور استارت میخوره و روشن میشه پایین تر کلید جفت راهنما رو داریم . سمت چپ فرمونم نور بالا، تعویض نور بالا به نور پایین،بوق که یه خورده متفاوت تر و کلید راهنما هست سوییچ یاماها ام تی ۲۵ هم نکته خاصی نداره. موقع جا زدن سوییچ نحوه بالا اومدن کیلومتر شمار باحاله .

کیلومتر شمار ام تی ۲۵
کیلومتر شمار ام تی ۲۵ تمام دیجیتال هست جزییات که توی کیلومتر میتونید ببینید خیلی بزرگ و خوانا قرار گرفتن و هیچ مشکلی توی خوندنشون ندارید. سمت چپ و راست کیلومتر هم چراغ های هشدار هستند.سمت راست اولین چراغ خاموشه حالا چیکار میکنه؟زمانی که شما گاز رو تا رد لاین پر میکنید تا دور موتور ۱۴ هزار تا اون چراغ روشن میشه و بهتون میگه برید دنده بعدی! دوتا دکمه ای که سمت چپ پایین میبینید برای تنظیمات کیلومتر هستش. با دکلمه سلکت یه سری اطلاعات بیشتری رو میتونید ببینید داخل کیلومتر شمار.

باک ام تی ۲۵
وقتی پشت این موتور میشینید یه حس خیلی خوبی بهتون منتقل میشه دلیلشم اینه که باک ام تی ۲۵ بزرگه یعنی اون حس نیکد بودنه کاملا بهتون انتقال پیدا میکنه .حجم باک ام تی ۱۴ لیتره دوتا بال باکم سمت چپ و راست قرار گرفتن که فقط نقش بال باک بازی نمی‌کنند یه جورایی ورودی هوا به ایرباکس موتورم هستند. برای محافظت از موتور هم بهتون پیشنهاد میکنم یه جفت پروتکشن بندازید چون روی موتور جاشو داره.

زین MT 25
زین ام تی ۲۵ یه زین دو تیکه هست که اندازه زین توی قسمت راکب موتور خیلی اندازه معقولی هست یعنی کاملا روش راحتید. ارتفاع زین تا سطح زمین ۷۸سانتی متره.توی قسمت ترک نشین اندازه زین اوکی هست اما یه خورده سفت هست و در زمان طولانی ترک نشین یکم اذیت میشه و این که هیچ حفره یا شیاری برای کنترل موتور نذاشتن ولی در عوض ترک نشین میتونه بند چرمی ازش استفاده کنه و خودش رو کنترل کنه.

جزییات ریز ام تی ۲۵
قبل از این که بخش طراحیمون تموم شه یه اشاره ای به جا پایی موتور بکنم. جا پایی موتور فلزی هست و کیفیت خیلی خوبیم داره همینجور که از یاماها انتظار میره.اگزوزهم استیل و دو تیکه هست تقریبا جمع و جور هست و همون طور هم که توی موتور های جدید میتونید ببینید فقط از جک بغل دارند استفاده میکنند و ام تی ۲۵ هم فقط جک بغل داره .

مشخصات فنی MT 25
انجین ام تی ۲۵
یاماها ام تی ۲۵ یه انجین دو سیلندر ۸ سوپاپ آب خنک داره که آرایش سوپاپ هاشم DOHC هستند.همون طور که میدونید انجین این موتور با R25 کاملا یکی هست و هیچ اختلافی توشون نمیتونید پیدا کنید از لحاظ مشخصات فنی.حجم دقیق انجین ام تی ۲۴۹cc0هست و حداکثر قدرتش ۳۵/۵ اسب بخار تو دور موتور ۱۲ هزاره و حداکثر گشتاورشم ۲۳/۶ نیوتن متر در دور موتور ۱۰هزاره که حالا اگر با رقباش یه مقایسه ای انجام بدید توی بحث مشخصات فنی متوجه می شید که گشتاور ام تی ۲۵ از همه رقبا دو سیلندر نیکدش بیشتره خب این موضوع باعث میشه که توی شتاب اولیه عملکرد خیلی خوبی داشته باشه.

سیستم سوخت رسانی ام تی ۲۵ انژکتور هست و گیربکسش هم یه گیربکس ۶ سرعته هست که هیچ تکنولوژی خاصی روش استفاده نشده.اگر بخوام با رقیب ژاپنیش ینی کاوازاکی انجام بدید روی z258 اسلیپر کلاچ داریم که روی این موتور نمیتونید اون تکنولوژی ببینید. البته بگم که تاثیری توی عملکردش نداره گیربکسش خیلی نرمه ولی خب اگر اسلیپر میذاشتن یه موتور آپشنال تری میشد و کلاچش هم نرم تر میشد به نسبت اینی که الان هست. حجم روغنی که توی این موتور باید بریزید ۱ لیتر وcc ۸۰۰ هست .راستی نسبت تراکشم ۱۱به ۱ هست این یعنی نسبت تراکم بالایی داره و حتما باید بنزین سوپر داخلش استفاده کنید .

بعد از این که درباره ظاهر و مشخصات فنی ام تی ۲۵ روی کاغذ حرف زدیم به بخش جذابمون می‌پردازیم یعنی تست رانندگی!

صدای اگزوز ام تی ۲۵
تست رانندگی و تجربه سواری MT 25
ظاهر ام تی خیلی خوبه یعنی اصلا حرفی توش نیس یعنی حس یک موتور نیکد بهتون منتقل میکنه .

وقتی پشت ام تی میشینید تسلط نسبت به جلو خیلی خوبه ارتفاع ، فرمون ، نحوه قرار گرفتن بدنتون روی موتور و پاهاتون زاویه و خالت خوبی روی موتور دارید همونجور که اشاره کرده ارتفاع فرمونش خیلی مناسبه نسبت به اون یکی رقیبش یعنی z250 ، این فرمونش یکم بالاتره و این باعث میشه که کمرتون توی ارتفاع حالت خوبی قرار بگیره زینشم همونجور که بالاتر گفتیم فضاش مناسبه مخصوصاً توی قسمت راننده ، نرمی خوبی داره ولی توی قسمت ترک نرم نیست حالا فضاش بدک نیست ولی خب نرمی خیلی خوبی نداره. همین جا یه اشاره ای کنم بوق ام تی ۲۵ خیلی بد جایی هست یه ذره سیستمش فرق داره نسبت به موتور های دیگه.

هندلینگ mt25
ام تی ۲۵ توی بحث هندلینگ واقعا خوبه.یعنی همون اول که پشتش بشینید کاملا میفهمید موتور تو دستتونه خیلی نرم و با قدرت و مانور بالا و زاویه چرخش فرمون خیلی خوبه . مثل یکی یه سری از موتور ها نیست مثل na180 یعنی مثل تریلی باید باهاش بر خورد کنید انقد فرمونش کم میپیچه باید ده بار دور بگیرید ولی این موتور نه کاملا قدرت مانور بالایی بهتون میده مخصوصا توی ترافیک و ویراژ دادنتون خیلی راحتید .نکته بعدی درمورد تعلیق و ترمزشه که جلو تر مشخصات رو ریز تر باهم بررسی میکنیم ولی در مورد تعلیقش بخوام بهتون بگم واقعا دست انداز ها و چاله چوله هارو خیلی راحت میره .

کمک فنر ها ام تی ۲۵
این موتور توی قسمت جلو دوتا کمک فنر تلسکوپی معکوس داره و برندشون KYB که خوب عمل میکنه قسمت عقبم یه مونوشاک داریم که قابل تنظیم توی ۷ حالت که همه جوره خوبن. درمورد ترمز ها هم بگم ABS نیستند و جلو و عقبش دیسکی هستند ولی ترمزاشم خوبه.

لاستیک ها ام تی ۲۵
درمورد لاستیک هاش باید بگم IRC که کیفیت خیلی خوبی داره. سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰و سایز لاستیک عقب هم ۱۴۰/۷۰ و جفتشونم که روی رینگ های ۱۷ اینچی آلمینیوم هست که رنگ جذابی داره و هر کدوم رنگاشون متفاوت.خداروشکر خداروشکر اینجا لاستیک های ایران یاسا رو نداریم و خیالتون درباره سیستم تعلیق و ترمز راحته

عملکرد فنی ام تی ۲۵
انجین این موتور که کاملا دربارش حرف زدیم پس بیشتر توی بحث شتاب گیری ریز میشیم این موتور یه جوری که دنده یک یا دو چرخ جلوش از زمین بلند میشه خوراک شتاب گیریه خلاصه .توی شتاب گیری توی سرعت 50تا چرخ عقب لیز خورد انقد شتاب این موتور زیاده اگر جوو گیر نشید از این موتور خوب استفاده کنید خیلی موتور باحالیه!!!

درمورد صدای ام تی ۲۵ باید بگم اگر کلا منبع و اگزوز عوض کنید و اورجینال استفاده کنید هم صدای خیلی باحالی ازش میتونید بگیرید و هم این که قدرتش یه ذره بیشتر میشه نفس موتور باز میشه اگر این موتور دارید امتحان کنید تغییر توش حس میکنید. همین اگزوزشم صدای باحالی داره یه صدای بم با مزه ای داره یه پتی هم اخرش میزنه کلا صداش خیلی جالبه!

کیفیت انجین و مهندسیش حرفی توش نیست یاماها دیگه اگر سرویس های دوره ای موتور به موقع انجام بدید و درست انجام بدید این موتور اصطهلاکش پایینه و چندین سال براتون عمر میکنه . حداکثر سرعت ام تی ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت.

تست حداکثر سرعت
جمع بندی کلی MT 25
اول یکم درباره رقیباش صحبت میکنم و قیمتایی که دارند. ام تی ۲۵ الان حدودا ۲۷۰ تومن هست و محصول نیرو موتوره .رقیب مستقیمش z250 اونم قیمتش حدودا ۳۸۰ تومن هست یه رقیب سوسکی دیگه ای که داره که اونم محصول شرکت کویره دوک ۲۵۰ هست که اونم تقریبا حدودا ۲۴۰ الی ۲۵۰ تومنه . نکته ای که هست اینا پله ای هست دوک ۲۴۰ ام تی ۲۷۰ ولی z250 یهو زیاد میشه قیمتش . نکته ای که هست z و ام تی خیلی باهم فرقی نداره یعنی کلیتشون یکی هست باید یه جورایی سلیقه ای دربارشون تصمیم بگیرید البته جیبتونم ببینید !!!

شما تقریبا همون پر فرمنس رو دارید با صد میلیون کمتر از ام تی میگیرید.بزرگ ترین تفاوتی که دوک و ام تی باهم دارند اینه که دوک تک سیلندر که اینم واقعا ایرادی نمیشه به دوک بگیریم چون KTm مهندسیش خیلیییی خفنه تو خیلی از موتور های سنگینشم ۴سیلندر نمیزنه معمولا ۲سیلندر میزنه و همون کار موتور های ۴ سیلندر دیگه رو انجام میده. نکته ای که هست دوک ۲۵۰ شاید قدرتش مثل اینا نباشه و شتابش واقعا عالیه ولی خب توی نهایت سرعت کلا صدایی که ام تی و z تولید میکنه یه چیز دیگس . اگر دنبال سر و صدا و گاز این داستانا هستید قطعا باید z انتخاب کنید یا ام تی رو چون دو سیلندر هستند و صدای بیشتری دارند .

شما این سه تا انتخاب دارید تو این لول اکر بخواید یه نیکد خریداری کنید. Z250و دوک250 محصول کویر موتور هستند ولی ام تی محصول نیرو موتور هست باید ببینید جیبتون چقدره و این که سلیقه ای میشه از اینجا به بعدش.

خدمات پس از فروش و قطعات ام تی ۲۵
حتما حتما تو هر تایمی که این مطلب دیدید و قصد خرید داشتید حتما چک‌کنید . الان بحث خدمات پس از فروش اوکی هست از سمت شرکت یعنی دیر و زود قطعه رو میرسونند و کار انجام میشه . ولی بعضی وقتا ما شنیدیم طرف یه ماه موتور خوابونده و نتونسته قطعشو جور بکنه بخاطر همین اگر شهرستان هستید بهتون پیشنهاد میکنم این موضوع پی‌گیری کنید بعد انتخابتون انجام بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *