هوندا ویو یا سوپرا؟ مسئله این است!
در اصل هوندا سوپرا یکی از اعضای خانواده ی هوندا Wave معروفه! ویو در سه نسخه ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۲۵ سیسی و با نامهای مختلف در کشور های جهان فروخته میشه. مثلا در اروپا به اسم Innova، در ویتنام به اسم Future و در اندونزی به اسم سوپــرا میشناسنش!
یه توضیح در مورد نقش کشور اندونزی این وسط بدم. اگر موتورهای هوندا یا یاماهای بازار رو دیده باشید قطعا به اسامی اندونزی یا تایلند و … برخوردید. حالا قضیه چیه؟
داستان اینه که شرکت اصلی هوندا که ژاپنی هم هست تولیدات خودش رو به صورت برونسپاری به کشورهای دیگه آسیایی سپرده و این شرکتها در اصل تحتِ لیسانس هوندا کار میکنن. تحت لیسانسِ واقعی! یعنی شاخصهای کیفی همون شاخصهای هونداست!
حالا، شرکت هوندا سالها پیش با همکاری یه سری دیگه توی اندونزی شرکتی رو تأسیس کردن به اسم AHM یا Astra Honda Motorcycle. این موتور هم ذاتاً ساخت همین AHM هست و اتفاقاً در اون کشور محبوبیت زیادی داره. توی خیلی از منابعهاشون از این موتور به اسم Rajanya Motor Bebek یاد میکنن. خودمونیش میشه سلطان موتورا!
تولد هوندا سوپرا به قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی برمیگرده. ۱۹۹۸ اولین نسخه از این موتور به نام سوپرا ایکس ۱۰۰ تولید شد و در سال ۲۰۰۵ با بهبودهایی که مخصوصاً در انجین داشت، به سوپرا ایکس ۱۲۵ تغییر نام داد. در اصل سوپرا ایکس ۱۲۵ محصولی از هوندای اندونزی به حساب میاد که یه جورایی همتای مشابهی از موتور هوندا ویو موجود در بازار ایرانه.
هوندا کاب فقید، ویو محبوب و بقیه محصولات هوندا همیشه به کیفیت و استهلاک پایینشون معروف بودن و در ایران هم کلی خاطره باهاشون داریم. سوپرا هم از این قائله مستثنی نیست و شما اگر قصد خرید یه موتور کم استهلاک و به قول خودمون سگجون رو دارید، میشه گفت این سوپرا دقیقا مثل ویو، مرگ نداره و میتونه یکی از گزینههای پایه ثابت خرید شما باشه، البته در سبک کاب!
طراحی و ظاهر هوندا سوپرا (ویو) ایکس ۱۲۵
در نگاه اول نمیشه گفت حس یک موتور مدرن و امروزی رو میگیریم چون طراحی سوپرا به شکلیه که خیلی خطوط شکسته و تهاجمی توش استفاده نشده و شاید خیلی جوان پسند مثل VF3i به نظر نرسه. اما اصلا ایرادی هم نمیشه بهش گرفت! هوندا است دیگر! پرچمدار و جزو اولیـــن ها در طراحی موتـــور های سبک کاب. همون حسی که از هوندا ویوهای نیوفیس میگیرید، تو سوپرا هم داستان همینه.
البته بخشهای مختلف موتور کاملا قابل قبول و هماهنگ طراحی شده که جلوتر بیشتر در موردشون صحبت میکنیم.
سوپرا رو در رنگهای مشکی، طوسی، قرمز و … میتونید پیدا کنید. و غیره رو برای این گذاشتم چون بارهای موجود در ایران شاید با جاهای دیگه متفاوت باشه و حتی هر دفعه یه سری رنگ مشخص وارد بشه.
ابعاد سوپرا به این شکله: طول ۱۹۱، عرض ۷۰ و ارتفاع هم ۱۱۰ سانتیمتر.
طراحی چراغهای سوپرا (ویو)
چراغهای این موتور در قسمت جلو کمی هجومی ساخته شدن. نورهای اصلی موتور در قسمت کاسه چراغ بالا و راهنماها در پایین جا گرفتن. قسمت عقب هم چراغ خطر و راهنماها یکجا قرار گرفتن. لامپهای بکار رفته در این موتور از نوع LED نیستن و از لامپ های معمولی استفاده شده.
کاسه چراغهایی که هوندا روی سوپرا استفاده کرده از برند استنلی ژاپنه! البته هنوز تموم نشده، جلوتر برندهای دیگهای هم اعلام حضور میکنن!
فرمون سوپرا
فرمون سوپرا از نوع لولهای هست که خیلی سبک و اصطلاحاً تودَست طراحی شده. سمت راست جز کلید استارت هیچ کلیدی نداریم. نکته: این موتور کلید کنترل کننده نور های موتور رو نداره و نور پایین هم به صورت یه سره روشنه. سمت چپ هم کلید تعویض نور پایین به بالا، بوق و راهنماها دیده میشه.
کیلومتر و کنسول
کیلومتر سوپرا تماماً آنالوگه. اطلاعات و چراغهای هشدار موتور در سه بخش مجزا قابل مشاهده هستن. کمی پایینتر جایگاه سوییچ و آویز طراحی شده. خبری از داشبورد یا فضایی که بشه وسایل رو داخلش گذاشت در این قسمت نیست.
زین
سوپرا یه زین یک تیکه و نسبتاً بزرگ داره که برای دو نفر کافیه. نرمی زین هم قابل قبوله و توی سواریهای بلند مدت خستتون نمیکنه. ارتفاع زین سوپرا ۷۷ سانتیمتره و نشون میده برای افراد میان قد و بلند قد کاملا مناسبه.
یه فضای ۷ لیتری هم در قسمت زیر زین تعبیه شده که میتونید وسایل ضروریتون رو داخلش قرار بدین مثل قفل و … همونطور که توی تصاویر هم دیدین، باک سوپرا زیر زین قرار گرفته و ظرفیت ۴ لیتری داره. یه شارژر فندکی هم در این قسمت وجود داره.
مشخصات فنی Honda Supra (Wave) 125
سوپرا از یه انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و ۲ سوپاپ بهره میبره و از سیستم هوا خنک استفاده میکنه. آرایش سوپاپها SOHC هستن و نسبت تراکمش هم ۹.۳ به ۱. حجم دقیق انجین ۱۲۴.۸۹ سیسیه و نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه ۱۰.۱ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰ و نهایت گشتاور هم ۹ نیوتون متر در دور موتور ۴۰۰۰ هست.
گیربکس این موتور از نوع نیمه اتومات (تعویض دنده بدون کلاچ) و ۴ دنده هست و قدرت انجین توسط زنجیر به چرخ عقب منتقل میشه. فرآیند سوخترسانی در سوپرا هم توسط سیستم انژکتور برقی از برند Keihin ژاپن انجام میشه. نکته جالب: با اینکه این موتور انژکتوره ولی بدون نیاز به باطری و با هندل روشن میشه!
سیستم تعلیق Supra
وزنتر سوپرا (ویو) حدودا ۱۰۶ کیلوگرمه و شاسی مورد استفاده در این موتور از نوع آندربن هست. سوپرا در بخش تعلیق و ترمز آپشنهای خوبی رو در اختیارتون میذاره که شاید این پکیج رو توی کمتر موتوری ببینیم و این نشون میده که سواری و هندلینگ این موتور تا چه حد میتونه مناسب باشه.
کمک فنر های هوندا سوپرا (ویو)
در قسمت جلو و عقب یه جفت کمک فنر داریم که از برند معتبر و نام آشنای SHOWA هستن. این کمک فنرها عملکرد خیلی خوبی در دفع کردن لرزشها و ضربات مسیر دارن.
لاستیکهای سوپرا
سایز لاستیک جلو ۷۰/۹۰ و عقب هم ۸۰/۹۰ هست و جفتشون روی رینگ های ۱۷ اینچی سوار شدن. برند لاستیکها هم میشلن هست.
سیستم ترمز Supra
ترمز دیسکی جلو با قطر ۲۲۰ میلی متر دارای کالیپر دو پیستونه هست و عقب هم دیسکی با قطر ۱۹۰ میلیمتر دارای کالیپر تک پیستونه. ترمز ها از تکنولوژی CBS بهره میبرن و خبر خوب اینه که ترمزها هم برند هستن. NISSIN معروف!
قیمت و شرایط اقساطی هوندا ویو (سوپرا)
قیمت این موتور در حال حاضر حدود ۱۱۴ میلیون تومنه که به نسبت چیزی که گیرتون میاد قیمت خوبیه! در مورد شرایط اقساطی هم باید بگم که فعلاً خبری از شرایط اقساطی از سمت نمایندگی واردکننده نیست و برای خرید هوندا سوپرا (ویو) باید نقداً هزینه کنید.
جمعبندی و مقایسه با رقبا
رقیب اصلی و سرسخت این موتور تی وی اس راکز ۱۲۵ هست که جای خودشو تو بازار ایران پیدا کرده. تو بحث تامین قطعات به واسطه قدمت بیشتر TVS راکز، لوازم خیلی راحتتر به دستتون میرسه ولی در مورد سوپرای تازه وارد باید این موضوع مطمئن بشیم!
اما در بحث کیفیت، راکز در برابر سوپرا مجبور به عقب نشینیه. با اینکه ما از TVS همیشه موتورهای با کیفیت و بادوام دیدیم ولی قطعا هوندا دو قدم جلوتره! از کیفیت و مهندسی انجین گرفته تا سیستم تعلیق و ترمز که از برندهای مطرح دنیا توشون استفاده شده.
انتخاب بین این دو موتور بیشتر سلیقهای هست و به نظر من باید ببینید که با کدوم بیشتر ارتباط برقرار میکنید البته قبلش حتما حتما وضعیت تامین لوازم سوپرا رو چک کنید. اگر اوکی بود و مشکلی با قیمت یکم بیشترش نسبت به راکز نداشتین، سوپرا واقعا انتخاب منطقی و بی چون و چرایی به حساب میاد. به نظر من با این آپشن هایی که سوپرا در اختیارتون میذاره و البته در کنار قیمت نسبتا مناسبش که حدودا ۱۱۴ میلیونه، واقعا ارزش خرید بالایی داره.