مقدمه
تا قبل از ورود هوندا CBR 250 RR چند سالی بود که نسلهای مختلف کاوازاکی نینجا ۲۵۰ بازار موتورهای ریس پلاک ملی ایران رو قبضه کرده بود و اگه کسی قصد خرید بهترین موتور ریس بازار رو داشت، چیزی بهتر از نینجا ۲۵۰ پیدا نمیکرد!
اما از سال 96 به بعد اوضاع یکم فرق کرد. با اضافه شدن موتورهایی مثل یاماها R3، یاماها R25 و هوندا سیبیآر 250 آرآر دیگه نینجا به صورت مطلق بهترین موتور بازار نبود و رقابت تنگاتنگ شده بود.
در مقاله امروز میخوایم یکی از قویترین موتورهای دو سیلندر ریس بازار رو بررسی کنیم که مدل به مدل و سال به سال قویتر از قبل شده!
البته با توجه به تکنولوژیهای پیشرفتهای که در این موتور استفاده شده، میشه لقب «مدرنترین رِیس ۲ سیلندر بازار» رو هم بهش نسبت داد!
هوندا CBR 250 RR از سال 2017 وارد بازارهای جهانی و به خصوص بازار ایران شد و تا الان هر یکی دو سال یک بار هم از لحاظ رنگبندی و هم از لحاظ مشخصات فنی تغییراتی داشته و بهتر شده.
مهمترین تغییر هم مربوط میشه به ورژن ۲۰۲۲ این موتور که پیشرفت چشمگیری از لحاظ بازده انجین داشته که اون رو به قـــویتـــریــن موتور ۲۵۰ سیسی ۲ سیلندر بازار ایران تبدیل کرده!
حالا در بخش مشخصات فنی کامل راجع به این پیشرفتها صحبت میکنیم و شما هم قطعاً کُرک و پَرِتون از این اعداد میریزه!
این موتورسیکلت در ابتدای حضورش فقط در یک نسخه معمولی به بازار عرضه شد اما در سال 2022 یه نسخه ویژه یا به قول خودمون اِسپشیال ادیشن (Special Edition) از اون ساخته شد که آپشنهای جذابی مثل کوییک شیفتر (سیستم تعویض دنده سریع) بهش اضافه شد.
نکتهای که در مورد هوندا CBR 250 RR وجود داره این هست که این موتور تحت نمایندگی انحصاری وارد ایران نمیشه و شرکتهای مختلفی واردات اون رو انجام میدن. به همین دلیل نمیشه نمایندگی مشخصی از این موتور و البته برند هوندا در ایران پیدا کرد.

طراحی و ظاهر هوندا CBR 250 RR
از ظاهر این موتور میتونید به راحتی تشخیص بدید که هوندا CBR 250 RR در سبک ریس طراحی شده و میشه گفت از لحاظ طراحی این موتور در کنار هیوسانگ 250 و کاوازاکی نینجا ZX-25R ریسترین موتورایی هستن که میتونید پیدا کنید!
حالا اینی که گفتم یعنی چی؟!
اگه به موتورایی مثل نینجا 250 دو سیلندر دقت کنید متوجه میشید که ارتفاع فرمونشون به نسبت سه موتوری که بالاتر نام بردم بالاتره و استایل (حالت) نشستن راکب روی موتور با حالت موتورایی مثل هوندا CBR 250 RR تفاوت داره. در نینجا 250 راکب کمتر روی موتور میخوابه اما در هوندا CBR 250 RR ارتفاع پایینتره و راکب هم خوابیدهتر!
حتی از بغل هم به فرمون این دوتا موتور دقت کنید متوجه این داستان میشید!
به همین دلیل هست که میگم این سه موتور ریسترین موتورایی هستن که الان میتونید داخل بازار پیدا کنید.
این موتور در ابتدا در چهار رنگ قرمز مات، مشکی مات، قرمز/سفید مسابقهای و سفید (سفیدش وارد ایران نشد ) وارد بازارهای جهانی شد و در نسخههای بعدی رنگهای قرمز مات و مشکی مات دچار تغییراتی شدن که این رنگبندیها رو جذابتر هم کرد.
سی بی آر با رنگ Tricolor
البته هوندا اخیراً رنگ مشکی براق و TriColor که مخصوص خودش هست و میتونید این رنگ رو روی تمام موتورهای ریس این کمپانی ببینید به رنگ بندی CBR 250 RR اضافه کرده که با روح و روان هر موتورسواری بازی میکنه.
ابعاد این موتور ۲ متر ۶.۱ سانتیمتر (طول) در ۷۲.۴ سانتیمتر (عرض) در ۱ متر و ۱۱.۴ سانتیمتر (ارتفاع) هست.
طراحی چراغهای هوندا CBR 250 RR
کلاً ژاپنیا یه زبانِ طراحیِ آشنا مختصّ به خودشون دارن که باعث میشه حتی وقتی شما برای اولین بار وسیلههاشون (چه موتور، چه ماشین) رو میبینید یاد کمپانیهای ژاپنی بیفتید.
با دیدن طراحیِ قسمت جلوی سی بی آر ۲۵۰ آرآر فقط یه کلمه به ذهن من میاد! «سامورایی»
این همون زبان طراحی هست که بالاتر راجع بهش حرف زدم.
چراغهای جلوی این موتور در ۴ قسمت و از خطوط شکستهای تشکیل شدن که طراحی موتور رو خیلی جذاب کرده. دیلایتها در قسمت بالا و چراغهای اصلی و نوربالای موتور در قسمت پایین تعبیه شدن.
نکته جالب در مورد چراغهای دیلایت این هست که زمانی که راهنما میزنید، دیلایتها به چراغ راهنمای موتور تبدیل میشن و با خاموش کردن راهنما، نور نارنجی به نور سفید تبدیل میشه. (تصویر راست)
البته در بعضی مدلها راهنمای جلو به صورت جداگانه هم به موتور اضافه شده.
چراغ خطر هوندا CBR 250 RR هم از دو قسمت تشکیل شده که در حالت عادی فقط چراغ بالایی و در حالت ترمزگیری چراغ پایینی هم روشن میشه. راهنماهای عقب هم به صورت جداگانه، روی پایه پلاک موتور کار شدن.
فرمون هوندا سیبیآر ۲۵۰ آرآر
در قسمت مقدمهی طراحی به طور مفصل در مورد فرمون این موتور صحبت کردیم و الان درباره جزئیات و ریزهکاریهای این قسمت حرف میزنیم.
فرمون هوندا CBR 250 RR از نوع فرمونهای سه تیکه Clip On هست که فقط در موتورهای ریس و کاف ریس دیده میشه.
در سمت راست فرمون کلید Kill Switch و کلید استارت به شکل متفاوتی با همدیگه ادغام شدن و خبری از کلید روشن/خاموش کردن چراغهای موتور نیست. چراکه با استارت زدن موتور چراغها هم به صورت اتوماتیک روشن میشن.
سمت چپ فرمون هم محل قرارگیری کلیدهای تعویض نور پایین به نور بالا (که با کلید Passing ادغام شده)، کلید راهنما، بوق، کلید Lap (برای استفاده از قابلیت زمانگیری مخصوص پیست) و کلید Mode (برای دسترسی به سه حالت مختلف رانندگی) هست.
البته در بعضی مدلها کلید فلاشر هم به صورت فابریک روی قلوه سمت چپ قرار گرفته.
کیلومتر هوندا CBR 250 RR
این موتور از یه کیلومتر تماماً دیجیتال بهره میبره که ظاهرش هم متفاوته. تقریباً میشه گفت یه ظاهر دایرهای شکل داره که دور موتور به صورت دایرهای در داخلش پُر میشه و سرعت هم در قسمت وسط اون نمایش داده میشه.
جزئیات دیگهای که این کیلومتر به شما نمایش میده شامل آمپر بنزین، آمپر آب، 3 حالت مختلف رانندگی، نمایشگر دنده، ساعت، مقدار کیلومتر طی شده (ODO) و فعال/غیرفعالی بودن کوییک شیفتر میشه.
2 دکمه برای دسترسی به تنظیمات کیلومتر و چراغهای هشدار مثل وضعیت خلاصی دنده (N)، راهنماها و … رو هم میتونید در اطراف کیلومتر ببینید.
سیستم سوییچ هوندا CBR 250 RR
این موتور بر خلاف رقیب دیرینهش یعنی نینجا ۲۵۰ کیلِس نیست و با یه سوییچ عادی باید اقدام به راه اندازیش کنید.
این رو هم بگم که نینجا فقط در نسخه SE به سیستم کیلِس مجهزه.
باک، مصرف سوخت و زین هوندا CBR 250 RR
هوندا باکِ سیبیآر ۲۵۰ آر آر رو با خطوط شکستهای طراحی کرده که اون رو عضلانیتر نشون میده. حجم این باک ۱۴.۵ لیتر هست که با توجه به مصرف سوختش (بسته به نوع رانندگی شما بین ۲.۵ تا ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) بعد از هر بار سوختگیری میتونه مسافتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر رو طی کنه.
زین هوندا CBR 250 RR به صورت 2 تیکه طراحی شده که فضای نسبتاً خوبی در قسمت راکب داره اما همونطور که از موتورای ریس انتظار میره، فضای قسمت ترکنشین این موتور خیلی زیاد نیست و از این بابت باید حواستون به تَرک دومی که سوار میکنید باشه.
اگر هم قصد دارید کسی رو سوارِ موتورتون نکنید میتونید کاور پلاستیکی صندلی عقب هم استفاده کنید که در اون صورت کلاً قسمت عقب زین برداشته میشه.
طراحی و صدای اگزوز CBR 250 RR
هوندا در این قسمت هم یه مقدار متفاوت ظاهر شده و یه اگزوز تقریباً بزرگ برای سیبیآر ۲۵۰ طراحی کرده که دارای دو خروجی هست.
مشخصات فنی هوندا CBR 250 RR
اگه از ابتدای این مقاله همراه ما بوده باشید میدونید که این بخش جایی هست که هوندا سیبیآر۲۵۰آرآر حرفهای زیادی برای گفتن داره!
اول مشخصات انجینش رو با هم مرور میکنیم و بعد به تغییراتی که در طول دو نسل مختلف در این موتور رخ داده صحبت میکنیم.
هوندا CBR 250 RR از یه انجین ۲ سیلندر، 4 زمانه، 8 سوپاپ به حجم 249.8 سیسی بهره میبره و سَرسیلندر این موتور هم دارای دو میل بادامک (DOHC) هست. انجین این موتور به کمک یه رادیتورِ آب، خنک میشه و نسبت تراکم اون در مدل معمولی 11.5 به 1 و در مدل اسپشیال ادیشن 12.5 به 1 هست!
در حال حاضر سیبیآر250آرآر در ۲ نسخهی نسخه معمولی و اسپشیال ادیشن تولید میشه که مدل SP (اسپشیال ادیشن) در سال ۲۰۲۲ دچار تغییرات چشمگیری در مهندسی انجین شد و این تغییرات باعث شد قدرت و گشتاور این مدل نسبت به مدلهای معمولی افزایش پیدا کنه!
تفاوت قدرت و گشتار مدلهای معمولی و اسپشیال ادیشن هوندا CBR 250 RR
طبق ادعای سایت آسترا-هوندا (کمپانی مشترکی که حاصل همکاری هوندا و آسترا اینترنشنال هست و یجورایی شعبه اندونزی هوندا به حساب میاد) سیبیآر250آرآر در نسخه اسپشیال ادیشن (SP) میتونه قدرتی معادل ۴۱.۵ اسببخار رو در دور موتور ۱۳۰۰۰ تولید کنه و حداکثر گشتاورش هم به ۲۵ نیوتونمتر در دور موتور ۱۱۰۰۰ هزار میرسه!
این درحالیه که مدلهای معمولی هوندا CBR 250 RR همون اعداد ارقام قبلی رو دارن و حداکثر قدرت انجین در این مدلها ۳۸.۲ اسببخار در ۱۲۵۰۰ RPM هست و میتونه ۲۳.۳ نیوتونمتر گشتار رو در 11000 RPM در اختیار راکب بذاره.
اگه به اعداد ارقامی که برای مدل اسپشیال ادیشن اعلام شده دقت کنید و اون رو با بقیه رقبای سیبیآر مقایسه کنید متوجه میشید که این موتور بیشترین قدرت و گشتاور رو در بین رقبای خودش (مثل نینجا ۲۵۰ دو سیلندر و یاماها R25) داره!
این اعداد برای یه موتور ۴ زمانه ۲ سیلندر خیلی عالیه!
انتقال قدرت و گیربکس هوندا سی بی آر ۲۵۰ آر آر
هوندا از زنجیر و یه گیربکس 6 سرعته برای انتقال قدرت و گشتاور این انجین استفاده کرده که در هر دو مدل معمولی و SP به اسلیپر کلاچ مجهز هست.
تنها تفاوتی که مدلهای معمولی و SP در این قسمت دارن این هست که مدلهای اسپشیال از تکنولوژی کوییک شیفتر هم بهرهمند هستن.
هوندا میزان روغن مصرفی در انجین این موتور رو ۱.۹ لیتر اعلام کرده.
تکنولوژیهای هوندا CBR 250 RR
حالتهای مختلف رانندگی
این موتور دارای سه حالت رانندگیِ مختلفِ کامفُرت (Comfort)، اسپرت (Sport) و اسپرت پلاس (Sport +) هست. حالت Comfort برای رانندگیهای شهری و معمولی برنامهریزی شده در این حالت قدرت و گشتاور موتور به شکل محسوسی محدود شده تا از در زمانهایی که به حداکثر قدرتِ انجین نیازی ندارید، مصرف سوخت شما کمتر باشه و از طرف دیگه روی زمینهای خیس یا خاکی گشتاور بیش از حد باعث لیز خوردن چرخ عقب موتور نشه!
در حالت Sport و Sport Plus هم محدودیتها به ترتیب برداشته میشن و شما میتونید به حداکثر قدرت و گشتاور این موتور وحشی دست پیدا کنید.
توصیه من به شما این هست که اگه تجربه کمی از روندن موتورسیکلتها دارید سراغ موتورهای بالای ۲۰۰ سیسی نرید؛ چون کنترل کردن اونها به مهارت نسبتاً زیادی نیاز داره.
PGM-Fi
اگه به برچسبهای بدنهی اکثر موتورسیکلتهای هوندا دقت کرده باشید حتما عبارت PGM-Fi رو دیدید. این عبارت مخفف Programmed Fuel Injection و تکنولوژیِ انحصاری هونداست که مربوط به سیستم انژکتور موتورسیکلت میشه و در کاهش آلایندگیها و راندمان بهتر سوخت کمک میکنه.
دریچه گاز الکترونیکی (Throttle By Wire)
هوندا CBR 250 RR اولین موتوری بود که در بازار ایران با این تکنولوژی عرضه شد. با الکترونیکی شدن دریچه گاز دیگه خبری از سیم گاز نیست و این عملیات از طریق سنسورهای مخصوصی که روی گریپ فرمون (سمت راست فرمون) و بدنه دریچه گاز نصب شدن و توسط ECU کنترل میشن انجام میشه.
اسلیپر کلاچ (Slipper Clutch)
قبلاً زیاد راجع به این تکنولوژی در مقالههای مختلف صحبت کردیم. اسلیپر کلاچ در تأمین سلامت انجین و گیربکس در زمانهایی که شوکی به گیربکس وارد میشه نقش مهمی بازی میکنه و اجازه نمیده که این شوک انجین و گیربکس موتورسیکلت آسیب بزنه. اسلیپر کلاچ در نرمتر شدن کلاچ و راحتتر جا رفتن دندهها هم کمک زیادی میکنه.
کوییک شیفتر (Quick Shifter)
این آپشن فقط در مدلهای اسپشیال ادیشن هوندا CBR 250 RR دیده میشه و اگه با کاربردش آشناییت ندارید باید بگم که با وجود این آپشن شما میتونید بدون این که کلاچ موتورسیکلت بگیرید و یا گاز رو رها کنید، دندهی موتور رو افزایش بدید.
کوییک شیفتر کمک میکنه تا در کمترین زمان ممکن بتونید عملیات شتابگیری رو انجام بدید و به حداکثر سرعت موتور برسید.
شتاب و نهایت سرعت هوندا CBR 250 RR
شتاب 0 تا 100 هوندا CBR 250 RR
این موتور در مدت زمان ۵ تا ۶ ثانیه (بسته به شرایط و وزن راننده) میتونه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسه.
تاپ اسپید هوندا CBR 250 RR
حداکثر سرعتی که با سیبیآر ۲۵۰ آرآر میتونید تجربه کنید ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت هست که البته این سرعت حدودیه و مثل بحث شتابگیری به شرایط محیط و وزن راکب بستگی داره.
شاسی، وزن و سیستم تعلیق سیبیآر ۲۵۰ آرآر
هوندا از شاسی الماسی به عنوان استخوانبندی اصلی این موتور استفاده کرده و وزن تَر (به همراه مایعات ضروری) این موتور در مدل معمولی ۱۶۶ کیلوگرم و در مدل اسپشیال ادیشن ۱۶۸ کیلوگرم هست.
کمک فنر و لاستیکهای CBR 250 RR
سیستم تعلیق به کار رفته در این موتور از برند ژاپنی Showa هست که از دو کمک فنر تلسکوپی معکوس در قسمت جلو و یک کمک فنر گازی 5 حالته در قسمت عقب تشکیل شده.
تقریباً میشه گفت هوندا از بهترین سیستم تعلیق موجود در بین موتورهای ۲۵۰ سیسی استفاده کرده که البته نمونه اون رو در نینجا ۲۵۰ دو و چهار سیلندر و یاماها آر ۲۵ میشه دید.
در مورد لاستیکها هم باید بگم که هوندا لاستیکهای IRC رو به صورت فابریک زیر این موتور انداخته که سایز لاستیک جلو 110/70/17 و سایز لاستیک عقب هم 140/70/17 هست.
سیستم ترمز هوندا CBR 250 RR
در سیبیآر 250 آر آر ترمزهای دیسکیِ ساخت Nissin وظیفه کنترل سرعت و نگه داشتن موتور رو بر عهده دارن و سیستم ترمز این موتور در چرخ جلو از یک دیسک 310 میلیمتری و یک کالیپر 2 پیستونه و در چرخ عقب هم یک دیسک 240 میلیمتری و یک کالیپر تک پیستونه تشکیل شده.
ترمز ضدقفل یا ABS دو کاناله هم به صورت آپشن در دسترس خریداران هست و پیشنهاد ما به شما اینه که موتور بدون ABS سوار نشید! مگر این که دیگه چارهای نداشته باشید.
قیمت هوندا CBR 250 RR
در حال حاضر قیمت این موتور در بازار ایران حدود بین ۳۶۰ تا ۳۸۰ میلیون تومن قیمت داره و اگه قصد خریدش رو دارید باید از فروشگاههای معمولی اقدام به خریدش کنید!
شرایط اقساطی CBR 250 RR
همونطور که در قسمت مقدمه اشاره کردم، هوندا نمایندگی مشخص و انحصاری نداره که بتونید با مراجعه به اونجا به صورت نقد یا اقساطی خریدتون رو انجام بدید و اگه قصد خرید اقساطی داشته باشید، باید با یکی از فروشگاههای معمولی بازار که این موتور رو میفروشن در تماس باشید و از شرایط فروششون با خبر بشید.
تأمین قطعات، معرفی رقبا و جمع بندی هوندا CBR250RR
تأمین قطعات
بحث تأمین قطعات یکی از اون بحثهای مهمی هست که بعضی اوقات یَقه خریدار رو میچسبه! متأسفانه در حال حاضر اکثر موتورهای بازار از لحاظ تأمین قطعات وضعیتی شبیه به هم دارن و هوندا CBR 250 RR هم از این قاعده مستثنی نیست.
قطعات مصرفی و اکسسوریهای تزئینی این موتور به راحتی در بازار پیدا میشن اما در مورد قطعات ظاهری یکم اوضاع فرق داره. ممکنه در صورت نیاز به قطعاتی مثل فلاپها و چراغها مدتی معطل بمونید تا نمایندگی (یا مونتاژ کننده) این موتور بتونه قطعه رو برای شما فراهم کنه.
همونطور که گفتم این مسئله در مورد اکثر موتورهای بازار و رقبای این موتور هم وجود داره.
رقبای سیبیآر ۲۵۰ آر آر
اگه بخوام از لحاظ قیمتی رقبای سیبیآر ۲۵۰ آر آر رو در بازار ایران بهتون معرفی کنم میتونم به کاوازاکی نینجا ۲۵۰ دو سیلندر و یاماها R25 اشاره کنم. البته ریسهای دو یسلندر دیگهای مثل سوزوکی GSX250R، هیوسانگ GTR 250 و بنلی ریس 250 هم در بازار حضور دارن اما اختلاف قیمتی و قدرتی زیادشون باعث میشه تا نتونیم به عنوان رقیب مستقیم بهشون نگاه کنیم.
اگه قصد خرید یه موتور ۲ سیلندر ریس رو داشته باشید، هر سه نماینده هوندا، کاوازاکی و یاماها گزینههای مناسب و با کیفیتی برای خرید هستن ولی بعد از سلیقه، یکی از مهمترین عواملی که باعث میشه راحتتر انتخاب خودتون رو انجام بدید بودجه شماست.
اگه بودجه محدودی دارید یاماها R25 با اختلاف قیمت 50 – 60 میلیون تومنی در مقایسه با کاوازاکی و هوندا میتونه انتخاب خوبی برای شما باشه و قطعاً از خریدتون راضی میشید!
انتخاب بین نماینده هوندا و کاوازاکی یجورایی سلیقهای هست اما اگه محدودیتی از بابت هزینه ندارید، از بین هوندا سیبیآر و کاوازاکی نینجا، پیشنهاد ما به شما هوندا CBR 250 RR هست و دلیل این پیشناد هم به قدرت و گشتاور بیشتر، تکنولوژی بروزتر و البته ظاهرِ جذابتر (اینو بگم که ظاهر سلیقهایه! ) برمیگرده.
مقاله بسیار جامع ودر حد نیاز عالی به موارد مختلف پرداخته است
بنده به سهم خود از نویسنده سپاسگزارم
فقط همه سایتا بلد شدن یه مطلب تکراری رو کپی کنن.