موتورسیکلت بنلی مدل آر 249 سی سی که در بین موتورسواران با نام بنلی ریس یا بنلی 302 آر شناخته میشود با هدف ورود نیکران موتور به کلاس ریسینگ، وارد بازار ایران شد. واکنش به این موتور اغلباً بسیار متفاوت است به همین دلیل افراد را سردرگم میکند. در این مقاله قصد داریم تا موتور بنلی Race از همه لحاظ بررسی کنیم و شما را در امر خرید این موتورسیکلت راهنمایی کنیم.
همانطور که میدانید حرف R که در انتها وسائل نقلیه میآید مخفف کلمه Racing به معنا مسابقهای است. نسخه جهانی این موتور benelli 302R است که در بازار ایران حجم انجین آن به 249 کاهش یافته است.
از نقاط ضعف این موتور میتوان نداشتن سیستم ترمز ABS و داشتن وزن بالا اشاره کرد. طی بررسی جیتی موتور بنلی ریس به سرعت حداکثری که در مشخصات آن آورده شده نمیرسد و افراد سرعت حداکثر 150 کیلومتر بر ساعت را با این موتور تجربه کردهاند. از مزایا فنی بنلی 249 ریس داشتن دو سیلند و انجین با دوام آن است. لازم به ذکر است با توجه به وزن بالا در هنگام تصادف معمولاً تعادل موتورسوار به هم نمیخورد، از طرفی در صورتی که تصادف شدید داشته باشید احتمال صدمه جسمی برایتان بالاتر است.
نما بنلی ریس
بررسی ظاهری
ظاهر بنلی ریس است که تفاوت خود را با خانواده 249 بنلی و دیگر شرکتها نشان میدهد. حالت اسپرت و ریسینگ در این موتور مشهود است. اولین موردی که جیتی موتور آن را بررسی میکند رینگهای زیبای این موتور است، این رینگها جنس آلمینیومی دارد و ترکیبی زیبا از رینگ ستارهای و پرهای است که واقعاً قابل تحسین است.
ظاهر بنلی ریس
فرمانهای بنلی ریس نسبت به برادران خود پایینتر رفته است و از طرفی باک آن برآمدهتر شده است که استایل موتورسوار را در حالت مسابقهای قرار دهد. روی فرمان این موتور پنل دیجیتال را که در دیگر موتورهای بنلی استفاده میشود را میتوان دید که جلوی آن را یک بادگیر پوشش داده است، فرمان بنلی کاملاً از استاندارهای خود بنلی پیروی میکند و حس خوبی به آدم انتقال میکند.
آینههای گوشه تیز بنلی هم زاویه دید مناسبی دارد و فضای پشتتان را بخوبی پوشش میدهد. زین طرح چرم مشکی این موتور هم استاندارد است و نرمی خوبی دارد.
دو چراغ جلوی بنلی ریس هالوژنی است و چراغ روشنایی در روز (دی لایت ) هم دارد (دو چراغ کاملاً مجزا قابل روشن یا خاموش شدن هستند.). چراغ پشت بنلی هم مانند دیگر موتورهای این سری است و دارای شبرنگ هم است.
در جلوی موتور ورودی هوا جهت خنک کردن موتور تعبیه شده است. بقل موتور هم فلاپهای حجیم این موتور قرار دارد و روی آن با برچسبهای رنگی اسپرت شده است. اگزوزهای این موتور در سمت راست قرار دارد و تا حدی حجیمسازی شدهاند. جنس فلاپهای این موتور نه میتوان بد و نه میتوان خوب گفت و شاید بتوان گفت کمی از جنس فلاپ باجاج rs کمی ضعیفتر است.
رنگبندی Benelli race
این موتور در سه رنگ مشکی نقرهای سفید در سال 99 عرضه شده است و با ترکیب کردن نوارهای رنگی (قرمز و سبز ) حالت اسپرت رنگ حفظ شدهاست.
سواری و تجربه موتورسواری با بنلی ریس
همانطور که در مشخصات فنی گفتیم وزن این موتور نسبتاً بالاست نسبت به انجین اون، دلیل اصلی را میتوان استفاده از فلاپهای زیاد در این موتور است. از طرفی بدنه بنلی آر 302 آیرودینامیک طراحی شده و در سواری سنگینی باعث کم شدن فرمان پذیری نمیشوند. سواری این موتور کاملاً استاندارد و نرم است.
از مشکلاتی که موتورسواران روی آن بحث دارند سرعت و شتاب این موتور است، برخی شتاب و سرعت این موتور را برای یک موتور ریسینگ ضعیف میدانند اما برخی میگویند با اینکه این موتور نسبت به موتورهای ریسی همچون CBR ضعیف است اما در حد اندازه و قیمت خود کاملاً مناسب است. همچنین صدای بنلی ریس نیز خیلی بلند نیست اما از صدای ضعیفی هم برخوردار نیست.
هزینه نگهداری و مصرفی (استهلاک) موتورهای بنلی بالاست و بنلی 249آر از این قاعده جدا نیست البته با کمی توجه بیشتر به این موتور میتوان از بروز هر خرج اضافهای جلوگیری کرد.
رقبای بنلی ریس (Benelli 250R)
اولین رقیب بنلی ریس بنلی 250اس است که قیمت کمی پایینتر نسبت به این موتور دارد و دارای رنگبندیهای جذابی است. وزن کمتر بنلی اس و نداشتن فلاپ از مزیتهای آن نسبت به بنلی ریس است. البته این موتور حالت ریس ندارد بیشتر به حالت شهری نزدیکتر است. ( این مورد بیشتر از لحاظ قیمتی مقایسه شده همونطور که میدانید کلاس این دو موتورسیکلت کاملاً فرق داره و یکی ریس و دیگری کنیک است)
رقیب جذاب بنلی 250r کیتیام RC است که قیمت بالاتری دارد. مزیت کی تی ام را میتوان کیفیت بالا ساخت، صدای جذابتر و استهلاک پایینتر دانست البته اختلاف قیمت این دو موتور قابل توجه است.
یکی از موتورسیکلتهایی که با بنلی ریس مقایسه میشود موتور باجاج آر اس است. برخی معتقد هستند استهلاک آر اس کمتر است و قطعات آن راحتتر نسبت به بنلی پیدا میشود.
رقیبی دیگر برای این موتور، هیوسانگ است که چون دیگر تولیدات جدید و صفر آن در بازار ایران به فروش نمیرسد این موتور را بررسی نمیکنیم اما اگر تجربه یا نظری در مقایسه این دو با هم دارید حتماً اشتراک گذاری کنید. در ضمن در مقاله بهترین موتور اسپرت در ایران میتوانید با دیگر رقبا این موتور ایتالیایی نیز آشنا شوید.
جمعبندی و نظر جیتی موتور در مورد بنلی 249آر: با وجود اشکالاتی همچون مصرف سوخت بالا یا شتاب کم اما در رنج قیمت 140 تا 170 میلیون بنلی ریس گزینهای عالی برای شما است اما بشرط این که واقعاً به طراحی مسابقهای علاقه دارید. در غیر این صورت بنلی 250 اس گزینهای ارزانتر و مناسبتر برای شماست. دقت کنید فلاپهای موتور در صورت زمین خوردن موتورسیکلت شکسته میشوند و هزینه هنگفتی برای شما به بار میآورد. پس اگر به موتورسواری خود ایمان دارید با خیال راحت اقدام به خرید این موتور کنید. شما هم نظر خود را در مورد بنلی ریس بیان کنید.
سوالات متداول
آیا Benelli 302R ایتالیایی است؟ در جواب باید گفت خیر. این موتور و محصولات مشابه بنلی تحت لیسانس شرکت ایتالیایی بنلی هستند و مراحل تولید این موتور در شرکت چینی ژجیانگ موتورز انجام میشود.
هزینه نگهداری بنلی ریس بالاست؟ بیشتر محصولات بنلی هزینه نگهداری بالایی نسبت به هندیها و هوندا دارند اما نظر ما این است که با رعایت نکات دفترچه همواره موتوری سرحال خواهید داشت.
کی تی ام RC یا بنلی 250R؟ جواب این سوال کمی سخت هست. بنلی جفت سیلندر هست و قطعاتش تو بازار زیاده اما از طرفی کی تی ام کیفیت ساخت و سواری بهتری داره.
تو سربالایی کم میاره؟ اصلاً، خیلی هم خوب میره.
سرعت بنلی ریس چطور هست؟ برای سرعتی رفتن موتور مناسبی نیست. با قیمت کمتر میتونید موتور مگلی ۲۰۰ رو تهیه کنید.
مشخصات فنی بنلی ریس
مشخصات فنی | Benelli 249R |
نوع انجین | دو سیلندر |
حجم سیلندر | 249 سی سی (31 اسب بخار) |
جعبه دنده | دستی (کلاچدار) |
حداکثر سرعت | 150کیلومتر بر ساعت |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور الکترونیک |
روشن کننده | برقی (EFI) |
تعداد دنده | 6 دنده |
ترمز عقب / جلو | دیسکی / دیسکی (بدون ABS ) |
نوع چراغ | هالوژن (دارای دی لایت) |
ظرفیت باک | 14 (یورو 4) |
وزن | 185 |