مقاله

بررسی مزایا معایب موتورسیکلت هوندا سی بی CB1300

بعضی اوقات افراد دوست دارند تا به گذشته بازگردند، گذشته ای که با آن خاطره دارند یا دوستش دارند این موضوع برای هر کسی در حوزه تخصصی اش اتفاق می افتد کسانی که علاقه مند به تماشای فیلم هستند دوست دارند تا با گذشت چندین سال از ساخت فیلم مورد علاقه شان باز هم آن را تماشا کنند و این مساله برای کسانی که به نوعی علاقه مند به دنیای موتور سیکلت و اتومبیل هستند با دیدن و یا داشتن وسائط نقلیه اصیل به وقوع می پیوندد، کمپانی ها نیز شاید مانند افراد علاقه مند فکر کنند و گاهی برای یادآوری اصالت کمپانی شان مدل هایی را با همان ترکیب و ظاهر گذشته البته با کمی چاشنی مدرن شدن، به تولید می رسانند، مدل هایی که به خوبی خط مشی و پیشینه یک موتور سیکلت و خط تولید آن را به رخ می کشد.

سری CB هوندا را به جرات می توان اولین موتور سیکلت این کمپانی شهیر قلمداد کرد که در عرصه جهانی به نامی درخشان دست یافت، CBاز دهه 60 میلادی به خوبی برای علاقه مندان به هوندا شناخته شده است، CB از سری موتور سیکلت های کروز و استریت کمپانی هونداست که از ابتدا تا به حال با پیشرانه های خطی به تولید رسیدند و سال ها بعد که نمونه بهینه شده آن برای ریس آماده شد با 3 حرفCBR معرفی و در پیست هابه شهرت رسید، در این مقاله برای شما قصد معرفی کردن بهترین موتور سیکلت خانواده پرجمعیت CB را داریم یعنی CB 1300 که در سال 1998 جانشین CB 1000 شد و با کمترین اصلاحات ممکن با حجم بالاتر تا سال 2003 به تولید رسید.

موتور سیکلت مورد بررسی مدل سال 2005 میلادی می باشد، این موتور سیکلت تا سال 2010 فقط به تولید رسید و در طی این سالهایی که بر روی خط تولید هوندا بود روزهای بسیار خوبی را گذراند و با رقبای ژاپنی خود رقابت تنگاتنگی را داشت، از سال 2003 که انجین آن تغییر یافت و قوی تر شد، برای اینکه از کورس رقابت عقب نماند مدام در حال پیشرفت بود، CB 1300 محبوب آنهایی است که به دنبال اصالت و قدرتند حالا این نکات یک کفه ترازوست و در کفه دیگر CB 1300 هندلینگ و سواری بسیار خوبی را دارد طوری که از آن به عنوان شگفتی ساز اتوبان ها یاد شده است.

طراحی مثال زدنی آن با ترکیب رنگ قرمزو سفید اصیل هوندا و رینگ های آلیاژی طلایی رنگ در کنار ابهت این موتور سیکلت 224 کیلوگرمی چیزیست که هر فردی را برای چندین ثانیه جذب آن می کند، چراغ دایره ای و قطعات استیل و پنل کیلومترشمار دوبل دایره ای همان چیزیست که از آن انتظار داریم، طراحی مخزن سوخت و زین این موتور سیکلت برای سهولت بیشتر در سواری راکب در نظر گرفته شده است، مخزن سوخت درست فضایی را برای قرار گرفتن زانوهای راکب دارد و زین موتور سیکلت نیز قسمتی که راکب بر روی آن می نشیند تو رفتگی دارد و همین باعث شده است تا ارتفاع راکب تا زمین 790 میلی متر شود، دیگر اینکه اگزوز بزرگ CB که برای یک سری از علاقه مندان به موتور سیکلت خوشایند نیست و بالاخره بهترین قسمت طراحی موتور سیکلت دمبی آن که در نهایت دقت طراحی شده و چرغ LEDعقب را به زیبایی درون خود جای داده است.

جزییات موتور را در نظر می گیریم و حالا به درستی می توانیم بگوییم که کیفیت ساختش نسبت به یکی از رقبایش (GSX 1400) بالاتر است، پیشرانه این موتور سیکلت یک مجموعه ای کوچک و منظم است که در ظاهر اصلا مشخص نیست که این بلوک یک موتور سیکلت 1300 سی سی است!! پیشرانه این موتورسیکلت 4 سیلندر به کد SC 40 شناخته می شود و به حجم 1284 سی سی و سر سیلندر دومیل سوپاپ و در مجموع 16 سوپاپه است، قطر سیلندر در کورس پیستون 78 در 67.2 میلی متر است و نسبت تراکم آن 9.6 به 1، برای این پیشرانه 4 تراتل 36 میلی متری و سیستم سوخت PGM-FI در نظر گرفته شده، بر روی سیستم خنک کننده موتور نیز کار شده است و نصب رادیاتور 40 سانتیمتری تاثیر بسزایی را در خنک کردن پیشرانه می کند، موتور سیکلت مورد بررسی نسبت به GSX 1400 دارای قدرت بیشتر و گشتاور کمتر است، قدرت این موتور سیکلت 114 اسب بخار در 7500 دور و گشتاورش 117 نیوتن متر در 6000 دور است، همین قدرت بالای موتور سیکلت است که باعث شده تا کمپانی در قسمت های دیگر آن مانند تعلیق و ترمز سنگ تمام بگذارد.

شاید برای هر علاقه مند به موتور سیکلت لحظه سوار شدن بر روی CBیک لذت خاصی داشته باشد اما خب با آنچه ما از این موتور سیکلت دیدیم و از منتقدان نقل شده است بسیار موتور سیکلت خطرناکی است!! پس از اتارت صدایی به گوش نمی رسد در حالی که موتور روشن است، آیا نمونه مورد بررسی این چنین است؟ خیر، یکی از نکات جالب این اگزوز بزرگی که برای CB 1300 در نظر گرفته شده است همین بی صدا بودن آن است طوری که صدای آن از 1400 سوزوکی هم کمتر است و در دورهای آرام اصلا مشخص نیست یک 1300 سی سی در حرکت است، شاسی استیل و محکم، انجین فوق العاده پیشرفته – سبک – قدرتمند و جعبه دنده 5 سرعته با ضرایب ایده آل آماده است تا دست راست را بر روی گاز بچرخانید و غوغا به پا کند!

CB 1300 پرطرفدار یک موتور سیکلت عامه پسند است و دلیل آن هم سواری بسیار نرم و راحت آن است و یکی دیگر از دلایلی که با این موتور سیکلت احساس آرامش می کنید بسیار کم صدا بودن آن است طوری که اصلا استرس به راکب وارد نمی کند، به نوعی ژاپنی ها و علی الخصوص طرفداران برند هوندا این موتور سیکت را یک افتخار می دانند، موتور سیکلت بزرگ و قدرتمندی که رانندگی در سرعت های پایین با آن مانند بازی با کنسول PS3 است !! پیشرانه ای که از سال 2003 به بعد برای CB 1300 در نظر گرفته شد برتر و تکنولوژیک تر بود و اصلاحاتی بر روی میل لنگ آن نیز صورت گرفت تا دور آن نیز سریع تر از قبل بالا برود، مدیریت کننده موتور CB دارای برنامه های3D جداگانه برای هر دنده می باشد تا اینکه در هر دنده بهترین راندمان را داشته باشد و سیستم سوخت را به خوبی کنترل کند، سیستم سوخت این موتور سیکلت خیابانی قدرتمند اصلاحاتی دارد تا علاوه بر اینکه راندما موتور سیکلت را بالاتر ببرد مصرف سوخت را پایین بیاورد، ناگفته نماند که برای کاهش خطرات ناشی از قدرت بالایCB1300 محدودیت هایی توسط کمپانی در این موتور سیکلت اعمال شده است.

دیگر شاخصه ایده آل این موتور سیکلت سیستم تعلیق آن است که از کمک های SHOWA بهره می برد، کمک های آن قابل تنظیم و در بهترین حالت برای یک سواری ایده آل جاده ای تنظیم شده اند، سیستم ترمز آن مجهز به دو دیسک 310 میلی متری YUTAKA در جلو با کالیپرهای 4 پیستون NISIN و دیسک 256 میلی متری عقب که مانند همیشه ترمز قوی هوندا را به رخ می کشد، واقعا باید گفت که بعد از چند ساعت سواری با این موتور سیکلت اسپرت تمام عیار اصلا احساس خستگی آنچنانی را ندارید، برای سواری بهتر علاوه بر سیستم تعلیق افترمارکت از تایرهای 17/70/130 در جلو و 17/60/190 در عقب آن استفاده شده است که خود تاثیر بسزایی را دارد.

گفتنی ها حاکی از این است که موتور سیکلت مورد بررسی یک انتخاب ایده آل برای سواری در جاده و شهر است، موتور سیکلتی که از سرعت 60 کیلومتر و دنده 5 با پیچاندن دسته گاز مانند موشک شلیک می شود و به راحتی قسمت جلوی موتور رو به آسمان می رود و بهتر آنکه می توان با این موتور سیکلت حرکات نمایشی فوق العاده ای را انجام داد، با این اوصاف نمی تواند رقیبی سهل برای Z1000 و GSX 1400باشد، موتور سیکلتی که با این وزن و حجم 400 متر را در حالت استاندارد و ایستاده در 11.1 ثانیه به ثبت می رساند!! اگر در موتورهای هم کلاس CB 1300 ضعفی دیده شود مطمئنا در هوندا اگر هم وجود داشته باشد کم رنگ تر از باقیست چراکه هوندا همیشه زبانزد کیفیت و دارا بودن همه معیارهای ایده آل در کنار هم است.

نام موتور سیکلتهوندا CB1300 special edition
کلاس موتور سیکلتnaked
مدل ساخت2008 میلادی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق1284 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق / نوع پیشرانهانژکتوری EFI / خطی
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپ4 سیلندر / 16 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور114 اسب بخار @ 7500 RPM
بیشترین گشتاور @ دور موتور117 نیوتن متر @  5500 RPM
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت)231.8
نسبت تراکم9.6 به یک
قطر دهانه سیلندر / کورس پیستون67.2mm/78mm
سیستم انتقال قدرتزنجیری
استاندارد آلایندگییورو 2
شتاب یک چهارم مایل11.1 ثانیه
نوع خنک کاری پیشرانهآب خنک
وزن خالص موتور سیکلت230 کیلوگرم به صورت خشک
مصرف سوخت6.2 لیتر/100 کیلومتر
حجم باک سوخت21 لیتر
ترمز جلو / ابعاد دیسکدیسکی دو صفحه ای/310 میلیمتر
ترمز عقب / ابعاد دیسکدیسکی تک صفحه ای/256 میلیمتر
عملگر ترمز / سیستم کمکیهیدرولیک / ABS
تعداد دنده5 دنده
نوع کلاچچند صفحه ای خیس
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر)2220 / 790 / 1120
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1550 میلیمتر
ارتفاع زین تا زمین790 میلیمتر
کمترین فاصله تا زمین130 میلیمتر
کمک فنر جلوتلسکوپی

یک نظر در “بررسی مزایا معایب موتورسیکلت هوندا سی بی CB1300

  1. محمد گفت:

    این موتور عشقه😘

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *