پی سی ایکس 150 (PCX150) یکی از خوش ساخت ترین اسکوترهای رده میانی شرکت هوندا است. هوندا این موتور اسکوتر را برای مشتریان با درآمد بالاتر ساخته است.
مدل PCX در اواخر سال 2009 میلادی روانه بازار شد و تا 6 سال به همان شکل تولید شد. سپس در سال 2015 نمونه ارتقا یافته آن عرضه و تا سال 2018 تولید شد. نسل سوم اسکوتر PCX که در این گزارش بررسی می شود، در سال 2019 با تغییرات اساسی روانه بازار شد.
برتری هوندا PCX 150 مدل 2019، نسبت به دو نسل قبلی در شاسی (double-cradle chassis)، بدنه، طراحی جدیدتر، و انجین پیشرفته تر، نمایشگر دیجیتال، و گزینه ترمز ضد قفل برای چرخ جلو دیده می شود. افزون بر این موارد، مدل 2019 به دلیل بکارگیری چرخ های پهن تر و فنربندی بهتر، بیشتر توی دست است و رانندگی بهتری دارد.
هوندا پی سی ایکس 150 ساخت کارخانه هوندا در تایلند است و در ساخت آن از پیشرفته ترین فناوری های شرکت هوندا استفاده شده است. در این مورد می توان به سیستم بهتر تزریق سوخت(انژکتور)، موتور آب خنک بهسازی شده، سامانه خودکار خاموش کردن موتور در حالت بی حرکت و استفاده از استارت متناوب اشاره کرد. این استارت سبک و کوچک، تقریبا بدون صدا موتور را روشن می کند!
مهندسی پیشرفته شرکت هوندا، انجین این اسکوتر را بدل به یکی از کم مصرف ترین ها در این رده نموده است. هوندا مدعی است انجین بهسازی شده آن در شرایط ایده آل 46.7 کیلومتر را با یک لیتر بنزین می پیماید! اما شمار زیادی از دارندگان این مدل در شرق آسیا، رقم یک لیتر در هر 40 کیلومتر را گزارش کرده اند که باز هم برای اسکوتری در این رده خیلی خوب و حتی نسبت به مدل 2015 همین مدل بهتر است. باک بنزین 8 لیتر ظرفیت دارد و با توجه به ارقام اشاره شده با یک باک بنزین می توان در مسیرهای هموار حداقل 320 کیلومتر پیمود.
هوندا این صرفه جویی در مصرف را با بهینه سازی انجین و جعبه دنده اتوماتیک، کاهش مقاومت تایرها روی جاده، کم کردن سطح مقاوم در برابر جریان هوا در بدنه اسکوتر، و استفاده از لامپ های ال. ای. دی بجای رشته ای و در نتیجه کاهش بار روی دینام تولید برق، انجام داده است.
هوندا پی سی ایکس 150 در سه نسلی که تاکنون تولید شده به ترتیب از انجین های 125 سی سی با قدرت 11.1 اسب، انجین149 سی سی با قدرت 13 اسب، و انجین 153 سی سی با قدرت 13.4 اسب بخار استفاده کرده است. بهینه سازی های جزیی مهندسین هوندا در ورودی مکش هوا، فیلتر هوا، و اگزوز اندکی به قدرت انجین افزوده و مصرف سوخت را کمتر کرده است. به گونه ای که آخرین نسل انجین که از سال 2019 روی پی سی ایکس 150 گذاشته می شود می تواند در دور موتور8500 برابر 13.3 اسب بخار قدرت و در دور 5000 انجین 14 نیوتن متر گشتاور تولید کند که برای اسکوتری در این رده خیلی خوب است.
این انجین آب خنک به گونه ای طراحی شده که در گرمای تابستان نیز بخوبی خنک می شود و هیچ مشکلی در استفاده از آن در راه بندان ها و گرمای نفس گیر تابستان پیش نمی آید.
هوندا پی سی ایکس 150 تا رسیدن به سرعت 95 کیلومتر به راحتی شتاب می گیرد و سپس با شتاب کمتری به سرعت نهایی 112 کیلومتر در ساعت می رسد. مهندسین هوندا کامپیوتر کنترل کننده انجین را به گونه ای تنظیم کرده اند که آن را در این حد نهایی سرعت نگه دارد ولی اگر این گزینه دستکاری و غیرفعال شود فقط سرعت اسکوتر در سرازیری ها افزایش پیدا میکند که تنها نتیجه آن افزایش مخاطرات ناشی از خارج شدن موتور در دست اندازها و سراشیبی هاست.
شتاب این اسکوتر به خوبی جوابگوی موقعیت های دشوار محیط های شهری و حرکت همزمان با خودروهای مختلف است. روند شتاب گیری اسکوتر بخاطر استفاده از جعبه دنده CVT و انتقال نیرو با تسمه به جای زنجیر، بسیار نرم، کم صدا و خوشایند است. باریک بودن بدنه این اسکوتر نسبت به اسکوترهای با حجم بزرگتر، امکان گریز از بین خودروها در ترافیک را ایجاد کرده است.
فنآوری جعبه دنده CVT این اسکوتر از نوع V-Matic است که بخاطر فناوری پیشرفته بکار رفته در آن تا 20 درصد از نیروی اصطکاک کاهش یافته و نیروی بیشتری به چرخ منتقل می شود. فناوری استفاده شده در این جعبه دنده و نیز مهندسی دقیق انجین سبب شده اسکوتر در هنگام روشن بودن یا حرکت فاقد لرزش باشد و همین نکته ظریف نقش مهمی در کاهش فشار و استرس به راننده داشته و سواری دلپذیری را ایجاد می کند.
تکنیک دیگر مهندسین هوندا برای افزایش کارآیی انجین، استفاده از پیستون آلیاژی سبک است. بدنه سیلندر نیز به گونه ای پرداخت شده که روغن کمتری برای روغنکاری سطح سیلندر مصرف می کند. مجموع این ریزه کاری ها، منجر به تولید کالای مرغوب و با کیفیتی شده که یک سر و گردن از مدل های مشابه برتر است.
فضای زیر زین برغم استفاده پی سی ایکس 150 از رینگ 14 اینچ، 25 لیتر است و می تواند کلاه کاسکت های تمام رخ را در خود جای دهد. با این وجود به دلیل اندازه ها و قالب های متفاوت کلاه کاسکت، بهتر است اگر قصد خرید دارید آن را موکول به پس از خرید اسکوتر کنید. اینگونه مطمئن خواهید بود که کلاه کاسکت شما زیر زین جا می گیرد.
زین اسکوتر مدل 2019 بهسازی و نرم تر و راحت تر شده است. به دلیل استفاده از مواد مقاوم تر و فنربندی بهتر در ساخت زین مقدار کمی از فضای زیر زین کم شده است. بطور کلی در مسیرهای کوتاه و متوسط نشستن روی زین رضایت بخش و مایه حسرت کسانی است که از برندهای ارزان استفاده می کنند. اما با توجه به اینکه پی سی ایکس 150 با وزن 131 کیلوگرم، نسبتا سبک می باشد، بخشی از ضربه های ناشی از افتاده در دست اندازها که به سرنشین منتقل می شود در مسیر طولانی کوفتگی نشیمنگاه را در پی دارد.
ارتفاع زین تا کف زمین76 سانتیمتر است و آنهایی که قد کمتر از 140 سانتی متر دارند باید نوک کفش خود را روی زمین بگذارند تا قادر به کنترل اسکوتر در هنگام توقف پشت چراغ راهنمایی یا پیاده و سوار شدن باشند.
هوندا پی سی ایکس 150 جای کافی برای قرار دادن یک بطری کوچک آب یا دستکش یا تلفن همراه و همچنین سوکت برق 12 ولت دارد. از این سوکت برای اتصال سیم دستکش های مجهز به گرم کن استفاده می شود.
نمایشگر(داشبورد) مدل 2019 نیز نسبت به مدل های قبلی بهتر شده است. در مدل های PCX تولید 2011 تا 2018 سرعت سنج عقربه ای ولی نشانگر سوخت و دور سنج و مسافت سنج دیجیتالی است. اما در مدل 2019 علاوه بر تمام دیجیتالی شدن نمایشگر، چراغ اخطار افزایش گرمای انجین نیز تعبیه شده است. در مدل 2019 صفحه نمایشگر نیز بزرگتر شده و درجه مصرف متوسط لحظه ای سوخت نیز به آن افزوده شده که البته کاربرد چندانی ندارد.
به کارگیری لامپ ال ای دی برای چراغ جلو سبب کاهش مصرف برق و درگیر شدن کمتر دینام شده است. در مدل های زیر 2015 از لامپ رشته ای 55 وات استفاده شده بود. اما در مدل های 2019 به بعد چراغ ال ای دی جلو در نور پایین 5.4 و در نور بالا فقط 9.6 وات مصرف دارد! نور پشت کلید چرخان روشن کردن اسکوتر در مدل های 2019 ال ای دی شده و به زیبایی اسکوتر افزوده است. دو کلید بازکردن زین و درب مخزن بنزین هم به همین ترتیب در شب روشن و قابل دید شده اند.
هوندا پی سی ایکس 150 از کلید مجاورتی الکترونیک استفاده می کند و برای روشن کردن آن همراه داشتن کلید الکترونیک در جیب شلوار یا پیراهن کافی است. این کلید الکترونیک چند کارکرد مهم دارد که ارزنده ترین آن سیستم ایموبیلایزر یا قطع کن سیستم برق است. انجین این اسکوتر بدون همراه داشتن کلید الکترونیک روشن نمی شود و سارقین نمی توانند مانند موتورسیکلت هایی که از کلید فلزی معمولی استفاده می کنند، با دستکاری سویچ آن را روشن کنند. در مواردی که موتورتان را در جنگل موتورهای دیگر گم کرده اید با فشار دادن “دکمه پیدا کردن”، چراغ های راهنمای پی سی ایکس 150 روشن و خاموش شده و صدای کمی نیز از دزدگیر بلند می شود که برای پیدا کردن موتورسیکلت کفایت میکند.
یکی از بزرگترین مزیت های کلید الکترونیک، سرعت عمل و راحتی استفاده از اسکوتر در مواردی است که توقف ها متعدد و کوتاه مدت داریم. بدین ترتیب مجبور نیستیم هر بار کلید را از جای آن درآورده و فرمان را قفل کنیم و دوباره آن را باز کنیم. صرف همراه داشتن کلید الکترونیک در جیب و نزدیک شدن به اسکوتر برای آنکه سیستم برای سویچ زدن آماده شود کافی است. اسکوتر سوارهای با تجربه کمابیش جا ماندن دسته کلید زیر زین بسته شده را تجربه کرده اند. این گرفتاری هنگامی روی می دهد که موتورسوار به دلیلی کلید اصلی را داخل زین می گذارد و هنگامی که زین را می بندد متوجه اشتباه خود می شود. با کلید الکترونیک هرگز گرفتار چنین وضعیت نومید کننده ای نمی شوید. حتی اگر کلید زیر زین مانده باشد باز هم اسکوتر روشن می شود و کلید باز کردن زین عمل می کند.
در زمانی که به هر دلیلی باتری مشکل پیدا کرد یا خالی شد کلید دیگری به همراه کلید اصلی به شما داده می شود که با کمک آن می توان زین و درب محفظه باتری را باز کرد. این کلید نمی تواند سیستم ایموبیلایزر و قفل فرمان را از کار بیندازد. برای روشن کردن اسکوتر پس از رفع مشکل باتری، باید کلید اصلی را همراه داشته باشید.
ترمزهای هوندا پی سی ایکس 150 در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است. ترمزگیری با این اسکوتر به راحتی با دو انگشت روی دستگیره ترمز امکان پذیر است. سیستم ترمز دیسکی 220 میلیمتری چرخ جلو مجهز به 3 پیستون است. برای ترمز جلو امکان سفارش سیستم ضد قفل(ABS) وجود دارد. اما با توجه به قیمت نسبتا بالای این اسکوتر انتظار این بود که سیستم ترمز ضد قفل بطور استاندارد روی هوندا PCX 150 می بود.
هوندا پی سی ایکس 150 دارای جک کنار و جک وسط است که امکان پارک بهینه -بسته به شرایط- را فراهم می کند. جک کنار مجهز به کلید قطع کن است. بنابراین اگر در حالت روشن بودن موتور جک را پایین ببریم موتور خاموش می شود و بدون بالا بردن جک کنار نیز انجین روشن نمی شود. این بنوبه خود مزیتی است و کسانی که بارها با جک کنار روی زمین راه افتاده و احتمالا سانحه سبکی هم دیده اند ارزش این ریزه کاری را بخوبی درکی می کنند. اما از سوی دیگر نقطه ضعفی نیز در مقابل دزدان و خفت گیرها می تواند باشد.
یکی دیگر از ظریف کاری هایی که در این اسکوتر دیده می شود، راحتی بلند کردن و قرار دادن روی جک وسط است. طراحی دقیقی که در مورد جک وسط و نحوه بالابردن روی جک انجام شده سبب شده بالابردن و روی جک گذاشتن این اسکوتر بآسانی و نرمی انجام گیرد. اهمیت این ریزه کاری را هنگامی درک خواهید کرد که تجربه استفاده از برخی اسکوترها که چنین محاسبه ای در ساخت نکرده اند را داشته باشید.
و سرانجام باید به یک ظریف کاری ارزشمند دیگر مهندسین هوندا در ساخت این اسکوتر اشاره کنیم. صدای اگزوز و صدای موتور هوندا پی سی ایکس 150 بسیار کم است و روشن کردن آن در پارکینگ آپارتمانها یا محیط های کم صدا باعث سلب آسایش و نارحتی دیگران نمی شود. هوندا با ساخت این اسکوتر کار را تمام کرده است.
پیشران (انجین) | 149 سی سی، چهارزمانه، دو سوپاپ، مایع خنک |
توان | 13.3 اسب بخار (8500 دوردردقیقه)، گشتاور 14 نیوتن متر (5000 دور در دقیقه) |
سیستم سوخت رسان | انژکتوری با خفه کن اتوماتیک |
استارت | برقی |
جعبه دنده | اتوماتیک V-matic |
فنربندی جلو | هیدرولیکی به قطر 31 میلی متر، کورس (جابجایی) 84 میلی متر |
فنربندی عقب | کمک فنردوبل با کورس 84 میلی متر |
ترمز جلو | هیدرولیک تک دیسک به قطر220 میلی متر، کالیپرسه پیستونه، ABS بصورت آپشن |
ترمز عقب | کاسه ای (درام) 130 میلی متری |
ارتفاع زین | 76.5 سانتی متر |
وزن خشک | 131 کیلوگرم |
لاستیک جلو و عقب | 14 اینچ |
حجم باک | 8 لیتر |
قیمت | 3700 دلار آمریکا – 4000 دلارآمریکا( با ABS) |
ارزیابی رانندگی در شهر
پی سی ایکس 150 برخلاف ظاهر بزرگ، سبک تر از تصور شماست.
پس از راه افتادن به قدرت پیشران پی سی ایکس 150 پی خواهید برد. این اسکوتر در شتاب گیری فرز و چابک است.
فنربندی آن یکی از بهترین فنربندی هاست و ضربات افتادن چرخ در دست اندازها را بخوبی گرفته و تاثیر بسزایی در کنترل بیشتر بر اسکوتر دارد.
صدای انجین و اگزوز آن خیلی کم است. برخی اسکوترها پر سر و صدا هستند و روشن کردن آن در پارکینگ آپارتمان خوشایند نیست.
این اسکوتر تقریبا بدون لرزش است و سواری آن خسته کننده نیست.
کلید هوشمند که با نزدیک شدن به اسکوتر قفل و سیستم برق را باز می کند مزیت بزرگی است. برای بازکردن زین و برداشتن لوازم یا بنزین زدن، با این اسکوتر نیازی به گرداندن کلید فلزی در سویچ ندارید.
فضای زیر زین در مقایسه با اسکوترهایی که مخزن بنزین آن زیر زین قرار دارد (مانند ویگو 110 و مدل های سیمنفونی/لاکی و گالاکسی اس وای ام) بزرگتر است. در طراحی هوندا باک بنزین از عقب به فضای بین پای موتورسوار منتقل شده و دو مزیت بزرگتر شدن فضای خالی زیر زین و راحتی در هنگام سوخت گیری را بوجود آورده است. در پمپ بنزین شما نیازی به بلند کردن زین برای دسترسی به باک بنزین ندارید. درب باک زیر دریچه ای در فاصله بین دو پای موتورسوار قرار دارد.
جک وسط این اسکوتر با دقت زیادی طراحی شده و یکی از مزیت های آن بشمار می آید. برخلاف خیلی از اسکوترها، روی جک بردن اسکوتر هوندا PCX150 با نیروی کم و به نرمی انجام می شود.
سیستم هوشمند خاموش کردن انجین پشت چراغ راهنمایی را می توان غیر فعال کرد. در شهرهای شلوغ که فاصله بین چهار راه ها و زمان بندی بین چراغ سبز و سرخ زیاد نیست، خاموش شدن خودکار انجین مطلوبیت ندارد. در جایی که بنزین ارزان است نیز خاموش کردن پشت چراغ توجیهی ندارد!
جک کنار مجهز به سویچ قطع کن برق انجین است. تا زمانی که جک را بالا نزنید انجین روشن نمی شود. حتی موتورسواران با تجربه نیز بارها با جک بغل راه افتاده و گرفتار سانحه یا دلهره شده اند. از طرف دیگر در محیط های ناامن و خفت گیری، این می تواند نقطه ضعف محسوب شود و مهاجم با زدن جک موتور را خاموش کند.
پی سی ایکس 150
تجربه سواری در مسیرهای خارج شهر
هوندا Honda PCX150 برای استفاده در شهر طراحی شده ولی سواری خوبی هم در جاده های خارج از شهر دارد. منظور از تردد بین شهری جاده های شبیه به جاده های بین شهری اروپا و شرق آسیا یا برخی مناطق شمال ایران است. انتظار رانندگی بین تهران-قم را که ندارید!
در جاده های کوهستانی سواری با این اسکوتر لذت بخش است. گردش به چپ و راست به نرمی انجام می گیرد و اسکوتر مانورپذیری بالای خود را نشان می دهد. فنربندی این اسکوتر گردش در پیچ را راحت می کند.
در مسیرهای صاف و بدون دست انداز، سواری نرم و لذت بخشی را تجربه خواهید کرد.
قدرت کنده شدن اسکوتر در مقایسه با موتورسیکلت های دنده ای زیاد نیست ولی پس از کنده شدن از زمین و راه افتادن سرعت عمل و مزیت جعبه دنده CVT را خواهید دید.
سیستم ترمز این اسکوتر به گونه ای طراحی شده که ناگهانی عمل نکند.
طراحی هوندا زین این اسکوتر را مبدل به یکی از بهترین زین ها نموده است.
فنربندی عالی هوندا و کار کردن نرم انجین نقش مهمی در جلوگیری از منتقل لرزش به فرمان دارد و نقش مهمی در جلوگیری از خستگی دارد.
هوندا این اسکوتر را برای مشتریان با درآمد مکفی روانه بازار کرده است. اس وای ام تایوانی یا ویگو 110 هندی یا ستا بنلی برای افراد با بودجه خرید کمتر گزینه های خوب و کار راه اندازی هستند.
اسکوتر هوندا پی سی ایکس 150 هایبرید
تفاوت ها با پی سی ایکس 150 بنزینی
پی سی ایکس-هایبرید 150 بر مبنای پی سی ایکس بنزینی نسل سوم که در آوریل 2018 وارد بازار شد، ساخته شده و نخستین اسکوتر «هایبرید» پر تیراژ جهان محسوب می شود. PCX Hybrid در رده بندی فنی سه گانه خودروهای هایبریدی، از گونه mild hybrid می باشد که به جای دو موتور الکتریکی، از یک موتور استفاده می کند.
اسکوتر PCX Hybrid مجهز به یک الکتروموتور 48 ولت و باتری های سبک لیتیومی است که فقط 4 کیلو به وزن اسکوتر اضافه می کند! ولی در مقابل 1.9 اسب بخار به قدرت نهایی و 4.3 نیوتن متر در دور نسبتا پایین 3000 دور به قدرت گشتاور اسکوتر می افزاید.
سیستم استارت متناوب ACG برای 4 ثانیه کار می کند و در این مدت علاوه بر راه اندازی دور انجین بنزینی را هم بالا می برد. استارت نقش دوم خود را در هنگام ترمز گرفتن و به عنوان مولد برق و شارژر باتری ها ایفا می کند!
مدل هایبریدی به دلیل کمک گرفتن از الکتروموتور، شتاب گرفتن بهتری دارد و نحوه افزایش قدرت با یک کلید دو حالته تعیین می شود. اگر کلید را در وضعیت D گذاشته شود موتورالکتریکی بطور عادی به کمک انجین بنزینی می آید و شتاب گرفتن و حرکت نرم و کم مصرف خواهد بود. اگر در حالت اسپرت یا S گذاشته شود نیروی الکتروموتور سریعتر و بیشتر وارد عمل می شود.
در مجموع تاثیر افزوده شدن قدرت موتورالکتریکی محسوس و موثر است ولی تصور نکنید اسکوتر را مبدل به هیولایی مسابقه ای خواهد کرد.
صرفه جویی مصرف بنزین در مدل هایبرید آنچنان نیست که قیمت بالاتر آن برای کشورهایی مانند ایران که بنزین ارزان است توجیه داشته باشد. مدل هایبریدی در 100 کیلومتر 1.8 لیتر بنزین مصرف می کند در حالی که مصرف مدل معمولی 2.1 لیتر است.
فضای زیر زین مدل بنزینی 25 لیتر است ولی در مدل هایبرید باتری و سیستم کنترل ولتاژ بخشی از این فضا را پر کرده است. در نتیجه در مدل هایبرید از فضای زیر زین کاسته شده و احتمال بدهید برخی مدل های کلاه کاستکت زیر زین جا نگیرد.
نمایشگر دیجیتال پی سی ایکس-هایبرید 150 اسکوتر وضعیت سیستم دوگانه را در هر لحظه نشان می دهد. بعبارت دیگر افزون بر سرعت، ساعت و متوسط مصرف سوخت، درگیر بودن و حالت موتور الکتریکی (عادی یا اسپرت) و همچنین وضعیت باتری لیتیومی و باقی مانده شارژ را نیز در دید موتورسوار قرار می دهد.
مدل هایبرید غیر از افزوده شدن الکتروموتور و باتری به سیستم پیشرانه، تفاوت زیادی با مدل بنزینی ندارد و تفاوت ظاهری نیز محدود به بادشکن بلندتر در مدل هایبرید است. در واقع تفاوت اصلی این دو مدل اسکوتر را می توان در بیشتر بودن قدرت پیشران نوع هایبرید، و در مقابل فضای بیشتر زیر زین مدل بنزینی خلاصه کرد.
هندلینگ این دو مدل نیز با یکدیگر تفاوتی ندارد. اما مانند بیشتر اسکوترها، افزده شدن ترک نشین تاثیر محسوسی بر قدرت فنربندی و کاهش عملکرد مطلوب اسکوتر در پیچ های تیز بر جای می گذارد.
بنابراین در سواری با اسکوتر و هنگامی که فرد دیگری را همراه دارید سر پیچ های تیز بیشتر مراقب خارج شدن اسکوتر از کنترل باشید.
نکته قابل ذکر دیگر آنکه زمان خاموش شدن انجین بنزینی در حالت ساکن نیز نسبت به مدل بنزینی کوتاه تر است.
سلام