آقااااا میخوام یه بازیو کثیفو یکبار برای همیشه هم برای خودم هم برای خیلی از شما ها، همین الان تموم کنم. خیلیا هنوزم فرق بین کلیک، واریو و نسخه های ۱۵۰ و ۱۲۵ رو نمیدونن. خب دیگه بریم سر اصل قضیه. همونجوری که میدونید موتور های هوندایی که داخل کشور ما و بقیه کشورا هستن (به جز یه سریشون)، تولید کشور های اندونزی و تایلندی و … هستن و مستقیم در ژاپن تولید نمیشن.
در اصل ما دو مدل هوندا (اصطلاحا کلیک) توی ایران داریم. یکیش هوندا کلیک هست که برای هوندا تایلنده و اون یکی هوندا واریو هست که برای هوندای اندونزیه. پس اشتباها یه سریا به جفت این موتورا میگن کلیک. این اشتباهه.
حالا همین دوتا موتور هوندا، هر کدوم توی دوتا حجم تولید شدن. یکی ۱۲۵ سیسی، یکی هم ۱۵۰ سیسی. پس کلا چنتا شد؟ ۴ تا! تامام. سال ۹۵ کلیک ۱۲۵ وارد بازار شد و یه سال بعدش کلیک و واریو ۱۵۰ و دو سه سال بعدشم واریو ۱۲۵.
ولی در حال حاضر که دارید این مقاله رو میخونید کلیک ۱۲۵ سیسی دیگه وارد نمیشه. داخل بازار کلیک ۱۵۰، واریو ۱۵۰ و واریو ۱۲۵ موجوده و خرید و فروش میشه. البته مدل های کارکرده و قدیمی تر کلیک ۱۲۵ هنوزم تو بازار ایران هستن.
خب دیگه مقدمه چینی بسه! بریم سراغ بررسی هوندا کلیک و هوندا واریو ۱۵۰ (۱۲۵ رو جدا بررسی میکنیم). حالا باید یکم توی مشخصات این اسکوترا ریزتر شیم تا دقیقتر بفهمیم که چرا هنوزم که هنوزه این دو عزیز جزو پرفروشای بازار ایران به حساب میان.
راستی قبلش اینو بگم که، کلیک و واریو ۱۵۰، توی یه سری قسمتا باهم فرق دارن. انجینشون یکیه، تعلیق، ترمزشون فرق داره و کمی هم ظاهرشون باهم اختلاف داره، که جلوتر به همشون اشاره میکنیم.
طراحی کلیک و واریو ۱۵۰
با این که طراحی این موتورا برای ۶-۵ سال پیشه ولی هنوزم خوبه! یه سریا لقب سامورایی رو به این اسکوترای هوندا دادن. به خاطر ظاهر خشن و هجومیشون یه جورایی لقب سامورایی بهشون میرسه. ولی خداییش بگید، آیا لقب سامورایی رو به یه موتور اسکوتر میدن؟! بذارید قانع نشیم .
ولی جدا از شوخی، واقعا طراحی و ظاهرشون جذاب و منحصر به فرده. حتی یکی از دلایلی که شرکت های چینی و … اینقدر از روی این موتورا اسکـــــی میرن و کلیک های طرح یا کپی تولید میکنن، همین قیافه تو دل بروشونه.
میشه گفت ۹۰ درصد بخش های ظاهری این موتورا (یعنی کلیک و واریو)، عینا شبیه به همه و فقط تو یه سری قسمتهای جزئی تفاوت دارن. مثل استیکرکشی، پلاک جلو (تو موتورای کشور اندونزی کلا جای پلاک هست)، جاپاییها و … .اونقدر چیزای مهمی نیستن که بخوایم بهشون بپردازیم ولی برای اینکه ببینید یه مورد اختلاف که یکم قبل تر بهش اشاره کردیم رو توی دو تصویر پایین براتون آوردیم. بقیه اختلاف هارو خودتون حضورا میتونید برید و مقایسه کنید.
در مورد سبکشم که حرفی برای گفتن نیست. همونجوری که همتون میدونید و بهش اشاره کردیم سبک این موتور، اسکوتره و جزو اسکوتر های کوچیک به حساب میاد چون بیشتر برای بازار های آسیای شرقی و البته خانما ساخته شده.
کلیک و واریو تا صبح رنگ داره پس پیشنهاد میکنم موقع خرید خودتون رنگ هارو به تفکیک کلیک و واریو بودنشون چک کنید. ابعاد کلیک و واریو ۱۵۰ هم به ترتیب، ۱۲۸۰۶۸۰۱۹۲۰ میلی متره. (طول، عرض و ارتفاع)
بچه ها راستی، از این به بعد دیگه نمیگیم ” کلیک و واریو ” چون زیاد تکرار کردنش جالب نیست. این موتور هارو به اسم یکیشون یعنی کلیک صدا میکنیم و اگر جایی نیاز بود به واریو هم اشاره میکنیم.
طراحی چراغهای کلیک ۱۵۰
DNA هوندا حتی توی اسکوترشم دیده میشه. از جلو وقتی موتور رو ببینید، تا حدی یاد موتور های ریس هوندا میفتیم. نقطه قوت طراحی این موتور هم همین قسمت جلوشه که واقعا حرفه ای و خفن کار شده. یکی از دلایلی که به این موتور سامورایی میگن، به خاطر نوعِ طراحی همین قسمتشه. همینجوری که توی عکس هم میبینید، نور پایین و بالای موتور در دو قسمت جداگونه طراحی شدن و دی لایت و راهنماها هم در قسمت بالاییشون به صورت داخلی قرار گرفتن.
در قسمت عقب نکته خاصی وجود نداره جز اینکه برعکس راهنماهای جلو، راهنماهای عقب به صورت جداگانه کار شدن. راستی تمامی نور های استفاده شده در کلیک چه جلو چه عقب، از نوع ال ای دی هستن و پرتاب و وضوح نور خیلی خوبی هم دارن.
فرمون Click 150i
فرمون کلیک از نوع لوله ای ساده هست و به وسیله فلاپ های جلویی موتور تاحدی پوشانده شده. در قسمت سمت راست فرمون کلید آیدیلینگ استاپ رو میبینیم و یکم پایین تر دکمه استارت موتور. سمت چپ هم کلید تعویض نور پایین به بالا، بوق و راهنما مشاهده میشه. در قسمت پشتی قلوه اما، خبری از کلید نور پلیسی یا پسینگ نیست.
کیلومتر کلیک ۱۵۰ آی
کیلومتر این موتور از نوع دیجیتالی هست و اطلاعات اصلی رو میتونید از قسمتِ مستطیلی شکلِ مرکزی ببینید. اطلاعات جانبی مثل چراغ های هشدار موتور هم در قسمت بالایی کیلومتر قابل مشاهده هست. با دو دوکمه پایین کیلومتر هم میتونید تنظیمات اون رو انجام بدین.
سیستم کی لس
کلیک ۱۵۰ از سیستم کی لس یا بدون کلید (سوییچ) بهره میبره و شما بدون نیاز به کلید و فقط با داشتن ریمونی که توی تصویر میبینید به موتور نزدیک میشید و میتونید وسیلتون رو خاموش یا روشن کنید. کلیک به صورت فابریک، مجهز به دزدگیره.
نکته: ریموت های کلیک ۱ دونه و ریموت های واریو ۲ تا هست. اینم یه تفاوت دیگشون!
کنسول و فضای جلوی پا
همونطور که تو قسمتای اول مقاله بهش اشاره کردیم، کلیک جزو اسکوتر های سایز کوچیک به حساب میاد به خاطر همین موضوع، فضای خیلی خوبی در قسمت قرارگیری و جلوی پاهاتون ندارید و اگر قد بالای ۱۷۵ داشته باشید احتمال برخورد زانوهاتون به فلاپ های جلو زیاده مخصوصا در مواقع ترمزگیری .پس حتــــما پیشنهاد میکنم برای خرید این موتور این موضوع رو حضورا برید چک کنید.
در قسمت چپ و راست هم فضایی برای نگه داری وسایل هاتون تعبیه شده. وسط اونا هم یه گیره وجود داره که میتونید بعضی چیز هارو بهش آویزون کنید. راستی اینم بگم که بر خلاف اکثر اسکوتر های بازار که مجهز به پورت USB هستن، کلیک اینطور نیست و این آپشن رو نداره. البته در زمان ساخت خودش نبود این آیتم تقریبا طبیعیه. ولی اگر خیلی گیر این موضوع بودین میتونید به صورت جداگونه این آپشن رو به موتور اضافه کنید. چیز خاصی نداره و لوازمش توی بازار هست.
نکته: جاپایی های کلیک پلاستیکی و واریو فلزی هستن.
زین کلیک
زین کلیک ۱۵۰ یه فضای نسبتا خوبی رو براتون فراهم میکنه. جنس و کیفیت زین مطلوبه و در قسمت عقب زین هم یه دستگیره فلزی برای کنترل بهتر ترک نشین قرار داده شده. ارتفاع زین کلیک ۷۶۹ میلی متر یا میشه گفت ۷۷ سانتی متره و تقریبا ارتفاع مناسبی حتی برای افراد میان قد به حساب میاد حتی برای بیشتر خانم ها.
نکته: زین کلیک بدون الگو یا تکسچر هست ولی زین واریو نقطه نقطه یا سوزنیه.
فضای زیر زین
فضای زیر زین نهایتا برای یک کلاه کاسکت بدون فک یا زووووری فکدار مناسب هست (حدودا ۱۸ لیتر گنجایش داره) و به خاطر ابعاد موتور نباید انتظار زیادی از این فضا داشته باشیم. طبیعیه!
باک موتور هم در قسمت انتهایی زیر زین قرار داره و برای سوختگیری میبایست درب زین رو باز کنید. ظرفیت سوخت گیری برای هوندا کلیک، ۵.۵ لیتر هست.
مشخصات فنی Click/Vario 150
انجین
همونجوری که قبل تر هم گفتیم، انجین کلیک و واریو یکیه. بریم سراغ مشخصات. انجین کلیک، تک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ و آب خنکه. آرایش سوپاپ ها به صورت تک میل بادامک یا SOHC هست و نسبت تراکم موتور هم ۹.۵ به یک هست.
حجم دقیق این انجین ۱۵۰ سیسیه و قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۱۳ اسب بخار در دور موتور ۸۵۰۰ و حداکثر گشتاورش هم ۱۳.۴ در دور موتور ۵۰۰۰ هست. هوندا روی این موتور از تکنولوژی esp استفاده کرده که به بهینه سازی و عملکرد هر چه بهتر موتور کمک میکنه.
گیربکس کلیک از نوع تسمه ای و اتومات هست. سیستم سوخت رسانی هم انژکتور برقی با مصرف سوخت صدی حدودا نزدیک ۲ لیتر که بسته به نوع رانندگی شما میتونه متفاوت باشه. نکته ای که در این قسمت وجود داره، حضور تکنولوژی PGM هست. PGM مخفف سوخت رسانی برنامه ریزی شده هست که این سیستم به کمک سنسور هایی که داره مقادیر مختلفی رو در انجین موتور کنترل و مدیریت میکنه و باعث میشه عملکرد سوخت رسانی و فرآیند های ۴ زمانه موتور به بهترین شکل ممکن انجام بشه.
سیستم تعلیق کلیک و واریو
قبلا هم بهش اشاره کردیم، موتور های کلیک و واریو تو بخش انجین و ظاهر تقریبا یکی هستن ولی عمده تفاوت ها بیشتر در بخش سیستم تعلیق و ترمز وجود داره پس اگر قصد خرید این موتور ها رو دارید از اینجا به بعد رو با دقت تر بخونید. راستی وزن خشک کلیک ۱۰۷ و وزن ترش (با احتساب مایعات)۱، ۱۱۳ کیلوگرمه.
کمک فنر های کلیک و واریو
در قسمت جلو یه جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی داریم و عقب هم یه تک کمک که در سمت چپ موتورسیکلت قرار گرفته. این مورد یکی از ضعف های کلیک و واریو به حساب میاد. همینجوریش خیلی از اسکوترا پر از لرزش و تکون هستن، حالا این تک کمک بودن کلیک شده یه قوز بالا قوز، مخصوصا برای افراد سنگین وزن!
نکته: کمک فنر عقب واریو کمی از کلیک پهن تر و قطور تره! شاید یه تاثیر سوسکی هم داشته باشه
لاستیک های کلیک و واریو
سایز لاستیک جلو ۹۰/۸۰ و عقب ۱۰۰/۸۰ هست و جفتشون روی رینگ های آلومینیومی ۱۴ اینچی سوار شدن. برند لاستیک های کلیک IRC هست و برند لاستیک های واریو Federal. جفتشون هم از کیفیت خیلی خوبی برخوردارن.
سیستم ترمز کلیک و واریو
ترمز جلو جفت این موتورا دیسکی و عقب هم کاسه ایه. هردو ترمز ها مجهز به سیستم CBS یا ترمز ترکیبی هستن اما تنها تفاوت توی برند های این ترمز هاست. برند ترمز کلیک، NISIN ژاپن هست و برند ترمز واریو TOKICO ژاپن که تقریبا کیفیت های یکسانی دارن. در کل ترمز های این موتور کیفیت خوبی دارن و با توجه به وزن موتور مطمئن عمل میکنن.
قیمت کلیک و واریو ۱۵۰
قیمت کلیک و واریو در ایران حدودا ۱۳۰ میلیون تومان هستن که با توجه به رنگشون کمی تفاوت قیمت وجود داره.
جمع بندی
هوندا کلیک یا واریو موتور های بسیار موفقی هم تو بازار ایران بودن هم بازار جهانی. ۲ تا عیب میشه برای این موتور در نظر گرفت. یکی سیستم تعلیق تقریبا ضعیفشه که مهم ترین عاملش هم تک کمک بودن عقب محسوب میشه و باعث میشه تکون های بیشتری به موتور و راکب وارد بشه، مخصوصا اگر وزن راکب و ترک بالا باشه این داستان خیلی بیشتر میتونه مشکل ایجاد کنه. مورد داشتیم به خاطر وزن زیاد سرنشین ها، موتور کج و زاویه دار شده و تحمل اون وزن رو نداشته! عیب دوم قیمت نسبتا بالای این موتوره که باعث میشه هر کسی نتونه به راحتی قدرت خرید این موتور رو داشته باشه ( البته این موضوع رو نمیشه خیلی عیب در نظر گرفت. قیمتشه دیگه!)
کلیک توی این رنج قیمت رقیب کم نداره. از ۸۰ تومن به بالا فقط کلی رقیب از شرکت اس وای ام داره. مثل J200 و FX 150 و …
ولی اگر دنبال کیفیت هستین پیشنهاد من همین هوندا کلیکه چون مشکلی هم از بابت تامین قطعاتش تو بازار نیست و به راحتی گیر میارید.
Honda Vario 125 ESP VS Honda Click 125 Specifications
Bike Information
Bike Name: | Honda Vario 125 ESP | Honda Click 125 |
CC: | 125 | 125 |
Regular Price: | 121800 BDT | 0 BDT |
Bike Type: | Scooter | Scooter |
Distributor/Seller: | ||
Model Year: | ||
Brand Origin: | ||
Made In: | ||
Assemble In: |
Engine
Engine Type | 4 – Stroke Single Cylinder | 4 – Stroke Single Cylinder |
Maximum Power | 10.8 | 10.9 |
Maximum Torque | 10.8 | 11.2 |
Bore | 52.4 mm | 52.4 mm |
Stroke | 57.9 mm | 57.9 mm |
Compression Ratio | ||
No of Cylinders | 1 | 1 |
Valves | ||
Fuel Supply | Fuel Injection | Fuel Injection |
Transmission
Transmission Type | Auto | Auto |
No of Gears | 0 | 0 |
Clutch Type | Automatic Clutch | Automatic Clutch |
Chassis & Suspension
Chassis Type | ||
Front Suspension | Telescopic Forks | Telescopic fork |
Rear Suspension | Swing Arm | Unit Swing |
Brakes
Front Brake Type | Disc Brake | Single Disc |
Rear Brake Type | Drum Brake | Drum Brake |
Front Brake Diameter | ||
Rear Brake Diameter | 1 | 1 |
Anti-Lock Braking System (ABS) | No | No |
Wheels & Tires
Front Tire Size | No | No |
Rear Tire Size | 90/90 R14 | 80/90-14 |
Tubeless Tires | tubeless | tubetyre |
Dimensions
Overall Length | 1919 mm | 1921 mm |
Overall Width | 679 mm | 683 mm |
Height | 1062 mm | 1096 mm |
Ground Clearance | 132 mm | 135 mm |
Weight | 111 kg | 106.0 |
Fuel Tank Capacity | 5.50 litres | |
Wheelbase | 1280 mm | 1280 mm |
Electricals
Battery Type | mf | mf |
Battery Voltage | 12v | Not Available |
Head Light | LED | LED |
Tail Light | led | led |
Indicators | led | led |
Features
Speedometer | digital | digital |
Odometer | digital | digital |
RPM Meter | Digital | Digital |
Handle Type | Conventional | Conventional |
Seat Type | Single-Seat | Single-Seat |
Passenger Grab Rail | yes | yes |
Engine Kill Switch | Info-Not-Available | yes |
هم ساده و هم کاربردی مطالب را بیان کردید.ممنون.
سلام
ممنون از توضیحات خوب و کاربردیتون
راهکاری واسه سیستم تعلیق عقب کلیک ندارین که نرمتر بشه؟