انجین | 4 زمانه، هوا خنک، 110 سی سی، دو سوپاپ، SOHC |
بیشینه توان | 8.87 اسب بخار (7500 دور) |
بیشینه گشتاور | 9.3 نیوتن متر (5300 دور) |
گیربکس | اتوماتیک از نوع درایو تسمه ای ( CVT) |
استارت | برقی و هندلی، ACG، ترانزیستوری |
اندازه چرخ ها | 14 اینچ |
سیستم تعلیق جلو | دوشاخه تلسکوپی |
سیستم تعلیق عقب | بازوی متحرک (SWING ARM) |
وزن تر | 89 کیلوگرم (با CBS)، 90 کیلوگرم (با سیستم استاپ- استارت) |
ارتفاع زین | 740 میلی متر |
فاصله زیر اسکوتر تا زمین | 147 میلی متر |
نقد و بررسی هوندا Genio را با نگاهی به تاریخچه آن شروع می کنیم. هوندا اندونزی در سال 2019 اسکوتری را به نام تجاری “جینیو” یا “جنیو” (Genio) وارد بازار کشورهای جنوب شرق آسیا کرد. اسکوتری با ظاهری جوان پسند، مد روز، شیک، با طراحی مدرن کلاسیک اروپایی ( وسپایی) که در طراحی آن خطوط تیز و شکسته به کار نرفته و قیافه تهاجمی هم ندارد. این دومین تلاش هوندا برای ارایه محصولی با ویژگی ها و بازار هدف مشابه با اسکوتر های وسپا (Vespa) است.
تلاش اول، 18 سال قبل از این، در سال 2001، انجام شد که طی آن، شرکت هوندا برای گرفتن سهمی از بازار وسپا و دوستداران این اسکوتر، “هوندا اسکوپی (Honda Scoopy)” را طراحی و روانه بازار کرد. از آن سال تاکنون، هوندا اسکوپی با نام های متفاوت در این سو و آن سوی دنیا تولید و فروخته شده است. “هوندا اسکوپی (Honda Scoopy)” را پیش تر در وبسایت موتورباشی معرفی کرده ایم.
بازار هدف اسکوتر هوندا Genio، زنان، دختران و پسران جوان، دانشجویان، مبتدیان موتورسواری و کسانی است که به دنبال یک اسکوتر اقتصادی، شیک، ساده، و کاربردی در سطح شهر هستند. هوندا در طراحی و تولید این اسکوتر، ظاهر زیبا و زنانه پسند، سادگی، قیمت مناسب و مصرف سوخت پایین را مورد توجه قرار داده است. توجه ویژه به زنان در تبلیغات این اسکوتر مشهود است.
انجین هوندا جینیو/ جنیو از سری انجین های هوندا با فناوری +eSP یا Enhanced Smart Plus است که در گزارشی با عنوان “از فناوری +eSP انجین های هوندا چه می دانیم؟” در سایتمون آن را بررسی کرده ایم.
اسکوتر هوندا جینیو/ جنیو، در سال 2021 با رنگ بندی جدید و در سال 2022 با چند تغییر کمابیش قابل ملاحظه روانه بازار شد. مهم ترین این تغییرات کاهش اندازه چرخ ها از 14 به 12 اینچ است که آن را به هوندا اسکوپی نزدیک می کند. شباهت دیگر این دو اسکوتر در طراحی ظاهری و انجین 110 سی سی آن ها است. اما از نظر سابقه و فروش، اسکوپی با فاصله زیادی جلوتر است.
نقد و بررسی اسکوتر هوندا جینیو / جنیو
اسکوترهای جینیو/ جنیو در بازار ایران با چرخ 14 اینچی و منطبق با مدلهای قبل از سال 2022 عرضه شده اند که با توجه به دست اندازهای زیاد خیابان ها، سواری ایمن تری دارند.
اگر دنبال خرید اسکوتری با قیمت مناسب هستید و در بند حجم و اسب بخاربالا نیستید، و اگر در آرزوی داشتن اسکوتر وسپا با قیمت مناسب بوده اید به اسکوترهوندا جینیو/جنیو هم نگاهی بیندازید. این اسکوتر، طراحی وسپا را با کیفیت ساخت ژاپن و قیمت زیر 60 میلیون تومان (فروردین 1401)، یک جا به خریدار عرضه می کند.
بررسی هوندا جینیو / جنیو: طراحی
هوندا Genio رخی دوست داشتنی و متمایز داشته و نمایشگر ساده و دیجیتال آن، آن را شبیه اسکوترهای برقی کرده است. جنیو کمی طولانیتر از هوندا Beat، اما بسیار کوتاه تر از هوندا کلیک است. خطوط نرم و منحنی و رنگ های روشن و شاد هوندا جینیو/ جنیو، آن را بدل به محصولی متفاوت و شاید کمی زنانه کرده است. در مقابل، اسکوترهایی مانند هوندا کلیک با طراحی تهاجمی و گوشه دار و رنگ های تیره، خفن پسندان را جلب می کند.
در ابتدا هوندا جنیو در رنگ های سفید با راه راه سرخ، و سفید با راه راه آبی روانه بازار شد که نوعی بازگشت به اسکوترهای قدیمی دهه 90 بود. اما سال 2021 رنگ سفید کلاسیک، سرخ، مشکی/باروتی مات با طرح ها و نوشته های رنگی به کلکسیون رنگ های این مدل اضافه شد. هوندا در برخی کشورها مانند اندونزی، Genio را با رنگ های بیشتر و سنگین تر عرضه کرده تا گروه بیشتری را به خرید آن جلب کند.
اگر هوندا ADV را به یک ربات عضلانی تشبیه کنیم، Genio را باید به ربات گرد و جمع و جوری مانند نشان اندروید تشبیه کرد. از نظر اندازه و ارتفاع زین، این اسکوتر برای ارگونومی و بدن افراد متوسط قامت، و زنان، مناسب است. بسیار سبک وزن است و به راحتی می توان از آن سواری گرفت. وقتی روی آن نشسته اید احساس یک وسیله ساده و کمی اسپورت دارید، و برای آن هایی که می خواهند هر روز از یک وسیله کاربردی برای رفتن به مدرسه و دانشگاه، محل کار، تردد روزانه و فعالیت های اجتماعی استفاده کنند ایده آل است. در یک کلام، این اسکوتر در عین شیکی زرق و برق اضافی ندارد.
رخ جلو آن با چراغ مدرن و عقب با چراغی شیک شبیه به هوندا اسکوپی، نظر دوستداران طراحی رترو-مدرن را می رباید. چراغ های راهنمای جلو و عقب داخل بدنه کار شده و با طراحی بدنه همخوانی دارد.
بررسی هوندا جینیو / جنیو: انجین و تعلیق، شاسی
انجین Genio از سری انجین های هوندا با فناوری eSP یا Enhanced Smart Plus به حجم 110 سی سی، 4 زمانه، هوا خنک و دو سوپاپ، با توان 8.85 اسب بخار قدرت (7500 دور) و گشتاوری برابر 9.3 نیوتن متر (5500 دور) است.
گشتاور خوب در دورهای پایین تر، آن را اسکوتر چابکی کرده است. حداکثر سرعت آن را تا 100 کیلومتر هم گزارش کرده اند اما سرعت کروزینگ مناسب آن مانند بسیاری از اسکوترها حدود 70-80 کیلومتر در ساعت است. بالای این حدود که بروید ارتعاش کمی را در فرمان تجربه خواهید کرد و حس عدم امنیت به سراغ تان خواهد آمد. با این توضیحات خرید این اسکوتر را به کسانی که عادت پرگاز رفتن و تخت گاز کردن دارند توصیه نمی کنیم.
شاسی جنیو از نوع eSAF است که نوعی فناوری ساخت شاسی با ورق و جوشکاری لیزری است و برای ساخت هوندا کلیک 160 هم از آن استفاده شده است. سیستم تعلیق در جلو تلسکوپی معمولی و در عقب تک کمک روغنی است و با عملکرد خوبی که دارد سواری خوبی می دهد. لاستیک ها تیوب لس (بدون تیوب) و کمی باریک هستند. بنابراین اگر در گوشه های جاده شن و ماسه می بینید، بهتر است سرعت خود را کم کنید و با احتیاط برانید.
ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه ای است و سیستم ترمز ترکیبی یا CBS، برای ایمنی بیشتر، روی این اسکوتر نصب شده است، اما از ABS خبری نیست که با توجه به قیمت آن، تعجبی هم ندارد.
هوندا جنیو سیستم سوخت رسان انژکتوری PGMI-Fi دارد و مصرف سوخت ادعایی سازنده 59 کیلومتر برای هر لیتر یا 1.69 لیتر در هر صد کیلومتر است. با این حساب با باک 4.2 لیتری این اسکوتر می توان حدود 250 کیلومتر مسافت را طی کرد.
بررسی هوندا جینیو / جنیو: امکانات و تجهیزات
چراغ جلو LED و چراغ عقب معمولی است. صفحه نمایش هوندا جینیو/ جنیو، یک ال سی دی ساده و مینیمالیستی در یک قاب گرد است. این صفحه نمایشگر جز سرعت، مسافت پیموده شده و مصرف سوخت اطلاعات دیگری را نمایش نمی دهد. البته تعدادی چراغ هشدار در بالا و پایین این صفحه ال سی دی وجود دارد که در مواقع لزوم روشن می شود. هنگامی که مصرف سوخت بهینه باشد، یک نشانگر سبز رنگ با حروف ECO روشن می شود.
داشبورد و کل بدنه آن ساده است. بخش سوئیچ دارای قفل ایمنی است و خود کلید یا سوئیچ اسکوتر کمی بلند است. قفل زین را فقط با یک بار چرخاندن کلید کنترل اصلی و فشار دادن دکمه زین، می توانید باز کنید و به یک محفظه 14 لیتری که برای گذاشتن کلاه کاسکت کافی نیست دسترسی پیدا کنید. زیر زین به اندازه یک کیف یا کولهپشتی کوچک بیشتر جا ندارد و در آن خروجی برق 12 ولتی برای شارژر هم گذاشته شده که باید با یک آداپتور آن را تبدیل به پورت یو اس بی کنید. دو محفظه بدون درب هم در داشبورد جلو برای گذاشتن برخی وسایل وجود دارد.
امکانات دیگر اسکوتر هوندا جنیو قابلیت استارت هندلی علاوه بر استارت برقی است. وجود هندل، قابلیتی است که درخیلی از اسکوتر ها موجود نیست. همچنین روی اهرم ترمز عقب این اسکوتر قفل ترمز وجود دارد و اسکوتر به سنسور جک بغل نیز مجهز است.
اسکوتر هوندا جینیو/ جنیو در دو نوع با و بدون سیستم استاپ- استارت (ISS) عرضه می شود. نوشته های روی بدنه مدل ISS سال 2021، طراحی کلاسیکی دارد که شبیه متن نوشته شده با گچ روی تخته سیاه است و بنابراین از دورهم قابل شناسایی است.
بررسی هوندا جینیو / جنیو: قیمت
قیمت تک فروشی جدیدترین مدل هوندا جنیو در سال 2022 در اندونزی از 1291 دلار تا 1333 دلار برای گرانترین نسخه آن است.
بررسی هوندا جینیو / جنیو: سخن پایانی
اسکوتر هوندا Genio، با ظاهر مینیمالیستی و رترو- مدرن خود، طرفداران خاص خود را داشته است. فوق العاده سبک وزن و چابک است و ترک نشین راحتی داشته و برای گشت و گذار در شهر مناسب است. کف پایی یک تکه و صاف آن نیز، برای قرار دادن کیسه های خرید یا کیف به کارآیی آن افزوده است. انجین 110 سی سی هوندا Genio، گشتاور خوبی دارد و شتاب مناسبی هم در اختیار شما می گذارد. اگرچه Genio مانند برخی اسکوتر های قویتر، سریع یا پر زرق و برق نیست ولی نیاز واقعی بیشتر افراد در شهرها که همانا داشتن یک وسیله تردد جمع و جور، کاربردی، زیبا، ساده و قابل اطمینان است را برآورده می کند. اما یادتان باشد اگر قد بلند یا هیکل درشت و وزن زیادی دارید بهتر است سراغ اسکوتری بزرگتر و قویتر بروید.
مزایا: قیمت مناسب، برند هوندا، ظاهر متفاوت و زیبا، کم مصرف، سادگی، کف پایی مسطح و یک تکه، داشتن هندل، نرمی و راحتی، سبکی، چابکی.
معایب: قرار داشتن خروجی 12 ولتی در صندوق به معنای انتقال گرمای انجین به موبایل در حال شارژ و مشکلات مرتبط با آن است. استفاده از رنگ براق در بخش هایی مانند فرمان و داشبورد خط و خش را بیشتر نشان می دهد. فضای صندوق برای گذاشتن کلاه کاسکت کافی نیست.