مقاله

آموزش ترمز گرفتن و توقف حرفه ایی با موتورسیکلت حتما مطالعه کنید

مقدمه
احتمالا از این حرفا زیاد شنیدیم که مثلا میگن داداش ترمز جلو رو اصلا نگیر کلا عقب بهتره یا مثلا وقتی یه چی اومد جلوت ترمزاتو ۴ انگشتی بغل کن … باید بگم خیلی از این چیزایی که در مورد ترمز گیری میدونیم یا اشتباهه یا نهایتا رو دوچرخه جواب میده !

همونجوری که هممون میدونیم و احتمالا یه سریمون تجربش کردیم تنها چیزی که میتونه جون مارو از برخورد های احتمالی نجات بده یا درصد تصادف رو بیاره پایین اول از همه ترمزای موتورمونه … حتی اگر شما مقصرم نباشید و یکی دیگه حواس پرتی کنه این ماییم که باید جون خودمونو از اون وسطا جم و جور کنی وگرنه ما میمونیمو دو تا چرخ و خدایی نکرده در و دیوار !

پس شناخت و نحوه صحیح استفاده از ترمز موتورسیکلتمون خیلی خیلی مهمه

تو این مقاله میخوایم چنتا راهکار رو باهم بررسی کنیم تا بتونیم ترمز گیری ایمن و درستی داشته باشیم و این کارو مثل حرفه ای ها انجام بدیم ! برو بریم

نحوه صحیح ترمز گیری با دست و پا
ترمز گیری صحیح با دست
اول با دست شروع میکنیم چون گرفتن و تسلط روی ترمز جلو خیلی مهم تر از عقبه چون هم قدرت ترمز گیری جلو بیشتره و هم تو مواقع اضطراری خیلی میتونه کارو در بیاره.حواستون باشه برای تسلط بهتر و ترمز گیری قرص بهترین راه اینه که ۲ انگشتی ترمز موتور رو بگیرید یعنی انگشت های اشاره و میانی …

حتی تو مسابقات موتور جیپی هم میتونید این مورد رو ببینید …

دلیل اصلی این کار اولا اینه که این دو انگشت کنترل و قدرت بیشتری نسبت به بقیه انگشتا دارن و از یه سمتم به کمک اون دوتا انگشت دیگه کنترلتون روی گاز موتور سیکلت حفظ میشه ! ولی این قانون نیست ! نهایتا هر جوری که فکر میکنید تسلط بیشتری روی گاز و ترمز میتونید داشته باشید همونکارو انجام بدین .

در مورد ترمز عقب خیلی حرفی توش نیست چون با کف و قسمت جلویی پا سرکار داره و هممون توی ترمز گیری عقب مشکلی نداریم ولی یه نکته سوسکی این وسط هست !

ترمز گیری صحیح با پا
اگر دقت کرده باشین ما توی رانندگی دو حالت روی جاپایی جلو پامونو میذاریم، گاهی زیر پدال ترمز گاهی روی پدال !

فقط باید به این موضوع حواستون باشه که در مواقعی که احساس میکنید ممکنه مسیر یکم خطری و شلوغ پلوغ باشه پاتون رو بازم زیر پدال قرار ندین . به صورت آماده باش و خودکار پاتون رو بیارید روی پدال تا به محض اینکه نیاز پیدا کردین سریع بتونید وارد عمل شید !

به ترمز عقب اکتفا نکنید !
حواستون باشه ترمز جلو خیلی بیشتر از عقب قدرت نگهداری موتور رو داره پس هیچوقت تکی ترمز نگیرید مخصوصا اینکه با ترمز گیری عقب وزن موتور به سمت قسمت جلویی کشیده میشه و یه اصطلاحا موتور میکشه جلو پس اینجاست که ترمز جلو خیلی میتونه به نکه داشتن موتور کمک کنه … پس ترمز تکی ممنوع چون هم تکی نمیتونه کامل فرایند ترمز گیری رو انجام بده و هم توی طولانی مدت استهلاک ترمزتون رو بالا میبره

استفاده از ای بی اس و سی بی اس
بچه ها این آپشن ها رو جدی بگیرید ! مخصوصا ای بی اس که روی موتور نعمته! اولش یه توضیح کوتاه در مورد اینا بدم :

ترمز ABS
anti-lock braking system : یعنی سیستم ترمز ضد قفل

یعنی چرخ موتور شما توی ترمز گیری های ناگهانی قفل نمیشه و فشار ترمز گیری شما توسط کامپیوتر موتور تنظیم و مهار میشه … این باعث میشه توی ترمز گیری ها یهویی چرخ شما قفل نشه و خب این خیلییییی مهمه مخصوصا تو شرایط جوی نامناسب مثل زمینای خاکی یا خیس

ترمز CBS
Combined braking system : یعنی سیستم ترمز ترکیبی که اینجوری کار میکنه

هر وقت شما یکی از ترمز هارو میگیرید اون یکی ترمز هم به صورت خودکار تا حدی عمل میکنه یعنی دقیقا همون آیتم قبلی که خیلی هم مهمه و شما اونو به صورت اتومات روی موتورتون دارید …

پس همونجوری که دیدین وجود این آپشن ها مخصوصا ای بی اس تا حد خیلی زیادی میتونه توی توقف موتورتون مخصوصا تو شرایط ناگهانی تاثیرگذار باشه !

مراقب زمینای خاکی و خیس باشید
اگر موتور سواری باشی محاله یه بار توی این شرایط لیز نخورده باشی زمین خوردن که بماند من خودم زیاد داشتم … مخصوصا با اپاچی ۱۸۰ خخخ اپاچی بازا میدونن چی میگم خخخخ .حالا تو این شرایطی که شاهد حضور لاستیک های با کیفیت و چسبنده بووووق توی اکثر موتورای کشور هم هستیم واقعا سرسره بازی توی این شرایط قدرت مضاعفی پیدا کرده !

پسسسس اگر ترمز ای بی اس ندارید و لاستیکای درست حسابی هم روی موتورتون نیست اصلااااا توی این شرایط ترمز نگیریدددددد ! سعی کنید قبل از رسیدن بهش ترمز رو بغل کنید ولی اگر یهو افتادین توی اون داستان فقط سعی کنید موتور رو توی مسیر حفظ کنید و اگر تونستین یه معکوس بکشید یا یه ترمز سوسکی بگیرید … خیلی سوسکی ! بذارید موتورتون خودششششش دور موتور کم کنه و سرعتش بیاد پایین !

ترمز گیری یهویی ممنوع مخصوصا جلو
اگر ترمزتون دیسکیه و ای بی اس ندارید به شدت باید مراقب ترمز گیری های یهوییتون باشید مخصوصا توی چرخ جلو ! من خودم تجربشو با ان اس ۲۰۰ داشتم که توی ترافیک اشرفی تیراژه بود … هم ترمز گرفتم هم همزمان اومدم از بغل ماشین سبقت بگیرم که نخورم بهش … دقیقا با کج شدن فرمون و کشیده شدن موتور به سمت جلو با اینکه سرعتم کم بود و ترمز گیریم اونقدم شدید نبود همونجا چرخ جلو قفل کرد و داشتم میخوردم زمین ! این تازه خوبشه !

کله کردن موتور به سمت جلو و کلا قفل شدن چرخا خیلی میتونه خطری باشه نخ سوزن تو همون شرایطی که خودتون میدونید بارونی و خاکی!

معکوس بکشید !

بکشید البته اگر تونستیننن ! چون تو شرایط یهویی ادم فقط میخواد ترمز بگیره حالا اون وسط کسی بتونه معکوس هم بکشه واقعا هنر کرده ! ولی اگر بتونید به موقع انجام بدین خیلی میتونه به توقف سریع موتورتون کمک کنه!

عکس العمل بعد ترمزگیری
منظورم چیه؟ یعنی اینکه اومدیمو شما ترمز گیری کردین مثلا توی یه ترافیک یهویی وسط حکیم یهو یه ترمز گیری خوب انجام دادین.خوشحال و خندان داری به خودت میگی بابا مارک مارکز دمت گرم داداش عجبببب عکس العملی ! یهو یکی تق میزنه عقب موتور …پس موضوع اینه!چیکار کنیم بعد از ترمز گیری این اتفاقا نیفته.

اول اینکه اگر تونستین تا قبل از توقف کامل چنتا ترمز گیری سکته ای انجام بدین تا چشمک زدن خطر عقب عقبیارو مطلع کنه البته فلاشرم جوابه اگر داشتین راستی اگرم نداشتین کار خاصی نداره میتونید با ۲۰۰-۳۰۰ تومن بدین رو موتورتون ببندن !

مورد دوم همزمان یه نیگا به اینه هاتون داشته باشید و اگر تونستین دنده و دور موتور وسیلتونو تو سطح مورد نیاز قرار بدین . چرا ؟ که اگر نیاز شد و داشتین از عقب کتلت میشدین سریع گاز بدین و جاتونو عوض کنید

پیش بینی و تمرین کنید !
این آیتم توضیح خاصی نداره و خب یه فکتیه که هممون میدونیم ولی واقعا مهمه مخصوصا اگر تازه کار هستین !

سعی کنید وقتایی که رانندگی میکنید گاهی به صورت خودکار حرکات وسیله های دیگه تو مسیر رو پیش بینی کنید، حتی تصویر سازی کنید و همزمان ری اکشن های احتمالی خودتون رو هم تمرین کنید . این کار باعث میشه مغزتون به صورت اتومات به این کار عادت کنه .بعد از یه مدتی عصب و عضلتون باهم هماهنگ تر میشه و میتونید تو مواقع اضطراری ری اکشن بهتر و به موقعی نسبت به شرایط داشته باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *