مقاله

نقد و بررسی مزایا و معایب موتور سیکلت KTM RC 200 و 250 سی سی

سال 2015 شرکت KTM با طراحی موتور سیکلت جدید خود و با عقد قرارداد با شرکت باجاج توانست به سرعت به فروش بالایی ابتدا در هند و سپس در اندونزی برسد. علت اصلی این فروش بالا را می‌توان قیمت بسیار مناسب آرسی، در مقابل زیبایی و کیفیتش دانست. با بررسی کی تی ام RC همراه ما باشید.

RC در چهار تیپ مختلف که از نظر حجم انجین و یکسری آپشن مانند داشتن ترمز ABS در بازارهای مختلف عرضه شد. در ایران شرکت کویر موتور با مونتاژ دو مدل RC 250 ABS و RC 200 محصولات KTM را بفروش می‌رساند.

تفاوت RC 200 با RC 250 ABS
تفاوت این دو مدل کاملاً در پسوند آنان مشخص است. مدل کی تی ام 250 دارای حجم موتور 249 سی‌سی و دارای ترمز ABS است در صورتی که تیپ دیگر این موتور سیکلت یعنی کی تی ام 200 فاقد ABSاست و حجم انجین آن 200 سی‌سی در نظر گرفته شده است. بدیهی است تفاوت‌های دیگری مانند وزن، سرعت، شتاب و …. که بستگی به انجین دارند نیز در این دو موتور فرق دارد.

بررسی فنی
عملکرد بسیار مناسب انجین آرسی در کنار وزن کم و طراحی آیرودینامیک این موتور سیکلت باعث شده است شتاب و نهایت سرعت بسیار خوبی را از این مدل ببینیم. ترمز در مدل 250 RC به لطف ABS بسیار عالی است و در کمترین زمان ممکن موتور را به حالت ساکن در میاورد. در مدل RC 200 نیز ترمز عملکرد قابل قبولی دارد و مشکلی برای شما پیش نمیاورد. همچنین ضریب تعویض دنده در این موتور به دقت محاسبه شده و شما بدون کوچکترین مشکلی قادر به تعویض دنده به بالا و معکوس را تجربه خواهید کرد .

کمک فنرهای جلو از نوع تلسکوپی بوده و عملکرد بسیار خوبی را نشان می‌دهد و در کنار کمک گازی و قابل تنظیم عقب، حس خوبی را به شما منتقل می‌کند.

بررسی ظاهری
طراحی KTM RC در یک کلام در نوع خود عالی است؛ توجه زیادی به طراحی جمع و جور در این موتور شده است. رنگ‌بندی‌های کی تی ام با ترکیب رنگ‌های نارنچی، سفید، طوسی و خاکستری بدست آمده است که می‌توانید در عکس‌های پایین دو رنگ این موتور را مشاهده کنید:

ریسینگ بودن در تک تک اجزای آر سی دیده می‌شود از زین کشیده و یکدست آن گرفته تا رینگ‌های آلومینیومی و رنگی آن. برای رسیدن به بهترین طراحی یک موتورسیکلت سوپر اسپورت، مهندسین KTM ، قسمت ترک‌نشین زین را با خطوط و زوایای بدنه یکپارچه کرده‌اند و در نتیجه این قسمت از زین موتور درست مثل قسمت دم (tail) یک موتورسیکلت مسابقه‌ای اصیل است. در عین حال، ترک نشین نیز از نهایت راحتی برخوردار گشته است.

طراحی بادگیر از خصوصیات ایرودینامیک و بهینه‌سازی این موتور برای شکافتن جریان باد است.

چراغ جلوی دوقلو کاملاً با حالت ریسینگ و مسابقه‌ای هماهنگ هست. همچنین چراغ راهنما روی آینه این موتور در نظر گرفته شده است.

فرمان کی تی ام آر سی چه 250 و چه 200 هر دو شبیه به هم هستند و دارای پنل کاملاً دیجیتال از نوع نمایشگر LCD می‌باشند.

بررسی سواری و نگهداری
با فشار دکمه استارت و روشن شدن آر سی به سرعت حس یک موتورسیکلت نرم و بی صدا در عین حال ریسینگ را به شما القا می‌کند. انجین با داشتن سیستم سوخت رسانی انژکتور بسیار پر شتاب و کم مصرف بوده و با کوچکترین فشار به لوله گاز واکنش نشان خواهد داد. با قرار دادن موتور در دنده شما می‌توانید سریعاً بسرعت 60 کیلومتر بر ساعت برسید.
موتور سواری با KTM 250RC و KTM 200RC در پیچها و ترافیک های شهری بدلیل دارا بودن سیستم تعلیق عالی، شاسی استاندارد و تایرهای عریض بسیار دلچسب و بدون خستگی است. همچنین با صدای خاصی که از اگزوز خارج می‌شود با کات آف می‌توانید توجه دیگران را به خود و موتور جلب کنید.

مشکل و ایراد اصلی KTM در ایران کمبود قطعات و لوازم این موتورسیکلت است که باعث رکود خرید و فروش آن شده است. پس نگهداری از اون شاید براتون کمی دردسر داشته باشه.

رقبای کی تی ام آرسی
اولین رقیب این موتور در بازار ایران بنلی ریس است که دارای دو سیلندر است و قیمت اون با این موتور تقریباً برابر شاید کمی هم پایین‌تر باشه. همچنین قطعات بنلی در بازار ایران راحت‌تر گیر میاد. از طرفی بنلی صدای بلندتر و تاپ اسپید بالاتری داره اما سواری آرسی بهتر است.

دومین رقیب برای مدل 200 میتوان باجاج آر اس رو در نظر گرفت که از مزایای اون میشه به بازار خرید و فروش عالی، قطعات زیاد و قیمت پایین اشاره کرد و اما مزایای آرسی نسبت به آر اس، شتاب بهتر، وزن کمتر، کیفیت ساخت بالاتر و …. هست.

مگلی 200 آر هم برای RC 200 می‌توان رقیب در نظر گرفت. قیمت مناسب مگلی و شتاب مناسب از مزایای اون هست. اما کیفیت ساخت بالا و انجین با عملکرد بهتر و سواری بسیار بسیار بالاتر کی تی ام رو نمیشه در نظر نگرفت. در مقاله بهرین موتور ریس در ایران به دیگر رقبا Rc پرداخته‌ایم.

جمع‌بندی جیتی موتور: بنظر ما کی‌تی‌ام آرسی موتوری با کیفیت ساخت بالا است و ارزش خرید زیادی دارد. البته با قیمت این موتور سیکلت می‌توان موتورهای جفت سیلندر خریداری کرد اما شاید هیچکدام سواری و استایل خاص کی تی ام را نداشته باشند. لطفاً شما هم نظرات خود را در قسمت نظرات بگذارید.

سوالات متداول
کی تی ام آرسی ساخت چه کشوری هست؟ طراحی این موتور شرکت اتریشی KTM و سازنده باجاج هندوستان و منتاژ کویر موتور ایران.
روغن مناسب کی تی ام چیست؟ خود کویر موتور 7100-15W50 4T رو پیشنهاد داده.
صدا RC چقدر است؟ صدای خاص کی تی ام مطمئاً باشید خوشتان می‌آید اما بلند نیست،

مشخصات

*مواردی که خالی است یعنی پارامتر در دو تیپ تفاوتی ندارد.

مشخصات فنیKTM RC 250KTM RC 200
نوع انجین4 زمانه4 زمانه
حجم سیلندر248.8 cc199.5 cc
سیستم جرقه زنیECU Digital
ارتفاع1098mm
ارتفاع زین راکب تا زمین820mm
گنجایش باک10L
تعداد سیلندر1
سیستم خنک کنندهمایع
استارتالکتریکی
گیربکس6 دنده
ترمزتک دیسک (ABS)
کمک جلوتلسکوپی معکوس
کمک عقبتک کمک گازی
باتری12 ولت
شتاب 0 تا 602:503:30
نهایت سرعت165کیلومتر بر ساعت140 کیلومتر بر ساعت
نوع شاسیلوله‌ای نردبانی
سوخت رسانیانژکتور
رینگآلومینیوم
چراغدو لامپ
 مصرف سوخت تقریبی2.58 لیتر در هر 100 کیلومتر2.3 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن143کیلوگرم141کیلوگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *