مقاله

نشانه ها و دلایل خرابی باتری موتور سیکلت به همراه نکات و آموزش

با سلام خدمت کاربران عزیز سایت کینگ موتور توی این مقاله میخواییم بببینیم باطری موتور سیکلت چی هست ؟ وظیفش چیه ؟ چی جوری خراب میشه؟ نشونه های خرابیش چیه ؟ چند مدل داره ؟ و همه ی چیز هایی رو که راجب باطری بدونید بهتون میگیم پس تا اخر مقاله همراه ما باشید . اگر شما هم تجربه ایی در این زمینه دارید توی نظرات برامون بزارید تا بقیه دوستان موتور سوار هم از تجربه های شما استفاده کنند.

باطری موتور سیکلت چیست ؟

باتری از اجزای اصلی یک موتور سیکلت است هرچند که برخی موتور سیکلت ها بدون باطری کار میکنند. در صورت وجود سیستم های سوخت رسانی پیشرفته مانند انژکتور و یا پمپ بنزین الکتریکی بسته به نوع موتور ممکن است سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی با استفاده از برق باتری وارد مدار شود و بدون وجود باتری وظیفه خود را انجام نمی دهد.

اما در موتور سیکلت های قدیمی خصوصا با حجم موتور پایین که به هندل مجهز می باشند مانند هوندا سی جی فقدان باطری بر روی موتورسیکلت تاثیری بر کارکرد آن نخواهد داشت زیرا برق مورد نیاز برای بخش جرقه زنی مانند پلاتین و یا دستگاه CDI مستقیما از آلترناتور (بوبین برق) تامین میگردد.

باطری موتورسیکلت یکی از اجزای مهم در موتورسیکلت می باشد موقعی که خراب شود توان چرخاندن استارت موتورسیکلت را ندارد و موتورسیکلت روشن نمی شود  و باید آن را تعویض کنید.

در موتورسیکلت های کاربراتوری بیشتر از باطری برای بوق، راهنما، چراغ و استارت استفاده می شود.البته برخی از موتورسیکلت های کاربرتوری به باطری برای روشن شدن احتیاج دارند ولی اکثر آنها را بدون باطری می توان روشن کرد.

اما موتورسیکلت های انژکتوری که از سال 95 به بعد وارد بازار شدند تمام تغذیه برق خود را از باطری می گیرند و چنانچه باطری موتور ولتاژ پایین داشته باشد موتورسیکلت به سختی استارت می خورد و روشن نمی شود و به ریپ می افتد.

باتری های مورد استفاده در موتور سیکلت از نوع کوچک باتری های12 ولت اسیدی و باتری UPS هستند ,که از 2 آمپر تا 12 آمپر بسته به نوع موتور سیکلت مورد استفاده قرار می گیرد.

نشانه های خرابی باطری موتورسیکلت چیست ؟

روشن نشدن موتور

استارت نخوردن موتور

استارت خوردن و روشن نشدن.

نیامدن برق پشت آمپر

پر نور و کم نور شدن چراغ ها.

شارژ نگرفتن یا شارژ نگه نداشتن باتری.

افت ولتاژ بیش از حد هنگام استارت زدن و جریان کشیدن از باتری.

باد کردن، ترکیدن، نشتی آب اسید و ایجاد بوی بد باتری.

آمدن خطا در کامپیوتر

ریپ زدن موتورسیکلت

ناپایداری دور موتورسیکلت( کم و زیاد شدن گاز موتور)

دستور ندادن به کامپیوتر جهت روشن شدن موتور

نیامدن صدای پمپ بنزین جهت روشن شدن

 کاهش قدرت موتورسیکلت

 در برخی موارد موتورسیکلت شما به ناگهان خاموش شود

اگر صدای ناهنجاری از طرف موتور می‌شنوید، دلیل این است که موتورسیکلت در تلاش است تا از باتری نیرو بگیرد اما ناموفق است

دلایل خالی شدن باتری موتورسیکلت

عوامل زیادی می‌توانند در خالی شدن باتری موتورسیکلت موثر باشند. در زیر به تعدادی از این عوامل اشاره شده است:

روشن ماندن چراغ‌ها
روشن ماندن چراغ‌ها یکی از این عوامل است. در صورتی که فراموش کنید چراغ‌های اصلی موتورسیکلت را خاموش کنید باتری موتورسیکلت شما ممکن است خالی شود‌.

باتری‌های فرسوده و قدیمی
باتری‌های ضعیف و قدیمی نمی‌توانند ولتاژ را در خود نگه دارند و زود خالی می شوند. در استفاده از باتری‌های قدیمی باید نهایت دقت را به خرج دهید. چون در صورت خاموش بودن موتورسیکلت اگر از ابزارهای مربوط به باتری استفاده کنید ممکن است موتور روشن نشود.

اتصالات باتری
اتصالات باتری از عواملی هستند که باید همیشه حواستان به آنها باشد. فرسوده شدن سرباتری می‌تواند عاملی مهم در خالی شدن باتری باشد.

اتصال سیستم برق موتورسیکلت
اگر در سیستم برق موتورسیکلت شما ایرادی وجود داشته باشد، موردی به نام برق دزدی پیش می‌آید.

برای پیدا کردن این مشکل بهتر است موتورسیکلت خود را به یک تعمیرکار بسپارید.

دمای هوا
هرگز موتور خود را در مقابل آفتاب قرار ندهید. اگر به جایی رفتید که مجبور هستید موتور را زیر آفتاب قرار دهید روی آن را حتما بپوشانید. دمای هوا به خصوص برای باتری‌های قدیمی بسیار مضر است و به آن آسیب می‌زند.

سیستم شارژ باتری موتورسیکلت
تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، در صورت خاموش بودن موتورسیکلت رخ می‌دهند. این در حالی است که اگر سیستم شارژ باتری دچار اختلال شود، ممکن است در هنگام روشن بودن موتورسیکلت نیز تخلیه باتری اتفاق بیفتد. در این صورت باید دینام و تسمه آن را چک کنید. اگر مشکل از تسمه باشد به راحتی حل می‌شود.

دلایل خرابی باتری موتورسیکلت
موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث خراب شدن باتری وسیله نقلیه شما می‌شود. به همین دلیل بهتر است با توجه به این نکات از بروز این مشکل جلوگیری نمایید.

شارژ بیش از حد باتری

خواب بودن موتورسیکلت به مدت چند ماه و استارت نزدن آن در این مدت

اشکال در تنظیم کننده ولتاژ( خراب بودن شارژر و بوبین موتورسیکلت)

نشتی در مدار(اتصالی در مدار)

گرما و لرزش

تست باتری با ایجاد اتصال کوتاه توسظ یک سیم که قطب منفی و مثبت باطری به هم متصل می شود و جرقه به وجود می آید ، این اتصال کوتاه باعث می شود عمر باطری کم شود. بهتر است جهت تست باطری از دستگاه تستر باطری استفاده شود تا آسیبی به باطری وارد نشود.

حل مشکل خالی شدن باطری موتور سیکلت

اگر در هنگام تردد با موتورسیکلت خود متوجه شدید که باتری مشکل شده است به خصوص زمانی که دور از یک تعمیرگاه اختصاصی هستید می‌توانید چندین کار برای برطرف کردن این مشکل انجام دهید.

ابتدا تمامی اتصالات مربوط به باتری را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که در مدار به درستی متصل شده‌اند.
برای شارژ مجدد باتری و آزمایش کردن آن می‌توانید از عمل باتری به باتری استفاده کنید. هر چند مهم است این کار را با احتیاط انجام دهید، زیرا ریسک از بین رفتن باتری موتورسیکلت شما وجود دارد.
یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به باتری موتورسیکلت شوک وارد کنید. برای این کار لازم است به سرعت آن را روشن کنید و موتورسیکلت را در دنده دوم قرار دهید. کلید را بچرخانید و اهرم کلاچ را فشار دهید و پس از آن با سرعت صحیح چرخش اهرم کلاچ را رها کنید تا موتور شروع به حرکت کند.
هرچند این موارد به طور قطعی و صددرصد نمی‌تواند باعث شارژ مجدد باتری وسیله نقلیه شما شود، با این حال این احتمال وجود دارد که تا رسیدن به یک تعمیرگاه برای بررسی باتری موتورسیکلت بتوانید آن را روشن نگه دارید. بررسی دوره‌ای و منظم باتری موتورسیکلت باعث می‌شود که این مشکلات با احتمال کمتری به وجود بیاید و در نتیجه به صورت ناگهانی با آن مواجه نشوید.

انواع باتری موتور سیکلت

باتری موتور سیکلت را می توان بر اساس نوع به سه دسته باتری های اسیدی و اتمی و ژلی دسته بندی کرد. باتری های اسیدی به دلیل اینکه به طور مستقیم از اسید برای شارژ کردن آنها استفاده می شوند نیاز به نگهداری زیادی دارند، اما این مساله در مورد باتری های اتمی نیاز نیست و این باتری ها نیاز به سرویس و یا نگهداری خاصی ندارند.

در اصلاح معمولا به باتری های اسیدی باتری تر، و به باتری های اتمی باتری خشک گفته می شود.

باتری ژلی موتور سیکلت
در باتری های ژل اسید یا ژل پر شده، تعداد باتری معمولاً با پیشوند YT، CT، GT یا YTZ، CTZ یا GTZ شروع می شود (به عنوان مثال YT9B-4 یا YTZ10-S).

این باتری ها به طور معمول دارای روکش مشکی، آبی یا خاکستری و یک قسمت رویه مشکی، آبی یا خاکستری هستند. این نوع باتری ها با اسید حالت ژل پر می شوند و در هنگام ساخت مهر و موم می شوند و به هیچ گونه افزایشی نیاز ندارند.

از باتری های ژل اسید اغلب در دوچرخه هایی استفاده می شود که باتری باید در یک زاویه یا در کنار آن قرار بگیرد (به دلیل عدم حرکت اسید ژل به اطراف).

الکترولیت های باتری ژل در یک ماده ژل کننده (به عنوان مثال سیلیس بخار) قرار دارد که اسید را در حالت “ژل” نگه می دارد. باتری های پر از ژل مهر و موم شده و قابل شارژ نیستند بنابراین قسمت بالایی نیازی به برداشته شدن یا بررسی سطح اسید ندارد.

باتری های ژل تحت فشار کار می کنند تا اکسیژن و هیدروژن حاصل از شارژ دوباره در آب تولید شود. جهت آشنایی بیشتر با این گونه باتری های مقاله ی ” باتری ژله ای چیست؟ ” را مطالعه نمایید.

بهترین برند باتری موتور سیکلت
باتری موتورسیکلت استارتی با برندهای مختلفی در بازار وجود دارد و می توان این وسیله را از برندهای ایرانی و یا خارجی تهیه کرد. بعضی از برندهای خارجی موجود در بازار نسبت به بعضی از برندهای ایرانی دارای کیفیت پایین تری هستند و به همین دلیل نباید در هنگام خرید به ایرانی یا خارجی بودن باتری ها توجه کرد.

از جمله مهمترین مواردی که در خرید باتری موتورسیکلت باید به آن توجه داشت می توان موارد زیر را ابعاد باتری، برندهای معتبر، کیفیت بدنه، میزان ولتاژ، تاریخ تولید، ضمانت نامه و غیره توجه کرد.

از جمله برندهای ایرانی می توان به باطری موتور سیکلت صبا باتری و باطری موتور سیکلت سپاهان باتری اشاره کرد.

قیمت باطری موتور سیکلت
قیمت باطری موتور سیکلت برای موتور سیکلت های مختلف متفاوت است. مثلا قیمت باطری موتور سیکلت راپیدو با قیمت باطری اتمی موتور سیکلت 150 و قیمت باطری موتور سیکلت پالس و همچنین قیمت باطری موتور سیکلت باکسر فرق می کند.

همچنین آمپر باطری موتور نیز متفاوت است. مثلا قیمت باطری موتور سیکلت 12 آمپر با قیمت باطری 7 آمپر موتور سیکلت و قیمت باطری 9 آمپر موتور سیکلت فرق دارد.

با باطری خراب حین موتورسواری چه باید کرد؟

اگر در هنگام تردد با موتورسیکلت خود متوجه شدید که باتری دچار مشکل شده است به ویژه زمانی که دور از یک تعمیرگاه موتورسیکلت هستید نگران نباید چند راه برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد.

۱- ابتدا تمامی فیوزهای مربوط به باطری را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که در مدار به درستی متصل شده‌اند. در موتورسیکلت های انژکتوری شل بودن بست باطری باعث ریپ زدن موتورسیکلت می شود.

۲- برای شارژ مجدد باتری و آزمایش کردن آن می‌توانید از عمل باتری به باتری استفاده کنید. دقت کنید این کار را با احتیاط انجام دهید، بایدقطب مثبت به مثبت و قطب منفی به منفی متصل شود زیرا ریسک از بین رفتن باتری موتورسیکلت شما وجود دارد

اگر باطری موتورسیکلت شما دچار چنین مشکلی شد و این امکان برای شما وجود نداشت که باتری به باتری انجام دهید با تماس با موتورسازی سیار امدادسیکلت تعمیرکار ما در محل حاضر شده و باطری موتورسیکلت شما را شارژ می کنند.

۳- یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به باتری موتورسیکلت شوک وارد کنید. برای این کار باید موتورسیکلت را در یک سرازیری به سرعت هل دهید و موتورسیکلت را در دنده دوم قرار دهید و کلاچ را بگیرید وقتی موتورسیکلت به بیشترین دور افتاد کلاچ را رها کنید تا موتورسیکلت روشن شود. البته برای اسکوترها نمی توان از این روش استفاده کرد. هرچند این موارد به طور قطعی و صددرصد نمی‌تواند باعث شارژ مجدد باتری وسیله نقلیه شما شود، با این حال این احتمال وجود دارد که تا رسیدن به یک تعمیرگاه برای بررسی باتری موتورسیکلت بتوانید آن را روشن نگه دارید. بررسی دوره‌ای و منظم باتری موتورسیکلت باعث می‌شود که این مشکلات با احتمال کمتری به وجود بیاید و در نتیجه به صورت ناگهانی با آن مواجه نشوید.

داغ شدن باتری موتورسیکلت و دلایل آن
تنظیم نبودن رگولاتوردینام

گرم شدن بیش از حد باتری موتورسیکلت می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این حالت زمانی پیش می‌آید که رگولاتور دینام نتواند باتری را به درستی شارژ کند. در صورت تنظیم نبودن رگولاتور یا ارسال ولتاژ زیاد باتری داغ می‌کند.

تشخیص داغ شدن باتری
از علائم تشخیص داغ شدن باتری، پخش شدن بویی شبیه به تخم‌مرغ گندیده در فضاست. علاوه بر آن، باتری به هنگام داغ شدن متورم شده و بخار از آن خارج می‌شود.

داغ شدن بیش از حد باتری می‌تواند منجر به خراب شدن آن شود. دقت کنید که در هوای گرم طول عمر باتری به نصف کاهش می‌یابد. علاوه بر آن، در هوای سرد نیز که موتور به سختی روشن می‌شود استارت زدن مداوم موجب خراب شدن باتری می‌شود.

علت سولفاته شدن باتری چیست ؟
تخلیه عمیق باتری بعد از روشن شدن، محکم نبودن باتری در محل نصب خود، نشستن گرد و خاک زیاد روی باتری از عوامل دخیل دیگر در خرابی باتری هستند. به خراب شدن باتری در اصطلاح سولفاته شدن می‌گویند. زمانی که بار در هنگام شارژ و دشارژ روی صفحات باتری ریزش پیدا کند، باتری شما سولفاته خواهد شد.

با نشستن سولفات سرب روی صفحات باتری، این صفحات سخت و چگال می‌شوند. بنابراین صفحات تحمل نگهداری شارژ را نخواهند داشت. بدین ترتیب باتری خراب شده و تبدیل به باتری فرسوده (باتری داغی) می‌شود.

توجه کنید که اگر از باتری به مدت ۶ ماه استفاده نکنید سولفاته می‌شود. در این صوورت باتری شما امکان شارژ را از دست خواهد داد.

افزایش عمر باتری موتور سیکلت

در اینجا قصد داریم یک سری نکات مهم را برای شما موتور سواران عزیز بیان کنیم که با رعایت آنها میتوانید عمر باطری موتور سیکلت خود را تا چند برابر افزایش دهید.

1- باتری را در مواقع عدم استفاده از مدار جدا کنید!
باتری موتور 4 300×172 آشنایی با باطری موتور سیکلت
روش افزایش عمر باتری موتور
باطری ها به طور کلی در هر وسیله ای نقش وظیفه تامین انرژی مورد نیاز وسیله را بر عهده دارند. باطری موتور سیکلت مانند باتری ماشین به مرور زمان با انجام شارژ و شارژ کارایی اولیه را از دست داده و دیگر نمیتواند خوب کار کند. باطری که با وجود عدم استفاده دائما در مدار باشد قطعا پس از مدتی فرسوده و از بین خواهد رفت.

پیشنهاد میکنیم در مواقعی که نمیخواهید چند روزی از موتور سیکلتتان استفاده نکنید، حتما سوکت های باطری را جدا کرده تا از داغ شدن آن جلوگیری نمائید.

این روش یکی از کارا ترین روش های افزایش عمر باطری موتور سیکلت میباشد.

2- استفاده از شارژر اتوماتیک
باطری موتور سیکلت توسط وسیله ای به نام شارژر، شارژ شده و قدرت میگیرد. شارژر موتور سیکلت با اتصال به بوبین موتور سیکلت که با چرخش دور انجین برق تولید میکند، باتری را شارژ مینماید.

بیشتر شارژر موتور سیکلت های موجود در بازار هیچگاه از شارژ کردن باطری موتور سیکلت نمی ایستند که این باعث آسیب رسیدن به باتری موتور سیکلت و کاهش عمر آن خواهد شد.

اما شارژر های اتوماتیک پس از شارژ کامل باطری موتور سیکلت، فرایند شارژ را متوقف کرده و از این طریق مانع از آسیب رساندن به باطری میشوند.

3- شارژ کامل انجام دهید!
حتما پس از استفاده از باطری آن را کاملا شارژ کنید. سعی کنید ابتدا باطری را نصب کرده و مقداری از آن استفاده کنید سپس اقدام به نصب کابل شارژر کرده و آن را شارژ نمائید.

4- جریان شارژ را کنترل کنید!
جریان شارژ را نیز شارژر موتور سیکلت تعیین میکند. بهترین جریان شارژ یک سوم جریان نامی باطری میباشد و بیشتر از این مقدار جریان به باطری موتور سیکلت شما آسیب میرساند

5- باتری موتور را موازی نکنید1
به هیچ عنوان باطری موتور سیکلت خود را مدار موازی نکنید زیرا این کار باعث میشود جریان داخلی ایجاد شود و عمر باطری موتور سیکلت شما به شدت کاهش یابد.

6- اتصال کوتاه انجام ندهید!
باتری موتور 3 1 300×171 آشنایی با باطری موتور سیکلت
علت خالی شدن باطری موتور سیکلت
انجام اتصال کوتاه یک عمل خطرناک و همچنین بسیار مضر برای کارایی و عمر باتری موتور سیکلت میباشد. به هیچ عنوان اتصال کوتاه انجام ندهید زیرا باعث انفجار باطری میشود.

7- سوکت و کابل
حتما برای باتری موتور سیکلت خود از سوکت برنجی و متناسب با قطر مناسب بهره ببرید

8- مکان نگهداری از باتری
حتما سعی کنید باطری موتور سیکلت خود را در سایه قرار دهید و از قرار دادن آن زیر نور مستقیم خورشید بپرهیزید زیرا افزایش دمای باطری موتور سیکلت باعث میشود عمر آن کمتر شده و در برخی از موارد باطری منفجر شود و یا ترک بردارد.

نحوه نصب و تعویض باتری موتور سیکلت

  1. سوئیچ راه انداز را در وضعیت OFF قرار دهید.
  2. زین جلو را بردارید.
  3. باند باتری را بردارید.
  4. ابتدا سیم منفی ترمینال را قطع کنید، سپس سیم مثبت ترمینال را قطع کنید.
  5. باتری را از محفظة مخصوص خود خارج کنید. .
  6. اخطار:  هنگام کار با باتری، مراقب باشید ترمینال ها با سایر قطعات مجاور تماس پیدا نکنند.

نکات کلیدی و مهم در مورد باتری موتورسیکلت

  • عملیات شارژ باتری را در مکانی با تهویۀ مناسب انجام دهید.
  • وقتی قرار است برای مدت طولانی از موتورسیکلت استفاده نکنید، باتری را از موتور خارج کرده و آن را به طور کامل شارژ نمائید. سپس آن را در مکانی سرد و خشک نگه دارید.
  • اگر قصد خارج کردن باتری را ندارید، کابل منفی آن را از ترمینال قطع کنید.
  • اگر از موتورسیکلت در حدود 1 ماه استفاده نشده است، باتری آن باید توسط یک شارژر مناسب شارژ شود. اگر از موتورسیکلت به مدت 2 ماه یا بیشتر استفاده نشده، باتری باید خارج شده و در جای خشک و خنک به طور کامل شارژ شود.
  • باتری از خود گازهای قابل انفجار متصاعد می کند؛ به همین دلیل هر گونه شعله، جرقه، و سیگار را از محل نگهداری آن دور کنید.
  • باتری هر چند به صورت پلمب شده باشد باز هم از خود گازهای خطرناک و قابل انفجار متصاعد می کند.
  • اسید باتری ماده ای سمی و دارای قابلیت خوردگی فلزات است. کاملاً مراقب باشید تا از تماس آن با چشم، پوست، لباس، و سطوح رنگی خودداری کنید.
  • اگر اسید باتری با هر یک از موارد اشاره شده تماس داشته باشد، سطح مورد نظر را با حجم زیادی از آب شست و شو دهید.
  • اگر اسید باتری با چشم یا پوست تماس پیدا کرد، پس از شستشو با آب، فوراً به مراکز درمانی رجوع کنید.
  • باتری را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • برای شارژ باتری نو، بین 8 تا 12 ساعت باتری را به اندازه ای شارژ کنید تا ولتاژ آن به عدد 13. 6 برسد.
  • اگر از باتری های بی نیاز از تعمیر maintenance-free (پلمب شده) استفاده می کنید نیاز به بررسی سطح الکترولیت باتری و اضافه کردن آب مقطر نمی باشد. اگر احساس می کنید باتری مورد استفاده ضعیف شده است و یا الکترولیت به بیرون نشت می کند (که موجب می شود انجین به سختی روشن شود و یا سایر مشکلات الکتریکی بروز نماید)، به نمایندة فنی مجاز موتورسیکلت رجوع کنید.
  • بازکردن نوار پوشش باتری می تواند به این نوار آسیب برساند و موجب نشتی و در نهایت موجب آسیب به باتری شود.
  • اگر هریک از ترمینال های باتری دچار آلودگی یا زنگارگرفتگی شدند، باتری را جدا کرده و ترمینال را تمیز کنید.
  • ترمینال باتری که زنگار یا پودر سفید به خود گرفته باشد را باید با آب گرم تمیز کنید. در صورتی که زنگار زیادی ترمینال های باتری را فرا گرفته باشد، سیم ها را از باتری جدا کنید و با فرچة مخصوص سیم و یا سنباده، زنگارها را سائیده و پاک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *