بسیاری از افراد بر این باورند که تکنیکهای موتور سواری با موتور کراس و موتور تریل یکسان است، در حالی که اینگونه نیست و هر کدام سناریوی بسیار متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند، زیرا تفاوت بین موتور تریل و موتور کراس وجود دارد.
انواع موتورسیکلتهایی که برای تردد در مسیرهای خاکی مناسب هستند ظاهر فیزیکی بسیار متفاوتی نسبت به موتورسیکلتهای خیابانی دارند.
به عنوان مثال ارتفاع آنها بیشتر است و لاستیکهای آن به گونهای طراحی شده که با آجهای بلند و مستحکم قابل تردد در جادههای گل و لای و صعب العبور باشند.
این موارد و بسیاری از گزینههای دیگر باعث میشود که موتور کراس در مقایسه با موتورسیکلتهای خیابانی بسیار متفاوت باشد و به همین دلیل تکنیکهای موتورسواری آن نیز مانند ترمز، شتاب، استفاده از گاز و کلاچ با روش متفاوتی انجام شود.
از این رو بهتر است هنگام انتخاب موتور کراس علاوه بر اینکه به قیمت موتور توجه میکنید به این نکته هم توجه داشته باشید که آنها برای تردد در سطح شهر مناسب نخواهند بود.
در ادامه تکنیکهای موتور سواری با موتور کراس را بررسی خواهیم کرد و در مورد تفاوتهای میان موتور کراس و موتورسیکلت خیابانی توضیح میدهد.
تکنیکهای موتور سواری با موتور کراس
تکنیکهای موتور سواری با موتور کراس عبارت است از:
موقعیت سواری
گشتاور
سرعت کمتر، شتاب بیشتر
استفاده از ترمز
توزیع وزن هنگام چرخش
موتور سواری به شکل ایستاده
استفاده صحیح از کلاچ
بررسی مسیر
در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. موقعیت سواری
بارزترین تفاوت میان راندن در خیابان و جادههای خاکی موقعیت موتورسوار بر روی موتورسیکلت است. معمولا در موتورسیکلتهای خیابانی وزن راننده در وسط موتور قرار دارد.
در عوض افرادی که از موتور استفاده میکنند لازم است در بعضی مواقع ایستاده بر روی موتور قرار بگیرند و حتی وزن خود را به جلو یا گوشهها تغییر دهند تا هدایت آن آسانتر شود. جعبه دنده موتور کراس به همراه فرمان صندلی و موقعیت پا به شکلی طراحی شده است که کنترل را برای موتور سوار راحتتر کند.
به طور کلی میتوان گفت موقعیت سوار کار بر روی موتور کراس بسیار پویاتر از موتورسیکلت خیابانی است از این رو نیاز به مهارت بیشتری دارد.
تکنیک های موتور سواری

۲. گشتاور
برخلاف موتورسیکلتهای خیابانی که نیاز به دستیابی به سرعت بالا در مدت زمان کوتاهی دارند، موتور کراسها متفاوت هستند، زیرا گشتاور پایینتری نیاز دارند و سرعت بسیار بالا هدف آنها نیست.
شاسی و سیستم تعلیق آنها به عنوان ضربه بگیر عمل میکند و باعث میشود که کمتر دچار شکستگی شوند. همچنین ارتفاع بیشتری نسبت به سایر موتورسیکلتها از سطح زمین دارند و به موتورسواران کمک میکند تا در حالت ایستاده نیز بتوانند با آن رانندگی کنند.

۳. سرعت کمتر، شتاب بیشتر
از آنجایی که موتور کراس برای تردد در جادههای خاکی طراحی شده است، نیاز به سرعت متفاوتی نسبت به موتورسیکلت خیابانی برای این جادهها دارد. به عبارت بهتر اگر معمولاً به موتورسیکلتهای معمولی و تردد در خیابان عادت دارید، اولین چیزی که در هنگام سوار شدن بر روی موتور کراس باید بدانید این است که سرعت شما بر روی خاک خیلی کمتر از جادههای آسفالتی خواهد بود.
بنابراین سرعت خود را در این شرایط افزایش دهید.
به این دلیل که شما در تردد در سطح شهر به راحتی میتوانید سرعت را افزایش دهید، اما لازم است تمرکز بیشتری در جادههای خاکی داشته باشید. این مسئله موجب میشود که احتیاط بیشتر هنگام سوارکاری با موتورتریل داشته باشید تا به مرور قلق آن را بیاموزید.
۴. استفاده از ترمز
در هنگام تردد در جادههای آسفالتی و خیابان، موتورسواران میخواهند ترمزهای جلو را با نیروی زیادی اعمال کنند. این در حالی است که در موتور کراس ترمز عقب نقش بسیار مهمی ایفا میکند. به عبارت بهتر با استفاده از ترمز عقب شما میتوانید کنترل بیشتری بر روی موتور خود داشته باشید.
موتور سوارانی که از موتور کراس استفاده میکنند تمرکز بیشتری در استفاده از ترمزها دارند و این باعث میشود که آنها سرعت و قدرت وسیله نقلیه خود را کنترل کنند.
۵. توزیع وزن هنگام چرخش
زمانی که موتور سواران به پیچ جاده نزدیک میشوند اغلب وزن خود را در قسمت باک موتور متمرکز میکنند و این به این دلیل است که لاستیک جلویی سنگینتر شده و حرکت لاستیک عقب سبکتر و راحتتر انجام شود. طبیعی است که این روش کاملا با موتور سواری در سطح جاده و در خیابان متفاوت است.
تکنیک های موتور سواری
۶. موتور سواری به شکل ایستاده
برای موتور سواری در خیابان شما هنگام سوار شدن بر روی موتور کراس نیاز دارید تا مدتی را به صورت ایستاده برانید. قرار گرفتن حالت پا در کنار سیستم تعلیق باعث میشود که شما تعادل و کنترل موتور را در دست بگیرید. در هنگام موتور سواری این تکنیک مناسب و صحیح برای هدایت سایر نیروها میباشد.
۷. استفاده صحیح از کلاچ
در هنگام موتور سواری با موتورسیکلتهای خیابانی شما نیازی به استفاده بیش از حد از کلاچ نخواهید داشت و برای تغییر سرعت در کسری از ثانیه میتوانید با استفاده از کلاچ دنده را تعویض کرده و سرعت خود را افزایش یا کاهش دهید، اما موتور سواران در هنگام استفاده از موتورسیکلت کراس از کلاچ زیاد استفاده میکنند.
از آنجایی که در هنگام استفاده از موتور کراس سرعت وسیله نقلیه کم است به جای حرکت با استفاده از چرخ دنده و کنترل سرعت از طریق دریچه گاز، برای تعدیل تایرها از کلاچ استفاده میشود.
ترمز عقب نیز در این حالت به کمک موتور سوار میآید تا کنترل موتور به راحتی انجام گیرد.
۸. بررسی مسیر
در هنگام موتور سواری در جادههای خاکی یک اشتباه معمول است که بسیاری از موتور سواران مبتدی مرتکب میشوند این است که آنها مدام به موتورسیکلت نگاه میکنند. با این حال بسیار مهم است که شما به مسیر و به اصطلاح به جلو نگاه کنید، زیرا باید مسیر را از قبل به خوبی اسکن کنید تا برای جلوگیری از برخورد به موانع آنها را شناسایی کنید.
این کار معمولاً در هنگام استفاده از موتورسیکلت خیابانی انجام میشود، اما ممکن است این مسئله را در هنگام سوار شدن بر روی موتور کراس فراموش کنید.
گاهی دیده میشود که برخی از موتور سواران در هنگام استفاده از موتورسیکلت وزن خود را بر روی بخشهای عقب موتور اعمال میکنند تا بتوانند کنترل راحتتری به دست بیاورند. در این حالت دستها کشیدهتر از همیشه است.
از این تکنیک برای رانندگان موتور کراس استفاده میشود، مگر اینکه مایل به شرکت در مسابقات این رشته باشید. وزن خود را به گونهای بر روی موتور تقسیم کنید که قادر به کنترل راحت باشید. برای ایجاد تعادل و کنترل دریچه گاز و ترمز، مهارتهای موتور سواری بر روی جاده خاکی با جاده آسفالت بسیار متفاوت است.
از این رو بسیار مهم است که تکنیکهای موتور سواری با موتور کراس را بشناسید تا بتوانید به راحتی یک موتور کراس را کنترل و هدایت کنید.