موتور سیکلت یک وسیله نقلیه است که به نگهداری و مراقبت نیاز دارد و اگر که این اتفاق رخ ندهد، احتمال خرابی در آن تا حد زیادی افزایش یافته و هزینه زیادی بر روی دست شما میگذارد. یکی از خرابیهایی که اغلب برای موتور سیکلت به وجود میآید، خفه کردن موتور سیکلت است. دلایل زیادی پشت این ایراد است و در صورتی که اصول نگهداری از موتور سیکلت را به خوبی رعایت نکنید، با این مشکل روبه رو خواهید شد. خفه شدن موتور سیکلت میتواند باعث ایجاد عیبهای دیگر در موتور سیکلت شود، بنابراین باید به خوبی با این مشکل آشنا شده تا در صورت مواجه با آن بتوانید کارهای لازم را انجام دهید. در ادامه این مطلب از وبلاگ کینگ موتور با ما همراه باشید تا دلایل خفه کردن موتور سیکلت را به شما بگوییم.
چرا موتور سیکلت خفه میکند؟
دلایل زیادی برای خفه کردن موتور سیکلت وجود دارد که هر کدام از آنها به قطعات مختلف موتور بستگی دارند. به طور مثال، اگر خفه کردن موتور سیکلت به دلیل سرد بودن موتور و استارت زدن در آن لحظه رخ دهد، باید راههای رسیدن سوخت به موتور را بررسی کنید تا به راهحل آن برسید. دلیل دیگر میتواند کثیف بودن فیلتر بنزین و یا تنظیم نبودن کاربراتور موتورسیکلت باشد. با توجه به این دلایل، میتوان گفت که خفه کردن موتور سیکلت اغلب به دلیل مراقبت نکردن از موتور سیکلت و نگهداری نامناسب از آن بوده و با مراقبت از این وسایل نقلیه، به راحتی احتمال وقوع این مشکلات کمتر خواهد شد.
دلایل خفه کردن موتور سیکلت چیست؟
همانطور که گفتیم، خفه کردن موتور سیکلت دلایل زیادی دارد که در ادامه این دلایل و راهحل هر کدام از آنها را به شما میگوییم.
کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت
از دلایل خفه کردن موتور سیکلت، میتوان به کثیف بودن فیلتر بنزین آن اشاره کرد. فیلتر بنزین نقش مهمی را در موتور سیکلت و وسایل نقلیه دیگر دارد که در پیشرانه موتور سیکلت قرار داشته و وظیفه جلوگیری از ورود آلودگیها به موتور را دارد. در صورتی که این فیلتر به هر دلیلی خراب شود و نتواند جلوی ورود آلودگیها را بگیرد، موتور کثیف شده و ممکن است زمانی که به آن فشار وارد میشود، دچار خفگی شود. در خرابی فیلتر بنزین و خفه کردن موتور سیکلت، کیفیت بنزین و میزان آلودگی محیطی تاثیر گذار است.
خفه شدن موتور
زمانی که کیفیت بنزین و آلودگی محیطی در سطح مناسب باشند، کارکرد فیلتر بنزین تغییر کرده و آلودگی کمتری به سمت آن حرکت میکند که موجب سالم ماندن موتور سیکلت و افزایش طول عمر آن خواهد شد. معمولا باک موتور سیکلتها از فلز مرغوب یا مواد با دوام ساخته میشوند که محل تهنشین شدن و ایجاد رسوبات هستند. همانطور که میدانید موتور سیکلت تکانهای زیادی را به خود میبیند و همین تکانها باعث شده تا رسوبات و مواد تهنشین شده باک بنزین به قسمت بالایی انتقال پیدا کنند و وارد چرخه مصرف بنزین شوند. فیلتر بنزین در مقابل این آلودگیها قرار دارد و آنها را جذب میکند که وارد پیشرانه نشوند. اگر این فیلتر بعد از مدتی تمیز و یا تعویض نشود، امکان خفه کردن موتورسیکلت بسیار افزایش مییابد
زمانی که فیلتر بنزین کثیف باشد، مسیر ورودی بنزین به پیشرانه موتور سیکلت تا حدودی مسدود شده و از این رو فشار زیادی بر روی پمپ بنزین موتور سیکلت وارد مینماید. این فشار نهایتاً منجر به داغ کردن موتور، خفگی و یا سوختن آن میشود.
از علایم کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت این است که چون کثیفی باعث عدم سوخت رسانی مناسب به آن میشود، لذا توان موتور کم میشود و راندمان آن پایین میآید. اگر در شرایط عادی موتور سیکلت شما بد کار کرد و یا لرزش داشت میتواند نشات گرفته از کثیفی فیلتر بنزین باشد.
از طرفی زمانی که کشش موتور هنگام سواری در سربالاییها کاهش داشت و یا این که هنگام صبح با تک استارت روشن نشد میتواند نشان از کثیفی فیلتر بنزین موتور سیکلتتان باشد. چرا که این کثیفی باعث میشود بنزین به موتور نرسد و در نتیجه موتور روشن نشده و یا دیر روشن شود.
اگر موتور شما با تک استارت روشن نشد، شما ناچارید سویچ موتور را چند ثانیه باز بگذارید تا بنزین به موتور برسد و روشن شود. البته تغییر صدای موتور سیکلت نیز میتواند دلیلی بر کثیف بودن فیلتر موتور سیکلت باشد که باید در اسرع وقت بررسی شده و عیب یابی شود.
خرابی شمع موتور سیکلت
یکی دیگر از قطعاتی که در موتور سیکلت و وسایل نقلیه دیگر نقش بسیار مهمی دارد، شمع است. این قطعه مربوط به سوخت موتور سیکلت میباشد که علاوه بر آن، با نحوه کارکرد موتور نیز سر و کار دارد. زمانی که در موتور سیکلت استارت زده میشود، این قطعه اقدام به تولید جرقه و در نتیجه ایجاد اشتعال درون محفظه سیلندر را ایجاد خواهد کرد. در زمان حرکت موتور سیکلت نیز شمع سوخت و هوا را با یکدیگر ترکیب میکند که نیروی حرارتی به نیروی محرکه تبدیل شود. بنابراین میتوان گفت که شمع با سوخت و هوا رابطه مستقیمی دارد و سالم بودن آن امری بسیاری ضروری است.
همچنین باید بدانید که این قطعه از اجزایی ساخته شده است که میتواند جریان الکتریکی را از وایر بگیرد و با الکترود انتقال دهد. عایق سرامیکی که در کنار شمع تعبیه شده است، از اتصال بدنه جلوگیری میکند. حال در صورتی که این قطعه دچار آلودگی شود، باعث ترکیب شدن آلودگی هوا در محفظه اشتعال شده و موتور سیکلت خفه میکند. تکرار شدن این موضوع، صدمه زیادی به موتور و قطعات آن خواهد زد، بنابراین بهتر است که برای تعمیر آن اقدام کنید.
تنظیم نبودن کاربرات موتور سیکلت
یکی دیگر از عللهای خفه کردن موتور سیکلت، تنظیم نبودن کاربراتور آن است. این قطعه در سیستم سوخت رسانی و سیستم مربوط به خودش، نقش مهمی دارد. اولین وظیفه مهم کاربراتور این است که سوخت مورد نیاز موتور را تهیه کرده و به بهترین شکل ممکن به موتور برساند. زمانی که کاربراتور به خوبی تنظیم شده است، میتواند همزمان چند کار انجام دهد که از این کارها میتوان به مخلوط کردن هوا و سوخت به طور صحیح، کاهش مصرف سوخت موتور، برآورد حداکثر قدرت در زمان فشار، روشن شدن موتور سیکلت در هر درجه حرارتی و کارکرد منظم آن را در حالت دور آرام اشاره کرد.
در صورتی که موتور سیکلت در یکی از کارهای بالا مشکل داشته باشد، باید بدانید که مشکل از کاربراتور بوده که به خوبی تنظیم نشده است. همچنین اگر در هنگام تاپ اسپید زدن موتور سیکلت گاز نخورد و یا خاموش شود و بعد از چند دقیقه دوباره روشن شود، مطمئن باشید که سوزن متصل به به شناور، بیش از حد بسته شده است که باید دوباره تنظیم شود تا نسبت رسیدن سوخت به موتور با نسبت رسیدن هوا برابر باشد.
تغییر میزان غلظت روغن موتور سیکلت
دیگر دلیل خفه کردن موتور سیکلت در زمانی که روشن است، میزان غلظت موتور سیکلت میباشد. طراحی موتور سیکلتها به صورتی انجام شده است که یک سیستم احتراقی درون موتور استفاده شده است و روانکاری آن با استفاده از روغنها انجام میشود. از کارهایی که روغن در پیشرانه و قطعات موتور سیکلت انجام میدهد، میتوان به پر کردن فضای خالی بین سیلندر و پیستون، نرم کردن چرخدهندههای گیربکس، پر کردن فاصله بین یاتاقانهای زیر شاتور و میل لنگ اشاره کرد. وجود روغن باعث نرم شدن قطعات و کاهش چشمگیر اصطکاک میشود که نتیجه آن کاهش هزینههای جانبی مانند تعمیر و تعویض قطعات است.
معمولا با توجه به نوع موتور، انتخاب روغن موتور انجام میشود که ویسکوزیته و دمای مناسب با توجه به منطقه زندگیتان در آن نقش دارد. روغن با چگالی و حجم تعیین شده، وارد موتور شده و فضاهای خالی را کاهش میدهد. توجه داشته باشید که اگر روغنی با ویسکوزیته نامناسب برای موتور استفاده شود، نه تنها باعث کاهش اصطکاک نمیشود، بلکه آن را نیز افزایش میدهد که میتواند به قطعات دیگر آسیب بزند. در ادامه اگر به این موضوع بیتوجه باشید، دمای موتور افزایش یافته، راندمان آن کمتر شده و حتی ممکن است که به سوختن موتور نیز ختم شود. این موضوع در ابتدا خفگی موتور را در بر داشته و سپس به این مراحل میرسد.
بسته شدن دریچه ساسات موتور سیکلت
بسته شدن ناگهانی دریچه ساسات، دیگر دلیل خفه کرده موتور سیکلت است. ساسات به دریچه هوای کاربراتور گفته میشود که به صورت یک دکمه برای روی این قطعه قرار دارد. در صورتی که این دریچه بسته شود، ورود هوا به درون کاربراتور مختل خواهد شد. زمانی که این اتفاق رخ دهد، گازی که از احتراق بنزین باقی میماند، از بنزین قویتر شده و در نتیجه احتراق کمتر میشود که در نهایت موتور خفه خواهد کرد. اما اگر ساسات به هر به درستی باز شود و شناور کاربراتور نیز به خوبی تنظیم شده باشد، عملکرد موتور به حالت قبل بر میگردد.
در صورتی که موتور به این دلیل خفه کرده باشد، شما باید با باز کردن دریچههای ساسات، نگه داشتن گاز و استارت زدن، سوخت اضافی را از موتور خارج کنید تا موتور با همان مقدار سوختی که نیاز دارد، روشن شود. با باز کردن کاربراتور و یا تعمیر دریچه ساسات، میتوان از به وجود آمده همچین مشکلاتی جلوگیری کرد. اگر که کاربراتور نیز کثیف باشد، خفگی موتور سیکلت حتمی خواهد بود. توجه داشته باشید که شناور داخل کاربراتور، پس از گرم شدن موتور سیکلت و نیاز دوباره به ساسات، باید تنظیم شود.
ایجاد مشکل در اگزوز موتور سیکلت و خفه کردن موتور سیکلت
وظیفه اگزوز را در وسایل نقلیه را دیگر همه میدانند. این قطعه باید گازهای تولید شده از موتور را به فضای بیرون هدایت کند. حال اگر این قطعه خراب شود و یا به هر دلیل از کار بیفتد، عملکرد موتور تا حد زیادی کاهش مییابد، زیرا گازهای درون موتور بسیاری زیادی شده و ایجاد احتراق بسیار کاهش خواهد یافت. در برخی مواقع نیز دیده شده است که خفگی موتور نیز به همین دلیل بوده است. همانطور که خارج نشدن دود از اگزوز یک خرابی به شمار میرود، خارج شدن دود زیاد نیز یک ایراد است. خارج شدن بیش از اندازه دود از اگزوز، نشان دهنده این است که سوخت زیادی در موتور میسوزد که موتور حتی به آن نیاز نیز ندارد.
سوختن ناقص بنزین نشان دهنده این است که سوخت زیادی وارد موتور شده است و یا اینکه شمعها به خوبی جرقه نمیزنند. هر دو مورد، عامل کاهش دهنده توان موتور هستند که از عملکرد آن را مختل میکنند. وقتی که بنزین اضافی در محفظه اشتعال قرار میگیرد، مقداری از آن مشتعل نشده و در مکان دیگری میسوزد. معمولا مساوی نبودن نسبت هوا با سوخت یا وجود یک ایراد برقی، باعث به وجود آمدن همچین مشکلاتی خواهد شد. همانطور که گفتیم شمعها نیز به سوخت مرتبط هستند که جمع شدن دوده، روغن و آلودگیهای دیگر بر روی آنها باعث میشود که بنزین به صورت ناقص بسوزد.
راه جلوگیری از خفگی موتور سیکلت در زمان خاموشی طولانی مدت
وقتی که موتور سیکلت در هوای سرد است، قطعا قطعات آن نیز سرد شدهاند. بنابراین شما باید در روشن کردن آن کمی احتیاط به خرج بدهید تا از خفگی موتور جلوگیری کنید. بهترین کار برای جلوگیری از خفگی موتور سیکلت در زمان خاموشی طولانی مدت این است که در ابتدا که موتور خاموش است، ساسا را بکشید تا دریچه کاربراتور باز شود. با انجام این کار سوخت بیشتری وارد سیلندر شده که احتراق بیشتری را تولید خواهد کرد. بعد از انجام این کار، باید سه الی پنج با هندل را بکشید تا صدای اولین جرقه موتور به گوشتان برسد. سپس باید ساسات را خوابانده و دوباره هندل بزنید.
توجه داشته باشید که در زمانی که ساسات را کشیدهاید، اگر زیادی هندل بزنید و یا فراموش کنید که ساسات را در سر جایش برگردانید، سوخت زیادی وارد سیلندر شده که میتواند سر شمع را خیس کند. در صورت رخ دادن این اتفاق باید سعی کنید که سوخت را از سیلندر خارج کرده و سر شمع را خشک کنید تا امکان هندل زدن برایتان فراهم شود.
خفگی موتور سیکلت دو زمانه
دلایلی که در بالا ذکر کردیم، دلایل کلی خفه کردن موتور سیکلت هستند.
همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم بیشتر موتور سیکلتهایی که مورد استفاده قرار میگیرند دو زمانه هستند.
موتورهای دو زمانه سرعت و شتاب بالایی دارند برای همین در بین موتور سواران از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. لذا در این قسمت قصد داریم دلیل خفگی موتور دو زمانه را به طورخلاصه مورد بررسی قرار دهیم و راه برطرف کردن آن را نیز بیان نماییم.
موتور دو زمانه زمانی دچار خفگی میشود که موتور سوار بر اثر هندل زیاد باعث میشود سوخت زیاد وارد سیلندر شده و در نتیجه موتور خفه کند.
در این حالت معمولاً وایر شمع خیس میشود و نمیتواند جرقه بزند. در نتیجه موتور روشن نمیشود.
وقتی موتور سیکلت سرد است موتور سوار باید به روش زیر هندل بزند تا از خفگی آن جلوگیری کند:
- ابتدا باید ساسات را بکشد تا دریچه کاربراتور باز شود. با این کار سوخت بیشتری وارد سیلندر میشود.
- سپس باید چند بار هندل را بکشد ( معمولاً سه تا چهار بار) تا صدای اولین جرقه موتور را بشنود.
- در مرحله بعد باید ساسات را بخواباند و دوباره هندل بزند.
فقط باید توجه کند زمانی که ساسات را کشیده است اگر زیاد هندل بزند یا فراموش کند ساسات را بخواباند سوخت زیادی وارد سیلندر میشود و در نتیجه سر شمع را خیس مینماید. در این حالت باید سعی کند سوخت را از سیلندر خارج کند و سر شمع را خشک نماید تا دوباره بتواند هندل و موتور را روشن نماید.
راه رفع خفگی موتور سیکلت دو زمانه
در صورتی که موتور سیکلت دو زمانه دچار خفگی شد نیز میتوانید به روش زیر عمل کنید:
- دریچه ساسات را مکرراً بکشید تا کاربرات به طور کامل باز شود.
- هنگام استارت زدن باید ترمز زنجیر را نیز درگیر کنید.
- باید آنقدر استارت بزنید تا مطمئن شوید موتور دچار خفگی شده است.
- بدون آن که شمع را دربیاورید و آن را خشک کنید و یا بدون این که تمام سوخت اضافی را از سیلندر خارج کنید امکان استارت زدن موتوری که کاملاً دچار خفگی شده است وجود نخواهد داشت.
- برای درآوردن شمع باید در ابتدا درپوش فیلتر هوا و بعد از آن خود فیلتر هوا را خارج کنید تا فضای کافی برای دسترسی به شمع را داشته باشید.
- سپس باید سیم شمع و بعد خود شمع را خارج کنید. بعد از آن که سوخت اضافی را از موتور خارج کردید به سرعت رطوبت شمع را خشک خواهید کرد.
- بعد از آن که سوخت اضافی را خارج کردید هندل را ۱۰ تا ۲۰ بار بکشید.
- بعد با یک دستمال تمیز سر شمع را تمیز کنید و آن را سر جایش قرار دهید.
- سیم شمع را دوباره متصل کنید و فیلتر هوا و درپوش را سر جایش قرار دهید. بعد باید مطمئن شوید دریچه ساسات بسته است.
- ترمز زنجیر را درگیر کنید و استارت بزنید.
اگر از این دستورالعمل پیروی کنید دیگر با خفگی موتور دو زمانه مشکلی نخواهید داشت. چرا که به محض خفگی میتوانید مشکل را حل کرده و موتور را روشن کنید.