مقاله

معرفی ، نقد و بررسی مزایا و معایب موتور سیکلت بنلی ۱۸۰

مقدمه
بنلی ۱۸۰ اس حدودا از اوایل سال ۹۸ به نمایندگی شرکت نیکران موتور پاسارگاد وارد ایران شد و در ۱۸۰ سی سی های بازار بخاطر ظاهر جذابی که داشت تونست توجه عموم به خودش جلب بکنه.

طراحی و ظاهر بنلی ۱۸۰ اس
بنلی ۱۸۰ اس در دسته موتور های اسپورت و شهری و در اصل همون موتور های ( نیکد ) قرار میگیرد و در کل ظاهر جذابی دارد بخاطر طراحی (فلاپ ها ، بدنه ، خطوط شکسته و طراحی سه بعدی) که دارد موتور زیبایی استاین موتور‌ رو در چهار رنگ ( قرمز ، سفید ، مشکی مات ، و فسفری) میتونید پیدا کنید

قیمت : 902,807,000 ریال

چراغ جلو بنلی ۱۸۰ اس
یکی از نکات مثبت این موتور طراحی چراغ جلو و ال ای دی هایی هست که داخلش کار شده هم نور بالا هم نور پایین و دی لایتی که در جلو این موتور وجود دارد از چراغ های ال ای دی تشکیل شدن و تقریبا کاسه چراغ جلو این موتور ما رو یاد بنی دو سیلندر اس میندازه در جلو این موتور راهنماهایی داریم که از چراغ ال ای دی تشکیل شدن و تقریبا نور خوبی هم دارن.

فرمون بنلی benelli 180 s
benelli 180 s از یک فرمون میله ای تشکیل شده و یک فرقی که با فرمون های میله ای دیگه بازار داره اینه که خمیدگی نسبتا زیادی داره . دکمه قرمز بزرگ ، وظیفه قطع و وصل برق رو بر عهده داره و دکمه قرمز کوچک ، دکمه فلاشر هست که کمپانی بنلی در موتور هاش به صورت فابریکی قرار میده. استارت و دکمه تنظیمات صفحه نمایش رو هم روی فرمون سمت راست میتونید مشاهده کنید. نور بالا ، نور پایین، راهنمای چپ و راست ، بوق و نور پلیسی هم در فرمون سمت چپ قرار دارند.نکته مثبتی که داره ترمز بنلی ۱۸۰ اس ریگلاژ دار هست و شما میتونید تنظیمش کنید. درآیینه های این موتورسیکلت خطوط شکسته ای کار شده که با طراحی موتور هماهنگ هست و در کل آیینه های جذابی داره.

کیلومتر شمار بنلی ۱۸۰ اس
کیلومتر شمار این موتور تمام دیجیتال هست و اطلاعات خوبی بهتون نشون میده. سه چراغ در سمت چپ که شامل ( راهنمای سمت چپ ،نور بالا ، چراغ خلاص) و چهار چراغ در سمت راست شامل ( راهنمای سمت راست ،بنزین،چراغ چک، امپر آب ) تو این کلیومتر شمار تعبیه شده.در قسمت داخل کیلومترشمار ( شمارشگر دنده ، دور موتور ، میزان سرعت ، ساعت و کیلومتر) میتونید ببینید.

باک بنلی ۱۸۰ اس
در باک بخاطر خطوط شکسته ای که داره جلو موتور جذاب کرده .در قسمت بالای باک سویچ داریم که عمل کردش مثل سوییچ موتور های دیگه هست و در قسمت پایین تر درب باک داریم که تقریبا شبیه به بنلی دو سیلندر هست . نکته کمی منفی: در قسمت جلو باک یک سری دی لایت هایی کار کردن که در اصل باید روشن میشدن که در این موتور این ویژگی رو نداریم و در موتور های خارجی این قسمت ها دی لایت هاش روشن میشه. در پایین انجین یک اسپایلری کار شده که ظاهر موتور جذاب تر کرده. سوییچ بنلی هم ضامن دار هست و میتونید به راحتی باز و بسته کنید.

زین بنلی ۱۸۰ اس
در نگاه اول زین جالبی هست ولی وقتی سوار این موتور بشید و سواری این موتور تست کنید متوجه میشید که واقعا زین راحتی نداره مخصوصا برای ترک این موتور که جای خیلی کمی براش تعبیه کردن .این زین دو تیکه هست و باز میشود. درباره جای دستگیره ترک نشین باید بگیم که خیلی کوچیک و کارایی چندانی نداره

چراغ عقب benelli 180 s
چراغ عقب این موتور مستطیل باریکی هست که داخلش شش چراغ ال ای دی کار شده و پایه پلاکش جلوه جالبی نداره خیلی بلند طراحی شده. در آخر چراغ شب رنگ قرمزی هم براش گذاشتن. اگزوز این موتور حالت دو تیکه جذابی داره و همچنین میتوان به جک این موتور اشاره کرد که جک وسط نداره و روی یک جک بغل سوار شده

سیستم تعلیق و ترمز بنلی ۱۸۰ اس
بنلی ۱۸۰ اس وزنش ۱۴۷ کیلوگرم هست که نسبت به ۱۸۰ سی سی های بازار نسبتا وزن بالایی داره به عنوان مثال آپاچی ۱۸۰ وزن خشکش ۱۳۰ کیلوگرم هست.

تعلیق جلو این موتور از دو کمک فر تلسکوپی معکوس با قطر ۳۵ میلیمتر تشکیل شده و در قسمت عقب هم تک کمک روغنی داریم

لاستیک بنلی ۱۸۰
روی این موتور لاستیک های تیوب لس ایران یاسا استفاده شده که سایز لاستیک جلو ۸۰\۱۰۰ هست و سایز لاستیک عقب هم ۷۰\۱۳۰ و هر دو روی رینگ های ۱۷ اینچی سوار هستند

ترمزهای benelli 180 s
بنلی ۱۸۰ اس در قسمت جلو و عقبش ترمز های دیسکی داره که تکنولوژی خاصی مثل ای بی اس یا سی بی اس رو نداره و میشه گفت ترمز های این موتور عمل کرد قابل قبولی تو نگه داشتن این موتور داره.

مشخصات فنی بنی ۱۸۰ اس
انجین و گیربکس بنلی ۱۸۰
حجم انجین این موتور ۱۷۵ سی سی هست و چهار زمانه و چهار سوپاپ و تک سیلندر هست و انجینش به وسیله یک رادیاتور آب خنک میشه این انجین توان تولید ۱۸ اسب بخار قدرت در ۹۵۰۰ دور در دقیقه رو داره همچنین گشتاوری که میتونه ایجاد کنه ۱۴ نیوتن متر در ۷هزار دور در دقیقه هست. قدرت این انجین به کمک یک گیربکس شش دنده ای و از طریق زنجیر به چرخ عقب منتقل میشه.

رادیاتور بنلی ۱۸۰ اس
رادیاتور بنلی در برابر حرارت تولید شده توسط انجین این موتور عملکرد مناسبی داره و به خوبی میتونه خنک کننده خوبی باشه .

سیستم سوخت رسانی benelli 180
سیستم سوخت رسانی این موتور انژکتور برقی و ظرفیت باک این موتور ۱۰ لیتر که با توجه به مصرف سوخت ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و بسته به نوع رانندگی حدود ۳۰۰ کیلومتر با یک باک پر میتونید حرکت کنید .به دلیل استفاده این موتور از تکنولوژی سه شمع ، اصطحلاکش در دراز مدت ممکن افزایش پیدا کنه پس سرویس های دوره ای یادتون نره !

تجربه واقعی از عملکرد benelli 180 s
حالا تجربه استفاده کنندگان از این موتور خدمتون عرض میکنیم اگر اوایل مطلب خونده باشید ، ظاهر بنلی۱۸۰ در مقایسه با گلکسی ۱۸۰ و لیفان کی پی ای ۲۰۰ بهتر هست. باک بنلی ۱۸۰ اس همون طور که گفته شد دارای شکستگی هایی هست که ظاهر موتور جذاب میکنه ولی بدی که داره زمان سوخت گیری اگر بنزین روی باک ریخته شه تو داخل این حفره‌های شکسته جمع میشه و طی مرور زمان باعث تغییر رنگ باک میشه پس اگر سوخت به بیرون ریخت حتما با یک دستمال تمیزش کنید تا باک تغییر رنگ نده. انجین این موتور از تکنولوژی سه شمع استفاده شده که در موتور های دیگه کمپانی بنلی استفاده نشده‌ حالا سه شمع بودن موتور مزایا هم داره.مزایاش اینه که احتراق کامل تری داره و هم اینکه شتاپ موتور بالا تر میره. معایبش اینه که سه شمع بودن موتور باعث میشه انجین با حرارت بالاتری کار کنه و این موضوع در طولانی مدت باعث میشه اصطحلاک موتور بالاتر بره از معایبش میتوان گفت پیچیدگی مهندسی انجین رو بیشتر میکنه پس در تعمیر موتور و تعویض شمع ها کار مارو سخت میکنه.

تجربه من در این چند روز که سوار موتور بودم تونستم حداکثر با سرعت ۱۲۰ تا برم و در سر بالایی حداکثر سرعت ۱۰۵ تا رو تجربه ‌کنم. در بحث شتاب ۰تا ۱۰۰هم تونستم تایم ۱۲ ثانیه رو برای این موتور بزنم. مهمترین نکته ای که متوجه شدم و اذیت کننده بود ، بحث سواری این موتور است که زین راکب و ترک نشین موتور کوچیک هست زین راکب راحتی لازم نداره و نمیتونید یک مدت طولانی باهاش رانندگی کنید پس اگر وزنتون بالا هست این مشکل دو چندان میشه. نکته بعدی این هست که طراحی شاسی و جا پایی این موتور باعث میشه بدن در زمان رانندگی در حالت نا فرمی قرار بگیره. حالت قرار گیری پاها در زمان رانندگی‌ با این موتور باعث میشه خیلی زود خسته بشید اللخصوص اگر قد بلند باشید عملکرد بنلی ۱۸۰ باگ خاصی نداشت و تمام چیز هایی که بهش اشاره شد درست بود

حرف آخر benelli 180s
نکات مثبت این موتور طراحی جذابی ،خدمات پس از فروش مناسب و از نکات منفی زین کوچیک راکب و ترک نشین و البته مهم تر از همه طراحی نامناسب بدنه و شاسی موتوره

حجم موتور : 175 سی سی
نوع موتور : تک سیلندر/4زمانه/4سوپاپ
حداکثر قدرت : 3.13کیلووات در 9500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور : 14نیوتون در 7000 دور در دقیقه
نسبت تراکم : 1:1

سیستم سوخت : انژکتور برقی )EFI)
احتراق : 3 شمع ، TLI
استارتر : الکتریک استارتر
سیستم روغن کاری : پاشش پرفشار روغن
جعبه دنده : 6 سرعته
نوع انتقال : زنجیر
نوع کالج : خیس صفحه روغنی

سیستم کمک فنر جلو : تلسکوپی قطر 35 میلیمتر
سیستم کمک فنر عقب : تلسکوپی روغنی
100/80-17 : جلو تایر
130/70-17 : عقب تایر
ترمز جلو : دیسک

قطر دیسک جلو : 260 میلیمتر
ترمز عقب : دیسک
قطر دیسک عقب : 220 میلیمتر

ظرفیت باک بنزین : 10 لیتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *