مقاله

نقد و بررسی مزایا ، معایب و قیمت Zontes Z2 150 G1

مشخصات موتور zontes z2 150 g1

ابعاد موتور۱۱۱۲*۸۶۹*۱۹۷۶ ( میلی متر )
ارتفاع زین۷۹.۵ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه،۴ سوپاپ، آب خنک
حجم موتور۱۵۵ سی سی
حداکثر قدرت۱۸.۸ اسب بخار در دور موتور ۹۲۵۰
حداکثر گشتاور۱۶ نیوتون متر در دور موتور ۷۵۰۰
نسبت تراکم۱۲.۵ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت ( حدودی )۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ( حالت اسپرت ) و ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ( حالت اکونومی )
سیستم انتقال قدرتزنجیر ۶ دنده
سیستم ترمز جلو و عقبجلو و عقب دیسکی ای بی اس از برند بوش
تعلیق جلو و عقبجلو تلسکوپی معکوس و عقب تک کمک گازی
لاستیک هاجلو ۷۰/۱۱۰/۱۴ و عقب ۷۰/۱۳۰/۱۴
وزن خشک۱۲۸ کیلوگرم
حجم باک۲۰ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )۱۴۰ کیلومتر بر ساعت

مقدمه زونتس زد ۲

به قول خارجیا قاتل ایکس اس ار ولی به نظر من یه چینی با کیفیت با ارزش خرید بالاست! زونتس زد ۲ جی وان ۱۵۵ موتوریه که کمتر از یه ساله تو بازار اومده و اگر دیدتون نسبت به موتورای چینی خیلی خوب نیست با سوار شدن روی این موتور نظرتون کلاً عوض میشه!

زونتس جزو اون شرکت‌های چینیه که واقعا حلال‌واری کار میکنه و قضیه‌ش کلاً با برندهای چینی و آسیای شرقی دیگه فرق میکنه. شرکت زونتس محصولاتش رو توی کل دنیا به فروش میرسونه؛ حتی امریکا و اروپا، هم‌رده و شونه به شونه با بهترین شرکت‌های موتورسازی دنیا.

جالبه بدونید شرکت زونتس در سال ۲۰۰۳ با سرمایه‌گذاری بزرگ هلدینگ چینی تاسیس شد. زونتس شاید مثل خیلی از برندهای قدیمی و با اصالت حوزه موتورسیکلت قدمت نداشته باشه ولی در حال حاضر تو سطح همونا داره موتورسیکلت تولید میکنه و فروش بسیار خوبی هم داره!

زونتس زد ۲ در بازار ایران

توی چند سال اخیر شاهد حضور برند زونتس تو ایران بودیم که یکی دوتا شرکت واردکننده‌ی اون بودن؛ ولی الان این موتور توسط شرکت کویرموتور وارد ایران شده. محصول ۱۵۰ سی‌سی زونتس یه خانواده ۳ نفری هستن.

اولیش Z2 150 U و دومیش Z2 150 G1 که همین موتوریه که داریم بررسیش میکنیم و بعدیم Z2 150 U1 هست. اسماشونم خدایی خیلی زیاد و سخته! 

قیمت و شرایط Zontes Z2 150 G1

در حال حاضر که این مقاله تنظیم شده، یعنی دی ماه ۱۴۰۱، زونتس زد۲ ۱۵۵ جی ۱، حدودا ۱۲۴ میلیون تومان قیمتشه که شما میتونید با شرایط نقدی و اقساطی از شرکت کویر موتور خریداری کنید.

شرایط اقساطش هم به این صورت هست که حداقل ۱۵ الی ۴۰-۳۰ درصد از مبلغ کل موتور رو پراخت میکنید و مابقی به صورت اقساط تا ۲۴ امکان پرداخت داره! البته این شرایط ممکنه در زمان‌های مختلف تغییر کنه.

طراحی زونتس زد ۲

ظاهر طراحی موتورای زونتس همیشه ادمو قلقلک میده، یعنی وقتی موتور رو میبینی متوجه میشید که زونتس امضا و دست خودشو روی اکثر موتوراش داره و واقعاً طراحی موتوراش جذابه! 

زد ۲ یه موتور اسکرمبلر نئو رترو به حساب میاد. چرا؟ به خاطر اینکه شبیه موتورای کاف‌ریسه ولی یه سری تفاوت‌ها دارن. مثل رینگ‌های پره‌ای، حجم باک بالاتر، سواری بهتر و چند مورد دیگه که باعث میشه شما در آفرود و سواری‌های طولانی مدت، رانندگی و سواری راحت‌تری رو تجربه کنید.

حالا چرا نئو رترو؟ این سبک یه جورایی ترکیب طراحی موتورهای کلاسیک با آپشن‌ها و تکنولوژی‌های مدرنه که توی این موتورم دقیقاً مشخصه. یه ظاهر و طراحی کلاسیک داریم که تکنولوژی و آپشن‌های خفنی روش دیده میشه.

رنگ بندی زونتس Z2 150 G1

تنوع رنگی Z2 کمه و کلا در دو تا رنگ مشکی و فسفری عرضه شدن.

چراغ های زونتس زد۲ ۱۵۰ جی ۱

ظاهر زونتس زد ۲ از جلو واقعاً خوشگله! یه کاسه چراغ دایره‌ای داره که امضای موتورای کلاسیک به حساب میاد و تمام چراغ‌هایی که توی این موتور استفاده شده چه جلو چه عقب، همشون LED هستن.

کاسه چراغ این موتور شامل یه نوار دایره‌ای LED هست و ۵ تا خط هم در قسمت پایینش دیده میشه که دی‌لایت موتور به حساب میان و نما و نور خوبی هم دارن!

فرمون زونتس زد ۲

فرمون زد ۲ یه فرمون لوله‌ای ساده هست که واقعاً وقتی بهش نگاه میکنید حس یه موتور کلاسیک و اسکرمبلر رو بهتون میده. رنگ بژی هم که توش استفاده شده طبق معمول امضای خود زونتسه که توی محصولات مختلفش دیدیم.

همون اول که فرمونش رو از نزدیک میبینید و یه دستی به قلوه‌هاش میزنید متوجه میشید که کیفیت خیلی بالایی دارن و واقعاً توی این رنج قیمت خیلی کم یابه! الان اکثر موتورایی که تو بازار هستن اگر این قلوه هاشو چک کنید متوجه میشید که کیفیت خیلی خوبی ندارن.

یکی دیگه از آپشن‌هایی که روی فرمون این موتور دیده میشه و دوز کلاسیک بودن این موتورو چند برابر میکنه طراحی آینه‌ها و محافظ‌های کتی ترمز و کلاچه. همونجوری که احتمالا خیلیاتون دیده باشید زونتس از اون دسته شرکت‌هایی که تو فرمون موتوراش کلی دکمه و کلید کار میکنه و یکی یکی میخوایم بررسیشون کنیم.

از سمت راست شروع میکنیم: کلید Kill Switch، دکمه تغییر مد رانندگی که دو حالت اکونومی و اسپرت داره که با تغییر اونها قدرت انجین و مصرف سوخت رو میتونید کنترل کنید.

راستی در حاشیه همه دکمه‌هاش یه نواری تعبیه شده که نور قرمز داره و تو شب خیلی زیباست! یه نکته ای هم بگم، اگر میخواید نور بالای موتور به صورت ثابت روشن باشه، حتما باید دکمه نور در سمت راست فرمون رو در حالت روشن بذارید تا بتونید نور بالا رو به صورت ثابت داشته باشید.

بالای فرمون هم جایی برای اتصال آینه های معمولی موتور تعبیه شده که اگر خواستید از آینه‌های معمولی استفاده کنید. آرم و لوگو زونتس هم در اکثر قسمتای موتور هست و نشون میده که چقدر روی طراحی موتوراش تمرکز کرده! در مورد اون هولدر هم بگم که فابریک روی موتور نیست!

میرسیم به سمت چپ: دکمه‌هایی که در این قسمت میبینیم مثل بقیه موتورای بازاره البته به جز فلاشری که در بعضی از موتورها دیده نمیشه.

سوییچ زونتس هم قیافه‌ش شبیه نمای جلوی زونتس آر 250 هست که زونتس برای سری Z2 هم به کار برده. این موتور از سیستم ضدسرقت در قسمت سوییچ هم بهره میبره که ایمنی موتور رو تا حدی بالاتر میبره.

کیلومتر زونتس Z2 تا حد زیادی شبیه کیلومتر موتور NA 180 طراحی شده!

اطلاعات خوبی رو توی کیلومتر موتور میتونید ببینید مثل سرعت، دور موتور، شمارش‌گر دنده، آمپر بنزنین و … که حالت رانندگی هم در قسمت سمت راستش مشخصه! چراغ‌های هشدار هم در قسمت پایین تعبیه شده و دوتا دکمه هم برای تنظیمات صفحه نمایش داریم.

باک زونتس زد ۲ ۱۵۰ جی ۱

یکی از ویژگی‌های مهمی که موتورهای اسکرمبلر باید داشته باشن مربوط به ظرفیت باکشون میشه که باید زیاد باشه تا بتونن با خیال راحت در سواری‌های آفرود و مسافت‌های زیاد حرکت کنن. زونتس زد ۲ هم دقیقاً این آپشن رو داره و باکش ۲۰ لیتر گنجایش داره.

طراحی باک این موتور خیلی تمیز انجام شده و کیفیت بدنه خیلییی خوبه. پایین باک هم دو تا پورت USB فست شارژ داریم! در قسمت پایین انجین هم یه اسپویلر دیده میشه که یه تیکه تا بالا اومده و نکته مهم این قسمت وجود گارد فابریک روی این Z2 هست که کامل میتونه از موتور محافظت کنه.

زین زونتس Z2 155 G1

خب نوبت میرسه به قسمت زین که معمولاً توی این رنج قیمت اصلا موتوری بتونید پیدا نمی‌کنید که زینش واقعا کیفیت خوبی داشته باشه! ولی زونتس توی این قسمت هم کم نذاشته و همونجوری هم شاید توی تصویر هم حس بشه یه زین خیلییی نرم داره که یه تیکه طراحی شده و برای راننده فضای مناسبی داریم. ولی خب یه ذره عقب‌تر برای ترک فضاش خیلی زیاد نیست و این موضوع هم تا حدی به طبیعت موتورای اسکرمبلر برمیگرده!

روی زین از تِکسچِری (بافت) استفاده شده که از سر خوردن راننده روی موتور جلوگیری میکنه. یعنی موقع ترمزگیری و شتاب گیری روی موتور لیز نمیخورید که اینم در نوع خودش جالبه!

ارتفاع زین این موتور ۷۹.۵ سانتی‌متره و خب افرادی هم که قد متوسطی دارن میتونن خودشون رو روی این موتور به راحتی کنترل کنن. این قسمت عقبم یه جایی تعبیه شده که ترک‌نشین شما راحت میتونه خودش رو در حال حرکت کنترل کنه.

جاپایی Zontes Z2 150 G1

طراحی جاپایی‌ها هم کم نظیره! جنس فلزی با روکش پلاستیکی داره و آرم زونتس هم روش هک شد.

اگزوز و جاپایی زونتس زد۲

دو مورد دیگه هم تو قسمت طراحی وجود داره، یکیش اگزوزه این موتوره و خب یه منبع بزرگی این زیر داره و خود اگزوز هم تو تصویر معلومه. فلزیه و جنس خوبی داره، طراحیشم آشناست! توی موتورای دیگه زونتسم این اگزوز رو دیده بودیم. در مورد جک هم باید بگم که این موتور فقط جک بغل داره و خبری از جک وسط نیست.

مشخصات فنی زونتس زد ۲

این موتوری که داریم در موردش صحبت میکنیم یکی از بهترینا توی کلاس ۱۵۰ سی‌سی به حساب میاد البته روی کاغذ! این موتور یه انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و ۴ سوپاپ (SOHC) داره که توسط یه رادیاتور آب خنک میشه.

نسبت تراکم این موتور ۱۲.۵ به ۱ هست و خب اگر یه نگاهی به رقیبای دیگه‌ش توی این کلاس بندازید متوجه میشید که نسبت تراکم بالایی داره. پس باید حواستون به بنزینی که داخلش استفاده میکنید باشه تا اکتان بالا داشته باشه.

نهایت قدرت این موتور به ۱۸.۸ اسب‌بخار در دور موتور ۹۲۵۰ میرسه و گشتاورشم ۱۶ نیوتون‌متر در RPM ۷۵۰۰ هست. باورتون میشه داریم در مورد یه موتور ۱۵۰ سی سی صحبت میکنیم؟! میخوام دوتا مثال براتون بزنم که خیلی دقیق‌تر بفهمیم با چه انجینی طرفیم! مثلا سی اف ۱۵۰.

قدرتی که سی‌اف ۱۵۰ میده ۱۲.۵ اسب‌بخاره و گشتاورشم ۱۱.۵ نیوتون‌متر! تفاوت رو کامل میشه فهمید که چقدر زونتس قوی‌تره! این موتور یه جورایی رقیب ایکس اس ار به حساب میاد که اگر بررسی اون موتورم دیده باشید متوجه شدید که یاماها شتاب اولیه خیلی بالایی و خب با این اعداد و ارقامی که ما در مورد این موتور صحبت کردیم زد ۲ باید از اونم بهتر بره!

به نظرتون واقعا اینجوریه یا نه؟ بهتون پیشنهاد میکنم حتما تا آخر مقاله رو بخونید چون مشخصات روی کاغذ با عملکرد واقعی موتور خیلی میتونه با هم فرق داشته باشه!

سیستم سوخت رسانی زد ۲ انژکتور برقی هست و یه اتفاق خوبی که اینجا داریم اینه که از برند بوش استفاده شده. مصرف سوخت این موتورم توی حالت اکونومی حدودا صدی ۲ هست و تو حالت اسپرت صدی ۳ و خب با توجه با باک ۲۰ لیتری این موتور پیش‌بینی میشه که اگر تو حالت اکونومی رانندگی کنید با این مصرف سوخت پایین زمان زیادی میتونید با این موتور حرکت کنید.

گیریکس این موتور یه گیربکس ۶ سرعته‌ هست و نکته جالبی که در موردش باید توضیح بدم اینه که این موتور مجهز به اسلیپر کلاچه! درست چیزی که توی ایکس اس ار دیده بودیم.

این تکنولوژی کمک میکنه تا هم عملکرد گیربکس بهتر باشه و هم کلاچ و دنده نرم تر بشه . اصلا وجود اسلیپر کلاچ با این قیمت و توی این رنج موتورا واقعا یه اتفاق نادره!

خب دیگه مشخصات روی کاغذ زد ۲ تموم شد حالا باید ببینیم در واقعیت این موتور چه عملکردی داره ؟!

(مطالب پایین بعد از سواری کوتاه مدت روی موتور، نوشته شده)

خب نوبت میرسه به بخش سواری و هندلینگ زونتس. این موتور تو بخش هندلینگ واقعاً خیلی خوبه! به خاطر سَبک و البته کیفیت طراحی که داره واقعا شما رو راضی میکنه.

زاویه نشستنتون روی موتور، نحوه قرارگیری دست و پاتون، همه و همه خیلی راحت و عادیه. زاویه چرخش فرمون هم مناسبه و در کل به نظر من این موتور هم برای رفت و آمدهای شهری هم برای مسافت‌های طولانی خیلی میتونه گزینه خوبی باشه. تو بخش سواری هم همین داستانو داریم. لرزش این موتور توی سرعت‌های کم و زیاد کنترل شده و قرص و محکم حرکت میکنه.

سیستم تعلیق و ترمز

این موتور در قسمت جلو یه جفت کمک فنر تلسکوپی معکوس داره و در قسمت عقب هم یه تک کمک که عملکرد خیلی خوبی دارن و ضربات مسیر رو به خوبی میتونن دفع کنن.

لاستیک‌های زونتس زد ۲ هم از برند CST چین هست و سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰/۱۷ هست و عقب هم ۱۳۰/۷۰/۱۷ و مجموعاً لاستیکاشم کیفیت قابل قبولی دارن.

بعد از تست کردن ترمز‌ها هم فهمیدم که این موتور ترمزهای خیلی خوبی هم داره! با وجود ABS کاملاً مطمئن میتونید ترمزگیری رو انجام بدید و ترسی از سر خوردن و قفل شدن چرخ‌ها هم ندارید. سیستم ABS هم از برند معتبر و نام آشنای بوش آلمان هست که اینم خبر خوبیه!

جمع بندی زونتس زد ۲

این موتور با حدود قیمتی 124 میلیون تقریبا میشه گفت رقیبی نداره! یعنی شما نمیتونید موتوری توی این سبک با این پکیج پیدا کنید که قیمتش به زونتس Z2 150 G1 نزدیک باشه. یاماها ایکس اس ار هم هست ولی تفاوت قیمت زیادی با این موتور داره. (الان XSR حدود 190 میلیون تومان قیمت داره)

به نظر من این موتور همه چی تمومه اما یه ضعف خیلی بزرگ داره و یه جورایی پاشنه آشیل این موتور هم به حساب میاد!

اونم بحث تامین قطعه‌ هستو یه موضوع تکراری و خیلی مهم. Z2 150 G1 همونجوری که گفتیم توسط شرکت کویر وارد میشه ولی از بابت تامین قطعه و خدمات خیلی نباید مطمئن باشید چرا که قطعاتی که لازم دارید زود در دسترستون قرار نمیگیره و احتمال داره برای تأمین اونها معطل بشید. امیدوارم این موضوعات زودتر حل بشه از طرف شرکت ها.

ایکس اس ار هم همین داستان رو داره و نمیشه بگیم توی بحث تامین قطعات کدومشون ارجحیت دارن. در کل اگر توان خرید ایکس اس ار رو دارید یه نگاه به اونم بندازید. چون با کیفیت‌تر و البته پرشتاب‌تره؛ برخلاف زونتس که روی کاغذ بیشتر از اینا ازش انتظار میرفت اما در واقعیت در حد و اندازه اعداد روی کاغذش ظاهر نشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *